اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۰۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۲:۳۹
کد خبر: ۲۲۶۹۴
تاریخ انتشار: ۱۴:۲۴ - ۲۲ بهمن ۱۳۹۹ - 10 February 2021
قالیباف خبر داد؛
رییس مجلس شورای اسلامی گفت: اتحادیه اقتصادی اوراسیا کشورهای منطقه را به یکدیگر متصل کرده و ایران نیز گفت وگوها درباره عضویت دائم خود در این اتحادیه را آغاز کرده و دو هفته دیگر مقدمات دائمی شدن عضویت ما انجام خواهد شد.
مقدمات دائمی شدن عضویت ایران در اتحادیه اوراسیا دو هفته دیگربه گزارش عصرپرس از خانه ملت،  محمدباقر قالیباف بامداد چهارشنبه در بدو ورود خود به تهران ضمن تبریک ۲۲ بهمن به یکایک مردم ایران و درود به روح شهدا با حضور در جمع خبرنگاران درباره دستاوردهای سفر به روسیه اظهار کرد: به روح شهدا و امام شهدا درود می‌فرستیم که همه ما مدیون مجاهدت‌های این عزیزان هستیم.

رییس مجلس شورای اسلامی با اشاره به دستاوردها و اهداف اقتصادی پیگیری شده در سفر به روسیه افزود: این سفر بنا به دعوت رییس دومای فدراسیون روسیه انجام شد و این سفر فرصتی برای رایزنی درباره مسائل منطقه، اقتصادی و همکاری‌های پارلمانی بود.

قالیباف با بیان اینکه مهمترین ویژگی این سفر تقدیم پیام مقام معظم رهبری به رییس جمهوری روسیه بود، بیان کرد: تاکید رهبری بر هماهنگی‌ها و توافقات راهبردی درازمدت با روسیه بود، البته پیام رهبری ابعاد دیگری درباره مسائل اقتصادی، سیاسی، چگونگی توافقات، آینده ارتباطات و سیاستگذاری‌های میان ایران و روسیه داشت.

وی تصریح کرد: بررسی دقیق نشست‌های کمیسیون‌های عالی مشترک ایران و روسیه با مسئولیت رئیس پارلمان‌های دو کشور یکی دیگر از محورهای مذاکرات بود که در این نشست درباره سرمایه‌گذاری‌ها، نیروگاه‌ها به ویژه نیروگاه سیریک که با بیش از هزار مگاوات آماده اجرا است مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

رییس مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: همچنین ملاقات‌هایی را با تجار روسی و ایرانی برای بررسی چالش‌ها و مشکلات مبادلات اقتصادی داشتیم.

قالیباف افزود: با وجود همه‌گیری کرونا صادرات ایران به روسیه ۴۰ درصد افزایش داشته و قرار است یک هاب مالی- تجاری و مرکز لجستیکی برای پیگیری امور گمرکی و قراردادی ایجاد شود.

وی با اشاره به اینکه جمهوری اسلامی ایران عضو اتحادیه اقتصادی اوراسیا شده است، گفت: این اتحادیه کشورهای منطقه را به یکدیگر متصل کرده و یک منطقه آزاد تجاری را راه‌اندازی کرده است، ایران گفت وگوها درباره عضویت دائم خود در این اتحادیه را آغاز کرده و دو هفته دیگر مقدمات دائمی شدن عضویت ما انجام خواهد شد.

رییس مجلس شورای اسلامی با اشاره به ملاقات‌هایی در روسیه برای بررسی مسائل منطقه‌ای نیز، خاطرنشان کرد: در نشست با دبیر شورایعالی امنیت روسیه گفت وگوهایی درباره صلح، امنیت ملی، مبارزه با تروریسم و همکاری‌های ایران و روسیه در سوریه نیز انجام شد و در کنار آن موضوعات راهبردی پیرامون مسائل امنیتی دفاعی نیز مورد بررسی قرار گرفت و توافقات خوبی هم در این زمینه انجام شد.

قالیباف اظهار کرد: همچنین در این سفر نشستی را در اندیشکده شرق شناسی روسیه داشتیم که در این جلسه درباره مسائل آینده و جلوگیری از یکجانبه‌گرایی آمریکا در منطقه مورد بحث قرار گرفت و در ادامه سفر نشستی هم در آکادمی وزارت امور خارجه روسیه برگزار شد که در این جلسه نیز درباره رابطه میان ایران و روسیه در سطح منطقه و جهان مطالبی مطرح شد.

به گزارش ایرنا، محمدباقر قالیباف در نخستین سفر خارجی خود به عنوان رییس مجلس شورای اسلامی، در راس هیاتی پارلمانی و بنا به دعوت رسمی «ویچیسلاو والودین» رییس دومای دولتی روسیه، عصر یکشنبه به وقت محلی وارد مسکو شد.

وی در این مدت با ویچسلاو والودین رئیس دومای روسیه، والنتینا ماتویینکو رئیس شورای فدراسیون روسیه (مجلس سنا)، میخاییل میاسنیکوف دبیر کل اتحادیه اقتصادی اوراسیا و نیکلای پاتروشف دبیر شورای امنیت روسیه دیدار کرد و در آکادمی دیپلماتیک وزارت امور خارجه روسیه نیز به سوالات دانشگاهیان و دانشجویان روس پاسخ داد.

رییس مجلس شورای اسلامی که عصر یکشنبه در رأس هیأتی به مسکو سفر کرده بود، شامگاه سه‌شنبه مسکو را به مقصد تهران ترک کرد.
نام:
ایمیل:
* نظر: