اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۵:۰۰
کد خبر: ۲۳۰۶۲
تاریخ انتشار: ۱۳:۰۴ - ۱۲ اسفند ۱۳۹۹ - 02 March 2021
وزیر آموزش و پرورش
وزیر آموزش‌وپرورش در نهمین همایش و نمایشگاه ملی «مدرسه ایرانی - معماری ایرانی» با بیان اینکه مدرسه؛ شاخص‌ترین بنای معرف هویت معماری ایرانی اسلامی است، اظهار کرد: معماری مناسب مدارس تسهیل‌گر سلامت جسمی و اجتماعی دانش‌‌آموزان است.
مدرسه؛ شاخص‌ترین بنای معرف هویت معماری ایرانی اسلامی استبه گزارش عصرپرس از مرکز اطلاع‌رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش‌وپرورش، محسن حاجی میرزایی در نهمین همایش و نمایشگاه ملی «مدرسه ایرانی - معماری ایرانی» که صبح امروز در مدرسه ماندگار دارالفنون برگزار شد، پس از رونمایی مجازی از نمایشگاه آثار طراحی و عکاسی اظهار کرد: معماری؛ هنر و دانش طراحی بنا و ساختارهای کالبدی جوامع انسانی است و بخش مهم و جلوه برجسته و بارزی از فرهنگ و تمدن یک جامعه است و در تحقق مأموریت‌ها نقش اساسی و کلیدی دارد.

حاجی میرزایی ادامه داد: اگر طراحی بنا، سازگاری با کاربردهای آن نداشته باشد، هیچ ترفندی نمی‌تواند این کاستی را جبران کند. هر بنایی برای اهداف و تحقق مأموریت‌هایی شکل می‌گیرد و نقش معماری رسیدن به این اهداف است و طراحی بنا،  نقش، تسهیل‌کننده تحقق اهداف و مأموریت‌ها را دارد.

وزیر آموزش‌وپرورش افزود: قرار گرفتن اجزا و ترکیب شدن اجزا در معماری بنا اهمیت دارد و در طراحی بناهای آموزشی علاوه بر دانش مهندسی به دانش تعلیم و تربیت هم نیاز داریم زیرا بخش مهمی از اهداف از نظام تعلیم و تربیت در تناسب با فضا است.

وی با تأکید بر این که مدرسه یک بنای بسیار مهم و کاملاً متمایز از بناهای دیگر است،گفت:مدرسه کارکردهای عمیقی دارد و برای همه ما مدرسه با یادآور ماندنی‌ترین خاطرات است. خاطرات مدرسه برای سال‌های بسیاری با ما همراه است و تجربه بسیاری از اولین‌ کارها در مدرسه است.

حاجی میرزایی اضافه کرد: اولین آشنایی‌ها، ارتباطات، پیوند و همکاری با گروه همسالان، جامعه نظم یافته و قرارگرفتن در محیطی به‌جز محیط خانواده و بهترین دوره شکل‌گیری شخصیت و هویت انسان در مدرسه است و به همین علت دوره مدرسه جز درخشان‌ترین و پایدارترین دوران زندگی همه انسان‌ها است.

وزیر آموزش‌وپرورش بابیان اینکه مدرسه یکی از بناهای با فراوانی زیاد در جوامع است، عنوان کرد: کمتر بنای عمومی در کشور به مقدار مدرسه مهم است و بیش از 5 هزار مدرسه زیر 5 دانش‌آموز داریم که نشان می‌دهد، بنای مدرسه چتر خود را در جغرافیای ایران گسترده است و بنای مدرسه از شاخص‌ترین بناهایی که می‌تواند معرف هویت معماری ایرانی اسلامی باشد.

حاجی میرزایی بیان کرد: مدرسه بخش مهمی از اهداف نظام تعلیم و تربیت را بر عهده دارد و به‌عنوان یک بنا باید بستری برای تربیت آگاهانه و آزادانه نسلی مؤمن، خلاق، فعال، بانشاط و سازنده، فراهم‌کننده اهداف تعلیم و تربیت، نیازهای فردی و جمعی دانش‌آموزان، متناسب با ساحت‌های 6 گانه تربیت و تسهیل‌کننده یادگیری باشد.

وی با اشاره به اینکه مدرسه باید کیفیت بالایی برای تعاملات جمعی داشته و به‌عنوان کانون فعالیت‌های اجتماعی محله باشد، افزود: باید امکان دسترسی آسان و امن به مدرسه وجود داشته باشد و به تجهیزات و فناوری‌های مجهز مناسب باشد زیرا با سلامت جسمانی دانش‌آموزان ارتباط دارد و معماری می‌تواند تسهیل‌کننده سلامت جسمی و اجتماعی دانش‌‌آموزان باشد.

حاجی میرزایی عنوان کرد: ایده حیاط پویا؛ مدرسه را به عرصه توسعه حرکت‌های جمعی تبدیل می‌کند. مدرسه باید به جنبه روحی دانش‌آموزان توجه کند و برای یک یادگیری آسان هموار باشد. مدرسه باید همگام با تحولات متحول شود و با افزایش توانمندی‌های معلمان و تغییر روش‌های آموزشی، مدرسه هم باید هم گام با تحولات تغییر کند.

وی در پایان گفت: در همایش «مدرسه ایرانی - معماری ایرانی» به دنبال مدرسه‌ای هستیم که تسهیل‌کننده اهداف باشد و چنین همایشی نشان می‌دهد که در سطح کشور به دنبال پاسخ به این نیاز ملی هستیم.
نام:
ایمیل:
* نظر: