اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۳:۵۸
کد خبر: ۲۲۳۶۰
تاریخ انتشار: ۱۳:۴۰ - ۰۴ بهمن ۱۳۹۹ - 23 January 2021
معاون وزیر نفت در امور گاز اعلام کرد
معاون وزیر نفت در امور گاز با اشاره به اینکه در راستای توصیه های مقام معظم رهبری و تصمیمات هیات دولت، قبض گاز 30 درصد از مصرف کنندگان رایگان خواهد شد، گفت: تمام مصرف کنندگانی که مصرف خود را به کمتر از 200 متر مکعب در ماه برسانند از قبض رایگان برخوردار خواهند شد و اولین قبض مجانی از نیمه بهمن ماه صادر خواهدشد.

30 درصد از مصرف کنندگان خانگی گاز، قبض رایگان دریافت می کنندبه گزارش خبرنگار سرویس اقتصادی عصرپرس، حسن منتظرتربتی مدیر عامل شرکت ملی گاز ایران درنشست خبری که در حاشیه بیست‌وپنجمین نمایشگاه بین‌المللی نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی برگزار شد، با اشاره به اینکه وابستگی به کالاهای خارجی را به حداقل رسانده ایم گفت: صنعت گاز به دلیل نوع شکل گیری که بیشتر حوزه های آن بعد از انقلاب ایجاد شده، بیشتر کالاهای مصرفی شبکه های توزیع در داخل کشور تولید شده است.

افزایش 8 میلیون واحد جدید به مصرف کنندگان گاز کشور 

وی در ادامه با بیان اینکه سال های گذشته حدود 15 هزار روستابه شبکه گاز متصل کرده ایم، گفت: 8 میلیون واحد جدید به مصرف کنندگان ما اضافه شده و تمام شبکه ها تولید داخلی بوده و بخش توربین گازی و کمپرسور ها در داخل کشور تولید شده و دو برند تولید کمپرسور داریم که تمام قطعات یدکی و تعمیرات ناوگان حمل و نقل گاز توسط این دو برند صورت می گیرد.

تربتی ادامه داد: در بخش پالایشگاه ها هم در سال گذشته رویدادی را برگزار کرده ایم که جلساتی با تولیدکنندگان داشته ایم و به عنوان خرید اول قراردادهای را بسته ایم که بخشی از انها امسال در حال تولید است.

وی افزود: پیش بینی ما این است تا پایان سال آینده تمام مواد شیمیایی و کالا های مصرفی در پالایشگاه ها توسط تولید کنندگان داخلی تولید شود.

احداث روزانه هزار کیلومتر خطوط لوله انتقال گاز در کشور

مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران در ادامه یکی از حلقه های مهم در صنعت گاز کشور را خطوط لوله انتقال گاز دانست و گفت: ما هر سال هزار کیلومتر خطوط لوله احداث می کنیم و بخش زیادی از هزینه های توسعه ای مربوط به همین خطوط توسعه ای گاز کشور است که برای هر هزار کیلومتر 3 میلیارد دلار هزینه می شود.

وی ادامه داد: بخش زیادی از خطوط انتقال فولاد و لوله است که با تلاش تولیدکنندگان داخلی ورق مورد نیاز لوله های گاز در داخل کشور تولید می شود.

تربتی در ادامه با تاکید بر اینکه در آینده صنعت گاز تمام ایرانی خواهیم داشت ،گفت: نمایشگاه فرصتی خوب برای تبادل افکار بین تولیدکنندگان داخلی و صنعت گاز کشور است.

وی با اشاره به اینکه ایران دومین دارنده ذخایر گازی دنیا است، گفت: تولید گاز کشور بیش از هزار میلیون متر مکعب در روز است که رقم قابل توجهی دارد و معادل 6 میلیون بشکه نفت در روز است که عمده این تولید در بخش گرمایشی مصرف می شود.

نیازمند همکاری دانش بنیان ها در بهینه سازی مصرف گاز هستیم  

معاون وزیر نفت در امور گاز ، گفت: شرکت های دانش بینان در بهینه سازی مصرف گاز به کمک ما بیایند که پا به پای تولید گاز پیش برویم چرا که پدیده ای مانند پارس جنوبی کمتر اتفاق می افتد و امروز هم به حداکثر تولید آن رسانده ایم و باید بدانیم تولید به تنهایی نمی تواند جوابگوی نیاز کشور باشد.

تربتی در ادامه به ظرفیت های خوب در بخش های خانگی ، نیروگاهی و صنعتی برای بهینه سازی مصرف گاز اشاره کرد و گفت: ما در هر دو بحث تجهیزات و فرهنگ سازی و مدیریت مصرف نیازمند تلاش بیشتری هستیم که امیدواریم در این نمایشگاه برنامه زیر بنایی در سال های آینده با تمرکز بر مدیریت مصرف داشته باشیم.

وی گفت: امروزه در اوج سرما نیز مشکلی نداشته ایم و مصرف در این روزها به بیش از 600میلیون متر مکعب رسید و علاوه بر آن نیز در بخش نیروگاهی نیز 130 میلیون مترمکعب تامین گاز داشته ایم و صنایع نیز مصرف داشته ایم و صادرات گاز نیر طبق روال گذشته صورت گرفته است.

30 درصد از مصرف کنندگان گاز خانگی  قبض رایگان دریافت می کنند

تربتی با اشاره به اینکه به دلیل خطوط توسعه در سراسر کشور شبکه پایداری داریم، گفت: در راستای توصیه های مقام معظم رهبری و تصمیمات هیات دولت، برنامه هایی برای مجانی شدن قبض گاز 30 درصد از مصرف کنندگان داریم .

وی افزود: تمام مصرف کنندگانی که مصرف خود را به کمتر از 200 متر مکعب در ماه برسانند از قبض رایگان برخوردار خواهند شد و اولین قیض مجانی از نیمه بهمن ماه صادر خواهدشد.

وی تاکید کرد: تمام هزینه اصلاح موتور خانه های گاز توسط شرکت گاز پرداخت می شود و این اقدام مهم در راستای کاهش مصرف گاز است .

اطلاع رسانی به موقع در خصوص قبض رایگان گاز انجام شده است

تربتی در پاسخ به سوال عصرپرس در خصوص اطلاع رسانی به موقع برای قبض رایگان گاز به مشترکین گفت: تصویب قانون قبض رایگان برای مشترکین کم مصرف از ماه گذشته صورت گرفته و بلافاصله اطلاع رسانی انجام شده و به همه مردم اعلام کرده ایم اگر مصرف خود را کاهش دهند شامل قبض رایگان خواهندشد.

معاون وزیر نفت در امور گاز درباره قطع واردات گاز از ترکمنستان، گفت: شما شاهد بودید که در سال ۸۶ ما با قطع گاز از طرف ترکمنستان روبه‌رو شدیم و شمال کشور دچار قطعی گسترده گاز شد، خوشبختانه ما مصرف گاز داخلی کشور را از وابستگی به گاز ترکمنستان نجات دادیم و با ساخت خطوط تازه می‌بینید همین روزها هم با سرمایی که در شمال کشور رخ داده اما هیچ مشکلی در مصارف خانگی پیش نیامده است.

تجارت گازی با ترکمنستان همچنان در دستور کار است

تربتی تاکید کرد: البته موضوع تجارت گازی با ترکمنستان همچنان در جریان است یعنی یک کار دو طرفه است و مذاکرات ما با ترکمنستان همچنان ادامه دارد.

وی افزود: ما برای مصارف داخلی خود را به ترکمنستان وابسته نکردیم اما به عنوان یک کار تجارتی؛ کشوری هستیم که ظرفیت داریم گاز را از کشورهای همسایه دریافت کنیم و به کشورهای همسایه‌ای که نیاز دارند، منتقل کنیم بنابراین در هر شکلی که موضوع تجارت گاز مطرح باشد ما استقبال می‌کنیم؛ شرکت‌های خصوصی هم در داخل کشور دنبال این موضوع هستند و ما از این بابت نگرانی نداریم.

طلب ۶ میلیارد دلاری ایران از عراق

مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران  در پاسخ به پرسشی درباره مطالبات ایران از عراق و کاهش صادرات گاز به این کشور، گفت: در هفته‌های گذشته هیاتی ازسوی دولت به عراق رفتند و نشست‌هایی هم در آنجا برگزار شد البته موضوع مطالبات ارزی ما از عراق مربوط به بانک مرکزی است و آنها این بحث را دنبال می‌کنند که نتایج خوبی هم داشتند؛ مجموع طلب ایران از عراق هم به حدود ۶ میلیارد دلار می‌رسد که بخشی از آن منتقل شده است و بخشی از آن باید در جریان همین گفت‌وگوها منتقل شود.

وی با تاکید بر اینکه ایران تاکنون به همه تعهدهای قراردادی خود عمل کرده است، افزود: ما قراردادهایی با عراق، ترکیه، آذربایجان و ارمنستان داریم که این قراردادها باید انجام شود و فقط صادرات گاز به مطرح بوده که هنوز از سوی آنها دریافت نشده است.

معاون وزیر نفت در امور گاز تصریح کرد: یکی از چشم اندازهای ما این بود که بتوانیم در بحث تجارت گاز سهم مناسبی داشته باشیم، مفهوم تجارت گاز هم صادرات و هم موضوع ترانزیت و سوآپ گاز است، در این باره ما قراردادهایی داریم و آنها را مدیریت می‌کنیم و شرکت گاز بستر را برای اینکار آماده کرده است یعنی خطوط لوله‌ای که در کشور گسترش یافته است امکان و زیرساخت این تجارت را دارد.

تربتی گفت: با این حال موضوع تجارت؛ موضوعی بین المللی است و بخشی از به بحث نقل و انتقال پول مربوط می‌شود که اگر این موضوع حل شود ما می توانیم در بحث صادرات گاز برنامه‌های توسعه‌ای بیشتری داشته باشیم. اما اکنون برای ما ارزش افزوده گاز مهمتر است که ما خوشبختانه بیشتر در پتروشیمی‌ها توسعه رخ داده آنها ارزآوری بیشتری برای کشور دارند.

تربتی همچنین با بیان اینکه پتروشیمی‌ها مطابق روال پیش گاز مصرف می‌کنند، یادآور شد: به دلیل اینکه اکنون در اوج مصرف گاز در زمستان هستیم از آنها خواهش کردیم که تعمیراتشان را در زمستان قرار دهند و بخشی از آنها به واسطه تعمیراتی که انجام می‌دهند، مصرف‌کننده گاز نیستند.

معاون وزیر نفت در امور گاز درباره مصرف گاز نیروگاهی، تصریح کرد: با هماهنگی‌هایی که در ابتدای سال با توانیر انجام شده بود مصرف سوخت معادل‌شان برای امسال ۱۸۰ میلیون متر مکعب گاز پیش‌بینی شده بود در حالی که در ماه پیش مصرف آنها به حدود ۱۹۰ تا ۱۹۳ میلیون متر مکعب رسیده بود که این افزایش بخش توانیر خود را در سبد انرژی کشور نشان داد.





خبرنگار: وجیهه مرادی 


نام:
ایمیل:
* نظر: