اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۰۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۲:۳۹
کد خبر: ۲۲۴۶۱
تاریخ انتشار: ۱۴:۳۰ - ۰۸ بهمن ۱۳۹۹ - 27 January 2021
رییس دفتر رییس جمهوری درباره نظر دولت درباره موضوع فیلترینگ گفت: درباره فیلترینگ موضع ما از سال ۹۲ این بوده که فضای مجازی می‌تواند در خدمت مردم و فعالیت‌های اقتصادی قرار بگیرد.
اجازه بدهیم فضای مجازی  فعالیت خود را داشته باشدبه گزارش سرویس سیاسی عصرپرس، محمود واعظی روز چهارشنبه در حاشیه جلسه هیات دولت و در جمع خبرنگاران در پاسخ به سوالی درباره اظهارات یک مقام صهیونیستی اظهار کرد: ما قصد جنگ نداریم ولی در دفاع از کشور جدی هستیم. برخی از مسئولین رژیم صهیونیستی فکر می کنند هر حرفی که بزنند، واشنگتن حرف‌شان را می‌پذیرد. حالا ترامپ بود و دامادی داشت که عملاً و در حقیقت کارگزار صهیونیست‌ها در واشنگتن بود و کارهایی را انجام می‌داد و نظرات رژیم صهیونیستی را تحمیل می‌کرد.

رییس دفتر رییس جمهوری افزود: دولت جدید آمریکا مانند سایر کشورها، استقلال خود را دارد و اینها تلاشی است که برای ایجاد جنگ روانی انجام می‌دهند. چون مسئله بازگشت آمریکا به برجام و برداشتن تحریم‌ها موضوعی است که  هم رژیم صهیونیستی و هم برخی از کشورهای منطقه از جمله عربستان سعودی خیلی مخالف هستند و تلاش می‌کنند و لابی‌های آنها هم در واشنگتن شروع شده و تلاش می‌کنند که این اتفاق نیفتد. من فکر می‌کنم که ما نباید این جور مسائل را جدی بگیریم چراکه بیشتر جنگ روانی و تبلیغاتی است.

صدا و سیما نباید مردم را ناامید کند

وی در پاسخ به سوالی درباره دعوت نشدن رییس سازمان صدا و سیما به جلسه هیات دولت و ارتباط آن با برنامه زنده‌ای که از تلویزیون پخش شد، تصریح کرد: صدا و سیما در برخی‌ از برنامه‌هایی که دارد چه برنامه‌های زنده و چه برنامه‌های دیگر، در گزینش افرادی که برای موضوعات دعوت می‌کند به نوعی افرادی را دعوت می‌کنند که تابلو و مخالف دولت هستند.

رییس دفتر رییس‌جمهوری اضافه کرد: در شرایطی که ما بیش از هر زمان دیگر نیاز به وحدت و انسجام داریم و باید بتوانیم با یک صدا در مقابل دشمنانمان در خارج بایستیم و با انسجام از جنگ تحمیلی اقتصادی عبور کنیم، صدا و سیمای ما با مستنداتی که ساخته می‌شود و با برنامه‌هایی که می‌گذارد نباید مردم را ناامید کند و باید به گونه‌ای عمل کند که آدرس انسجام و وحدت بدهد.

واعظی خاطرنشان کرد: در برنامه‌ای که یک روحانی را در برنامه زاویه دعوت کرده بودند اینکه به طور صریح و با لحن بسیار بد به رییس جمهوری توهین می‌کند، برای وزرای ما قابل قبول نبود و گفتند درست نیست صدا و سیمایی که متعلق به نظام هست این‌طور عمل کند و نتیجه این شد که باید این مسائل را مقداری ساماندهی کنیم.

وی درباره دعوت رییس صدا و سیما به جلسه امروز هیات دولت تصریح کرد: من از دعوت شدن یا نشدن وی اطلاعی ندارم ولی در آن سالنی که ما بودیم، ایشان تشریف نداشتند.

 اجازه بدهیم فضای مجازی  فعالیت خود را داشته باشد

رییس دفتر رییس جمهوری در پاسخ به سوال دیگری درباره نظر دولت درباره موضوع فیلترینگ و احضار وزیر ارتباطات به قوه قضاییه اظهار کرد: بخش دوم صحبت‌هایتان را باید از مسئولین قوه قضائیه سوال کنید. اما درباره فیلترینگ موضع ما از سال ۹۲ این بوده که فضای مجازی می‌تواند در خدمت مردم و فعالیت‌های اقتصادی قرار بگیرد.

 واعظی با بیان اینکه در همه دنیا بحث فضای مجازی فقط این مساله نیست که کسی کلیپ یا فیلمی ببیند و فضای مجازی بخشی از زندگی مردم شده است، اظهار کرد: اگر فضای مجازی از سال ۹۲ گسترش پیدا نکرده بود، امورات مردم چه در ارتباط با کسانی که کسب و کارشان از آن طریق است و چه آنهایی که خدمات دریافت می‌کنند همه با مشکل مواجه می‌شد.

وی با اشاره به استفاده دانش آموزان و دانشجویان  از فضای مجازی گفت: ما نباید فضای مجازی را فقط از یک بعد ببینیم اگر فسادی در آن می‌شود که من نمی‌گویم نمی‌شود،  باید برای مشکلات آن راه حل پیدا کنیم و کار فرهنگی بکنیم و اجازه دهیم کسب و کار هم انجام شود

رییس دفتر رییس جمهوری یادآورشد: بنابراین موضع دولت همواره از ۹۲ تا به امروز این بوده که ما با فساد در فضای مجازی مخالف هستیم و با قوه قضاییه همکاری می‌کنیم. آقای آذری‌جهرمی خودشان بارها همه کانال‌هایی که کار خلاف انجام می‌دهند را احصا کرده و آن کانال‌ها را برای نیروی انتظامی و مراکز دیگر فرستاده تا با آنها برخورد شود.

 واعظی خاطرنشان کرد: ما حاضریم همکاری بکنیم و باید فرهنگ سازی هم صورت گیرد ولی اجازه بدهیم فضای مجازی فعالیت خود را در داشته باشد.

 عکس العمل مردم به سیلی بر صورت سرباز قابل تقدیر است

وی در پاسخ به سوال دیگری درباره سیلی یکی از نمایندگان مجلس به صورت یک سرباز اظهار کرد: همان روز که این اتفاق افتاد همه ما متاسف شدیم.  این اقدام هم از نظر افکار عمومی و هم از نظر دولت و همگان محکوم است. همان‌طور که در مجلس هم رییس مجلس و دیگران گفتند که به این مسئله می‌پردازیم، امیدوار هستم این فقط در حد یک حرف نباشد بلکه عکس‌العمل جدی باشد.

رییس دفتر رییس‌جمهوری گفت: وقتی که بلافاصله و همان لحظه فرمانده نیروی انتظامی اعلام کرد که من شکایت می‌کنم عملاً وقتی این کار انجام می‌شود، اینطور نمی‌شود هر کس دیگری شکایت کند. نیروی انتظامی، با وزیر کشور و وزارت کشور در ارتباط است. خوشبختانه ستاد مشترک هم عکس‌العمل بسیار خوبی داشت و نشان داد وقتی نیروهای مسلح ماموریتشان را انجام می‌دهند از حمایت بسیار گسترده‌ای از سوی دولت، نیروی انتظامی و سایر بخش‌ها برخوردار هستند.  

واعظی گفت: بنابراین عکس‌العمل مردم هم در فضای مجازی و هم از سوی مسئولین کشور نسبت به این اتفاق ناخوشایندی که رخ داد، قابل تقدیر است.

وی در پاسخ به سوال دیگری درباره اظهارات امروز رییس جمهوری درباره افزایش پهنای باند و حمایت وی از وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: بخشی که مربوط به سیاستگذاری است، در اختیار دولت و رییس‌جمهوری است و وزیران، مسئولین و استانداران ما در سراسر کشور باید بدانند که اگر جایی سیاست‌های دولت اجرا می‌شود رییس جمهوری حامی اینهاست.

رییس دفتر رییس جمهوری گفت: چیزی که رییس جمهوری بیان کردند، همین است که فضای مجازی و زیرساخت‌ها گسترش پیدا کند و این جزو سیاست‌های دولت بوده است و گفتند اگر قرار است آقای آذری‌جهرمی برای این موضوع محاکمه شود، در واقع من باید محاکمه شوم.  
وی افزود: اگر موارد دیگری وجود دارد، بحث دیگری است ولی آنچه مربوط به سیاست است رییس جمهوری حامی هستند.

 اولین محموله واکسن روسی کرونا قبل از ۲۲ بهمن به تهران می‌رسد

واعظی در پاسخ به سوال دیگری درباره اظهارات ظریف در خصوص تایید واکسن اسپوتنیک روسی گفت: مذاکره درباره واکسن‌ها موضوع جدیدی هم نیست. حدود دو ماه و شاید هم بیشتر است هم با روس‌ها و هم با چینی‌ها و هندی‌ها مذاکره می‌کنیم.

وی ادامه داد: خوشبختانه سرعت مذاکرات با روس‌ها خیلی بیشتر شده است. آنها همه اسنادی که داشتند را برای ما فرستادند و گروه علمی وزارت بهداشت تمام این‌ها را بررسی کرده و  در آنجا سوالاتی که داشتند انجام دادند و در دو روز گذشته تایید شده و تاییدیه را شب گذشته برای روس‌ها فرستادند.

رییس دفتر رییس جمهوری اظهار کرد: مقدمات قرارداد فراهم شده و امیدوار هستیم همین امروز یا فردا امضا شود و اولین محموله آن هم قبل از ۲۲ بهمن به تهران برسد.

واعظی خاطرنشان کرد: سیاست ما این است که از واکسن‌های که در داخل تولید می‌شود حمایت جدی کنیم. این اولویت اول ما است که هم از واکسن بنیاد برکت و هم واکسن موسسه رازی که کار آن هم خوب پیش می‌رود و هم واکسن پاستور که به نظر می‌رسد جلوتر از بقیه هست از همه اینها حمایت کنیم.

 وی با بیان اینکه نمی‌توانیم مردم را تا اواخر بهار منتظر نگه داریم، گفت: قراردادی با کواکس سازمان بهداشت جهانی بستیم و از طرف دیگر با سه کشور چین، روسیه و هند که واکسن‌های آنها در کشورهای مختلف استفاده می‌شود، هم قرارداد می‌بندیم.

 رییس دفتر رییس جمهوری با بیان اینکه قرارداد با روس‌ها مقداری از چین و هند جلوتر است، گفت: ما تلاش می‌کنیم و هر واکسنی که خرید کردیم، زودتر به دست ما برسد استفاده می‌کنیم. ولی همزمان فشار می‌آوردیم که محموله اول از کواکس را زودتر به ما بدهند.

وی همچنین درباره صحت و اطمینان واکسن‌های کواکس که قرار است به کشور وارد شود، گفت: تهیه و تولید واکسن در دنیا بین ۲ تا ۴ سال طول می‌کشد و چهار مرحله دارد که مرحله چهارم مرحله انبوه است. همه کشورهای دنیا با تایید سازمان بهداشت جهانی مرحله چهارم را حذف کردند و مرحله سوم، ‌مرحله نهایی است.

رییس دفتر رییس جمهوری افزود: همه کشورها هم از واکسن‌هایی که در سبد سازمان بهداشت جهانی به نام کواکس و هم از کشورهای دیگری که واکسن تولید کرده‌اند استفاده می کنند. ما هم از همین سیستم تبعیت می‌کنیم. وزارت بهداشت به همین ضرورت رسیده است و در ستاد ملی هم بحث و گفت و گو شده که برای واکسیناسیون باید همین راه را برویم.

وی ادامه داد: در ایران بنیاد برکت، رازی، پاستور و میلاد در زمینه واکسن کرونا به مرحله تست انسانی رسیده‌اند و اولویت اول ما حمایت از آنها است البته خود آنها گفته‌اند که اواخر بهار یا در تابستان این کار انجام می‌شود. ما باید تا زمانی که واکسن ایرانی تولید می‌شود اجازه ندهیم که جان افراد مسن و بیماران زمینه‌ای به خطر بیفتد و دولت وظیفه دارد که برای آنها واکسن تهیه کند.

واعظی گفت: ما ۱۶.۸ میلیون دز از کواکس واکسن خریداری کردیم و پول آن را هم داده ایم و  در حال رایزنی هستیم که بخش اول آن را زودتر به ما بدهند. همزمان با ۳ کشور چین، ‌ هند و روسیه در حال رایزنی و مذاکره هستیم چرا که واکسن‌های آنها در کشورهای مختلف در حال استفاده است.

رییس دفتر رییس جمهوری افزود: مذاکره درباره واکسن روسی هم در سفر اخیر ظریف به آنجا صورت گرفت. تمام مدارک آنها را گرفتیم و بررسی کردیم،  سفیر ما در برای بستن قرارداد در حال مذاکره است. امیدواریم این قرارداد به زودی امضا شود.

واعظی ادامه داد: دو میلیون دز ظرف ۳ ماه از روسیه وارد کشور می‌شود. محموله اول آن احتمالا قبل از ۲۲ بهمن است و محموله دوم و سوم در فوریه و قبل از عید است.

 وی گفت: بنابراین امیدواریم واکسیناسیون را زودتر شروع کنیم و براساس همان اولویت بندی که در ستاد ملی تصویب شده است این کار انجام شود.

به گفته واعظی افراد مسن و زمینه دار به علاوه کادر درمانی که در بخش کرونا در بیمارستان های مختلف کار می کنند در اولویت هستند./ایرنا






نام:
ایمیل:
* نظر: