اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۰۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۲:۳۹
کد خبر: ۲۲۴۳۶
تاریخ انتشار: ۱۵:۵۴ - ۰۷ بهمن ۱۳۹۹ - 26 January 2021
مشاور شهردار تهران
مشاور شهردار تهران با باکید براینکه دیپلماسی شهری تعامل با دیگر شهرهای جهان است، گفت:رفع بسیاری از مسایل و مشکلات شهری از طرق رسمی و دولتی با محدودیت‌های بسیاری مواجه است، اما در سایه دیپلماسی شهری با توجه به ماهیت غیر سیاسی، نتایج بسیاری قابل حصول می‌باشد. که این مهم به کمک جایزه جهانی خشت طلایی تهران میسر است.
جشنواره خشت طلایی گامی مهم در کنار دیپلماسی شهری برای توسعه کلان شهر هاستبه گزارش خبرنگار سرویس اجتماعی عصرپرس ، غلامحسین محمدی مشاور شهردار تهران امروز سه‌شنبه(7بهمن) در اختتامیه جشنواره خشت طلایی تهران که در محل سالن همایش های برج میلاد برگزار شد، با اشاره به اینکه این جایزه علاوه بر توسعه دیپلماسی شهری، با فراهم نمودن بستر لازم جهت بهره‌گیری از تجارب دیگر شهرها و ارائه راه‌کارهای موفق در حل چالش‌های شهری می‌تواند راهگشای مدیران شهری باشد،گفت: علاوه بر آن با ایجاد انگیزه و حس رقابت در مدیران شهری سبب بروز و ظهور پروژه‌های خلاقانه و تاثیرگذار در شهرها می‌باشد.

محمدی در ادامه گفت: خشت طلایی تهران با معیار قرار دادن دسترسی همه جوامع به اطلاعات و تجارب در سراسر جهان و تاکید بر همه‌شمولی، توانسته است زمینه حضور فعال شهرهای کوچک مقیاس را فراهم نماید.

خشت طلایی فرصتی برای ارتقا شهرداری تهران برای رقابت با سایر شهرهای جهان است 

رییس شورای سیاست گذاری جایزه خشت طلایی تهران ادامه داد: این رویداد برای شهرداری تهران نه تنها فرصت رقابت مدیران شهری در سطح ملی و بین المللی را ایجاد نموده است، بلکه موجب تشویق کارمندان و کارشناسان نیز شده است و با اجرای پروژه‌های شاخص و تاثیرگذار در رقابت با سایر شهرهای جهان به ارتقای جایگاه شهر تهران بپردازند.
 
محمدی در ادامه با اشاره به ویژگی های شاخص پنجمین دوره جایزه، گفت:جایزه بین المللی خشت طلایی تهران در پنجمین دوره برگزاری خود تغییرات محتوایی بسیاری را نسبت به ادوار گذشته مد نظر قرار داده است. برخی از تغییرات صورت گرفته در این دوره نسبت به ادوار گذشته شامل؛ تدقیق محورهای هفت گانه جهت جامع نگری با رویکردی همه جانبه به مسایل و چالش های شهری،اضافه نمودن معیار مستند سازی در ارزیابی فرآیند داوری به منظور دستیابی همه جوامع به اطلاعات،توسعه بخش علمی رویداد و برگزاری سلسله نشست‌های تخصصی در هفت محور، برگزاری نشست‌های چند جانبه با حضور همه ذی‌نفعان و نفوذان شهری،توسعه دیپلماسی شهری با توسعه همکاری‌های بین المللی است.

وی افزود: از جمله همکاران بین المللی این دوره  می توان به (AMF ،Eco،UNDP،UCLG،UCLG_mewa،Metropolis، Walk21 ، ISOCARP) اشاره کرد. 

بهره گیری از تجربه های موفق جهانی در برون رفت چالش های شهری 

رییس مرکز ارتباطات و بین الملل شهرداری تهران در ادامه بهرگیری از تجربه‌های موفق جهانی، بالغ بر هزار پروژه را گامی موثر جهت برون رفت از چالش‌های شهری و ارایه راه حل‌های نوین به مدیریت شهری تهران و سایر شهرستان‌ها دانست. 

محمدی در ادامه به معرفی جایگاه جایزه خشت طلایی تهران در جامعه جهانی پرداخت و گفت: در بیست سال گذشته رویدادهای بین‌المللی متفاوتی در حوزه شهرسازی با تاکید بر پروژه‌های اجرایی برگزار شده است. که از آن جمله می‌توان به "جایزه جهانی گوانجو، جایزه بین المللی دبی، نمایشگاه جهانی شهر هوشمند، جایزه معماری آقا خان و جایزه شهر در دسترس"، اشاره نمود.

وی در ادامه گفت: بر اساس مقایسه تطبیقی جایزه خشت طلایی تهران با رویدادهای موفق جهانی ابتدا باید تاکید نمود که در مقیاس جهانی، خشت طلایی تهران رویدادی جوان و نوپا می‌باشد که توسعه چشم‌گیر آن طی 5 دوره برگزاری و استقبال جهانی از آن، آینده‌ای روشن را به تصویر می‌کشد.  

محمدی در ادامه از جمله ویژگی‌های شاخص و وجوه افتراق این جایزه در مقایسه با سایر رویدادهای بین المللی را رویکرد جامع در محورها هفتگانه دانست و گفت: همه موضوعات مطروحه در حوزه شهر و شهرسازی را به صورت همه جانبه پوشش می‌دهد. علاوه بر آن جامعیت در معیارها و فرآیند داوری نیز حایز اهمیت است که موجب غنای محتوایی هر چه بیشتر این جایزه و دقت نظر بالا در ارزیابی و انتخاب پروژه‌ها می‌باشد.

 



خبرنگار: پروین مرادی

نام:
ایمیل:
* نظر: