اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۴:۳۹
کد خبر: ۲۲۹۰۵
تاریخ انتشار: ۱۱:۲۴ - ۰۴ اسفند ۱۳۹۹ - 22 February 2021
نماینده مردم کرمان در مجلس گفت: بیانیه مشترک سازمان بین المللی انرژی اتمی و سازمان انرژی اتمی کشورمان در تضاد کامل با مصوبه مجلس است و سه بند این بیانیه کاملا علیه این قانون تاکید دارد.
به گزارش عصرپرس از خانه ملت، محمدمهدی زاهدی در نشست علنی امروز (دوشنبه، 4 اسفندماه) مجلس شورای اسلامی در واکنش به موافقتنامه آژانس بین المللی انرژی اتمی و سازمان انرژی هسته ای کشور، گفت: مواد یک، دو، سه، شش و هفت قانون اقدام راهبردی مجلس برای رفع تحریم ها بر خروج جمهوری اسلامی ایران از پروتکل الحاقی بعد از 2 ماه از لازم الاجراء شدن این قانون تاکید کرده است.

وی ادامه داد: ماده 6 این قانون تاکید دارد که دولت جمهوری اسلامی ایران موظف است در صورت عدم اجرای کامل تعهدات کشورهای متعهد از جمله کشورهای 1+4 یعنی آلمان، فرانسه، انگلیس، روسیه و چین در قبال ایران و عادی نشدن روابط بانکی و رفع کامل موانع صادراتی و فروش نفت و فرآورده های نفتی و همچنین برگشت کامل ارز حاصل از فروش نفت، دو ماه پس از لازم الاجراء شدن این قانون در مجلس نظارت های فراتر از پادمان از جمله اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی را متوقف کند.

زاهدی تاکید کرد: اکنون بیانیه مشترک سازمان بین المللی انرژی اتمی و سازمان انرژی اتمی کشورمان در تضاد کامل با مصوبه مجلس است و سه بند این بیانیه کاملا علیه این قانون تاکید دارد.

نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی با اشاره به بند یک بیانیه مشترک آژانس، اظهار کرد: ایران به اجرای کامل و بدون محدودیت موافقتنامه جامع پادمان خود با آژانس همانند قبل ادامه می دهد در صورتی که ما در مصوبه مجلس اعلام کرده بودیم که باید بعد از 2 ماه اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی متوقف شود.

وی تصریح کرد: دولتمردان چه اتفاقی افتاده است؟ قانون را چرا با این صراحت اجرا نمی کنید در صورتی که مقام معظم رهبری تاکید کرده ابتدا باید تحریم ها رفع و راستی آزمایی انجام شود تا ما در برجام بمانیم اما اکنون نه تحریمی لغو شده و نه فرصتی باقی مانده است.

زاهدی بیان کرد: بند 2 بیانیه مشترک آژانس هم تصریح می کند که یک تفاهم نامه فنی دوجانبه موقت سازگار با قانون مجلس که به موجب آن آژانس به فعالیت های راستی آزمایی و نظارت ضروری خود طبق فهرست پیوست به مدت 3 ماه ادامه خواهد داد که این موضوع هم در تضاد با مصوبه مجلس است.

اجازه نمی‌دهیم لیبرال‌ها پیام رهبری را زیر پا بگذارند/ باید با قانون شکنان برخورد شود

علی اکبر علیزاده برمی در نشست علنی مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی بیانیه مشترک رئیس سازمان انرژی اتمی جمهوری اسلامی ایران و مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی با اشاره به توافق غیرقانونی سازمان انرژی اتمی و آژانس بین‌المللی اتمی گفت: آیا مجلس در برابر این اقدام فریاد «هیهات من‌الذله» سر می‌دهد و قانون‌شکنان را به جای خود خواهد نشاند و جهت محاکمه به قوه قضائیه معرفی خواهد کرد؟

نماینده مردم دامغان در مجلس شورای اسلامی در پایان با بیان اینکه امروز روز تصمیم‌گیری برای عزت و یا خدای نکرده ذلت مجلس یازدهم در 3 سال باقی مانده است، اظهار کرد: وای به حال ما که به گونه‌ای رفتار کنیم که لیبرال‌ها بتوانند پیام رهبری را زیر پا بگذارند.

در حقوق بین‌الملل بیانیه‌ها الزام‌آور نیست/رئیس جمهور باید منطبق بر قانون اقدام راهبردی عمل کند

عباس مقتدایی در نشست علنی مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی بیانیه مشترک رئیس سازمان انرژی اتمی جمهوری اسلامی ایران و مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی گفت: بیانیه‌ای که صادر شد قانون مجلس را تحت‌الشعاع قرار داد، مجلس اجازه نمی‌دهد قانون متوقف شود بلکه بر اجرا شدن قانون مصوب خود پافشاری می‌کند.

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: اگر قرار است بیانیه اخیر اجرا شود باید مصوبه مجلس را بگیرد، دنیا بداند که از فردا 5 اسفند ماه قانون مصوب مجلس محقق می‌شود و نمایندگان ملت به دنبال تحقق آن چیزی هستند که مردم خواسته‌اند.

وی با بیان اینکه بیانیه در حقوق بین‌الملل الزام‌آور نیست، گفت: در بیانیه آژانس امتیازهایی داده شده و هیچ امتیازی برای ایران گرفته نشده است، مجلس اجازه نمی‌دهد منافع ملت نادیده گرفته شود.

مقتدایی با تأکید بر اینکه رئیس جمهور باید منطبق بر قانون عمل کند، گفت: آقای رئیس جمهور اگر شما حرفی برای گفتن دارید تنها لازم است به قانون عمل کنید چرا که رئیس جمهور صرفاً مجری قانون است نه لغو کننده آن و نمایندگان مجلس از دیروز مصرانه خواستار اجرای قانون هستند.

نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی تأکید کرد: قانون اقدام راهبردی با قوت و قدرت در راستای صیانت از منافع ملت اجرا و محقق می‌شود و باید با متخلفان آن برخورد جدی شود.

اکنون وقت اجرای وعده‌های برجامی است، نه وقت‌کشی/ دولت مجری قوانین مجلس یازدهم باشد

محمدعلی محسنی بندپی در نشست علنی مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی بیانیه مشترک رئیس سازمان انرژی اتمی جمهوری اسلامی ایران و مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی گفت: ایران اسلامی بیش از هر زمان دیگری به وحدت بین قوا و عملکرد هر قوه در جایگاه قانونی خودش احتیاج دارد.

نماینده مردم نوشهر، چالوس و کلاردشت در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: دولت باید مجری قوانین مجلس یازدهم باشد، نه قانونگذار مستقل به موازات مجلس شورای اسلامی، از این رو باید این مهم مورد توجه قرار گیرد.

وی ادامه داد: مطابق رهنمودهای رهبر انقلاب امروز وقت اجرای وعده‌ها است، نه وقت‌کشی‌های چندین ماهه و معلق کردن تصمیمات مسئولان در کشور. امروز اگر به وعده‌هایمان عمل نکنیم بدون شک مدیون خون سردار سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی و شهید سرافراز دکتر فخری‌زاده هستیم.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم افزود: اینکه دولت بدون در نظر گرفتن حال مردم، با بیگانگان میز مذاکره دیگری را در پیش بگیرد و آنها برای مردم تصمیم بگیرند، پسندیده نیست.

محسنی بندپی گفت: بدون شک اقتدار نظام جمهوری اسلامی ایران متکی به اقتدار مردمی است.

نماینده مردم نوشهر، چالوس و کلاردشت در مجلس شورای اسلامی خاطر نشان کرد: باید از اتخاذ تصمیمات احساسی و هیجانی بپرهیزیم، از این رو باید دبیر شورای امنیت ملی و رئیس سازمان انرژی اتمی در مجلس حاضر شوند و نسبت به مسائل اخیر توضیح دهند تا آنچه صلاح است، رخ دهد.

اگر مصوبه مجلس ۳ ماه به تاخیر بیفتد، تاخیر ۳ ساله آن نیز دور از ذهن نیست

کیوان مرادیان کوچکسرائی در نشست علنی مجلس شورای اسلامی در واکنش به موافقت نامه آژانس بین المللی انرژی اتمی و سازمان انرژی هسته ای کشور گفت: در شرایطی طرح مجلس تبدیل به قانون شد که نه تنها چرخ های سانتریفیوژ نچرخید ، بلکه چرخ اقتصاد و تولید نیز نچرخید و تحریم ها نیز لغو نشد.

نماینده مردم قائم شهر، سوادکوه، جویبار سیمرغ و سوادکوه شمالی در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: اگر قرار بر تاخیر اجرای مصوبه مجلس بود، باید با نظر مجلس این اتفاق می افتاد و اگر در اجرای مصوبه مجلس درخصوص لغو اجرای پروتکل الحاقی 3 ماه به تاخیر بیفتد، تاخیر 3 ساله آن نیز دور از ذهن نخواهد بود، اما مصوبه علمی و جامع مجلس در شرایطی اتفاق افتاد که عرصه به دشمن تنگ شد و امروز این ماییم که بر تحریم ها غالب شده ایم و دشمن مستأصل شده است و چیزی دیگر در دست ندارد و حرف ما این است که باید بر سر مصوبه و تصمیم خود بایستیم.

نام:
ایمیل:
* نظر: