اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۰۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۲:۳۹
کد خبر: ۲۲۷۹۹
تاریخ انتشار: ۱۶:۳۴ - ۲۸ بهمن ۱۳۹۹ - 16 February 2021
در دومین "جشنواره بیمارستان بهره ور":
وزیر بهداشت با تاکید بر اهمیت سرمایه ‌گذاری خیّرین در بخش سلامت گفت: اگر خیّرین بخواهند سرمایه گذاری کنند، باید ابتدا در بخش سلامت سرمایه ‌گذاری کنند تا استانداردهای بخش سلامت به حد مطلوب برسد و مطمئن شویم که در بحران ها مشکلی نداریم و بعد به سایر بخش‌ ها رسیدگی کنند.
تاکید وزیر بهداشت بر اهمیت سرمایه ‌گذاری خیّرین در بخش سلامتبه گزارش عصرپرس به نقل از وبدا، دکتر سعید نمکی، در دومین "جشنواره بیمارستان بهره ور" که با محوریت مدیریت هوشمند کرونا و رونمایی از نسل پنجم سامانه هوشمند مدیریت بیمارستانی در دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی برگزار شد‌، ضمن قدردانی از روسا و مدیران بیمارستانی در مدیریت بیمارستان ها در ایام سخت همه گیری کووید 19، گفت: درود می فرستم به روح پرفتوح شهدای مدافع سلامت، عزیزانی که همواره داغشان را تا آخرین لحظه حیات بر دل خواهم داشت. تعداد قابل توجهی از این عزیزانِ، قربانی بی توجهی و سهل انگاری دیگران شدند، این را هرگز نخواهم بخشید و همواره این دغدغه خاطر را خواهم داشت که عزیزی از عزیزان من با توجه بیشتر، نگاه مهربانتر و رعایت بیشتر بعضی از اصول، می توانست امروز در کنار ما باشد؛ هریک از عزیزانی که از دست دادیم، ستونی از عشق و مهر و دانش بودند که با هیچ چیز دیگری جایگزین نخواهند شد.  
 
وی با اشاره به رونمایی از اپلیکشین مدیریت بیمارستانی، بیان کرد: محصولی که امروز به عنوان یکی از محصولات بسیار گرانقدر رونمایی شد، می تواند به عنوان یک منشا برای حرکت در سایر دانشگاه ها و بیمارستان های دانشگاهی مورد استفاده قرار گیرد و بسیار کامل تر از آن است که منتظر بمانیم تا فقط به عنوان پایلوت از آن استفاده کنیم، لذا از معاونت درمان وزارت بهداشت می خواهم سریع تر با کمک سایر معاونت ها و همچنین دانشگاه شهید بهشتی، این مجموعه را به عنوان یک زیرساخت و نرم افزار بسیار کارا در تمامی جنبه های افزایش بهره وری بیمارستان های دانشگاهی کشور مورد استفاده قرار دهند. تردید ندارم که این طرح مورد استفاده بخش خصوصی نیز قرار خواهد گرفت. به همین دلیل امروز را آغاز استفاده از این پایلوت در سطح ملی اعلام می کنیم و عزیزان سعی کنند این تجربه مهم را در اختیار مجموعه وزارت بهداشت و سایر دانشگاه ها قرار دهند تا این حلقه بهم پیوسته را به عنوان داشبورد مدیریتی در اختیار مدیران نظام سلامت قرار دهیم.
 
نمکی با تاکید بر مسئله اهمیت بهره‌ وری در مسائل خرد و کلان کشور، عنوان کرد: همواره معتقدم که بهره وری و افزایش بهره وری تنها راه برون رفت از شرایط سختی است که کشورهای درحال توسعه پیش رو دارند. لذا باید به فکر انسان توسعه یافته ای باشیم که عامل اصلی بهره وری است. 
 
وی با بیان اینکه در نظام سلامت افزایش طول عمر همواره با افزایش بهره وری مساوی نیست، افزود: اگر اندیشه افزایش بهره وری را از سطح بیمارستان بالاتر ببریم، می رسیم به اینکه هیچ نظام و ساختاری در بهبود اوضاع آن مملکت موفق نخواهند بود مگر اینکه مدیران آن مملکت به افزایش بهره وری زندگی انسانها فکر کنند نه فقط به افزایش طول عمر؛ که این موضوع نیز راهی جز افزایش کیفیت زندگی مردم ندارد و متاسفانه ما نیز جزو کشورهایی هستیم که در مورد کیفیت زندگی مشکلات بسیاری داریم.
 
وزیر بهداشت بیان کرد: چنانچه بخواهیم برای افزایش بهره وری فراتر از بیمارستان گام برداریم، به چه عواملی باید بیندیشیم؟ آیا آموزش های ما در وزارت بهداشت همراه با بهره وری است؟ آیا منابعی که در پژوهش ها صرف می شود، همراه با بهره وری است ؟ آیا نظام بهداشت و پیشگیری ما همراه با بهره وری است؟
 
وی گفت: اندیشه نابی که امروز دوستان ما در دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی چراغش را برافروخته اند، باید به بخش های دیگر ببریم و همه را دچار تحول ذهنی کنیم که این ممکلت با منابع محدود، نیازمند اندیشه‌ هایی است که بر روی افزایش بهره وری فکر کنند. تنها راه برون ‌رفت یک کشور از بحران اقتصادی در تمام عرصه‌ ها،‌ نگاه بهره ورانه نسبت به تمام منابع کشور است.
 
وی ادامه داد: اگر از من بخواهند تا یک پیشنهاد برای اداره بهتر ساختار کشور به رییس جمهور ارائه کنم،  پیشنهاد می‌ کنم ایشان یک معاونت بهره وری در ریاست جمهوری ایجاد کنند و این معاونت یک اشانتیون در بقیه وزارتخانه‌ ها راه ‌اندازی کنند.
 
وزیر بهداشت با بیان اینکه متاسفانه امروز بسیاری از منابع کشور دور ریخته می ‌شود، با اشاره به دوره خدمت خود در سازمان برنامه و بودجه، عنوان کرد: طی آن دوره برخی مواقع احساس می‌ کردم که منابع کشور را به شدت هدر می ‌دهیم، در حالی که می‌ شود از این منابع به شکل بهتری استفاده کرد و بهره مناسب تری برد، ولی متاسفانه این کار را نمی ‌کنیم.

نمکی در ادامه درخصوص افزایش بهره وری، تصریح کرد: در رابطه با افزایش بهره وری در بیمارستان‌ ها باید این نکته را در نظر داشته باشیم که بیمارستان‌ ها ته خط ماست؛ اگرچه افزایش بهره‌ وری در بیمارستان‌ ها گره‌ گشاست، اما نه به اندازه سرچشمه. کمبود نگاه بهره‌ ورانه به سایر بخش‌ ها، باعث شده که تاوان آن را در انتهای خط یعنی بیمارستان پس بدهیم. 
 
تاکید بر ضرورت ساماندهی منابع در سایر بخش‌ های وزارت بهداشت
 
وی با تاکید بر ضرورت ساماندهی منابع در سایر بخش‌ های وزارت بهداشت، گفت: این مساله ‌ای بود که از روز نخست خدمت بنده در مجموعه وزارت بهداشت دنبال شد.
 
وزیر بهداشت با بیان اینکه امسال سال بسیار سختی در رابطه با منابع بود، اظهار کرد: البته اینکه امسال حقوق ها افزایش پیدا کرد، یا در ماه یازدهم حتی یک روز حقوق‌ها عقب نیفتاد، اینکه کرونا را مدیریت کردیم، این که یک میلیارد دلار کمتر از سال بدون کرونا ارز گرفتیم و یا ریال هنوز دچار نقصان است،  به روز کردن پاداش معوقه بازنشستگان و کارانه پرستاران و سایر اقدامات، همه این مسائل ناشی از یک نگاه برنامه‌ ریزانه و  بهره‌ وری بود، وگرنه در این باتلاق به شدت گرفتار بودیم.
 
وی ادامه داد: یک تفکر حسابگرانه توانست وزارتخانه را مدیریت کند، وگرنه تردید نکنید که اگر با ولنگاری و بدون نگاه آینده نگر وارد کار می‌ شدیم، حتما زمین می خوردیم.
 
تاکید بر تسری نگاه بهره ورانه در تمام بخش های وزارت بهداشت
 
نمکی با تاکید بر تسری نگاه بهره ورانه در سایر معاونت‌ های وزارت بهداشت، یادآور شد: به عنوان نمونه آیا در آموزش کشور آنچه هزینه می ‌کنیم، بهره وری لازم را در نظام ارائه خدمت دارد؟ آیا پاسخ این سوال را گرفته ‌ایم که چه کسی را با چه سطحی از مهارت با چه هزینه ‌ای برای کدام جایگاه نظام ارائه خدمت تربیت می ‌کنیم؟ دوره های طولانی مدت در آموزش پزشکی، شیوه های آموزش، دروس زیاد از حد، دوره‌ های طولانی، تعداد زیاد فوق تخصص آیا به معنای نگاه بهره ورانه است یا باید تجدید نظر کنیم؟ اگر اندیشه دکتر زالی در بهره وری بیمارستان ‌ها را وارد بخش آموزش کنیم و منابع را با نگاه بهره ورانه خرج کنیم، مطمئنا انقلاب بزرگی در تربیت نیروی انسانی ایجاد خواهد شد.
 
وی با تاکید بر توجه به بهروه‌ وری در امر پیشگیری، گفت: آیا در نظام پیشگیری آنچه هزینه می‌ شود با نگاه بهره‌ وری است،  آیا آنچه در سیستان و بلوچستان در نظام پیشگیری هزینه می‌ کنیم باید با استان البرز یکسان باشد؟ اگر یک ریال در نظام پیشگیری هزینه کنیم، هزاران تومان در انتهای راه یعنی بیمارستان صرفه جویی خواهیم کرد.
 
نمکی درخصوص بهره وری در نظام پژوهشی کشور نیز عنوان کرد:  آیا حاصل پژوهش‌ های ما فقط باید مقاله باشد، گرچه مقاله مهم است، ولی تحقیق و مقاله باید بتوانند گره‌ هایی از نظام ارائه خدمات را بگشایند.
 
لزوم دگرگونی گره‌ های موجود در اندیشه هزینه کرد منابع در کشور
 
وزیر بهداشت درمان و آموزش پزشکی در ادامه با بیان اینکه گره‌ های موجود در اندیشه هزینه کرد منابع در کشور باید دگرگون شود، عنوان کرد: به عنوان نمونه آیا در نظام دارویی و تفکری که در نظام نسخه نویسی داریم، بهره ورانه است؟ قطعاً باید نگاه‌ های ما در این رابطه تغییر کند، باید از نقطه نظرات و توانمندی دانشمندان شرکت‌ های فناورانه و دانش بنیان استفاده شود.
 
وی با تاکید بر اینکه با نگاه بهره ورانه باید هر ریالی که در نظام سلامت هزینه می‌ شود اثرات آن را در GDP کشور ببینیم، اظهار کرد: منابعی که در نظام سلامت و آموزش خرج می‌ کنید، سرمایه گذاری است و اثرات آن در GDP دیدیه می‌ شود، در غیر این صورت پول خود را به دور ریخته اید.
 
وزیر بهداشت در ادامه سخنانش در این مراسم، با اشاره به مدیریت کووید 19 در کشور، بیان کرد: اگر بخواهیم تعریف درستی از بهره وری داشته باشیم، یکی از تعاریف آن شکر نعمت‌ های الهی است و عدم بهره وری، کفران نعمت های الهی است. در این میان، یکی از ابزار بهره وری، عشق است، چراکه استفاده مطلوب از امکانات، دل پاکیزه وعاشق می‌ طلبد.
 
وی ادامه داد:‌ گرچه در طرح تحول سلامت تعداد تخت‌ ها اضافه شد و یکی از بزرگترین کارهای دولت دکتر روحانی اولویت دادن به بخش سلامت بود، اما در دوره مدیریت کرونا آنچه که در اختیار داشتیم، در مقایسه با دیگران خیلی زیاد نبود، اما توانستیم با اتکا به همان زیرساخت ها و همت و تلاش مضاعف، شرایط را مدیریت کنیم. 
 
تاکید بر اهمیت سرمایه ‌گذاری خیّرین در بخش سلامت
 
نمکی با تاکید بر اهمیت سرمایه ‌گذاری خیّرین در بخش سلامت گفت: در دوران کرونا، مدارس و مساجد تعطیل شد، اما بیمارستان ها و خانه های بهداشت و مراکز سلامت فعال تر شد و نشان داد که در کشور در حال توسعه، سرمایه گذاری در بخش سلامت، سرمایه گذاری برای روزهای بحران است و این درست ترین شیوه سرمایه گذاری است. بنابراین اگر خیّرین بخواهند سرمایه گذاری کنند، باید ابتدا در بخش سلامت سرمایه ‌گذاری کنند تا استانداردهای بخش سلامت به حد مطلوب برسد و مطمئن شویم که در بحران ها مشکلی نداریم و بعد به سایر بخش‌ ها رسیدگی کنند.
 
 وی با بیان اینکه مطمئنا ویروس ‌های نوپدید دیگری در راه هستند و ویروس کووید ۱۹ آخرین آنها نیست، گفت: سرمایه گذاری در بخش سلامت یکی از بهترین سرمایه گذاری‌ هاست. 
 
وزیر بهداشت ادامه داد: علیرغم تمام تلاش‌ های دولت دکتر روحانی، در حال حاضر  ۱.۶ دهم تخت به ازای هزار نفر جمعیت داریم، در حالی این رقم در آلمان و انگلیس ۶.۶ و در پاریس ۷.۷  است. میزان پرستار به تخت هم در تمام این کشورها نیز سه تا چهار برابر ماست.
 
وی با تاکید بر مدیریت کرونا در کشور، خاطرنشان کرد: چه اتفاقی در جمهوری اسلامی افتاد که هیچ بیماری پشت درب هیچ بیمارستانی سرگردان نشد، چه شد که کرونا مشکل امنیتی و اجتماعی برای کشور خلق نکرد؟ دلیل آن دو پدیده عشق به عنوان موتور متحرک همه نیروهای نظام سلامت و انگیزه عاشقانه و جهادگرانه و دوم نگاه بهره ورانه است. به گونه ‌ای که اگر می‌ خواستیم ۲۵۰۰  تخت ای سی یو را با پروتکل ‌های رایج دنیا ایجاد کنیم، پنج سال زمان می برد، ولی این اتفاق سه ماهه انجام شد. نگاه جهادی و تجربه برگرفته از دفاع مقدس و در کنار آن کار بزرگی که سعی کردیم از هر فضایی برای پاسخ به نیاز بیمار استفاده کنیم، نیز بسیار مهم بود
 
نمکی با بیان اینکه هیچ بیمار غیر کرونایی اورژانسی هم پشت در هیچ آی سی یویی معطل نماند، گفت: اگر غیر از این بود تمام شبکه های معاند و بیگانه آبروریزی می‌ کردند.
 
وزیر بهداشت بیان کرد: اگر روزی خدا و مردم از ما راضی نباشند، تمام این زحمات بیهوده خواهد بود. اتصال به خدا و مردم است که ما را شاداب و زنده نگه می ‌دارد. اگر این بند اتصال قطع شد ما هیچ هستیم؛ مردم باید از ما راضی باشند و در آن صورت خدا هم راضی است. بنابراین، باید بتوانیم رضایتمندی مردم را در نظام ارائه خدمات سلامت ارزیابی و نسبت به اصلاح آن اقدام کنیم.
نام:
ایمیل:
* نظر: