اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۰۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۲:۳۹
کد خبر: ۲۳۰۵۵
تاریخ انتشار: ۱۱:۰۴ - ۱۲ اسفند ۱۳۹۹ - 02 March 2021
نماینده دائم ایران نزد دفتر سازمان ملل در ژنو خواستار افزایش تلاش‌ها برای کمک به پایان درگیری‌ها، حفظ یکپارچگی، حق حاکمیت و استقلال سیاسی یمن شد و افزود؛ آن‌هایی که بر طبل جنگ می‌کوبند باید به توقف فروش سلاح که فقط برای کشتن مردم بی گناه مورد استفاده قرار می‌گیرد، متعهد شوند.
ایران خواستار توقف حمایت تسلیحاتی در جنگ یمن شدبه گزارش سرویس سیاسی عصرپرس، اسماعیل بقایی هامانه روز دوشنبه با ایراد سخنانی در شورای حقوق بشر سازمان ملل افزود: پرداختن به وضعیت انسانی در یمن نیازمند ارزیابی درست از دلایل زمینه‌ای و اراده سیاسی برای حذف آن است. استفاده غیر قانونی از زور علیه ملت یمن نقض صریح منشور سازمان ملل متحد و مغایر اصل حق تعیین سرنوشت است.

وی با اشاره به کمک مالی برخی کشورها به بحران یمن، تصریح کرد که این مساله نباید به عنوان سرپوشی از سوی آن‌هایی مورد استفاده قرار گیرد که این فاجعه انسانی را ایجاد کرده‌اند. توقف محاصره و تسهیل دسترسی به کمک‌های بشردوستانه در سراسر کشور در کنار توقف دخالت‌های نظامی باید در اولویت قرار گیرد.

سفیر کشورمان افزود: جمهوری اسلامی مشتاقانه به تلاش‌ها از طریق رایزنی با نماینده ویژه سازمان ملل متحد و سایر طرف‌های برای یافتن راه حل در خصوص این درگیری خونین ادامه می‌دهد.

وی همچنین عنوان کرد: ایران از هرگونه ابتکاری که با حسن نیت برای کاهش درد و رنج مردم یمن که این کشور را به وخیم‌ترین فاجعه انسانی روی زمین تبدیل کرده استقبال می‌کند.

ایران به گفته او تلاش‌های همه‌جانبه‌ای را برای ارسال کمک‌های بشر دوستان به یمن از زمان آغاز درگیری‌ها و همه‌گیری کرونا صورت داده است. «این در حالیست که تلاش‌های ما از سوی به اصطلاح ائتلاف [متجاوز سعودی] سد شده است.»

هامانه بیان داشت که بحران یمن به دلیل فقدان دلسوزی برای قتل عام مردم بیگناه این کشور به مدت ۷ سال ادامه پیدا کرد. هامانه با بیان این مطلب گفت: ضروری است که ما بر پایه شعور جهانی خواستار کمک به پایان دخالت‌های نظامی شویم و از آن‌هایی که بر آتش جنگ می‌کوبند بخواهید که به هم دستی در جنایت‌های جنگی یمن پایان دهند.

عربستان با همراهی امارات متحده عربی، بحرین، سودان و آمریکا در ششم فروردین سال ۱۳۹۴ با تشکیل ائتلاف عربی- آمریکایی، تجاوز به کشور یمن را آغاز کرد، اما ظرف بیش از شش سال گذشته به استثنای امارات و آمریکا، سایر همپیمانان سعودی از این ائتلاف خارج شدند و ابوظبی نیز ‌اکنون از یک همپیمان قدیمی به یک رقیب رو در روی ریاض در جنوب یمن تبدیل شده است.

حملات ائتلاف سعودی - آمریکایی در این مدت به یمن افزون بر کشتار هزاران نفر، سبب نابودی زیر ساخت ها و تحمیل فقر شدید، قحطی و گرسنگی بر مردم این کشور شده است.







نام:
ایمیل:
* نظر: