اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۴:۱۶
کد خبر: ۲۲۷۴۳
تاریخ انتشار: ۱۴:۰۰ - ۲۶ بهمن ۱۳۹۹ - 14 February 2021
سازمان غذا و دارو به بیانیه صادر شده بسیج دانشجویی دانشگاههای علوم پزشکی کشور در خصوص واکسن کرونا پاسخ داد.
پاسخ رئیس سازمان غذا و دارو به بسیج دانشجویی درباره واکسن کرونابه گزارش عصرپرس از وبدا، محمدرضا شانه ساز معاون وزیر و رئیس سازمان غذا و دارو در نامه ای به رئیس بسیج دانشجویی نوشت: براساس آخرین آمار به دست آمده در خصوص تعداد واکسیناسیون انجام شده در دنیا در زمان تهیه این نامه که در حال افزایش است حدود ۵۳ میلیون دوز واکسن در جهان تزریق شده که فقط در آمریکا ۱۲ میلیون دوز تزریق انجام شده است. لازم است مرجع مورد استفاده در خصوص آمار ۱۰ میلیون دوز در ۲۸ کشور جهان اصلاح و به روزرسانی شود.

وی افزود: در رابطه با موضوع تأخیر سه ماهه مورد ادعای نویسندگان نامه همان گونه که مستحضرید دستیابی به دانش تولید برای یک بیماری نوظهور و ناشناخته مانند بیماری ناشی از ویروس کرونا از نظر علمی منوط به تحقیقات علمی مستمر و زمانبری است که علیرغم تمام مشکلات موجود، محققان کشور اهتمام ویژه ای به امر تحقیق و توسعه برای ساخت واکسن علیه کرونا داشته و دارند و قدم های بلندی در این زمینه برداشته شده است.

شانه ساز گفت: در این راستا از ابتدا، مسیر لازم برای بررسی و تایید واکسن های تولید داخل تعیین و ضوابط و دستورالعمل های ضروری تهیه شد و تمامی مکاتبات و مستندات بین سازمان غذا و دارو و سازندگان از جمله شرکت شفا فارمد و موسسه رازی بطور همزمان در اختیار مراجع ذیصلاح (مدیران ارشد وزارت بهداشت، مراجع اطلاعاتی و امنیتی، سازمان بازرسی و حتی نمایندگان مجلس شورای اسلامی از کمیسیون های مرتبط ...) قرار گرفته و بررسی شده و هیچگونه شواهدی دال بر تأخیر در پاسخگویی به دست نیامده است.

وی افزود: تلاشهای تولیدکنندگان و سازمان غذا و دارو در حال حاضر دو مورد از واکسن های تولید داخل مجوز ورود به مطالعه بالینی فاز اول را دریافت کرده و در حال انجام مطالعه یا انجام مقدمات آن هستند و درخواست های دیگری نیز وجود دارند که مراحل بررسی های کارشناسی را می گذرانند. بنابراین القای این قبیل شبهات را می توان ناشی از اطلاعات غیرصحیح دانست. 

رئیس سازمان غذا و دارو تاکید کرد: در خصوص واکسن های اهدایی از خیریه آمریکایی، موردی که کاملا واضح است این است که از ابتدای امر واکسن تولیدی کمپانی فایزر بدلیل شرایط نگهداری منفی ۷۰ درجه سانتی گراد و نیاز به فریزرهای ویژه انتخاب سازمان غذا و داروی وزارت بهداشت نبوده است. 

شانه ساز افزود: در رابطه با تدوین دستورالعمل تزریق واکسن به گروههای پرخطر و نظام اولویت بندی واکسیناسیون علیه کرونا، به اطلاع می رساند، دستورالعمل مزبور تدوین و ابلاغ شده است. زیرساخت های لازم به منظور راه اندازی سامانه برای ثبت دوزهای دریافتی هر واکسن در سامانه TTAC و ثبت و گزارش گیری عوارض احتمالی در معاونت بهداشتی وزارتخانه موجود است و در حال حاضر برای همه واکسن های مورد استفاده در واکسیناسیون همگانی در کشور به کار می رود که البته در حال تکمیل و بروزرسانی برای واکسن کووید ۱۹ است.

رئیس سازمان غذا و دارو ادامه داد: با توجه به هجمه رسانه ای عناصر معاند و ضد انقلاب انتظار می رود همکاران آن سازمان همچون سایر بخشهای فعال در سازمان بسیج مستضعفین (بسیج اصناف، بسیج جامعه پزشکی و ...) که در شرایط کرونا با اقداماتی جهادی و شبانه روزی، سازمان غذا و داروی وزارت بهداشت را خالصانه یاری کردند تا در شرایط سخت ترین تحمیل های تحریمی، نه تنها به نقطه ضعفی در تدارکات اقلام دارویی، تجهیزات پزشکی، مواد ضدعفونی کننده و ... تبدیل نشود بلکه سند افتخاری بزرگ خلق شود، آن سازمان نیز در بیان موارد با برخورداری از اطلاعات کافی، بهانه ای برای دشمنان قسم خورده این کشور و سیاستهای مقام معظم رهبری مدظله العالی ایجاد نکنند.

 
 

نام:
ایمیل:
* نظر: