اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۳:۴۸
کد خبر: ۲۲۴۰۲
تاریخ انتشار: ۱۸:۲۳ - ۰۵ بهمن ۱۳۹۹ - 24 January 2021
رئیس مرکز ارتباطات و امور بین الملل شهرداری:
مشاور شهردار تهران با بیان اینکه سه شنبه آئین اختتامیه پنجمین دوره جایزه بین المللی خشت طلایی تهران برگزار می شود،خبرداد: امسال برای اولین بار خشت طلایی در تقویم بین المللی قرار گرفته است.
برای اولین بار خشت طلایی در تقویم بین المللی قرار گرفتبه گزارش خبرنگار سرویس اجتماعی عصرپرس، غلامحسین محمدی در نشست خبری اختتامیه پنجمین دوره جایزه بین المللی خشت طلایی تهران، گفت: برنامه خشت طلایی از جمله جایزه هایی است که رفته رفته قوام یافته و توانسته درعرصه بین المللی حرفی برای گفت داشته باشد.

محمدی در ادامه با اشاره به ارسال ۵۴۱ اثر به پنجمین دوره جایزه بین المللی خشت طلایی تهران، گفت: امسال  ۲۴۵ اثر داخلی و ۲۹۶ خارجی اثر ارسال شده که آثار خارجی از ۱۹۴ شهر و ۵۸ کشور دریافت شده است.

وی ادامه داد: طبق محورهای هفت گانه بیشترین آثار و پروژه ها در معماری و شهرسازی و میراث فرهنگی بوده است.  

برای اولین بار خشت طلایی در تقویم بین المللی قرار گرفت 

محمدی در ادامه با بیان اینکه در  این جشنواره از بهترین دستاوردهای شهری برای تهران استفاده می شود، تاکید کرد: امسال برای اولین بار خشت طلایی در تقویم بین المللی قرار گرفته  است. 
رئیس مرکز ارتباطات و امور بین الملل شهرداری تهران با تاکید بر اینکه نگاه داوران در این حوزه سخت گیرانه است، گفت: در این جشنواره پروژه هایی مورد توجه هستند که رویه ساز بوده و می تواند زندگی بشر را در شهرها تغییر دهد. 

جشنواره خشت طلایی بهترین راه حل ها را به جهان معرفی می کند

محمدی افزود: به هر حال کلان شهرها مشکلات یکسانی دارند و راه حل های آن برای همه کاربرد دارد ما در جشنواره بهترین راه حل ها را به جهان معرفی می کنیم. 

مشاور شهردار تهران در ادامه مهم ترین محور این جشنواره را در بخش بیماری کوید ۱۹ دانست و گفت: در این خصوص ۴۴ اثر داخلی و ۱۶ اثر بین المللی دریافت شده است. بیشترین اثر داخلی از استان آذربایجان شرقی دریافت شده و در مناطق تهران هم منطقه ۱۶ بیشترین اثر را داشته است. 

محمدی با اشاره به رشد آثار دریافتی نسبت به دوره های گذشته، تصریح کرد:با توجه به اقدامات صورت گرفته امیدورام این جایزه و سایر برنامه ها موجب ارتقای رنکینگ تهران در حوزه بین المللی شود. 

رییس مرکز ارتباطات و امور بین الملل شهرداری درباره دیپلماسی عمومی شهرداری گفت: دیپلماسی شهری نقش بسیار اثرگذاری نسبت به دیپلماسی عمومی و غیرشفاف داشته است.

وی همچنین به دیپلماسی بین المللی شهری تهران اشاره کرد و گفت: ویدیومپینگ برای دانشگاه کابل تاثیر زیادی در روابط دو کشور ایران و افغانستان داشت و مورد تایید و تشویق نهادهای بین المللی و ملی قرار گرفت. 

محمدی در ادامه با تاکید براینکه در ارتباط با سازمان های بین المللی اتفاقات خوبی رقم خورده است ،گفت:  بعد از سال ها به توافقاتی رسیدیم که بخشی الان اجرایی شده است و هزینه های مالی و غیرمالی را با ما پذیرفته اند و همکاری می کنیم. 

می توان بدون سفر خارجی هم ارتباط دوسویه گرفت 

مشاور شهردار تهران با اشاره به تفاهمنامه خواهرخواندگی با سایر شهرها، گفت: با ۵ شهر مذاکره کرده ایم که یکی هم اتفاق افتاد؛ گفت و گو با شهرداران ابتکار عملی بود که به عنوان دیپلماسی کرونا می گویند تهران را از انزوا نجات داد و نشان دادیم که بدون سفر خارجی می توان ارتباطات دو سویه و چند سویه برقرار کرد و از دانش و تجربه شهرها استفاده کنیم.

محمدی ادامه داد: اگر گشایش های اقتصادی رخ بدهد می بینید که این ارتباطات ایجاد شده چقدر به حل مسائل کلانشهر تهران کمک کند. 
محمدی درباره آلودگی هوای تهران گفت: حدود ۱۸ دستگاه حقوقی در خصوص آلودگی تهران باید اقدام کند و تلاش همه آن دستگاه ها  کاهش آلاینده ها است. 

مشاور شهردار تهران با تاکید براینکه آلودگی تهران موضوع تخصصی است، گفت: در این زمینه با ژاپن اخیرا مراوداتی داشتیم و در همین راستا نیز تجهیزاتی از سوی آنها به ما ارائه شده است که به خاطر شرایط تحریمی در وارداتش به مشکل خورده ایم.  

مشاور شهردار تهران درباره پاسخ به سوال عصرپرس در خصوص تاثیر جشنواره های قبلی و مهم ترین پروژه اجرایی  این جشنواره، گفت: مهم ترین بحث های که در دوره های قبل مور توجه قرار گرفته در رابطه با حمل و نقل پاک، باغ راه ها، پیاده روهای عمومی است علاوه براین نیز بحث دوچرخه سواری تهران مورد تشویق بین المللی قرار گرفت همچنین این جشنواره با نگاه علمی به موضوعات خاص در حال فعالیت است. 

تهران قابلیت بین المللی شدن را دارد

در ادامه این نشست  زهیر صباغ پور معاون مرکز ارتباطات شهرداری یکی از اصلی ترین کارکردهای پنجمین دوره جایزه جهانی خشت طلایی را انتقال تجربیات و ایجاد یک فضای همکاری بین المللی دانست و گفت: خشت طلایی با پشتوانه ای که از سال ۹۳ داشته است به برندی در حوزه بین الملل تبدیل شده است .

صباغ پور با اشاره به اینکه برای این دوره تلاش کردیم با انجام مطالعات و فعالیت های آسیب شناسانه این رویداد را بهتر از قبل برگزار کنیم، گفت: در بخش فعالیت های بین المللی شهرداری تهران تلاش شده است که بتوانیم جایگاه شهر تهران را ارتقا بخشیم.

وی افزود: شرایط خاص تهران از نظر مذهبی و دینی و هم از نظر پروژه های انجام شده قابلیت بین المللی شدن را دارد. 

معاون مرکز ارتباطات شهرداری با اشاره به شعارامسال جشنواره خشت طلایی تهران(شهر سالم با اقدامات محلی و اثرات جهانی)،گفت: در این دوره به کمک مشاوران و بخش های اجرایی تلاش کردیم که بتوانیم محورهای جایزه را به نوعی به شکل جامع تر با رویکردهای مشخص تعیین کنیم . 

حضور فعال مدیریت شهری در شرایط تحریم ها

میثم بصیرت نماینده هیات داوران نیز در ادامه گفت: با توجه به تحریم ها حضور فعالانه مدیریت شهری در این دوره باعث می شود که دستاوردهای مدیریت شهری بیشتر دیده شود.

وی افزود: در داوری با تجربیات شهرهای دیگر هم مواجه بودیم و این به سیستم مدیریت شهری ما کمک می کند. 

بصیرت گفت: دوستان داور بر چند نکته تاکید داشتند اصلی ترین آنها این بود که در عمل داوری ها به گونه ای باشد که دستاوردهای تغییر رویکرد مدیریت شهری در این دوره را ببینیم.

وی با اعلام اینکه در این جشنواره ۴۵ پروژه وارد داوری شده است ،گفت:  ۳۰ داور آثار را مورد توجه قرار دادند که نتایج داوری ها در روز اختتامیه اعلام خواهد شد.









خبرنگار: پروین مرادی
نام:
ایمیل:
* نظر: