اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۰۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۲:۳۹
کد خبر: ۲۲۵۵۸
تاریخ انتشار: ۱۱:۱۱ - ۱۵ بهمن ۱۳۹۹ - 03 February 2021
رئیس جمهور در جلسه هیات دولت:
رئیس جمهور بار دیگر با دفاع از لایحه بودجه 1400 ، تاکید کرد که تصویب و یا رد لایحه بودجه حق مجلس شورای اسلامی است اما در ارتباط با این بودجه، دو ماه حرف هایی زده شد و مصاحبه ها و تخریب هایی انجام گرفت که مورد انتظار ما نبود و متاسفانه اهداف ما در بودجه نیز مورد توجه نمایندگان در کمیسیون تلفیق قرار نگرفت.
تصویب و یا رد لایحه بودجه حق مجلس شورای اسلامی استبه گزارش عصرپرس ، حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی امروز چهارشنبه در جلسه هیات دولت گفت: امسال ایام دهه فجر با ایام میلاد با سعادت دخت پیامبر اسلام (ص) حضرت زهرا (ع) و همچنین با سالروز میلاد حضرت امام خمینی (ره) مصادف است.  برای ما سیره و راه پیامبر (ص) و ائمه هدی و حضرت فاطمه (س) بسیار حایز اهمیت است. آنها الگوی زندگی ما هستند و همانطور که قرآن مجید تاکید می‌کند پیامبر (ص) الگو است و اهل بیت پیامبر و معصومین (ع) الگوی زندگی ما هستند. ویژگی خاص حضرت فاطمه (ع) به عنوان بانوی بزرگ بیشتر می تواند برای زنان جامعه ما الگو باشد.

رییس‌جمهور ادامه داد: مادر جایگاه بسیار بلند و والایی دارد و خداوند بعد از اطلاعت از خودش احسان به والدین را تاکید می‌کند. وقتی مقداری سن پدر و مادر بالا می‌رود توقع دارد فزرند با او به احترام و احسان رفتار کند و این وظیفه را خداوند در کنار اطاعت خود گذاشته است و این مقام بالای مادر و پدر را نشان می‌دهد که جایگاه بلندی در فرهنگ اسلام دارد.  

روحانی با بیان این که جایگاه زن در جامعه از منظر اسلام مانند مرد حائزاهمیت است گفت: جایگاه زنان از لحاظ مقام انسانی و قرب به خداوند و رشد و کمال انسانی هیچ تفاوتی با مرد ندارد.  خداوند در قرآن از مرد و زن کنار یکدیگر نام می‌برد و زنان دارای همان مقام و مرتبتی هستند که مردان هم از لحاظ معنوی هم از لحاظ انسانی و هم لحاظ تکالیف مهم اجتماعی دارا هستند.  

رییس جمهوری افزود: امروز برای خلق حماسه سیاسی زنان همان کار را انجام می‌دهند که مردها انجام می‌دهند. در  روزهای انقلاب و بعد از آن این چنین بود. در صف‌های رای این چنین و در انتخابات همین نقش را زنان ما ایفا می‌کنند.  

وی با طرح این سوال که شاید بپرسید نقش مردها در انتخابات بیشتر است یا زنها،  گفت: اگر زنان بیشتر شرکت کنند آنها تعیین کننده هستند و گاهی هم این گونه شده که در بعضی از اجتماعات می‌بینیم حضور زن‌ها پررنگ‌تر است. زنان جامعه از لحاظ سیاسی دارای این مقام هستند.  بعد از انقلاب اسلامی به دور از افراط و تفریط زنان واقعاً در مسیر رشد حرکت کردند و در آغاز این دولت از لحاظ مدیریت، سهم زنان در مدیریت میانی و بالا ۵ درصد بوده الان ۲۵ درصد شده است. هدف ما ۳۰ درصد بود که امیدواریم تا پایان دولت به این عدد نزدیک شویم.  

روحانی گفت: امروز در دولتی هستیم که سفرای زن دارد که این بی سابقه است. در شرایطی هستیم که یک مدیر عالی زن در صنعت برق و پتروشیمی داریم.   در همین دولت این تحولات رخ داد. ما سفیر زن بلوچ اهل سنت داریم. آن قول ما مبنی بر حقوق اجتماعی مساوی  برای همه بود.  مذهب و شیعه و سنی و زن و مرد ندارد که ما امروز در عمل این کار را در دولت کردیم.  

رییس جمهوری افزود: در همه آمارها که نگاه کنید چند سال پیش مدیران زن در دولت یازده هزار نفر بودند و از اول دولت دوازدهم به بیش از ۱۹ هزار نفر رسیده اند که رشد بسیار خوبی در زمینه مدیریت می بینید. زنها هرکجا وارد می شوند بخشدار، معاون استاندارد موفق هستند.

روحانی با بیان اینکه زنان هنرمند و فعال بسیاری در جامعه داریم، اظهار داشت: یکی از شاخص‌ها برای انقلاب اسلامی جایگاه زنان است که حقانیت انقلاب را نشان می‌دهد در حالی دشمنان ما این گونه تبلیغ می‌کردند که انقلاب زن‌ستیز است.  

رییس جمهوری ادامه داد: حضرت زهرای اطهر (س) خطبه فدکیه را خواند. عظمت، علم و بلاغت را آنجا مشاهده می‌کنید. این خطبه را کنار نهج‌البلاغه بگذارید، گویی امیرالمومنین (ع) حرف می‌زند. این کلام را کنار سخن پیامبر (ص) بگذارید، گویی ایشان سخن می‌گویند. اینها شاگردان رسول خدا (ص) بودند.

وی نهضت اسلامی را یکی از افتخارات تاریخ ایران برشمرد و تصریح کرد: ما انقلاب‌های زیادی را در تاریخ داشتیم ولی نهضت اسلامی چیز دیگری بود. امام بالاترین هدف را در این انقلاب مدنظر قرار داد. همه به دنبال رفع یک مشکل بودند اما این فکر که این نظام غیرمعقول و غلط شاهنشاهی را از بین برده و یک نظام مردم‌سالار را در چارچوب اسلام ایجاد کنیم، کسی به آن فکر نمی‌کرد.

 به گفته رئیس دولت تدبیر و امید، این سخن اگر در سال ۵۵ و ۵۶ به کسی می‌گفتیم؛ تعجب می‌کرد. کسی فکر نمی‌کرد در سال ۵۷ به ویژه بعد از نماز عید فطر این موج شکل بگیرد. سرعت انقلاب آنچنان بود که به شاه و رژیم مهلت تصمیم‌گیری نمی‌داد. تا او می‌آمد در موردی فکر کند، موج دیگر شکل می‌گرفت.  

روحانی با بیان اینکه خداوند کاری کرد که نشان داد منطق و کلام بر شمشیر پیروز است، خاطرنشان کرد: دشمنان ما شمشیر، سلاح و امکانات سیاسی داشت اما سلاح امام کلام و منطق بود که با این سلاح بر شمشیر و قدرت نظامی پیروز شد. امام از درون رژیم سربازگیری کرد. آن کسی که در شورای سلطنت بود، به پاریس آمد و درخدمت امام از مقامش استعفا داد.  

وی افزود: وقتی امام دستور داد که سربازان از پادگان‌ها فرار کنند، آنها از درون فرو ریختند. چرا شاه فرار کرد؟ شاه حادثه لویزان را در عاشورا دید. شاه تزلزل را در درون دولت خودش دید. امام پایه‌های حکومت استبدادی را لرزاند و طوفانی را ایجاد کرد که دنیا فکر نمی‌کرد.  

رییس‌جمهوری با اشاره به مطالب مطبوعات در زمان پیروزی انقلاب اسلامی ابراز داشت: شما اگر مطبوعات آن زمان را نگاه کنید، همه انگشت به دهان و حیرت‌زده بودند و می‌گویند اصلا نمی‌دانستیم سازماندهی به نام هیات‌ها، مساجد و حسینیه‌ها وجود دارد و یک نوار با تلفن از پاریس منتقل می‌شود و چند ساعت بعد در کل کشور شنیده می‌شود. امام کار عظیم و بزرگی انجام شد و مردم با خلوص، فداکاری و ایثار به صحنه آمدند و این انقلاب را به پیروزی رسانند.

وی اظهارداشت: تلاش ما طی یکسال گذشته این بود که در پایان فعالیت این دولت، به دو آرزو دست یابیم که نخستین آن، عبور از مشکلات اصلی بیماری کرونا و دیگری عبور از مشکلات تحریمهای ظالمانه بود.

رئیس جمهور بالا بردن ارزش پول ملی را یکی از اهداف لایحه بودجه برشمرد و گفت: در بودجه وقتی علامت می‌دهیم که ارز 11500 تومان تعیین شده ، همه دنیا می‌فهمند درآمد ارزی خیلی بیشتر از امسال را برای سال آینده پیش‌بینی کردیم. وقتی در بودجه می‌گوییم فروش نفت باید 2 میلیون و 300  هزار بشکه باشد، این پیام را همه دنیا می‌گیرند و همه می‌فهمند یعنی چی؟ ما پیام‌های مهمی را در بودجه دادیم و متأسفانه بعضی‌ها به این پیام‌های مهم توجه نکردند.

روحانی با تاکید بر اینکه "می‌خواستیم مردم آینده بهتری را مد نظر داشته باشند، تولید حرکت بهتری داشته باشد و جهش تولید را سال آینده هم ادامه دهیم"،  گفت: ما نمی‌خواستیم در معادن کاری کنیم که دیگر برای طرف با توجه به مالیات های سنگین به صرفه نباشد و معدنش را تعطیل کند.

وی افزود: نمی‌خواستیم کاری کنیم که برای محصولات در پتروشیمی، فولاد و همه جا، مشکلاتی پیش بیاید و بازار سرمایه دچار مشکل شود و نمی‌خواستیم قیمت سوخت را برای صنایع مهم کشور، 5 برابر کنیم. آیا 5 برابر کردن قیمت سوخت صنایع تولید درآمد شد؟ این کار را ما هم بلد بودیم اما این یعنی این یعنی گران کردن و تورم. تورم که شاخ و دم ندارد، با تصمیمات کمیسیون تلفیق مجلس روشن است که چه می شد و ما نگران بود.

رئیس جمهور اظهارداشت:  نگرانی‌ام البته از این بیشتر بود و می‌ترسیدم و البته از همان که می ترسیدم به سرم آمد. می‌ترسیدم مصوبات کمیسیون تلفیق را دائماً صدا و سیما تبلیغ کرده و به مردم بگوید و  بازار و اقتصاد را خراب کند و آخرش آن مصوبه نیز تصویب نشود و همین هم شد.

روحانی با بیان اینکه کمیسیون مجلس مصوبه‌ای را تصویب کرد که خود مجلس نیز آنرا رد کرد و به نظرم اگر این مصوبات کمیسیون تلفیق به دولت هم می آمد، رد می‌کرد"، گفت: مصوبه کمیسیون تلفیق ربطی به لایحه دولت ندارد و  زمین تا آسمان، فرق می‌کند. اینها همه را بهم ریختند و یک چیز دیگر نوشتند. ممکن است نظرشان بوده کاری به آن ندارم، ولی آثارش اگر تصویب می شد، بسیار خطرناکی بود.
 
رئیس جمهور با تاکید بر اینکه نمی خواستیم بودجه رانتی درست کنیم، به موضوع مالیات ورود خودروهای لوکس از مناطق آزاد اشاره کرد و گفت:  این 17 هزار میلیارد تومان از مالیات خودروهای لوکس را بلد بودیم که بنویسیم اما این کارها را نکردیم برای اینکه نمی‌خواستیم رانت بوجود بیاید. معیشت مردم برای ما خیلی مهم است.

روحانی افزود: در دولت معتقدیم ارز 4200 تومانی ممکن است به تدریج و یا یک زمانی تغییر کند اما این دیگه شعار نیست که شما یک دفعه بگویید نباشد.  بعضی‌ها می‌آیند مصاحبه هم می‌کنند و دچار حیرت هستم. طرف 4200 را برای آن جنس حساب و ضرب می‌کند و می‌گوید این قیمت در بازار گران‌تر است! طرف که جنس می‌آورد مگر 4200 می‌دهد. اصلاً شما می‌دانید همین نقل و انتقال ارز چقدر خرج دارد. شما می‌دانید هزینه همین نقل و انتقال با این تحریمها،  10 الی 15 درصد است، شما می‌دانید هزینه حمل و نقل و حقوق گمرکی چقدر می شود. این 4200 تومان را با قیمت جنس در بازار محاسبه می کنید؟!

رئیس جمهور اظهارداشت: نمی‌خواهم بگویم بعضی جنس‌ها در بازار به غلط گران است و باید نظارت دقیق‌تری کنیم  و این حرف درستی است اما آن طرف را بگویید یک مرتبه تغییر می‌خواهید بدهید، مردم با چه مشکلی مواجه می‌شوند؟ ما تنها راه‌حلی که دیدیم این بود که 4200 را به تدریج تغییر دهیم و این کار را کردیم و به تدریج برنج، شکر و حبوبات را خارج کردیم. جنس‌ها را به تدریج و حساب‌شده خارج کردیم نه یک مرتبه  و در یک لحظه چرا که واقعاً نگران معیشت مردم و نگران درآمدهای توهمی بودیم.

روحانی با تاکید بر اینکه "به نظر من آنچه که کمیسیون تلفیق تهیه کرده بود، نه با واقعیت منطبق بود، نه متناسب با معیشت مردم و نه منطبق با شکستن تحریم‌ها بود"، گفت: رد مصوبه کمیسیون تلفیق حق مجلس بود که نپسندید و رد کرد. اگر مصوبه کمیسیون تلفیق به دولت هم می‌آمد، اینجا هم رد می‌شد، منتها با آراء بالاتر از مجلس رد می‌شد.

وی افزود:  اما بعد از اینکه مجلس شورای اسلامی این را نپذیرفت، باید چه کار کنیم. عین این ماجرا را پارسال هم داشتیم یعنی پارسال در سال 98 بودجه‌ای بود و رفت در کمیسیون تلفیق بحث شد و تصویب شد و در صحن علنی رد شد.

رئیس جمهور گفت: رئیس مجلس و مجلس چه کار کرد؟ رئیس مجلس آمد گفت حالا که صحن علنی گزارش کمیسیون تلفیق را رد کرده است، پس برگردد کمیسیون تلفیق تا اصلاح کند و این کار را کرد و برگشت کمیسیون تلفیق اصلاح کرد و لایحه هم تصویب و تمام شد اما چرا امسال نشد؟

روحانی تصریح کرد: اینکه دولت دو مرتبه بیاید اصلاحیه بنویسد از کجا درآمد، نه در آیین‌نامه است و نه در جایی خبر داریم و نه رویه مجلس بوده است. از پارسال تا حالا مگر رنگ آسمان عوض شد، زمین مگر تغییر کرد؟ تنها اسم مجلس فرق کرده، آن مجلس دهم بود و این مجلس یازدهم است. مجلس همان مجلس است و قانون و آیین‌نامه، همان قانون و آیین‌نامه است.

رئیس جمهور اظهارداشت: امروز نیز دولت رسما به مجلس شورای اسلامی اعلام می‌کند که طبق رویه و روال و استنباط ما، ان‌شاء الله آنچه بوده به کمیسیون تلفیق برگردد و آنجا بررسی مجدد و ان‌شاء الله تصویب شود و به یک نقطه مطلوب برسیم. امروز نظرمان را به مجلس اعلام می‌کنیم چون پارسال همین داستان بوده، قبل از آن در مجلس سابقه دارد که رویه اینچنین بوده است.

نام:
ایمیل:
* نظر: