اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۳:۴۸
کد خبر: ۲۲۷۵۳
تاریخ انتشار: ۱۱:۰۱ - ۲۷ بهمن ۱۳۹۹ - 15 February 2021
وزیر نیرو در آيين افتتاح «رویداد ملی آب مشهد»:
وزير نيرو گفت: فناوری‌های نوین روز آب یعنی Watech برای بهینه سازی مصارف آب در حوزه صنعتی و خانوار باید بر اساس وضعیت موجود کشور و سازگار با برخی از مشخصه‌های اجتماعی- اقتصادی خانوارها و بنگاه‌های تولیدی در ایران طراحی شود.
فناوری‌های نوین روز آب باید بر اساس وضعیت موجود کشور طراحی شودبه‌گزارش عصرپرس از وزارت نیرو، «رضا اردكانيان» روز دوشنبه در آئين افتتاح «رويداد ملي آب مشهد» كه با حضور اساتید، دانشجویان و فعالان حوزه آب کشور به ميزباني دانشگاه فردوسي مشهد برگزار شد، اظهار داشت: برگزاری این همایش‌ها کمک می‌کند تا دیدگاه‌های مختلف با توجه به مشکلات متفاوت که در کشورمان وجود دارد بررسی شود و اگر پیش از این راهکارهایی به صورت علمی یا بومی در این رابطه اجرایی شده است به اشتراک گذاشته تا باعث افزایش آگاهی شود.

وي افزود: دانشگاه به‌عنوان بخشی علمی که می‌تواند در سیاست‌گذاری‌های علمی وارد شود، می‌تواند در بررسی نتایج به دست آمده تاثیر گذار باشد. وضعیت کشور به گونه‌ای است که بیشتر مناطق ایران در نواحی گرم و خشک قرار دارد و بر این اساس باید دیدگاه‌های مختلف متخصصان این حوزه جمع آوری و بررسی شود و سعی بر این است که مشکل کم‌ آبیاری و مدیریت آب‌های نامتعارف در کشاورزی، صنعت و پارامترهای دیگر، متناسب با شرایط مناطق باشد.

اردكانيان اظهار داشت: در دولت دوازدهم در شرایطی کار کردیم که کشور خشک‌ترین سال آبی در ۵۰ سال اخیر را می‌گذراند. سال ۹۶ تا ۹۷ خشک‌ترین سال آبی در ۵۲ سال اخیر در کشور بود.

وي تاكيد كرد: انتظار من و مجموعه وزارت نیرو از این همایش این است که با تکیه بر توان داخلی و به منظور ارتقای سیستم خدمت‌رسانی در حوزه آب به ارائه پیشنهادهای کاربردی با تاکید بر فناوری‌‌های نوین روز آب (Watech) در حوزه ارتقای شبکه آبرسانی و بهینه‌سازی و پایش مصرف آب در شبکه‌های مهم شهری و روستایی و پیوند چرخه آب و اكولوژی برای پایداری در شرایط تغییر اقلیم و محدودیت‌های اقتصادی پرداخته شود.‌

فناوری‌های نوین روز آب باید بر اساس وضعیت موجود کشور طراحی شود

وزير نيرو گفت: فناوری‌های نوین روز آب یعنی Watech برای بهینه سازی مصارف آب در حوزه صنعتی و خانوار باید بر اساس وضعیت موجود کشور و سازگار با برخی از مشخصه‌های اجتماعی- اقتصادی خانوارها و بنگاه‌های تولیدی در ایران طراحی شود.

وي افزود: بهره‌گیری از دستاوردهای شركت‌های دانش بنیان و استارتاپ‌ها كه ذیل این رویداد ملی معرفی مي‌شوند و استفاده از پتانسیل علمی و نوآورانه آنها مي‌تواند در این زمینه راهگشا باشد.

وي گفت: با همه پیشرفت‌ها، این واقعیت را نیز باید پذیرفت که جهت تحقق اهداف و دستیابی به جایگاه مناسب در حوزه آب، مسیری طولانی و دشوار در پیش است و این مهم جز با همت و انگیزه تک تک افراد مرتبط تحقق نخواهد یافت.

وي گفت: رویداد ملی آب مشهد اتفاق مباركی است كه باید آن‌ را در حل چالش‌ها و مسایل روز كشور در زمینه آب به فال نیك گرفت؛ چرا كه با برگزاری همزمان چندین همایش و جشنواره، موجبات تبادل اطلاعات و تجربیات، بیان مسایل و چالش‌ها و ارائه راهكار در بین علاقه‌مندان و دست‌اندركاران علمی و اجرایی صنعت آب كشور را در سطح كلان فراهم كرده است.

اردكانيان همچنين با مقايسه عملکرد وزارت نیرو در بخش آب، از سال 57 تا کنون اظهار داشت: جمعیت زير پوشش آبرسانی روستایی با رشد 82.5  درصدی مواجه شده كه سهم دولت تدبیر و امید در این وضعیت، بهره‌مندی سالیانه يك ميليون و 160 هزار نفر روستایی از آب شرب سالم است.

وي افزود: سدهای ملی از 19 مورد در سال 1357 به 201 سد در سال 1400 خواهد رسید كه از این میزان هر 51 روز یك سد در دولت تدبیر و امید بهره‌برداری شده است.

وزیر نیرو اظهار داشت: در همین دوره، شبكه‌هاي آبیاری و زهكشی از 552 هزار هكتار به دو میلیون و 458 هزار هكتار رسیده كه احداث سالانه 42 هزار هكتار آن در دولت تدبیر و امید رخ داده است.

وي، افزایش تعداد تصفیه‌خانه‌های آب شهری و فاضلاب شهری به ترتیب از 27 به 175 عدد و از 4 به 269 عدد از سال 1357 تا سال 1400 را برگ زرین دیگری در كارنامه اجرایی وزارت نیرو پس از انقلاب عنوان كرد كه سهم دولت تدبیر و امید در این مهم، بهره‌برداري سالانه 7 تصفیه‌خانه آب و هر 28 روز یك تصفیه‌خانه فاضلاب است.

اردكانيان ادامه داد: از دیگر اقدامات سرنوشت‌ساز صورت گرفته در وزارت نیرو، به منظور ارتقا و بهبود خدمت‌رسانی پایدار، یکپارچه‌سازی شركت‌هاي آب و فاضلاب شهری و روستایی بود.

وي گفت: این کار با هدف سازماندهی بهتر سازمان اداری بخش آب و فاضلاب، سرعت دادن به برنامه‌هاي آبرسانی روستایی، استفاده بهتر از امكانات موجود و منابع انسانی، ظرفیت‌هاي تخصصی و منابع مالی و در نهايت ارتقای كیفیت خدمات قابل ارائه به هموطنان پس از تصویب هیئت وزیران در آذرماه 1398 از ابتدای سال جاری انجام شد.

وزير نيرو از جمله دستاوردهای اين اقدام به تسهیل در خدمت‌رسانی و پاسخگویی به مشتركان روستایی، هم‌افزایی ظرفیت‌هاي  تخصصی، فنی و اجرایی، تسهیل در تعاملات نمایندگان مجلس و مقامات استانی، همسانی سازمانی با ديگر دستگاه‌هاي  خدمت‌رسان در استان‌ها، تسهیل امر مدیریت و نظارت شركت مادر تخصصی و وزارت نیرو، كوچك‌سازی دولت و كاهش هزینه‌هاي اداری و مدیریتی اشاره كرد.

اردكانيان همچنين اظهار داشت: موضوع بازطراحی ساختار آب کشور همیشه هم در کشور ما و هم در ديگر نقاط جهان به‌ویژه مناطقی که با محدودیت منابع آب و یا ناهمگونی زمانی و مکانی بارش‌ها مواجه هستند، موضوع مهمی است.

وي يادآوري كرد: اصلاح تقسیمات كشوری در دی ماه سال  1316 بر اساس قانون «تقسیمات كشوری و وظایف فرمانداران و بخشداران» ایران را به 10 استان تقسیم كرد كه این شكل‌گیری بر اساس حوضه آبریز بوده كه به مرور زمان بنا به ملاحظات سیاسی به شكل كنونی آن تغییر یافته است.

وزير نيرو خاطرنشان كرد: به منظور انجام این بازطراحی، پس از تلاش‌های فراوان و اخذ مشارکت صاحبنظران و کارشناسان، موفق به نهایی كردن و ابلاغ ساختار جدید مدیریت آب كشور شدیم؛ به این معنا كه دفاتر ذیل معاونت آب و آبفای وزارت نیرو و شركت مدیریت منابع آب ایران، در یکدیگر ادغام شده و ساختار این شركت، بر اساس مدیریت بهم‌پیوسته حوضه‌های آبریز خواهد بود.

وي افزود: در این ساختار جدید، 9 حوضه آبریز در نظر گرفته شده است. با مدیریت حوضه آبریز كه یك مدیریت مشاركتی بین وزارتخانه‌های نیرو، جهاد كشاورزی، كشور و صمت، سازمان حفاظت محیط زیست و همه دستگاه‌های مرتبط با آب و نیز مجموعه‌های مردم نهاد و ظرفیت‌های دانشگاهی خواهد بود، برای استان‌های مستقر در هر حوضه آبریز این نوید را خواهد داد كه در آینده از بروز برخی تنازعات استانی در موضوع آب فاصله جدی می‌گیریم و تمركززدایی قابل ملاحظه‌ای در اجرای امور و طرح‌ها خواهیم داشت.

اردكانيان اظهار داشت: توجه به این نكته ضروری است كه هیچ نهاد یا سازمانی نمی‌تواند به تنهایی یك برنامه حوضه آبریز را اجرا و یا اراده خود را بر موسسات و نهاد‌هاي مستقل دیگر تحمیل كند و همكاری و مشاركت ذی‌نفعان و ذی مدخلان لازمه فرایند مدیریت برنامه‌ریزی حوضه آبریز است.

وي در ادامه از جمله اقدام‌هاي مهم و تأثیرگذار در موضوع مدیریت مشارکتی حوضه‌های آبریز به راه‌اندازی کارگروه ملّی سازگاری با کم آبی بوده اشاره كرد و گفت:  ايجاد اين كارگروه در اسفند 1396 به استناد اصل یکصد و سی و هشتم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران تصویب و توسط معاون اول رئیس جمهور ابلاغ شد.

اردكانيان افزود: تاكنون برای 19 استان، برنامه سازگاری با کم آبی در این کارگروه مصوب شده و تا پایان سال برای كل استان‌های كشور، این برنامه آماده و تصویب خواهد شد.

وي گفت: تا زمان تهیه نقشه راه حوضه آبریز، این برنامه‌های مصوب، به عنوان اولین سند مورد توافق دستگاه‌های اجرایی در اولویت اجرا قرار خواهند داشت. این برنامه کمک موثری در حفظ منابع آبی است و نیز روش مصرف آب مطابق نیاز هر منطقه را مشخص خواهد کرد.

وزير نيرو اظهار داشت: استفاده پایدار و منطقی از تمامی ظرفیت‌های کشور، در وزارت نیرو همواره مورد توجه بوده است. با وجود تغییر اقلیم و خشک بودن کشور، در شمال و جنوب به منابع خدادادی آب دریا دسترسی وجود دارد. بنابراين منابع و مصارف ۱۷ استان کشور در منطقه مرکزی و حاشیه جنوبی برای استفاده از آب دریا بررسی شده است.

وي خاطرنشان كرد: تاکنون به میزان ۲۶ میلیارد متر مکعب مجوز برداشت آب بدون نمک‌زدایی به استان‌های هرمزگان، بوشهر و سیستان و بلوچستان داده و علاوه بر این مجوز ۴.۴ میلیارد متر مکعب نمک‌زدایی نیز اعطا شده است.

وزير نيرو همچنين با اشاره به پویش #هرهفته_الف_ب_ایران اظهار داشت: این پویش، تلاشی است که نشان دهیم ایرانیان امیدوار و سختکوش در هر شرایطی، در سخت‌ترین روز‌های تحریم و مخاصمه‌های خارجی، به سازندگی و آبادانی کشور خویش همت می‌گمارند.

وي افزود: وزارت نیرو با وجود تحریم و تنگناهای مالی در دولت تدبیر و امید، مجموعه‌ای از طرح‌های مهم زیرساختی را اجرا کرده که هر کدام بر سرمایه‌های اندوخته مردمان این سرزمین می‌افزاید.

اردكانيان گفت: علاوه بر پروژه‌های ساخت و سازی، پروژه‌های ساز و كاری نیز در بخش‌های آب و فاضلاب در دستور كار قرار دارد كه هر چند این پروژه‌ها به طور مستقیم به ساخت سد یا نیروگاه ختم نمی‌شود، اما تسهیل كننده اجرای پروژه‌ها، سرعت دهنده خدمت‌رسانی به مردم، افزایش راندمان و كاهش بروكراسی اداری است.

وي در ادامه از جمله فعالیت‌های مهم جاری در بخش آب به بازنگری قانون توزیع عادلانه آب و آماده شدن پیش‌نویس قانون جامع آب اشاره كرد و اظهار داشت: این پیش‌نویس هم اکنون به صورت عمومی انتشار یافته و فراخوان دریافت نظرات برای آن انجام شده است. در این ارتباط انتظار می‌رود اساتید و جامعه دانشگاهی، با حساسیت و دقت به این موضوع ورود پیدا کرده و نظرات اصلاحی و تکمیلی خود را ارائه کنند.
نام:
ایمیل:
* نظر: