اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۵:۰۰
کد خبر: ۲۲۷۹۷
تاریخ انتشار: ۱۶:۲۴ - ۲۸ بهمن ۱۳۹۹ - 16 February 2021
وزیر نیرو در آئين بهره‌برداري از پروژه‌های صنعت آب و برق 5 استان:
وزير نيرو گفت: شرايط بارش‌ها در سال آبي 1400-99 تاكنون مناسب نبوده، اما بر اساس پيش‌بيني‌هایی که داشتیم، بهره‌برداري از مخازن سدهاي كشور بسيار حساب شده انجام شد.
بهره‌مندی ۱۲ هزار و ۵۰۰ روستای کشور از آب پایدار در دولت تدبیر و امیدبه‌گزارش عصرپرس از وزارت نیرو، «رضا اردكانيان» روز سه‌شنبه در آئين بهره‌برداري از 24 پروژه ملی صنعت آب و برق با سرمایه‌گذاری 975 میلیارد تومان در 5 استان كشور كه به صورت ويدئوكنفرانسي برگزار شد، اظهار داشت: در حالي كه بارش‌ها تاكنون نسبت به سال گذشته 40 درصد و نسبت به بلندمدت 30 درصد كاهش داشته است، مخازن سدها نسبت به سال‌ گذشته كاهش در حد يك درصدي دارد؛ به اين معنا كه مديريت و بهره‌برداري از مخازن بسيار حساب شده صورت می‌گیرد.

وي افزود:‌ اميدواري به نزول رحمت الهي در فرصت باقي مانده فصل بارش‌ها است و تكيه ديگر ما هم به مصرف صحيح اين منبع حياتي در بخش‌هاي مختلف است به نحوي كه بتوانيم تابستان را با همواري آرامش سپري كنيم.

اردكانيان در عين حال مصرف كنندگان عمده و مردم را به دقت بيشتر در مصرف آب توصیه كرد.
وي همچنين با اشاره به نزديك شدن پويش #هرهفته_الف_ب_ايران به هفته‌هاي پاياني خود و اميدواري نسبت به برگزاري آئين پاياني پويش امسال در دهه سوم اسفند ماه گفت: در اين آئين، گزارشی از جمع‌بندي اقدام‌های صورت گرفته ارائه خواهد شد.

وزير نيرو گفت: همه ما قدر اين فرصت را به خوبي مي‌دانيم بويژه همكارانم كه در عرصه حياتي توليد و عرضه آب و انرژي توفيق انجام وظيفه دارند.

وي با اشاره به سرمايه‌گذاري 975 ميليارد تومان براي بهره‌برداري از پروژه‌هاي امروز، از جمله اين پروژه‌ها به آبرساني 70 روستا در استان‌هاي لرستان و خراسان شمالي، برق‌رساني به 18 روستا در چهارمحال و بختياري، لرستان و خراسان شمالي، دو نيروگاه خورشيدي در استان قزوين و پست 400 كيلوولت در چهارمحال و بختياري اشاره كرد.

وي همچنين با اشاره به طرح مهم ساز و كاري جايگزيني سيستم شبكه فرسوده فشار ضعيف در سراسر استان لرستان و تبديل آن به كابل خودنگهدار اظهار داشت: 5 هزار و 977 كيلومتر كابل خودنگهدار در استان احداث و امروز به بهره‌برداري رسيد كه كاهش تلفات انرژي در شبكه توزيع،‌ رعايت زیبایی مبلمان شهري،‌ كاهش قطعي برق ناشي از تصادم كابل‌هاي برق در برخورد با شاخ و برگ درختان در مواقع تغييرات جوي و بالا بردن تضمين استفاده بجا و صحيح از برق به شكل مجاز از عمده نتايج چنين طرح‌هايي است كه چندي پيش در استان خراسان شمالي جشن تكميل آن برگزار شد و در ساير استان‌هاي كشور هم در حال انجام است.

اردكانيان با اشاره به ديگر پروژه‌هاي پويش در بخش‌هاي برق، آب و فاضلاب گفت: پويش ما، پويش تكميل و بهره‌برداري طرح‌ها است اما عرصه مهم كار ما بويژه در سال پاياني دولت، ريل گذاري براي دولت آينده است.

وي افزود: تاكيد رهبر معظم انقلاب در ملاقات هيئت دولت در دوم شهريور امسال اين بود كه به اين مسئله بايد توجه جدي شود و هم ما تا روز و ساعت آخر وظايف خود را در تكميل طرح‌ها انجام دهيم و هم ريل‌گذاري مناسب براي دولت آينده شود.
 
مردم نبايد بابت تغيير و تحولات سياسي با توقف در عرصه خدمات مواجه شوند

اردكانيان با بيان اين كه مردم هم بايد از داشته‌هاي خود لذت ببرند، تصريح كرد: بنابراين وظيفه داريم كه چنين جلسه‌هايي را داشته باشيم و رسانه‌ها هم حتما به وظايف خود آشنا هستند.
وي تاكيد كرد: مردم نبايد از بابت تغيير و تحولات سياسي به سبب انتخابات و تغيير دولت با توقفي در عرصه خدمات بويژه در عرصه خدمات مهم و حياتي مانند آب و برق مواجه شوند.

وي گفت: بنابراين برنامه 180 روزه كاري از اوايل دي ماه تا پايان دولت طراحي شده كه يك سرفصل آن شامل شروع عمليات اجرايي طرح‌هاي متعدد در بخش‌هاي آب و برق است كه به مرور انجام مي‌شود و استان به استان پيش مي‌رود.

اردكانيان افزود:‌ در ستاد وزارت نيرو هم مركزي براي پايش اين طرح‌ها ايجاد شده و اميد است دولت سيزدهم دنبال كننده تكميل اين طرح‌ها و طرح‌هاي مهم‌تر و بزرگ‌تري باشد.

وزير نيرو گفت: اميد مي‌رود ثمره طرح‌هاي به‌ بهره‌برداري رسيده امروز هر چه بیشتر در ايجاد آسايش و امنيت خاطر مردم و همچنين فراهم كردن زيرساخت براي طرح‌هاي توسعه‌اي در بخش‌هاي توليدي كشور در سال جاري كه سال جهش توليد است ايفای نقش كنند.

بهره‌برداری از بزرگترین تصفیه‌خانه‌ فاضلاب کشور تا پایان سال

وزیر نیرو با اشاره به ساختار و فعالیت شرکت‌های آب و فاضلاب روستایی گفت: شرکت‌های آب و فاضلاب روستایی معمولاً کمتر از خدمات فاضلاب استفاده می‌کردند و کمتر چیزی که راجع به آن صحبت می شد مقوله‌ای به نام فاضلاب روستایی بود، با این که این پسوند در نام شرکت مذکور وجود داشت.

وی اضافه کرد: بسیار جای خوشبختی است که با یکپارچه‌سازی شرکت‌های آب و فاضلاب شهری و روستایی توانستیم به یکی از هدف‌های خود در این طرح برسیم و پرونده فاضلاب روستایی عملاً باز شد که امیدواریم با تجمیع منابع مختلف انسانی، تخصصی، مالی، تجهیزاتی و غیره بتوانیم عملاً کار را در این عرصه شروع کنیم.

اردکانیان با اشاره به کارنامه روشن ایران در پرداختن به موضوع فاضلاب، خاطرنشان کرد: جمع‌آوری، تصفیه‌ و استفاده مجدد از فاضلاب تصفیه شده، شاخص مهمی در ارتقای بهداشت عمومی و توسعه یافتگی است. کشور ما هم جزو کشورهایی است که بیش از ۵۰ درصد جمعیت شهری تحت پوشش این شبکه قرار دارد.

وی ادامه داد: یکی از بزرگترین تصفیه‌خانه‌های فاضلاب کشور که جمعیتی بالغ بر ۳ میلیون نفر را تحت پوشش قرار می‌دهد، همین امسال در تهران به مدار بهره‌برداری خواهد آمد.

وزیر نیرو با بیان اینکه طرح‌های فاضلاب روستایی در آینده با رشد بیشتری مواجه شده و مورد توجه قرارخواهند گرفت، افزود: ما راه چاره را در این دیدیم که به لحاظ ساختاری و سازمانی یک میانبر قابل ملاحظه‌ای را با یکپارچه‌سازی شرکت‌های آب و فاضلاب شهری و روستایی انجام دهیم.

بهره‌مندی ۱۲ هزار و ۵۰۰ روستای کشور از آب پایدار در دولت تدبیر و امید

وی تصریح کرد: با اجازه ای که مقام معظم رهبری برای استفاده از منابع صندوق توسعه ملی از سال ۹۳ در ردیف ملی برای طرح آبرسانی روستایی صادر کردند، ما امروز اعلام می‌کنیم با بهره‌برداری از پروژه‌های آبرسانی به ۷۰ روستا در دو استان لرستان و خراسان شمالی که به شبکه آب سالم و پایدار متصل شده‌اند، جمعا در دولت تدبیر و امید ۱۲ هزار و ۵۰۰ روستای کشور از نعمت آب پایدار برخوردار شده‌اند.

اردکانیان با بیان اینکه در سال‌جاری امروز ۹۹۴ اُمین پروژه را در آبرسانی روستایی افتتاح می‌کنیم، یادآور شد: ما در استفاده از ساز و کارها جزو دستگاه‌هایی بودیم که نسبتا موفق است. در دولت تدبیر و امید توانستیم غیر از منابع عمومی که در اختیار ما قرار می‌گیرد، تاکنون 6.7 میلیارد یورو و و حدود 65 هزار میلیارد تومان منابع غیر دولتی جذب کنیم که این طرح‌ها به ثمر رسیده و یکی از این ساز و کارها تسهیلات بانکی بوده که در هفته‌جاری موافقت‌نامه استفاده از 2 هزار و 190 میلیارد تومان منابع از هشت بانک کشور برای آبرسانی روستایی و طرح‌های فاضلاب هشت شهرستان استان خوزستان به ثمر رسید.
نام:
ایمیل:
* نظر: