اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۰۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۲:۳۹
کد خبر: ۲۳۰۸۱
تاریخ انتشار: ۱۲:۳۸ - ۱۳ اسفند ۱۳۹۹ - 03 March 2021
رییس مرکز مدیریت بیماری‌های غیرواگیر وزارت بهداشت مطرح کرد:
رییس مرکز مدیریت بیماری‌های غیرواگیر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی درباره غربالگری نوزادان برای شنوایی گفت: تمام تلاش ما این است که برنامه غربالگری شنوایی به شکل ادغام یافته در خدمات مراقبت‌های اولیه سلامت ارائه شود. سه زمان کلیدی غربالگری نوزادان برای شنوایی را باید توجه داشته باشیم.
سه زمان کلیدی غربالگری نوزادان برای شنواییبه گزارش خبرنگار اجتماعی عصرپرس، افشین استوار روز چهارشنبه در نشست خبری روز جهانی شنوایی که به صورت ویدیو کنفرانس از وزارت بهداشت برگزار شد، افزود: در بزرگسالان بیش از ۵۰ درصد و در کودکان بیش از ۶۰ درصد موارد قابل پیشگیری و کنترل بوده و به همین دلیل وزارت بهداشت با کمک ذی‌نفعان از جمله بهزیستی تلاش می‌کند که برنامه‌های پیشگیری و تشخیص زودرس ناشنوایی را اجرا کند.

وی گفت: اکنون حدود ۴۶۴ میلیون نفر در سراسر دنیا به کم شنوایی مبتلا هستند. تخمین زده شده تا سال ۲۰۵۰ این میزان به ۹۰۰ میلیون نفر افزایش پیدا می‌کند. ۷۵۰ میلیارد دلار هزینه سالانه مستقیم کم شنوایی و ناشنوایی در جهان است.

استوار ادامه داد: بروز ناشنوایی و کم شنوایی در نوزدان حدود ۲.۷ در هر هزار تولد است. یعنی سالانه نزدیک به ۳۵۰۰ نوزاد کم شنوا یا ناشنوا داریم که این به معنی ۳۰۰ نوزاد در ماه و ۱۰ نوزاد در روز است. بسیاری از این موارد قابل پیشگیری است.

رییس مرکز مدیریت بیماری‌های غیرواگیر وزارت بهداشت اظهار کرد: به طور کلی از نظر بار بیماری‌ها، کم شنوایی و ناشنوایی نزدیک به هفت درصد بار کل بیماری‌ها را در جهان به خود اختصاص می‌دهد و از نظر هزینه هم هزینه بسیار زیادی به نظام‌های سلامت و مردم وارد می‌کند. هزینه‌های مستقیم و غیر مستقیم ناشی از ناشنوایی و کم‌شنوایی بالغ بر ۷۵۰ میلیارد دلار در سال در جهان است.

مشکلات ناشی از کرونا برای ناشنوایان

استوار بیان کرد: مصرف برخی داروها مثل کلروکین ممکن است عوارض نامطلوب روی شنوایی داشته باشد. از طرفی ابتلا به کووید ۱۹ نیز عوارض حسی عصبی دارد و ممکن است مانند کاهش حس بویایی و چشایی، روی حس شنوایی هم تاثیر داشته و حتی پایدار باشد. رعایت پروتکل‌های بهداشتی نیز برای ناشنواها سخت‌تر است. زیرا افراد کم شنوا یا ناشنوا باید از طریق لب خوانی ارتباط برقرار کنند. در صورت ماسک داشتن نمی‌توانند ارتباط برقرار کرده و اگر نداشته باشند، ممکن است به کووید ۱۹ مبتلا شوند. برای به حداقل رساندن این عوارض، مداخلاتی انجام شده است.

رییس مرکز مدیریت بیماری‌های غیرواگیر وزارت بهداشت در پاسخ به سوالی درباره اقدامات انجام شده برای ناشنوایان در دوران شیوع کووید ۱۹ گفت: به همه دانشگاه‌های علوم پزشکی در این زمینه دستورالعملی ابلاغ شد که چطور محیط برای ناشنوایان آماده شود. برنامه‌های غربالگری شنوایی که برای نوزادان انجام می‌شود را نیز به دلیل حساسیت شرایط برای مدت کوتاهی تعلیق کردیم. ولی بعد از آن، غربالگری‌های عقب افتاده جبران شد.

وی افزود: نکته مهمی که از نظر اجتماعی از اهمیت زیادی برخوردار است، این‌که رعایت پروتکل‌های بهداشتی برای ناشنوایان سخت‌تر است. زیرا زدن ماسک ارتباط‌شان را مختل می‌کند. این افراد باید از طریق لب خوانی ارتباط برقرار کنند. بنابراین استفاده از ماسک برای آنها سخت است.

سه زمان کلیدی غربالگری نوزادان برای شنوایی

استوار در پاسخ به سوال خبرنگار عصرپرس درباره غربالگری نوزادان برای شنوایی گفت: تمام تلاش ما این است که برنامه غربالگری شنوایی به شکل ادغام یافته در خدمات مراقبت‌های اولیه سلامت ارائه شود. سه زمان کلیدی را باید به خاطر داشته باشیم. نوزاد تا قبل از یک ماهگی باید برای شنوایی غربالگری شود. اگر مشکوک تشخیص داده شود، قبل از سه ماهگی باید تشخیص قطعی داده شود. اگر قبل از 6 ماهگی تشخیص قطعی داده شده باشد، باید درمان شروع شود.






خبرنگار: پروین مرادی 
نام:
ایمیل:
* نظر: