اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۵:۰۰
کد خبر: ۲۲۳۸۳
تاریخ انتشار: ۱۱:۰۶ - ۰۵ بهمن ۱۳۹۹ - 24 January 2021
قاسمی
وزیر پیشین نفت با بیان اینکه امروز شاهد پیشرفت‌های بسیار شگرفی در صنعت نفت هستیم و صنعت نفت را به معنای واقعی ملی می‌بینیم،گفت: دستاوردهای صنعت نفت نشان می‌دهد تهدید تحریم به فرصت تبدیل شده است.
دستاوردهای صنعت نفت نشان می دهد تحریم‌ها به فرصت تبدیل شده استبه گزارش سرویس اقتصادی عصرپرس، رستم قاسمی در حاشیه بازدید از نمایشگاه نفت در جمع خبرنگاران با بیان این مطلب که سیاست کاهش وابستگی بودجه به نفت، سیاست درستی است یادآور شد: کاهش وابستگی به معنای کاهش صادرات نفت نیست و سبد انرژی دنیا در حال تغییر است و ما باید از این فرصت به بهترین شکل استفاده کنیم.

قاسمی افزود: بسیاری از کارشناسان معتقدند پیشتازی سوخت‌های فسیلی تا سال ۲۰۵۰ میلادی ادامه دارد و پس از آن، سبد انرژی دنیا به شکل محسوسی تغییر می‌کند.

وی گفت: حراست از دستاوردهای صنعت نفت در فرصت باقی‌مانده بسیار ضروری است وباید بر افزایش ظرفیت تولید نفت، توسعه هرچه سریع‌تر میدان‌های نفتی و ارتقای فناوری‌های ازدیاد برداشت تلاش  کرد.

وی ادامه داد: بودجه ما همچنان وابستگی زیادی به درآمدهای نفتی دارد و اگرچه کاهش این وابستگی سیاست درستی است، کاهش وابستگی به معنای کاهش صادرات نفت نیست. باید در حد امکان نفت بفروشیم و از درآمدهای آن برای توسعه زیرساخت‌های کشور استفاده کنیم.

قاسمی فروش روزانه ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار بشکه نفت را در صورت رفع تحریم، هدفی ممکن و دست‌یافتنی توصیف کرد.

وی گفت: امروز شاهد پیشرفت‌های بسیار شگرفی در صنعت نفت هستیم و صنعت نفت را به معنای واقعی ملی می‌بینیم. دستاوردهای صنعت نفت نشان می‌دهد تهدید تحریم به فرصت تبدیل شده است.

قاسمی در پاسخ به پرسشی درباره شکل‌گیری پدیده‌ای به نام بابک زنجانی در دوره وزارتش گفت:بارها در خصوص زنجانی نظر خود را اعلام کرده ام اما باز می گویم؛ در دوره غیر از تحریم، سالها شرکت ملی نفت ایران به صورت دولتی، نفت ایران را می فروخت؛ اما با وقوع پدیده تحریم، شرایط فروش نفت برای کشور، یک شرایط عادی نبود و امروز هم شرایط فروش نفت در تحریم، عادی نیست.

وی با بیان اینکه به هر حال در شرایط تحریم، ریسک و مشکلاتی وجود دارد،گفت: اکنون نیز وزارت نفت برای فروش نفت تلاش می‌کند اما پشت صحنه، ریسک‌هایی نیز وجود دارد که بابک زنجانی نیز یکی از همین ریسک‌ها بود.

وی افزود: اما نکته مهم اینکه در سال ۱۳۹۰ و ۱۳۹۱ که تحریم آمریکا، سازمان ملل و اروپا بودیم نزدیک به ۱۶۰ میلیارد دلار نفت فروخته شد که بالاترین فروش نفت در ۱۰۰ سال گذشته است.

وی ادامه داد: ارتفاع پرونده بابک زنجانی به یک متر می‌رسد، اما نکته مهم این است که در این پرونده هیچ‌یک از کارکنان وزارت نفت در معرض هیچ اتهامی نبوده و نیستند.  

قاسمی افزایش صادرات در برهه کنونی را تأیید کرد و گفت: همان‌طور که پیش‌تر آقای زنگنه گفته‌اند «رستم قاسمی صددرصد در کنار ماست»، من در فروش نفت در کنار وزارت نفت ایستاده‌ام.

وزیر سابق نفت گفت: می‌توانستیم با اجرای به موقع و کامل خط لوله صادراتی گاز به پاکستان، پروژه خط لوله صلح را اجرایی کنیم و به بازار چندمیلیارد نفری شرق آسیا دست یابیم؛ که این قرارداد اجرایی و عملیاتی نشد.

قاسمی با بیان اینکه ایران اولین دارنده ذخایر گازی جهان است و سهم کمتر از دودرصدی کشورمان از تجارت جهانی گاز برازنده ایران نیست، گفت: اگر فازهای پارس جنوبی و دیگر پروژه‌های تولید گاز کشور، به‌موقع و طبق برنامه تکمیل می‌شد امروز به‌جای یک‌میلیارد مترمکعب تولید روزانه گاز، ۱.۳ میلیارد مترمکعب تولید داشتیم.

وی با بیان اینکه رسیدن به تولید یک‌میلیارد مترمکعبی در روز نیز دستاورد بزرگی است، گفت: باید بخش مصرف، مدیریت شود و این‌که این میزان عظیم گاز تولید کنیم و بیشتر آن به بخش مصرف داخلی غیرمولد برسد، روال درستی نیست.


نام:
ایمیل:
* نظر: