اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۴:۳۹
کد خبر: ۲۲۵۵
تاریخ انتشار: ۱۴:۳۰ - ۰۹ بهمن ۱۳۹۵ - 28 January 2017
رییس سازمان میراث فرهنگی:
زهرا احمدی پور گفت:مصوبه سازمان ملل‌متحد که سال 2017 را به‌عنوان «سال بین‌المللی گردشگری پایدار برای توسعه» اعلام کرده است، نشان از نقش و جایگاه حیاتی گردشگری در زندگی و معاش مردمان جهان دارد، و همچنین فرصت مغتنمی برای تمرکز ویژه جامعه جهانی بر ارتقای این صنعت روبه‌رشد است.
کنوانسیون جهانی راهنمایان گردشگری عامل توسعه پایدار است

سرویس اجتماعی عصرپرس: رئیس سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری ایران، در مراسم افتتاحیه هفدهمین کنوانسیون بین‌المللی راهنمایان گردشگری گفت: این رویداد مهم در حالی با شعار «ایران، مردمانی مهربان، با آغوشی باز، فرهنگی کهن و پر رمز و راز» میزبان راهنمایان جهان است که سال 2017 از طرف سازمان ملل متحد به عنوان سال گردشگری عامل توسعه پایدار معرفی شده است.

به گزارش سازمان میراث فرهنگی، وی گفت: می‌توان ادعا کرد که تحقق آرمان‌های مندرج در «دستور کار توسعه پایدار ۲۰۳۰»، نظیر ترویج رشد اقتصادی پایدار و فراگیر، اشتغال کامل و مولد و ایجاد شغل مناسب برای همگان تا اندازه زیادی در گرو عملکرد مثبت، مؤثر و کارآمد جامعه گردشگری در سطوح ملی و بین‌المللی بوده و از این حیث مستلزم نگاهی کاملاً تخصصی به این حوزه است.

معاون رییس جمهوری افزود: «نگاهی اجمالی و گذرا به «اهداف توسعه پایدار ۲۰۳۰» نشان می‌دهد که یکی از دغدغه‌های اصلی مورد توجه و تأکید در این اهداف، ترویج فرهنگ صلح و همچنین احترام به فرهنگ‌های مختلف است، چراکه گردشگری بی‌شک به‌عنوان یکی از ابزارهای کارآمد دیپلماسی عمومی و پل ارتباطی میان ملت‌ها، اقوام و نژادهای گوناگون عمل می‌کند و قادر است از طریق گسترش تعامل، هم‌زیستی مسالمت‌آمیز و درک متقابل فرهنگی در این گیتی، صلح، ثبات، دوستی و آرامش را برای دنیای امروزی به‌ارمغان آورد که به‌شدت از افراطی‌گری و خشونت رنج می‌برد.»

احمدی پور سپس با تأکید بر کارکرد بُعد اقتصادی مقوله گردشگری و با اشاره به درآمدزایی، سودآوری اقتصادی، توزیع عادلانه ثروت و اشتغال‌آفرینی در جوامع میزبان و مقاصد گردشگری حاصل از توسعه و رونق گردشگری، اختصاص 10درصد از GDP جهانی و اختصاص 1 شغل از هر ۱۱ شغل در دنیا به صنعت گردشگری را مبین همین اهمیت دانست.

معاون رییس جمهوری، با بیان اینکه گردشگری یک صنعت خدماتی است، تأثیر عامل نیروی انسانی را به‌عنوان ارائه‌دهنده این خدمات در رضایتمندی مشتری و همچنین شکل‌گیری تجارب و خاطرات به‌یادماندنی و شیرین در ذهن گردشگر بسزا توصیف کرد و از این عامل، با استناد به قول صاحب‌نظران، با عنوان «نرم‌افزار گردشگری» (در مقایسه با سخت‌افزار گردشگری نظیر هتل، هواپیما و زیرساخت‌های فیزیکی) یاد کرد.

او راهنمایان گردشگری را به‌لحاظ قرار داشتن در بخش پیشانی این صنعت، برخورداری از بیشترین ارتباط چهره‌به‌چهره با مسافران، ارائه بیشترین و کلیدی‌ترین اطلاعات به بازدیدکنندگان و انجام دادن بیشترین هماهنگی‌های مربوط به ارائه خدمات به گردشگران  به‌عنوان مهم‌ترین و اثرگذارترین قشر از نیروی انسانی شاغل در این صنعت و یکی از ارکان اصلی جامعه جهانی گردشگری به‌شمار آورد و اضافه کرد: این قشر، نه‌تنها خود یک شاهد زنده و کاملاً عینی بر ماهیت اشتغال‌زایی مستقیم صنعت گردشگری هستند، بلکه نتیجه عملکرد تعاملی و اطلاع‌رسانی آن‌ها به‌خوبی در بخش رسالت فرهنگی گردشگری  یعنی مفاهمه بین‌المللی، احترام متقابل، شناخت دقیق از فرهنگ، سنن، آداب، ارزش‌ها و باورهای سایر ملل، ایجاد گفتمان‌های بین‌فرهنگی و گسترش صلح و دوستی  رخ می‌نماید.

رییس سازمان میراث فرهنگی نقش‌آفرینی این بخش از عوامل صنعت گردشگری را تا حدی مؤثر و مهم دانست که اظهار کرد:  یک راهنما می‌تواند با عملکرد مناسب و شایسته خود تصویری مطلوب و مثبت از یک مقصد گردشگری پیش روی گردشگران قرار دهد و حتی آن را تبدیل به یک برند کند یا، برعکس، با عملکرد ضعیف و غیرمسئولانه چهره کشور مقصد را مخدوش سازد.
 وی ادامه داد: این جایگاه ویژه و حساس است که مسئولیت و رسالت راهنمایان را در ایجاد رضایتمندی، اعتمادسازی و تصویرسازی مثبت در اذهان گردشگران و درنهایت ارتقای وجه و منزلت یک مقصد گردشگری در سطوح ملی و بین‌المللی چندبرابر کرده است.

احمدی‌پور در ادامه سخنان خود، با اشاره به حق افراد کم‌توان برای سفر، گفت: دولت جمهوری اسلامی ایران و به‌ویژه سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری ایران به‌عنوان مرجع دولتی متولی گردشگری کشور نیز براساس این باور قوی و هم‌راستا با اهداف سازمان ملل‌متحد و برنامه‌های سازمان جهانی جهان‌گردی، در راستای پاسداشت یک حق پایه‌ای، یعنی «حق همگان برای سفر»، مصمم است که در توسعه زیرساخت‌های گردشگری کشور و توسعه امکانات سخت‌افزاری سفر، توجه ویژه‌ای به افراد کم‌توان و حق آن‌ها برای گردشگری داشته باشد. انعکاس این عزم و اراده دولت ایران را در منشور حقوق شهروندی و در مواد ۸۵ و ۹۲ می‌توان مشاهده کرد. هم‌اکنون حدود یک‌میلیارد انسان کم‌توان شامل سالمندان و معلولان در سراسر دنیا زندگی می‌کنند که «سفر کردن» یکی از حقوق آن‌هاست. توسعه زیرساخت‌های صنعت گردشگری در ایران، همگام با جامعه جهانی، به‌سمتی جهت داده شده است که هیچ‌کس به‌دلیل وضعیت فیزیکی‌اش از سفر محروم نباشد.

معاون رئیس‌جمهوری، سپس با اشاره به شکست ایران‌هراسی و گشایش‌های بین‌المللی پسابرجام ازجمله کسب میزبانی این دوره از کنوانسیون جهانی راهنمایان گردشگری، گفت: «ایران متمدن، امن و صلح‌طلب به‌همراه مردم خون‌گرم و مهمان‌نواز خود در حالی میزبان این گردهمایی صمیمی است که توانسته است، در سایه مذاکرات و تعاملات سازنده و متعاقب آن امضای سند تاریخی و سرنوشت‌ساز برجام، یکی از بحرانی‌ترین و حساس‌ترین پرونده‌های مورد مناقشه دنیا را مدیریت کند؛ موضوع ایران‌هراسی و تصویرسازی منفی را که برخی رسانه‌ها سال‌ها به‌ناحق آن را پرورانده بودند ناکام بگذارد، و برای خود مناسبات بین‌المللی جدیدی را تعریف کند که کسب میزبانی رویداد مهمی که شما میهمانان ارجمند در آن حضور دارید نمونه‌ای از آثار مثبت این اتفاق مبارک است. البته افزایش چشمگیر تعداد گردشگران و معرفی ایران به‌عنوان مقصدی امن و جذاب و حتی اولین مقصد برای گردشگران ازسوی نشریات معتبر دنیا مصادیقی از این موفقیت بزرگ هستند.

او در ادامه، با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران، مطابق با سند چشم‌انداز خود برای سال ۲۰۲۵، جذب ۲۰میلیون گردشگر خارجی را هدف‌گذاری کرده و در این راستا برنامه‌ریزی جامعی را در دستور کار خود قرار داده، گفت: ثبات سیاسی، امنیت فراگیر، روحیه مهمان‌نوازی، تنوع قومی، ارزان بودن نسبی خدمات، جاذبه‌های منحصربه‌فرد تمدنی، تاریخی، فرهنگی، مذهبی، هنری و طبیعی و تنوع آب‌وهوایی ازجمله عناصر موردنیاز توسعه گردشگری کشورهاست که ایران از همه آن‌ها بهره‌مند است. افزون‌براین، برخورداری از ۲۱ اثر ملموس فرهنگی و طبیعی و ۱۱ اثر معنوی و ناملموس ثبت‌شده در زمره میراث جهانی يونسکو و دارا بودن حدود ۳۶۰ رشته از ۴۶۰ رشته صنایع‌دستی شناخته‌شده در دنیا، ایران را به‌لحاظ قابلیت جذب گردشگر در جایگاه ممتاز جهانی قرار می‌دهد.


کنوانسیون جهانی راهنمایان گردشگری عامل توسعه پایدار است

نام:
ایمیل:
* نظر: