اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۰۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۲:۳۹
کد خبر: ۲۲۹۳۲
تاریخ انتشار: ۱۲:۰۳ - ۰۵ اسفند ۱۳۹۹ - 23 February 2021
سرلشکر باقری
رئیس ستاد کل نیروهای مسلح پیگیری مطالبات حقوقی دفاع مقدس را حق ملت ایران دانست و گفت: مردم جهان باید بدانند که ملت ایران در دوران دفاع مقدس تحت چه ظلم و ستمی از سوی متجاوزان قرار گرفتند و مدعیان حقوق بشر نیز نسبت به جنایات رژیم بعثی سکوت پیشه کردند.
پیگیری مطالبات حقوقی دفاع مقدس حق ملت ایران استبه گزارش عصرپرس، سردار سرلشکر پاسدار «محمد باقری» رئیس ستاد کل نیروهای مسلح صبح امروز (سه‌شنبه) در همایش بین‌المللی مطالبات حقوقی بین‌المللی دفاع مقدس که در سالن خلیج فارس موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس برگزار شد، اظهار داشت: موضوع مطالبات حقوقی دفاع مقدس حقیقتاً موضوع فوق‌العاده مهمی است که در دستور کار پژوهشگاه علوم و معارف دفاع مقدس قرار گرفته است.

وی با اشاره به سکوت دستگاه‌ها و سازمان‌های بین‌المللی در قبال جنایات رژیم بعثی عراق گفت: امروز ضرورت دارد مردم جهان بدانند که ملت ایران در دوران دفاع مقدس تحت چه ظلم و ستمی از سوی متجاوزان قرار گرفتند و باید بدانند که چگونه افرادی که آن زمان مسئول و مدعی حقوق بین‌الملل بودند در خصوص جنایات رژیم بعث عراق سکوت پیشه کردند و با حمایت‌های خود از متجاوزان، دشمن را در اجرای جنایت‌هایش توانمندتر کردند.

رئیس ستاد کل نیروهای مسلح ادامه داد: دفاع مقدس یک دفاع مشروع و بدون شبهه و ابهام و عنوان صحیحی برای یک جنگ تحمیلی است که دشمنان نظام و انقلاب اسلامی بر ملت ایران تحمیل کردند؛ یک‌طرف این جنگ، ملت ایران بودند که بعد از تحمل قرون متمادی ظلم و ستم پادشاهان، انقلاب اسلامی را رقم زدند و شعار «استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی» را سر دادند و با حوادثی در اوایل انقلاب مواجه شدند.

سرلشکر باقری افزود: ایران که بیش از ۲۰۰ سال هیچ‌گونه تهاجمی در کارنامه خود نداشت در آن دوران از سوی عراق که مجری و مباشر یک نبرد تجاوزکارانه ذیل حکومت صدام و حزب ظالم بعث بود، مورد تهاجم قرار گفت و رژیم بعثی با حمایت ۳۵ کشور، قدرت‌های بزرگ و اعضای شورای امنیت که حامی او بودند با ملت ایران وارد جنگ شد.

وی با اشاره به سکوت مرگبار شورای امنیت در برابر تجاوز‌های رژیم بعث عراق علیه ایران اظهار داشت: سازمان بین‌الملل صلیب سرخ بار‌ها تصدیق کرد و گزارش رسمی داد که رژیم بعث عراق بسیاری از اسیران جنگی ایرانی را ثبت نام نمی‌کند و اجازه نامه‌نگاری در خصوص آن‌ها را نمی‌دهد؛ همچنین تعدادی از اسیران جنگی ایرانی را در میدان تیرباران و تعدادی از مجروحان ایرانی را هم در میدان جنگ رها کرده‌اند. آن‌ها اسیران ایرانی را از سقف آویزان و از خدمات بهداشتی و درمانی نیز محروم کرده‌اند.

رئیس ستاد کل نیروهای مسلح با بیان اینکه طبق کنوانسیون‌های بین‌المللی، نگه‌داری و استفاده از سلاح‌های شیمیایی ممنوع است، عنوان کرد: با اتمام تجاوزگری رژیم بعث عراق در طول جنگ تحمیلی علیه ایران، نقض تمامیت ارضی و استقلال جمهوری اسلامی مورد سکوت و از طرف دیگر مورد حمایت سازمان ملل و قدرت‌های جهانی قرار گرفت.

سردار باقری افزود: ارتش عراق در طول جنگ تحمیلی ۱۲۹ حمله هوایی علیه شهرهای ایران انجام داد که ۲۶۳ مورد آن، حمله موشکی بود؛ ۴۳۴ فروند موشک که هر موشک هزار کیلوگرم «تی ان تی» داشت و هر کدام برای نابودی بخشی از شهر کفایت می‌کرد. در تمامی حقوق بین‌الملل، مورد هدف قرار دادن غیرنظامیان مطلقاً ممنوع است.

وی خاطرنشان کرد: سازمان ملل از اول مهر ۱۳۵۹ تا زمان صدور «قطعنامه ۵۹۸» جمعاً هشت قطعنامه و ۱۳ بیانیه صادر کرد که در تمامی این‌ها بدون ذکر اینکه یک طرف متجاوز است، بدون اینکه او را متعهد به پاسخ‌گویی کنند و بدون اینکه به تمامیت ارضی و استقلال ایران احترام بگذارند، با کلمات کلی و مبهم حرف از خاتمه درگیری و بازگشت به مرز‌های بین‌المللی می‌زند.

رئیس ستاد کل نیروهای مسلح با اشاره به قطعنامه‌های متعددی که از زمان آغاز جنگ تحمیلی عراق علیه ایران صادر شد، بیان کرد: در بعضی از موارد نیز در مقابله با شناور‌های نظامی توصیه‌هایی داشتند و در نهایت به قطعنامه ۵۹۸ رسیدند که تا حدودی نسبت به قطعنامه‌های قبلی رجحان و برتری داشت. مهم‌تر اینکه همه این قطعنامه‌ها درست در مقطعی اتفاق افتاده است که رزمندگان اسلام در جبهه‌های حق علیه باطل، پیروزی چشمگیری به دست می‌آوردند.

سرلشکر باقری در ادامه در خصوص علل تهاجم و برتری‌طلبی صدام و آغاز یک جنگ تمام‌عیار علیه ملت ایران گفت: ایران اسلامی پس از پیروزی انقلاب مشغول رسیدگی به محرومان و تثبیت انقلاب نوپای خود و سر و سامان دادن به اوضاع بود و هیچ‌گونه ادعای ارضی و مرزی را نسبت به عراق و یا دیگر همسایگانش نداشت و اکنون نیز ندارد.

وی افزود: در این برهه صدام که از معاهده حُسن همجواری ۱۹۷۵ احساس حقارت می‌کرد، هنگامی که اندکی بی‌ثباتی در ایران مشاهده و احساس کرد که ارتش و نیرو‌های مسلح ایران قدرت مقابله با او را ندارند، در مقابل رسانه‌های جهانی یک معاهده بین‌المللی را پاره کرد و با یک یادداشت دو خطی به سفارت ما، از این معاهده اعلام خروج کرد در حالی که این اقدام، با روند قواعد خروج از یک معاهده بین‌المللی مغایرت داشت.

رئیس ستاد کل نیرو‌های مسلح ادامه داد: صدام ارتش خود را طی ۲ سال شکل‌گیری انقلاب اسلامی در حد ۳۰ درصد توسعه داده بود و در همین اثناء با چراغ سبز‌های متعددی از سوی آمریکایی‌ها، شوروی سابق و اروپایی‌ها جهت حمله به ایران مواجه شده بود؛ او احساس می‌کرد آن‌چنان قدرتمند است که می‌تواند ظرف یک هفته نبردِ نه‌چندان سخت، نظام اسلامی را سرنگون و یا خوزستان را تصرف کند و یا اینکه اروندرود را به خاک خود ضمیمه کند.

سردار باقری اضافه کرد: صدام با تجهیز ارتش خود احساس برتری کرده بود و فکر می‌کرد که می‌تواند در چند روز بخشی از سرزمین ما را اشغال می‌کند، اما وقتی دید توان آن را ندارد، دست به انواع جنایات زد.

وی خروج صدام از معاهدات بین‌المللی را یکی از اقدامات خلاف قانون رژیم بعثی عراق عنوان کرد و گفت: صدامیان برخلاف قوانین و مقررات بین‌المللی، تمامیت ارضی کشور ما را نقض کرده و وارد کشور ما شدند، مسئولیت جنگ و استفاده از زور و سلاح‌های نامتعارف برعهده صدام است، اما سازمان ملل در برابر این نقض حقوق سکوت کرد.

رئیس ستاد کل نیرو‌های مسلح با اشاره به جنایات وحشیانه رژیم بعثی عراق در مواجهه با ملت ایران بیان کرد: صدام چهار هزار و ۷۶۲ بار به غیرنظامیان ایران حمله کرد و با موشک‌های دوربرد، مردم ایران را در شهر‌ها مورد حمله قرار داد.

سرلشکر باقری افزود: ۵۸۲ حمله شیمیایی به مناطق مسکونی از دیگر اقدامات جنایتکارانه صدامیان در دوران دفاع مقدس بود که بیش از ۱۰۰ هزار مصدوم شیمیایی را به ملت ایران تحمیل کرد.

وی عنوان کرد: همه می‌دانند که بنابر معاهدات بین‌المللی، بکارگیری این سلاح‌ها ممنون است، اما چه کسانی این سلاح را در اختیار صدام گذاشتند؟ همان کشور‌های اروپایی که مشوق صدام بودند، این سلاح‌های نامتعارف را به او دادند.

رئیس ستاد کل نیرو‌های مسلح یادآور شد: دولت صدام با اسرا نیز رفتاری غیر قابل تحمل و برخلاف قوانین و مقررات بین‌المللی داشت و حتی به مردم عراق هم رحم نکرده است. صدام با حملات شیمیایی به حلبچه و دیگر مناطق عراق ده‌ها هزار نفر را به شهادت رساند؛ او ۷۸۰ روستا در عراق و ۴۰ هزار خانه را در کرکوک تخریب کرد.

سردار باقری با اشاره به مأموریت‌های اطلاعاتی خود در خاک عراق گفت: من در عراق روستا‌ها و خانه‌هایی را دیده بودم که با خاک یکسان شده بود؛ همچنین مطلع شدم که صدام تعداد زیادی از مردم را اعدام کرده است. در کنار این موارد، صدام به هواپیماها، نفتکش‌ها و کشتی‌های غیرنظامی نیز حمله می‌کرد و این جنایات در برابر چشم سازمان ملل و دولت‌های به ظاهر مدافع حقوق بشر انجام شده است.

وی خاطرنشان کرد: در تمامی قطعنامه‌های سازمان ملل که در حین جنگ تحمیلی صادر شد، هیچ‌گاه از صدام به‌عنوان متجاوز یاد نشد.

منبع:دفاع پرس
نام:
ایمیل:
* نظر: