اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۰۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۲:۳۹
کد خبر: ۲۲۹۸
تاریخ انتشار: ۱۷:۳۹ - ۱۲ بهمن ۱۳۹۵ - 31 January 2017
وزیر خارجه فرانسه
وزیر امورخارجه فرانسه گفت: با هرگونه ابتکار که بر خلاف برجام باشد مخالفیم و اگر قرار باشد به مذاکره مجدد بینجامد حتما آن را قبول نداریم.

با مذاکره مجدد در قبال برجام مخالفیم

سرویس سیاسی عصرپرس: ژان مارک آیرو در کنفرانس مطبوعاتی مشترک با محمدجواد ظریف در پاسخ به سوالی درباره رویکرد فرانسه در قبال برجام گفت: شب گذشته و امروز صبح در نشست اقتصادی علاقه مندی فرانسه را به توافقات وین نشان دادم و تکرار کردم که با هرگونه ابتکار که بر خلاف برجام باشد، مخالفیم و اگر قرار باشد به مذاکره مجدد بینجامد حتما آن را قبول نداریم.

به گزارش ایرنا، وی گفت: ترامپ در مبارزات انتخاباتی و پس از آن مطالبی را گفته است که ما آن را مورد توجه قرار دادیم و نگرانی هایی نسبت به آن داریم اما منتظریم ببینیم چه پیش می آید و خیلی مراقب و محتاط هستیم.

وزیر خارجه فرانسه با اینکه در این خصوص با وزیر خارجه آلمان مذاکره کرده ایم، گفت: ما بدون اینکه منتظر روشن شدن مواضع دولت آمریکا باشیم؛ می گوییم که مواضع یکجانبه به بهانه مبارزه علیه تروریسم در آمریکا با منع صدور روادید نگران کننده است و به موقع نیست. عقل سلیم حکم می کند که عقب نشینی کنند.

آیرو تصریح کرد: همه ما نگران امنیت شهروندان و علاقه مند به کنترل مرزها هستیم و کشورهایی که این کارها را انجام می دهند نباید اقداماتشان مغایر با تعهدات بین المللی در مورد پذیرفتن پناهندگان و عدم تبعیض بین شهروندان باشد.

وی اضافه کرد: آنچه انجام شد تبعیض آشکار نسبت به کشورها است و ما دوست داریم به اصول احترام گذاشته شود و اگر اقدامی انجام می شود؛ با احترام و بدون ایجاد تنش های بیهوده انجام شود.

وزیر امورخارجه فرانسه گفت: ما تنها نیستیم و خیلی از کشورها با رهیافت ما موافق هستند. فرانسه در این زمینه با دیگر اعضای اتحادیه اروپا وارد شور شده و با آنان اهداف مشترکی دارد.

وزیر خارجه فرانسه در پاسخ به سوالی درباره تداوم مشکلات بانکی اظهارداشت: در مورد بانک های فرانسه باید مثبت نگریست. پیشرفتهایی صورت گرفته و باید پیشرفت های بیشتری هم صورت بگیرد.

آیرو افزود: با بانک های بزرگ صحبت کردیم. آن ها از تعاملات بانکی پرهیز می کنند و که در حال مذاکره با آن ها هستیم.

وی اظهار داشت: علت پرهیز بانک های بزرگ این است که در گذشته از سوی آمریکا مجازات شده اند؛ البته نه به دلیل ایران بلکه به دلایل دیگر. با این حال آنها محتاط شده اند. ویژگی این قانون این است که فرامرزی عمل می کند.

وزیر خارجه فرانسه با بیان اینکه در پارلمان فرانسه کمیته ای در این خصوص تشکیل شده است، اظهار داشت: در این مورد با آلمان مواضع مشترک داریم و امیدواریم تصمیماتی اتخاذ شود چرا که مجازات های سنگین باعث ضرر و زیان ما می شود.

آیرو اضافه کرد: البته بانک های کوچک با شرکت ها همراهی می کنند و همین هم باعث شده پروژه ها از بن بست خارج شوند. علاوه بر این، فرانسه ضمانت های صادراتی را بسیج کرده و صادر کننده های فرانسوی از امکانات جدید بهره مند شده اند و فرانسه جزو اولین کشورهایی است که این کار را انجام می دهد چرا که اینها قبلا بلوکه بود.

وی با بیان اینکه این کار را ادامه خواهیم داد، گفت: در مورد سیستم مالی و مطابقت با استانداردهای بین المللی باید راهی که رفتیم را خوب اندازه گیری کنیم و صبر داشته باشیم و برای پروژه های سرمایه گذاری، منتظر باشیم.

وزیر خارجه فرانسه تصریح کرد: شما می توانید روی دولت فرانسه حساب کنید و از همه امکانات استفاده می کنیم تا بانکها را متقاعد کنیم و در این راستا بانک های مرزی ایران و فرانسه هم همکاری می کنند.

آیرو در ادامه به سفر وزیر دارایی این کشور به ایران در ماه مارس خبر داد و گفت: فکر می کنم در این زمینه موفقیت هایی خواهیم داشت.

وی همچنین درباره آزمایشات موشکی ایران هم افزود: در حال بررسی اخبار هستیم. فرانسه تا بحال چند بار نگرانی خود را از استمرار آزمایشات موشکی ابراز کرده و گفته این اقدام بر خلاف روح قطعنامه 2231 و برخلاف اعتمادی است که در چهارچوب توافقات وین اعلام شده است. با صراحت و صمیمیت و البته در چهارچوب همکاری دوجانبه این موضوع را به مخاطبان ایرانی اعلام کردیم.

ژان مارک ایرو در این کنفرانس مطبوعاتی گفت: مایلم مجددا به دولت و ملت ایران مراتب تسلیت خود را به مناسبت فاجعه ای که 19 ژانویه گذشته اتفاق افتاد و 20 شهید برجای گذاشت، به بازماندگان این حادثه ابراز کنم.

وزیر خارجه فرانسه با اشاره به اهمیت سفر خود به تهران افزود: پس از دیدار آقای روحانی از فرانسه در یکسال گذشته روسای جمهوری دو کشور تصمیم گرفتند پویایی جدیدی به روابط دو کشور بدهند و سفر امروز تحقق این خواسته است.

ایرو ادامه داد: در این چارچوب، ریاست کمیسیون مشترک اقتصادی را داشتیم و این نشست نماد پویایی مشترک در روابط دوجانبه است. برجام در 14 ژوئیه انجام شد و این روز، روز ملی فرانسه هم هست و از این جهت برای ما هم مهم است و برای شما هم مهم است. این حسن است که این دو باهم همزمان شوند.

وزیر خارجه فرانسه اضافه کرد: برجام برای ایران و جامعه بشری یک توافق تاریخی است و به نا امیدان ثابت می کند که راه حل دیپلماتیک جواب می دهد و نباید به آن بی اعتنا بود.

آیرو با بیان اینکه فرانسه بسیار علاقه مند به اجرای برجام است و سهم خود را در آن ایفا کرده، اظهار داشت: فرانسه مایل است با شفافیت در آن حضور داشته باشد و ما خوشحالیم که در این چارچوب فعالیت کنیم. امیدواریم که این توافق ادامه یابد و راهکارهایی برای مقابله با مسائلی که آن را به خطر می اندازد، پیدا کنیم و این موضع فرانسه است.

وی از ایجاد فصل جدیدی در روابط ایران و فرانسه سخن گفت و اظهار کرد: دو کشور تصمیم دارند در مسائل منطقه ای و بین المللی همکاری کنند و با همسویی هایی که با هم داریم و کیفیت روابطمان باعث می شود در تمام زمینه ها و مسائلی که نگرانی داریم، آن ها را مطرح کنیم.

وزیر خارجه فرانسه افزود: حقوق بشر هم البته مهم است و ما به آن اشاره کردیم. آنچه که مشاهده می کنیم این است که هیچ کسی از تروریسم در امان نیست و وظیفه همه است که با این تهدید مبارزه کنند و پاسخ هایی برای آن پیدا کنند.

آیرو تصریح کرد: فرانسه فکر می کند که منطقه نیاز اضطراری به صلح، ثبات، توسعه و رفاه مردم دارد و زمان آن رسیده است که کشورهای بزرگ منطقه فرمول جدیدی برای سوریه، یمن و عراق پیدا کنند.

وی با تاکید بر اینکه راه حل نظامی برای این بحران وجود ندارد، اضافه کرد: راه حل مسالمت آمیز این امکان را می دهد که کشورها حاکمیت و تمامیت ارضی خود را با احترام به تنوع قومی منطقه حفظ کنند.

این مقام فرانسوی خاطرنشان کرد: در زمان سفر آقای روحانی به فرانسه در ژانویه 2016 توافقات ز یادی امضا شد که امروز بسیاری از توافقات تحقق پیدا کرده است و از حمایت مقامات دولتی برخوردار بوده است.

آیرو ادامه داد: تجارت دو کشور در این مدت 200 درصد افزایش یافته و شرکت های مشترکی ایجاد شده که باعث اشتغال شده است. سازندگان اتومبیل با هم همکاری می کنند که 50 درصد آن در ایران ساخته می شود.

وی افزود: علاوه بر این 12 ژانویه اولین ایرباس از 100 ایرباسی که مورد توافق قرار گرفته به ایران تحویل داده شد. شرکت ون سی برای مدرن کردن فرودگاه های مشهد و اصفهان قرارداد منعقد کرده است و امیدواریم که تحقق پیدا کند.

وی با بیان اینکه این ها پروژه های نمادین و مجموعه ای از اولین ها از سری همکاری های متنوع تر هستند، به برگزاری اولین کمیسیون مشترک اقتصادی اشاره کرد و گفت: فرانسه مایل است پویایی و جهش را روابط دو کشور تقویت کند و این ها به نفع دو کشور و وعده های مذاکراتی وین است که تحقق می یابد.

وزیر خارجه فرانسه، تحقیقات، آموزش و عالی و فرهنگ و هنر را از محورهای دیگری عنوان کرد که بین دانشگاه ها و مراکز علمی دو طرف مورد توافق قرار گرفته و ابراز امیدواری کرد دو طرف با هم تبادل دانشجو و محقق داشته باشند.

آیرو گفت: ما مایل هستیم اعطای ویزا را به تمامی ایرانیانی که مایل به دیدار از فرانسه هستند تسهیل و دو برابر کنیم تا توریست های ایرانی را در فرانسه داشته باشیم و جوامع ما همدیگر را بهتر بشناسند و سهم خود را در فصل جدید از روابط تاریخی دو کشور ایفا کنند.

براساس این گزارش، ژان مارک آیرو در راس یک هیات سیاسی اقتصادی بعد از حضور در اولین کمیسیون مشترک اقتصادی دو کشور با حضور در وزارت امور خارجه با محمد جواد ظریف دیدار و در کنفرانس خبر شرکت کرد.


با مذاکره مجدد در قبال برجام مخالفیم

نام:
ایمیل:
* نظر: