اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۳:۴۸
کد خبر: ۲۲۹۹۵
تاریخ انتشار: ۱۴:۵۴ - ۰۹ اسفند ۱۳۹۹ - 27 February 2021
با حضور معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری؛
با حضور سورنا ستاری معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری، علیرضا زالی رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، سید امیر محمد مرتضویان سرپرست انستیتو تحقیقات تغذیه ای و صنایع غذایی کشور و شرکت های دانش بنیان افتتاح شد.
فاز 3 مرکز رشد و نوآوری انستیتو تحقیقات تغذیه ای و صنایع غذایی کشوربه گزارش سرويس اجتماعي عصرپرس روابط عمومی انستیتو تحقیقات تغذیه ای و صنایع غذایی کشور، سورنا ستاری معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری در افتتاح فاز 3 مرکز رشد و نوآوری عنوان کرد:  تجاری سازی باید از بخش خصوصی سرمایه گذاری شود نه از طریق دولت. چرا که تولید دولتی نداریم و کلید تجاری سازی به دست بخش خصوصی است.

وی گفت: در هر حوزه ای که تعداد فناور و دانش بنیان کم است، بیشترین وابستگی را داریم. بنابراین باید پای شرکت هایی را که به دنبال توسعه هستند را در حوزه فناوری باز کنیم و طراحی ها برای ما باشد.

ایشان اظهارکرد: در حوزه صنایع غذایی واردات کالاهایی را در کشور داریم که پشت آن عدم تفکر است و باید اصلاح شود.

در ادامه علیرضا زالی رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی اظهار داشت: مرکز رشد و نوآوری انستیتو به طور مستقیم با کمک معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری شکل گرفت و این مرکز می تواند حلقه اتصال بین صنایع غذایی و بخش خصوصی و راهی برای ایده ها و فناوری های نوین از طریق سرمایه گذاری در عرصه مواد غذایی باشد. چرا که ارزش صنایع غذایی در بحث اقتصاد ملی ما مهم است.

وی با بیان اینکه استفاده بهینه از صنایع غذایی در کشور نداریم و فناوری های نوین، در تولید فرآورده های مواد غذایی کمتر مورد استفاده قرار می گیرد، تاکید کرد:  حدود 10 درصد اقتصاد کشور را صنایع غذایی تشکیل می دهد و بالغ بر 15 درصد وجه اشتغال زایی در صنعت کشور در حوزه صنایع غذایی و همچنین بیش از  12 تا 15 درصد ارزش افزوده صنعت نیز در صنایع غذایی کشور قرار دارد. 

زالی، بیان کرد: استفاده از فناوری های نوین در صنعت غذایی که بن مایه اصلی شکل گیری مرکز رشد و نوآوری است، بسیار اهمیت دارد. این مهم با هدف بالابردن کمیت و کیفیت تولید، توجه به فرآیند های تولید و پردازش با رویکرد حفظ کیفیت و افزایش ماندگاری مواد غذایی باید حاصل شود.

وی صنایع غذایی را یکی از پر رقابت ترین عرصه های صنعتی در کشور دانست و افزود: وجه غالب کشورهای صنعتی در این زمینه، امتزاج فناوری های نوین با صنعت غذا است؛ بهره گیری از فناوری هایی همچون نانو، لیپوزوم ها، پلاسمای سرد و پالس های الکتریکی.از فرآیند تولید تا بسته بندی باید در مراکز رشد صنایع غذایی موردت وجه قرار گیرد. نکته بسیار مهم این است که بخش عمده دورریز محصولات غذایی، پیش از رسیدن به دست مصرف کننده صورت می گیرد. در حالی که در کشورهای توسعه یافته، اینگونه نیست و محصولات پس از رسیدن به دست مصرف کننده، دورریز دارند.

زالی با اشاره به لزوم حمایت از نسل جوان دانشجویی و نگاهه ای مبتکرانه و خلاقانه در مرکز، عنوان کرد: مرکز رشد محل تجلی تمام خلاقیت های صنعت غذایی است. توجه به بازار داخلی و خارجی، توجه به سبد غذایی مطلوب و مورد تقاضای ایرانیان، توجه به ریزمغذی ها، استفاده از سبد غذایی متنوع در پاسخ به رژیم های غذایی متداول در کشور، افزایش سطح ایمنی در مواد غذایی و حرکت به سمت تولید مواد غذایی فراسودمند باید اولویت مرکز رشد قرار گیرد.

وی در پایان، عنوان کرد: انستیتو تحقیقات تغذیه ای و صنایع غذایی کشور باید برای تبدیل این مرکز رشد به کریدوری مطمئن برای ایده پردازی و تجاری سازی تلاش کند. بی شک فعالیت در سایه همکاری های معاونت علمی و فناوری، مسئولیت اجتماعی این انستیتو را چندین برابر خواهد کرد.

همچنین سید امیر محمد مرتضویان سرپرست انستیتو تحقیقات تغذیه ای و صنایع غذایی کشور، ضمن ارایه توضیحاتی در خصوص تاریخچه تاسیس و آغاز فعالیت علمی انستیتو، اظهار کرد: هم اکنون این انستیتو به صورت موسسه ای علمی –پژوهشی –فناوری –آموزشی و دارای استقلال مالی و حقوقی با اساس نامه مصوب مجلس شورای اسلامی، وابسته به دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی است و در حال حاضر، " دانشکده علوم تغذیه و صنایع غذایی"، به صورت دانشکده ای بزرگ، معتبر و کانونی در کشور، به عنوان بخش مکمل انستیتو، در زمینه رشته های علوم تغذیه و علوم صنایع غذایی به پذیرش و تربیت دانشجو می پردازد.

 مرتضویان ساختار اصلی تحقیقات و فناوری در معاونت تحقیقات و فناوری انستیتو را شامل گروه های پژوهشی، ( تحقیقات تغذیه، تحقیقات صنایع غذایی، سیاستگذاری غذا و تغذیه)، مدیریت پژوهشی، مدیریت فناوری و ارتباط با صنعت و مدیریت مرکز رشد و فناوری غذا و تغذیه دانست.







نام:
ایمیل:
* نظر: