اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۰۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۲:۳۹
کد خبر: ۲۲۳۸۱
تاریخ انتشار: ۰۹:۵۴ - ۰۵ بهمن ۱۳۹۹ - 24 January 2021
رضاخواه:
عضو هیئت رئیسه کمیسیون تلفیق لایحه بودجه ۱۴۰۰ مجلس، با انتقاد از ادعاهای غیرکارشناسانه دولتی‌ها در مورد تبعات منفی وام ازدواج ۱۰۰ میلیونی از دولتمردان خواست تا از برنامه خود برای حمایت از ازدواج جوانان گزارش دهند.
آقایان دولتی در مورد وام ازدواج ۱۰۰ میلیونی ژست کارشناس نگیرندبه گزارش عصرپرس، مجتبی رضاخواه در گفت‌وگو با خانه ملت، در مورد ابراز نگرانی معاون ساماندهی امور جوانان وزارت ورزش و جوانان از تبعات منفی مصوبه کمیسیون تلفیق مجلس مبنی بر پرداخت وام ازدواج ۱۰۰ میلیون تومانی به دختران کمتر از ۲۳ سال و پسران کمتر از ۲۵ سال که از آن به عنوان اقدامی غیرکارشناسانه برای گسترش دامنه ازدواج صوری در بین جوانان یاد کرده است، گفت: غیرکارشناسی بودن این مصوبه ادعایی است که باید اثبات شود، چرا که این مصوبه از یک پشتوانه کارشناسانه دقیق برخوردار است.

دولت با انتقاد از وام 100 میلیونی ازدواج راه فراری برای بانک‌ها ایجاد می‌کند

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی، ادامه داد: ادعای دیگری که برخی  دولتی‌ها معتقدند اجرای این مصوبه به ازدواج‌های صوری منتهی می‌شود هم راه فراری است برای اینکه بانک‌ها منابع خود را به این موضوع تخصیص ندهند، چرا که آنها تمایل دارند منابع قرض‌الحسنه‌ای که در  اختیار دارند را به کارمندان خود بدهند، اما برای پرداخت وام ازدواج کارشکنی می‌کنند.

وی تصریح کرد: نمی‌دانم چرا این تصور وجود دارد که اعطاء تسهیلات وام ازدواج 100 میلیونی به جوانان باعث ترویج ازدواج صوری بین آنها می‌شود، اگر واقعا این موضوع شایع است باید مبتنی بر آمار بیان شود، هرچند این امکان وجود دارد با هر سیاستگذاری، درصدی انحراف هم وجود داشته باشد، اما نمی‌توان بر مبنای استثناء یک حکم کلی صادر کرد.

رضاخواه خاطرنشان کرد: بی‌تردید برای حمایت از ازدواج باید سیاستگذاری شود، ضمن اینکه مبلغ 100 میلیون تومان، به عنوان وام به زوج‌های جوان پرداخت می‌شود و بلاعوض نیست، بنابراین اگر نخواهیم حتی در حد اعطاء تسهیلات وام برای جوانان هزینه کنیم، چطور از آنها حمایت کنیم؟

وی افزود: دولت آقای روحانی و زیرمجموعه آن ابتدا باید توضیح دهند که به طور مشخص برای حمایت از جوانان چه کرده‌اند، وقتی مسکن تهیه نکرده و اشتغال ایجاد نمی‌کنند از پرداخت یک وام ازدواج نیز دریغ می‌کنند؟ بنابراین اگر مسئولان دولتی با بیان دلایل پوچ همچون افزایش ازدواج صوری، پرداخت این نوع وام را زیرسوال ببرند بفرمایند برای ترویج ازدواج جوانان چه برنامه‌ای دارند؟

ادعاهای غیرکارشناسانه دولتی‌ها پیرامون وام ازدواج به رشد فساد در جامعه منتهی می‌شود

این نماینده مردم در مجلس یازدهم، تاکید کرد: این گونه اظهارنظرها غیرکارشناسانه است، برغم اینکه این آقایان تمایل دارند ژست کارشناس بگیرند، اما این گونه اقداماتشان باعث رشد فساد و بیکاری در جامعه می‌شود، کما اینکه آمار و ارقام نشان می‌دهد  افرادی که ازدواج می‌کنند متعهد و قابل اعتمادتر هستند، بنابراین ما به دنبال این هستیم که ازدواج را بین جوانان در کشور ترویج کنیم.  

عضو هیئت رئیسه کمیسیون تلفیق لایحه بودجه سال1400 مجلس شورای اسلامی، با اشاره به دلیل افزایش میزان وام ازدواج برای پسران کمتر از 26 سال و دختران کمتر از 23 سال، یادآور شد: تا سال گذشته میزان وام ازدواج برای تمام زوج‌ها 50 میلیون بوده که بانک‌ها برغم بهره‌مندی از منابع مالی کافی همان میزان را هم پرداخت نمی‌کردند، کما اینکه بر اساس آمار بانک مرکزی 200 هزار نفر در صف پرداخت وام ازدواج هستند، اما در سال 1400 میزان وام ازدواج به 70 میلیون ارتقا داده شد و به‌عنوان مشوقی برای ازدواج در سن کمتر، برای پسران کمتر از 26 سال و دختران کمتر از 23 سال وام 100 میلیونی تعیین شد، چرا که ازدواج جوانان در سن کمتر برای عموم جامعه منفعت به همراه دارد، همچنین مشکل کاهش جمعیت و نرخ باروری نیز در پی این اقدام برطرف خواهد شد.
نام:
ایمیل:
* نظر: