اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۳:۴۸
کد خبر: ۲۲۳۲
تاریخ انتشار: ۱۴:۵۱ - ۰۸ بهمن ۱۳۹۵ - 27 January 2017
8 بهمن 1395 خورشیدی برابر با 28 ربیع الثانی 1438 هجری و 27 ژانویه 2017 میلادی
در اعتراض به جلوگيري دولت بختيار از ورود امام خميني(ره) به كشور، حدود چهل نفر از روحانيون مبارز و انقلابي، در مسجد دانشگاه تهران تحصن كردند و شرط پايان اين تحصن را بازگشت امام عنوان نمودند.

سرویس فرهنگی عصرپرس: رویدادهای مهم این روز در تقویم خورشیدی ( 8 بهمن 1395 ) به شرح زیرمی باشد.

تصرف آذربايجان توسط قواي روس در جريان جنگ جهاني اول (1293ش)

پس از شروع جنگ جهاني اول و تجاوز نيروهاي عثماني به آذربايجان ايران، دولت روسيه نيز قواي خود را وارد ايران نمود و براي تصرف شهرهاي آذربايجان، بين قواي روس و عثماني جنگ شديدي درگرفت. در اين نبرد سهمگين عده زيادي از مردم آذربايجان كشته و زخمي شدند و اموال آنان به غارت رفت تا اين كه قواي روس بر سپاه عثماني پيروز گشت و عثماني‏ها عقب نشيني كردند. قواي قزّاق روس در حالي به ايران هجوم آورده و در شهرها به تجاوزگري مشغول بودند، كه ايران از همان آغاز بي‏طرفي خود را اعلام كرده بود.

درگذشت "سيدحسن تقي ‏زاده" آخرين فرد از رجال دوران مشروطيت (1348 ش)

تقویم تاریخ جمعه 8 بهمن

سيدحسن تقي ‏زاده در شهريور 1256 ش در تبريز به دنيا آمد. پس از پايان تحصيل در دارالفنون تهران، با عضويت در تشكيلات فراماسونري و با توجه به نفوذ گسترده آن در بين روشنفكران ايراني به ويژه مشروطه‏ خواهان، در جنبش مشروطه شركت فعالي داشت و پس از به توپ بستن مجلس توسط محمد علي شاه قاجار، به سفارت انگليس پناهنده شد. تقي‏زاده پس از فتح تهران توسط مشروطه خواهان در از بين بردن مخالفان خود تلاش زيادي به كار برد به طوري كه او از عوامل مؤثر در دستگيري، محاكمه و شهادت شيخ فضل اللَّه نوري و نيز باني اصلي در ترور و شهادت آيت اللَّه سيد عبداللَّه بهبهاني به شمار مي‏رود.

تحصن روحانيون انقلابي در مسجد دانشگاه تهران در اعتراض به بستن فرودگاه ‏هاي كشور (1357 ش)

تقویم تاریخ جمعه 8 بهمن

در اعتراض به جلوگيري دولت بختيار از ورود امام خميني(ره) به كشور، حدود چهل نفر از روحانيون مبارز و انقلابي، در مسجد دانشگاه تهران تحصن كردند و شرط پايان اين تحصن را بازگشت امام عنوان نمودند. حضرات آيات سيد محمد حسيني بهشتي، مرتضي مطهري، عطاءاللَّه اشرفي اصفهاني، سيد محمود طالقاني، محمدجواد باهنر، سيد علي خامنه‏اي، اكبر هاشمي رفسنجاني، محمد امامي كاشاني، محمد يزدي، علي مشكيني، محمد صدوقي و... از جمله متحصنين بودند.

كشتار مردم تهران به دستور "بختيار" در آخرين روزهاي عمر رژيم پهلوي (1357ش)

در اين روز، در تظاهرات و برخوردهاي خونين در سراسر كشور، ده‏ها تن شهيد يا مجروح شدند. مردم تهران نيز در حالي كه براي پيوستن به روحانيون متحصن در مسجد دانشگاه تهران به سمت دانشگاه در حركت بودند، از طبقات بالاي ساختمان ژاندارمري مورد هجوم نيروهاي انتظامي قرار گرفته و چهره شهر تهران به صورت يك شهر جنگ زده درآمد. اين حركت، انعكاس جهاني يافت و برخي از خبرگزاري‏ها، آن را مشابه كشتار هفدهم شهريور دانستند. نكته قابل توجه در اين روز، همياري مردم بود چرا كه تنها يك ساعت پس از آغاز كشتار، راهروهاي بيمارستان‏ها، مملو از لوازم بيمارستاني اهدايي از سوي مردم گرديد.

وفات اديب و دانشمند گرانمايه استاد "محمد فراهتي" (1358ش)

استاد محمد فراهتي اديب و دانشمند گرانمايه در سال 1293 شمسي در خانواده‌اي روحاني و عالم به دنيا آمد و تحت توجهات ويژه جد بزرگوارش آيت ‌الله حاج صدرالعلما كاشاني پرورش يافت و بعد از عمري خدمت به اسلام و تبيين و ترويج قرآن در هشتم بهمن ‌ماه سال 1358 به رحمت حق پيوست.

برگزاري نخستين مجمع عمومي جهاني اهل بيت (ع) در تهران (1372ش)

تقویم تاریخ جمعه 8 بهمن

اولین اجلاس جهانی پیروان اهل‎‎بیت(ع) با شرکت بیش از 300 نفر از فرهیختگان و دانشمندان جهان اسلام به‌ویژه پیروان اهلبیت(ع) 31 اردیبهشت سال 1369 در تهران تشکیل شد در خاتمه این اجلاس شرکتکنندگان در کنفرانس، ایجاد مرکزی به نام مجمع جهانی اهلبیت(ع) را از مقام ولایت آیت ‌اللهخامنهای درخواست کردند که مورد موافقت قرار گرفت. مجمع جهانی اهلبیت(ع) طبق اساسنامه مصوب خود هر 4 سال یک بار اجلاس بین‎‌المللی خود را با حضور اعضای مجمع عمومی که از نخبگان و شخصیت‌های جهان اسلام و پیروان اهلبیت(ع) هستند، برگزار میکند.

شهادت شهید عبدالمهدی ماندنی‌ پور (1361ش)

در سال ۱۳۳۶ش در شهرستان کازرون، در خانواده‌ای منور به نور ایمان، کودکی پا به عرصه وجود نهاد که نامش را عبدالمهدی نهادند: شهید عبدالمهدی ماندنی‌پور. مهدی، تحصیلات ابتدایی و دبیرستان را در شهر خود با موفقیت به پایان رسانید و پس از اخذ مدرک دیپلم، به خدمت نظام درآمد.

امروز هزاران تن از مردم در فرودگاه مهرآباد که بسته است و زیر نظارت شدید قرار دارد اجتماع کردند(1357ش)

امام خمینی در پاریس گفتند به کودتای نظامی عادت کرده ایم و ترسی نداریم. ایران پایگاه نظامی نخواهد شد(1357ش)

غلامحسین دانشی نماینده آبادان در مجلس به رگبار مسلسل بسته شد. سازمان موحدین این تیراندازی را بعهده گرفت(1357ش)

مدرسه رفاه به عنوان محل اقامت امام در تهران تعیین شد(1357ش)

طی تظاهراتی در شاهی نام این شهر به علی آباد تغییر یافت(1357ش)

کارکنان کارخانه مسلسل سازی وابسته به صنایع نظامی در تهران راهپیمائی کردند(1357ش)

بنابر گزارش شهربانی مازندران، عده ای ناشناس شعارهای «درود بر امام خمینی ما ـ مرگ بر 66 خائن و مسلمان کش» بر روی دیوار نوشته شد که صبح امروز نسبت به محو شعارها از روی دیواراقدام گردید.(1356ش)

براوین اولین فرستاده دولت بلشویکی لنین وارد تهران شد (1296ش)

تقویم تاریخ جمعه 8 بهمن

و طی اعلامیه ای متذکر گردید تمام قراردادهای جابرانه را لغو و بجای آن قرارداد شرافتمندانه ای با ایران خواهم بست

میرزا احمدخان قوام السلطنه با اختیارات کامل به فرمانروائی خراسان و سیستان و بلوچستان تعیین گردید(1296ش)

تقویم تاریخ جمعه 8 بهمن

مسیو براوین وزیر مختار دولت بلشویک روسیه وارد تهران شد (1296ش)

فرمان ولايتعهدي محمدرضا پهلوي فرزند ارشد ذكور رضاخان صادر شد. ( 1304 ش)

تقویم تاریخ جمعه 8 بهمن

فرمان مزبور طي تشريفات خاص توسط وزير دربار تسليم هيئت دولت گرديد

حسن مستوفي رئيس الوزراء از سمت خود كناره گيري كرد و پاسخ استيضاح را كتباً به مجلس فرستاد. (1305ش)

تقویم تاریخ جمعه 8 بهمن

داور وزير عدليه انتصابات زير را انجام داد: (1307ش)

ميرزا محمدرضا وجداني به رياست شعبه تميز، ميرزا علي آقا هيئت به رياست استيناف غرب، ميرزا محمدگلپايگاني به مدعي العمومي استيناف تهران، ميرزا عبدالله مستوفي به رياست استيناف فارس و ميرزا جواد خان عامري به رياست محكمه تجارت منصوب شدند.

كارخانه قندسازي كهريزك تعمير و آماده بهره برداري شد. (1310ش)

احمد قوام نخست وزير براي تحكيم روابط محبت آميز تلگراف هايي به استالين و اتلي و جمس بيزنر وزير خارجه آمريكا مخابره نمود(1324 ش)

 سيد حسن تقي زاده رئيس هيئت نمايندگي ايران در شوراي امنيت نطق مفصلي ايراد نمود و...(1324 ش)

 طي آن از مشكلاتي كه دولت و ملت ايران به واسطه وجود نيروهاي بيگانه با آن مواجه شده اند سخن راند ويشينسكي رئيس هيئت نمايندگان شوروي به وي پاسخ داد و شوراي امنيت توصيه كرد ايران و شوروي مستقيماً با يكديگر براي حل اختلافات مذاكره كنند

سيل وحشتناكي در زاهدان جاري شد. (1328 ش)

متجاوز از هزار نفر تلف شدند و هزار و پانصد خانه ويران گرديد.

رویدادهای مهم این روز در تقویم هجری ( 28 ربیع الثانی 1438 )

درگذشت "محيي ‏الدين بن عربي" نويسنده، انديشمند و عارف بزرگ اسلام(638 ق)

ابوعبداللّه محيى‏الدين محمدبن علي‏العربي معروف به ابن عربي در 27 رمضان سال 560 ق در اندلس به دنيا آمد. وي از آغاز جواني، داراي دلي تپنده در جستجوي فراسوي جهان مادي بود و روحي تشنه‏ي حقايق غيبي و عواطفي پرهيجان و انديشه‏اي عرفان‏جو داشت.

تولد "شرف جهان قزويني" شاعر خوش قريحه‏ي ايراني در قزوين(912 ق)

ميرزا شرف جهان قزويني در شيراز نزد امير غياث الدين، دانشمند نام آورِ آن زمان، علوم متداول را فرا گرفت و علاوه بر علوم عقلي و نقلي، در ادب، شعر، نگارش، كتابت و موسيقي نيز تبحّر يافت. ميرزا شرف جهان، شاعري توانا به شمار مي‏رفت و از او نسخه‏ي خطي ديوان اشعارش بر جاي مانده است.

درگذشت "محمدصادق اديب الممالك فراهاني" اديب شهير ايراني(1336 ق)

محمدصادق اديب الممالك فراهاني متخلصّ به "اميري" نويسنده و شاعر معروف ايراني، علوم ادبي زمان را نزد اساتيد فن فرا گرفت و در شاعري بر اكثر سخنوران عصر خويش، غالب گرديد. وي در فنون سخنوري، مقتدر و در رواني طبع، قوّت حافظه، تسلط بر تاريخ عرب و عجم و احاطه بر لغات و مضامين فارسي و عربي، ...

وفات آيت ‏اللَّه "سيدمحمدباقر دُرچه‏ اي" عالم و فقيه برجسته ‏ي شيعه(1342 ق)

سيدمحمد باقر دُرچه‏اي از علما و فقهاي برجسته‏ي شيعه، در دُرچه يكي از روستاهاي اصفهان به دنيا آمد. وي پس از تحصيل در اصفهان راهي نجف اشرف شد و از بزرگاني چون ميرزا محمد حسن شيرازي، ميرزا حبيب اللَّه رشتي و حاج حسن كوه كمره‏اي استفاده كرد و به مقام اجتهاد رسيد.

رحلت عالم بزرگ شيعه و مؤلف كبير علامه شيخ عبدالحسين اميني(1390 ق)

علامه شيخ عبدالحسين اميني در سال 1320 ق در تبريز به دنيا آمد. وي علوم ابتدايى و متوسطه را نزد پدر تحصيل كرد. سپس جهت ادامه‏ي دروس خود راهي نجف اشرف گرديد و در درس آيات عظام فيروزآبادي و سيدابوتراب خوانساري شركت كرد. علامه اميني در اولين تاليف خويش، كتاب شهداء الفضيله را نگاشت .

رویدادهای مهم این روز در تقویم میلادی ( 27 ژانویه 2017 )

تولد "ايليا اِرِنْبورْگْ" اديب و نويسنده بزرگ روس (1891م) (ر.ك: 2 سپتامبر)

تقویم تاریخ جمعه 8 بهمن

ایلیا گریگوریویچ ارنبورگ داستان رداز، منتقد و نمایشنامه نویس برجسته روسی در تاریخ 27 ژانویه سال 1891 میلادی در کیف اوکراین به دنیا آمد و از سن بیست سالگی به سرودن شعر پرداخت. او از دوران دانشجویی به فعالیتهای انقلابی روی آورد و پس از چندی، راهی فرانسه شد تا این‏که هم‏زمان با پیروزی انقلاب شوروی در سال ۱۹۱۷م به کشورش بازگشت.

امضاي قرارداد صلح معروف به "مصالحه صد ساله" ميان ايران و روم (422م)

ايران و روم به عنوان دو امپراتوري قدرت‏مند زمان، در طول حكومت خود، به بهانه‏هاي گوناگون به متصرفات يك‏ديگر حمله مي‏كردند و با امضاي قراردادي به اين جنگ‏ها خاتمه مي‏دادند. يكي از جنگ‏هاي بين دو كشور كه در سال 421م با حمله روم آغاز شد، به بهانه آزار و اذيت مسيحيان ايران و نيز فرار برخي از آنان به روم به وقوع پيوست. در اين حال پس از آن‏كه ماموريت فرستاده پادشاه وقت ايران به بيزانس براي استرداد فراريان ناموفق ماند و امپراتور روم نسبت به عقوبت فراريان در صورت بازگشت به ايران اظهار نگراني نمود، لاجرم كار به جنگ كشيده شد.

تولد "ولفگانگ آمادئوس موزارت" آهنگ‏ساز شهير اتريشي (1756م)

ولْفْگانگْ آمادِئوس موزارِت آهنگ‏ساز و موسيقي‏دان نابغه اتريشي در 27 ژانويه سال 1756م در سالْزْبورگ اتريش به دنيا آمد. وي از چهار سالگي تحت نظر پدرش شروع به فراگيري موسيقي كرد و از شش سالگي به همراه خواهر و پدرش براي اجراي كنسرت راهي سفر شد. پيروزي و موفقيت ولفگانگ در ويِن، ميل پدر را به سفرهاي بيشتري برانگيخت و او را به شهرت رساند. موزارت در طول زندگي كوتاه خود كه پيوسته در فقر و رنجوري و كار بيش از حد گذشت، آهنگ‏هايى را تنظيم كرد كه عالي‏ترين و زيباترين نمونه در عالم است.

ساخت اولين قرص شيميايي آسپرين (1900م)

اولين قرص شيميايى و دارويى مُسكِّن توسط يك داروساز با تجربه آلماني به نام فليكس هوفمان اختراع شد كه بعدها با نام آسپرين شهرت يافت. فليكس هوفمان كه تحصيلات خود را در رشته شيمي به پايان رسانيده بود و يك كارگاه بزرگ داروسازي داشت، اين قرص را در 27 ژانويه 1900م براي تسكين دردهاي كوچك و عوارض ساده درست كرد. مصرف آسپرين در سال‏هاي بعد به دليل خواص ضد درد و ضد التهاب آن بسيار فراوان شد و همگان از آن استفاده مي‏كردند. اما طي تحقيقات اخير، اثرات سوء آن نيز مورد توجه قرار گرفته و استفاده از آن توصيه نمي‏شود.

امضاي قرارداد صلح ويتنام پس از شكست امريكا از اين كشور (1973م)

تقویم تاریخ جمعه 8 بهمن

امريكا در دهه 1950م مداخله در امور منطقه هند و چين را آغاز كرد و مانع اجراي توافق‏هاي بين‏المللي درباره وحدت ويتنام شمالي و جنوبي مي‏شد. در اوايل دهه 1960م، عمليات چريك‏هاي كمونيست كه به ويتْ‏كُنگْ شهرت داشتند افزايش يافت و دولت ويتنام جنوبي براي مبارزه با اين چريك‏هاي كمونيست، از امريكا استمداد كرد. اعزام نظاميان امريكا به ويتنام از سال 1962م و در دوران حكومت كِنِدي آغاز شد، ولي جانسون، رئيس جمهور بعدي ايالات متحده، بامداخله مستقيم در جنگ‏هاي داخلي ويتنام در 4 اوت 1964م، امريكا را درگير جنگي كرد كه قريب 9 سال به طول انجاميد و به امريكا تلفات سنگيني وارد آورد.

مرگ "يوهان فيخته" فيلسوف شهير آلماني (1814م)

تقویم تاریخ جمعه 8 بهمن

يوهان گوتليب فيخته يا فيشه نظريه پرداز و فيلسوف آلماني در 19 مه 1762م در خانواده اي فقير در آلمان به دنيا آمد. وي داراي هوش و حافظه اي فوق العاده بود؛ به همين دليل مورد توجه يكي از اشراف و ثروتمندان قرار گرفت و در پرتو حمايت او به تحصيل در رشته الهيات در دانشگاه "يِنا" پرداخت. وي در اين هنگام با آثار و افكار امانوئل كانْتْ فيلسوف مشهور هم‏وطنش آشنا شد و از او تأثير زيادي پذيرفت. فيخته پس از مدتي به تدريس در دانشگاه مشغول شد و رهبري مكتب ايده‏آليسم جديد آلمان را برعهده گرفت. پيروان ايده آليسم يا خيال پرستي بر اين عقيده‏اند كه بسياري از اجسام، ساخته و پرداخته تصورند. خود فيخته كه از ابتدا، مسئله ارتباط مشيّت الهي با آزادي و اختيار انسانْ نظرش را به خود جلب كرده بود پس از مدتي، فلسفه را به دو دسته اعتقادي و اصالت تصور يا ايده‏آليسم تقسيم كرد.

نام:
ایمیل:
* نظر: