اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۵:۰۰
کد خبر: ۲۲۴۶۳
تاریخ انتشار: ۱۶:۰۴ - ۰۸ بهمن ۱۳۹۹ - 27 January 2021
معصومه ابتکار گفت: لایحه حفظ کرامت و حمایت از زنان دربرابر خشونت در اولویت طرح مجلس قرار دارد اما نگرانی ما این است که مجلس شورای اسلامی آن را اعلام وصول نکند.
اجازه ازدواج به دختران زیر 13 سال را نخواهیم دادبه گزارش خبرنگار سرویس اجتماعی عصرپرس، معصومه ابتکار امروز(چهارشنبه 8 بهمن) در نشست خبری که به مناسبت هفته مقام زن ضمن تبریک دهه فجر و سالروز ولادت حضرت فاطمه (س) گفت: ماهیت انقلاب یک ماهیت رهایی بخش بود که همین ماهیت و توجه ویژه به موضوع زن باعث نامگذاری این روز و هفته به مقام زن شد. 

وی با ابراز خرسندی از اینکه تصمیمات در حوزه زنان در حد شعار و تشریفات باقی نمانده و به مرحله اجرا و عمل رسیده است، تاکید کرد: معاونت امور زنان و خانواده همواره پذیرای نقد و پیشنهادات و نظرات بوده و تلاش می کند همگام و همراه با تقاضای زنان گام بردارد.

ابتکار با تاکید بر اینکه تلاش معاونت در جهت اطلاع رسانی از عملکردها و فعالیت های حوزه زنان بوده است، خاطرنشان کرد: این هفته، آخرین هفته بزرگداشت مقام زن در دولت دوازدهم خواهد بود، پس فرصتی است که بخشی از دستاوردهای دولت دوازدهم در موضوع زنان و خانواده را بیان کنیم. 

وی در تشریح عملکرد معاونت امور زنان و خانواده در دولت دوازدهم تصریح کرد: نگاه برنامه ای و برنامه ریزی توام با عدالت جنسیتی در دولت دوازدهم شکل گرفت که در این راستا با همکاری ۳۱ استان اکنون ۳۱ سند ارتقای وضعیت زنان تدوین و ابلاغ شد که با رونمایی از سایت رصد و پایش به ارزیابی این سند در هر استان پرداخته ایم که خوشبختانه تا کنون گزارش ها رضایت بخش است.

ابتکار با تاکید بر اینکه دولت از جنبه فرهنگی، رفاهی، امنیتی، حقوقی و غیره دوستدار خانواده است، خاطرنشان کرد: معاونت امور زنان در مجموع موافقتنامه ها و کسب حمایت های مالی و در جهت تحقق عدالت جنسیتی و شاخص های خانواده، همکاری بین بخشی با ۲۵ دستگاه در دولت و ۲۰ دستگاه در سطوح غیردولتی و بانک ها داشته است. این هم افزایی باعث شده تا همه دستگاه های دیگر پای کار بیایند و همه تفاهم‌نامه ها در مرحله اجرایی شدن قرار گیرند.
  
وی افزود: همینطور در بخش غیر دولتی همکاری خوبی با سازمان های مردم نهاد داشتیم  تا آنجا که این سازمان ها در برنامه ها و سیاست ها نظر می دهند و در رصد و پایش شاخص ها کمک می کنند که بنا داریم این همکاری ها را توسعه دهیم.

معاون رییس جمهوری در مورد عملکرد متقابل معاون امور زنان با سازمان های مردم نهاد هم توضیح داد: معاونت هم تلاش کرده با برگزاری دوره آموزشی، ۲۲۰۰ نفر از نمایندگان سازمان های مردم نهاد را آموزش دهد تا برای افزایش بهره وری و نتیجه بخشی فعالیت ها بیشتر کار کنند.

 تدوین 12 لایحه حقوقی در جهت حمایت از زنان

ابتکار به فعالیت های حقوقی معاونت اشاره کرد و گفت: در عرصه حقوقی هم دوازده لایحه را تنظیم و به دولت تقدیم کردیم مانند لایحه حمایت از اطفال که به قانون تبدیل شد، لایحه اعطای تابعیت و تامین شناسنامه برای فرزندان مادران ایرانی و غیره. در حال حاضر هم مهم‌ترین لایحه که با مجلس پیگیر هستیم لایحه حفظ کرامت و حمایت از زنان در برابر خشونت است؛ لایحه ای که اجماع بین دو قوه است.

راه اندازی سامانه رصد و پایش شاخصه های جنسیتی 

ابتکار با بیان اینکه هر چند کمبودها هنوز هست اما در بهبود شاخص ها اقدامات موثری صورت گرفته، تاکید کرد: همه فعالیت ها برنامه محور است و رصد و پایش این شاخص ها در سامانه الکترونیکی که در اختیار داریم در سطح استانی و ستادی در هشت محور صورت خواهد گرفت. 

معاون رییس جمهوری یادآور شد: با شاخص های عدالت جنسیتی که سال گذشته تصویب و ابلاغ شد به سیاست های خانواده محور دست یافتیم که در جلسه آتی ستاد زن و خانواده تصویب خواهد شد.

تفاوت سنی در میزان وام ازدواج باعث ایجاد تبعیض می‌شود

معاون امور زنان و خانواده رییس جمهوری درباره افزایش کودک همسری به علت افزایش وام ازدواج، افزود: در این خصوص آمار دقیقی وجود ندارد که عملا وام ازدواج منجر به افزایش کودک همسری شده باشد. 

وی ادامه درخصوص وام ازدواج 100 میلیونی به دختران زیر 23 سال به نظر من این تفاوت سنی باعث ایجاد تبعیض می‌شود چرا میزان پرداخت وام ازدواج به دختر 24 ساله باید با دختر 23 ساله متفات باشد؟بنابراین بنابراین چنین مشوق‌هایی قابل توجیه نیست چراکه تبعیضی را بین زوج‌ها ایجاد می‌کند.

اجازه ازدواج به دختران زیر 13 سال را نخواهیم داد

وی افزود: کارشناسان و صاحب نظران به ویژه وزارت بهداشت درباره موضوع کودک همسری اتفاق نظر دارند و ۱۳ سال را کودک می‌دانند چراکه کودکان در این سن به بلوغ کافی نرسیده‌اند و آسیب پذیری جسمی بالایی دارند. باید برای کودکان فرصت کافی برای کودکی کردن را داد تا شخصیت اجتماعی موثر داشته باشند اما  کودک همسری این فرصت را از کودکان می‌گیرد. ما به دنبال افزایش سن ازدواج نیستیم؛ سن ازدواج باید متناسب با زمانی باشد که فرد به بلوغ کافی رسیده باشد، برای مثال ما مخالف ازدواج فردی که به ۱۶ سال و به تشخیص و انتخاب رسیده و آمادگی لازم را برای ازدواج دارد، نیستیم.

ابتکار اظهارکرد: آگاهی نسبت به کودک همسری رو به افزایش است و این معاونت برای مقابله با آن در جهت مقابله با بازماندگی از تحصیل دختران فعالیت‌هایی را انجام داده است، چراکه هرچه بتوان به طور کامل‌تر تحصیل دختران را گسترش داد تبعا مانع از ازدواج کودکان شده‌ایم.

ابتکار در بخش دیگر سخنان خود با تاکید بر اینکه به هیچ وجه با حذف غربالگری برای مادران باردار موافق نیستم، ادامه داد: این موضوع تخصصی وزارت بهداشت است اما به نظر بنده اکنون فناوری‌هایی داریم که در جهت تشخیص اختلالات ژنتیکی به ما کمک می‌کند. این فناوری‌ها برای مادران و جنین خطری ندارد و می‌تواند اطلاعات کافی درباره وضعیت جنین به ویژه در مواردی که خانواده‌ها بیماری ژنتیکی ارثی و اختلالات مشهود دارند در اختیار مادران قرار دهد. از سوی دیگر در چنین خانواده‌هایی که سابقه اختلالات ژنتیکی داشته‌اند و در معرض ریسک هستند حتما این غربالگری باید اجباری باشد.

وی گفت: اگر آگاهی لازم و اطلاعات کافی به مادر داده شود بحث اجبار در غربالگری ایجاد نمی‌شود، مادر توسط غربالگری فرصتی را برای انتخاب بهتر دارد. به هیچ عنوان موافق حذف غربالگری نیستم چراکه حتما ابزار خوبی برای تشخیص به موقع است.

وی درباره طرح مجلس مبنی بر حمایت از زنان در برابر خشونت و هم پوشانی آن با لایحه حمایت از زنان در برابر خشونت، اظهار کرد: آنچه در مجلس است نسخه‌ای دیگر از طرح‌های قبلی است، از سوی دیگر طرح اگر مطرح شود بار مالی ندارد در حالی که لایحه بار مالی دارد و صندوقی در آن پیش بینی شده است، بودجه‌هایی را دستگاه‌های اجرایی داشته‌اند، لایحه جامع است و در قوانین فعلی لایحه بر طرح اولویت دارد. امیدوارم هرچه زودتر مجلس این لایحه را اعلام وصول کند چراکه نسبت به عدم اعلام وصول آن نگرانی داریم.

به گقته ابتکار در نگاه تخصصی صاحبنظران و در مقایسه با سایر کشورها شبکه اورژانس اجتماعی به ویژه خط تلفن ۱۲۳ دارای ضمانت اجرای قوی در مقابله با آسیب ها است و در لایحه حفظ کرامت و حمایت از زنان در برابر خشونت و در قانون حمایت از اطفال و نوجوانان به اهمیت تقویت و رفع موانع آن پرداخته شده است.

وی در ادامه به تلاش‌های معاونت در راستای افتتاح حساب توسط مادران برای کودکان و ارائه دو لایحه در این خصوص اشاره کرد و ادامه داد: افتتاح حساب برای کودکان مطالبه مادران به ویژه مادرانی که حضانت فرزندان را برعهده دارند و همسران شهدا بوده است. همه تلاش ما این بود کار به لایحه نرسد و در این راستا چندین نشست فقهی و حقوقی با همکاری نهادهای دیگر برگزار کردیم همچنین با بانک مرکزی و وزارت آموزش و پرورش و وزارت بهداشت مکاتبه کردیم و در نهایت دو لایحه به دولت در این موضوع ارایه دادیم تا مشکل این بانوان حل شود.

کنگره ۱۷ هزار زن شهید و جانباز برگزار می‌شود

معاون رییس جمهوری در امور زنان و خانواده گفت:با هماهنگی بنیاد شهید و امور ایثارگران در سال جاری یادواره هفده هزار زن شهید و جانباز برگزار می‌شود.

ابتکار افزود: در تاریخ انقلاب، دفاع مقدس و دوران انقلاب دست کم هشت هزار زن شهید تقدیم شد که این زنان در مقاطع مختلف ایثارگرانه و فداکارانه جان خود را در طبق اخلاص گذاشتند و همچنین دست کم هفت هزار زن جانباز داریم که کمتر از آن‌ها یاد می‌شود، مسأله شهادت و جانبازی جنسیت نمی‌شناسد و زنان و مردان در این زمینه ایثارگری و فداکاری کردند.

وی با اشاره برنامه‌های کنگره ۱۷ هزار زن شهید و جانباز و آزاده، خاطرنشان کرد: در ابتدا نشست‌های استانی برگزار و سپس کنگره سراسری و ملی با رعایت پروتکل‌های بهداشتی برگزار می‌شود و هدف اصلی معرفی زنان شهید و جانباز هر استان به جامعه است.

ابتکار اظهار داشت: یکی دیگر از اهداف برگزاری این کنگره برقراری ارتباط با نسل جوان است تا آنان بداند چه زنان و مردانی فداکاری کردند که امروز کشوری امن و پیشرفتی داشته باشیم و در برابر جنگ اقتصادی و تحریم مقاومت کنیم. 

معاون رییس جمهوری در امور زنان و خانواده ادامه داد: یکی از رویکردهای مهم و ارزشمند ما به لحاظ معنویت، مسئولیت و جایگاه که مورد توجه امام(ره) و مقام معظم رهبری و ریاست جمهوری بوده تجلیل از خانواده معظم شهداست که این مهم یک وظیفه و یادآوری به خودمان است زیرا مسئولیت ما برگرفته از خون شهدا بوده و نباید فراموش کنیم جمهوری اسلامی از چه خاستگاهی شکل گرفته است. 

ابتکار اضافه کرد: خانواده معظم شهدا همواره برای ما منشأ امید، استقامت و صبر بودند و مادران و همسران شهدا برای همه جامعه الهام بخش، الگو و نمونه‌ای از خانواده‌های صبور و مقاوم هستند.

 

خبرنگار: وجیهه مرادی 

نام:
ایمیل:
* نظر: