اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۰۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۲:۳۹
کد خبر: ۲۲۹۲
تاریخ انتشار: ۱۵:۲۸ - ۱۲ بهمن ۱۳۹۵ - 31 January 2017
وزیر کشور:
وزیر کشور گفت: اگر بانک ها برای ایجاد صندوق های خرد روستایی پیشقدم شوند موجب پیشرفت مناطق خواهد شد.

بانک ها برای ایجاد صندوق های خرد روستایی پیشقدم شوند

سرویس اقتصادی عصرپرس: عبدالرضا رحمانی فضلی وزیر کشور در جلسه ستاد اقتصاد مقاومتی در استان کرمان، با تبریک ایام دهه مبارک فجر گفت: هرچقدر در مورد انقلاب صحبت شود، نمی توان ابعاد آن را در حوزه های مختلف بیان کرد.

به گزارش عصرپرس از پایگاه اطلاع رسانی وزارت کشور، رحمانی فضلی با اشاره به اینکه باید معتقد باشیم که این رویداد عمیقا یک معجزه بود که با تدبیر، شجاعت و صبوری امام و شهدا به دست آمد افزود: استبداد، استعمار، ناکارآمدی اقتصادی و بی توجهی به فرهنگ و آموزه های دینی از سوی حکومت با اعتراض و مباره به حق مردم مواجه، و در نهایت مردم پیروز میدان شدندما نیز باید درمقابل این حق و حقوق مسوولیت پذیر بوده و پاسخگو باشیم.

وزیر کشور ادامه داد: یکی از موضوعاتی که مورد غفلت نسبی قرار گرفته بحث آموزش و گفتمان سازی اقتصاد مقاومتی است که اگر در فرهنگ ما نهادینه و جاری نشود و این موضوع جز باورها نگنجد حتما مقطعی و گذرا خواهد بود.

رحمانی فضلی با اشاره به اینکه اتفاقات خوب در راستای اقتصاد مقاومتی نشان می دهد که از سرمایه مردم به ویژه در استان کرمان به خوبی استفاده شده است، تصریح کرد: بخش های ویژه و پنهانی در عرصه اقتصادی ما وجود دارد که به تدریج خود را نشان می دهد و الگوهایی که در استان های مختلف انجام شده نشان می دهد ظرفیت بسیار بالا است.

وی تاکید کرد: کار در حوزه فرهنگ سازی در حال پیشرفت است ولی در حوزه دانش بنیان کمتر صحبت می شود، در حالی که دانش بنیان کردن اقتصاد مقاومتی بسیار حائز اهمیت است و با یک تغییر در تکنولوژی امکان دارد همه سرمایه گذاری ها از بازدهی اقتصادی باز بماند.

رحمانی فضلی گفت: باید در مسیر کارمان دانش بنیان بودن اقتصاد مقاومتی را در دستور کار قرار داده و آخرین داده های علمی، پیشرفت ها را اعمال کنیم، چراکه اکنون در حوزه های مختلف تولیدی اساس رقابت اقتصادی مبتنی بر ابتکارات و خلاقیت هایی است که هزینه ها را کاهش و کیفیت را ارتقا دهد و بتواند بازارهای جدیدتری را به دست آورد.

وی همچنین اظهار کرد: به دلیل فراموش شدن بحث عدالت محوری با حاشیه نشینی و ... مواجه می شویم، از این رو باید جاهای توسعه نیافته در اولویت کار خود قرار دهیم و به سرمایه گذاران هم انگیزه ورود به این بخش را بدهیم، البته این مقوله در استان کرمان به خوبی در حال پیشرفت است.

رحمانی فضلی بیان کرد: در زمینه آسیب های اجتماعی نیز رهبری تاکید کرده اند که مناطق آسیب پذیر یا بحران زا احصاء شده و در اولویت کار قرار گیرند، از این رو ما شاخص های بحران های آسیب های اجتماعی مناطق را سنجیده ایم و 31 شهرستان انتخاب شده اند که به همه استانداران ابلاغ می شوند تا در اولویت قرار گیرند.

وی با بیان اینکه بنا به تفاوت مسائل شهر و روستا مقرر شده است این مناطق از یکدیگر تفکیک شوند، گفت: برای هرکدام از روستاهای 31 شهرستان موضوع توسعه سند راهبردی در راستای توسعه اقتصادی روستاها تهیه و تبیین شده است چرا که با توجه به تنوع اقلیمی، اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی قطعا نمی توان یک نسخه را برای همه تهیه نمود بنابراین باید هر کدام را به تفکیک و الگویی متناسب پیش برد.

وزیر کشور یادآور شد: در حال بررسی و مطالعه هستیم تا بتوانیم در سه استان پایلوت اقتصاد مقاومتی، حوزه منطقه ای ایجاد کنیم، به گونه ای که مثلا استان های کرمان، یزد، هرمزگان و سیستان و بلوچستان یک بلوک اقتصاد مقاومتی بشوند تا همکاری های منطقه ای را در قالب تفاهم نامه انجام و ظرفیت ها و توان هایی که دارند را در کنار یکدیگر قرار دهند.

وزیر کشور با تاکید بر اینکه مستندسازی الگوهای ارائه شده در استان نباید فراموش شود، افزود: از دیگر طرح های وزارت کشور، تشکیل صندوق های خرد است، بنابراین اگر بانک ها وارد شوند تا در هر منطقه یا در کل کشور صندوق های خرد در مناطق روستایی ایجاد شود ما نیز حاضر به هر نوع کمکی خواهیم بود.

رحمانی فضلی با اشاره به اینکه نگاه ما توسعه ای و الهی بوده و نگاه بنگاهی و تجاری نداریم تصریح کرد: اگر صندوق های خرد با بازگشت سرمایه همراه باشد موجب پیشرفت مناطق خواهد شد.

وی با زیبا و مناسب خواندن شعار استان کرمان مبنی بر"هر روستا یک محصول و هر خانه یک کارخانه" تاکید کرد: باید موضوع اقتصاد را به عنوان یک مشکل بزرگ این کشور حل کنیم و برای آن یک پاسخ منطقی و معقول داشته باشیم.



بانک ها برای ایجاد صندوق های خرد روستایی پیشقدم شوند

نام:
ایمیل:
* نظر: