اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۲:۵۹
کد خبر: ۲۲۷۷۱
تاریخ انتشار: ۱۹:۴۳ - ۲۷ بهمن ۱۳۹۹ - 15 February 2021
معاون رییس جمهوری در امور زنان و خانواده با بیان اینکه نقش زنان در برقراری صلح کلیدی است، گفت: روحیه صلح خواهی و صلح طلبی که در زنان نهادینه شده، ما را متوجه این ضرورت می‌کند که باید آنان را بیشتر در مناسبات صلح و امنیت در نظر یگیریم.
به گزارش عصرپرس از معاونت امورزنان وخانواده، معصومه ابتکار در نشست بین المللی «زن، صلح و امنیت پایدار» که در راستای توسعه تعاملات بین المللی و معرفی اقدامات و دستاوردهای جمهوری اسلامی ایران در حوزه زنان و خانواده برگزار شد، افزود: بحث صلح، بحث و آرزوی همه انسان ها است؛ نه تنها ما که در غرب آسیا در منطقه ای که سال ها است از اشغالگری و جنگ خالی نبوده زندگی می کنیم، بلکه در آفریقا که متاثر از مسایل مرتبط با جنگ روزگار سپری می‌کند و هم در آمریکا.

وی با تاکید بر اینکه آوارگی، بی خانمانی، فقر و جنگ همچنان موضوع همه بشریت است، خاطرنشان کرد: در این میان، زنان بیش از دیگران به نوعی از جنگ آسیب می بینند تا آنجا که سال ها پس از خاتمه جنگ با آثار آن دست به گریبان هستند؛ مادران شهدا و زنانی که رنج جنگ را به دوش می کشند و جنگ برای آنان پایان نیافته است. چنانچه در ایران هشت هزار زن شهید و هفت هزار زن جانباز داریم که سال ها بعد از جنگ از آثار آن رنج می برند.

معاون رییس جمهوری با یادآوری اینکه موضوع صلح به وفور در قرآن کریم تکرار شده، تصریح کرد: صلح پایدار و عادلانه زمانی شکل می گیرد که رابطه انسان با خدا عمیق شود و این صلح می تواند آرامش برای خانواده، جامعه و جهان پدید آورد. از این رو این انسان ها هستند که نخست باید به آرامش برسند تا بتوانند دنیا را دعوت به صلح کنند و دلیل نهادینه نشدن چنین صلحی در جهان این است که راهبری خیلی از مناسبات جهان را کسانی بر عهده دارند که خود به آرامش نرسیده اند.

ابتکار در بخشی دیگر از سخنان خود به چهل و دومین سالگرد انقلاب اسلامی یاد کرد و گفت: انقلاب اسلامی برخاسته از صلح درون امام راحل بود که همه انسان ها را دعوت کرد تا عزت از دست رفته خود را بازیابند. برای همین انقلاب مرجع امید و الهام بخش برای همه انسان ها است.

وی با تاکید بر اینکه امیدواریم ایران با همه فشارهای ناعادلانه و جنگ اقتصادی و روانی تحمیلی از سوی دشمنان، همچنان نقش سازنده ای در پیشبرد صلح و امنیت و مبارزه با تروریسم در منطقه بر عهده داشته باشد، خاطرنشان کرد: همکاری منطقه ای ایران در تامین امنیت در منطقه و مقابله با داعش را که همچنان بر علیه صلح و امنیت در منطقه فعالیت می‌کند نمی توان نادیده گرفت؛ بخصوص مبارزاتی که با فرماندهی و هدایت سردار شهید قاسم سلیمانی انجام شد.

ابتکار یادآور شد: زنان به دلیل نگاه صلح خواهی و صلح طلبی که در او نهادینه شده است، ما را متوجه این ضرورت می‌کند که باید زنان را بیشتر در مناسبات مختلف با صلح و مدیریت مربوط به امنیت در نظر بگیریم. تلاش هایی شده اما کماکان نقش پررنگی را در سطوح مختلف نداریم و فاصله زیاد است.

معاون رییس جمهوری به رویکرد دولت تدبیر و امید برای انتصاب مدیران زن اشاره کرد و گفت: بنا بر برنامه دولت، ۳۰ درصد از مدیران باید از زنان باشند که اکنون تقریبا ۲۵ درصد از مدیران در سطوح عالی و میانی از میان زنان توانمند و شایسته انتخاب شده اند که اتفاق مهمی است.

جامعه سالم با رشد امنیت در خانواده شکل می گیرد

ابتکار با تاکید بر اینکه اگر بخواهیم جامعه سالم و رو به رشد و اعتلا داشته باشیم باید خانواده و زنان از امنیت برخوردار باشد، خاطرنشان کرد: جمهوری اسلامی ایران در چارچوب شرع مقدس لایحه حفظ کرامت و امنیت در برابر زنان را مصوب کرد که لایحه مهمی است ک به ابعاد مختلف بحث خشونت چه در خانواده و چه در اجتماع پرداخته است.

وی یادآور شد: آمار خشونت علیه زنان در ایران در مقایسه با کشورهای دیگر دنیا بسیار کم است. ضمن اینکه در جامعه اسلامی باید امنیت برقرار باشد و زنان همدوش مردان زندگی رو به رشد و پیشرفت داشته باشند.

معاون رییس جمهوری در امور زنان و خانواده در بخشی دیگر از سخنان خود به نقش سازمان های مردم نهاد در ایجاد امنیت زنان اشاره کرد و گفت: نقش سازمان های مردم نهاد، جامعه مدنی و فعالان اجتماعی در پیشبرد صلح و گفتمان صلح عادلانه و مبارزه با اشغالگری بسیار مهم است و ما باید با هم این موضوع را پیش ببریم.

ابتکار یادآور شد: اکنون ۲۷۰۰ تشکل مدنی بسیار قوی در حوزه زنان فعالیت دارند که ما برای این ها برنامه‌های آموزشی داریم که یکی از آموزش هامساله صلح و امنیت پایدار است.


نام:
ایمیل:
* نظر: