اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۰۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۲:۳۹
کد خبر: ۲۲۲۸۳
تاریخ انتشار: ۱۲:۲۱ - ۳۰ دی ۱۳۹۹ - 19 January 2021
وزیر نیرو در آئین افتتاح 6 پروژه صنعت برق در استان‌هاي كرمان و يزد:
وزير نيرو با اشاره به بهره‌برداري از 6 پروژه صنعت برق در استان‌هاي كرمان و يزد گفت: با احتساب پروژه‌هايي كه امروز افتتاح مي‌شوند جمع پروژه‌‌هاي پويش كه امسال وارد مدار بهره‌برداري شدند به 204 پروژه با سرمايه‌گذاري حدود 55 هزار ميليارد تومان رسيد.
تعداد پروژه‌هاي بهره‌برداري شده پويش امسال به 204 پروژه رسيدبه گزارش سرویس اقتصادی عصرپرس، رضا اردكانيان وزیر نیرو روز سه‌شنبه در آئین بهره‌برداري از 6 پروژه صنعت برق استان‌هاي یزد و کرمان با اعتبار 240 میلیارد تومان، همزمان با هفته سی و هفتم پویش #هرهفته الف _ب_ایران اظهار داشت:‌ اميد است تا پايان سال مطابق برنامه، 46 پروژه باقي‌مانده كه تعداد قابل توجهي از اينها ساز و كاري هستند، با تلاش و فعاليت‌ شركت‌هاي مادر تخصصي كه مسئوليت مهمي در تكميل اين طرح‌ها دارند افتتاح و كشور،‌ مردم،‌ صنايع و فعالان اقتصادي از ثمره آن بهره‌مند شوند.

وي به مسئله اصلاح الگوي مصرف اشاره كرد و گفت: هر چند دير اما اين موضوع، كم‌كم وارد ادبيات فعاليت‌هاي مديريتي مي‌شود كه لازم است به اين مسئله حائز اهميت توجه داشته باشيم. در وهله نخست، خودمان،‌ همكارانمان، سازمان دولت و بعد نيز مصرف‌كنندگان و مردم را به روش‌هاي مختلف نسبت به جزئيات اين مسئله آگاه كنيم كه طرح‌هاي توسعه و عمران در كشور و آسايش و امنيت خاطر مردم و توسعه پايدار، مجموعه اينها وابسته به اصلاح مصرف مجموعه منابع و در صدر آنها زيست محيطي است كه آب و انرژي در اين زمينه جايگاه ويژه و مهمي دارند.

اردكانيان با اشاره به پرداخت رسانه‌ها در خصوص مشكلات ناشي از گاز براي تامين برق اظهار داشت: در گاز كمبودي وجود ندارد، مشکل اصلی در الگوی مصرف گاز است. وظيفه داريم به مرور و به شکل‌های مختلف اطلاع‌رساني كنيم و همه مصرف‌كنندگان نسبت به آنچه اتفاق مي‌افتد آگاهي پيدا كنند و جامعه مسير صحيح را انتخاب كند.

وي با اشاره به 37 ميليون مشترك برق اعم از خانگي، ‌تجاري، عمومي، صنعتي، ‌معدني و كشاورزي در كشور گفت: براي تامين برق اين تعداد مشترك نيروگاه‌هاي ما نياز به سوخت دارند و اين سوخت به اشكال مختلف عمدتا گاز تامين مي‌شود.

وزير نيرو افزود: براي پاسخگويي به نياز همه مشتركان در تمام بخش‌ها در صورت مصرف گاز، حدود 180 ميليون متر مكعب گاز نياز است كه 33 درصد اين برق در بخش خانگي مصرف مي‌شود؛ در حالي كه براي توليد و تامين برق مورد نياز همه مصارف كشور اگر فقط از گاز استفاده كنيم كه حدود 180 ميليون متر مكعب در شبانه‌روز است، ‌تنها براي تامين گاز خانگي حدود 4 برابر اين رقم مصرف مي‌شود كه رقم بالايي است.

اردكانيان گفت: نبايد چنين تصوري به هموطنان منتقل كنيم كه گاز يك منبع لايتناهي است. اينگونه نيست و حتما بايد اين مسئله را با استفاده از همه تكنيك‌ها، ‌روش‌ها و هنرمندي‌ها متوجه بشويم و هم آن را به مردم منتقل و اصلاح كنيم.

وي اظهار داشت: در مقايسه با كارهاي بزرگ و پيچيده‌اي كه در بخش ساخت و سازها انجام داديم در اين بخش خيلي عقب هستيم و خيلي جاي كار داريم. اگر شيوه‌هاي مصرف را اصلاح نكرده و با فرافكني و آدرس‌هاي غير دقيق دادن به ساير مسائل كه البته در جاي خودشان مطرح بوده و تاثيرگذار هم هستند، ذهن خودمان را از اين مسئله اصلي دور كنيم زمان را براي اصلاح مصرف از دست داديم و زماني فرا خواهد رسيد كه براي تامين نياز روزانه گاز ناچار به واردات گاز شويم.

وي ادامه داد: بايد سختي‌هاي زمستان امسال، سرماي هوا،‌ محدوديت گاز و مشكلاتي كه در چند روز پيش آمد را فرصت تلقي كنيم و آن را ميانبری ببينم كه به كمك آن بتوانيم مسئله را به شكل مناسب‌تري براي خودمان،‌ همكاران و مردم توضيح دهيم كه قطعا نتيجه خواهيم گرفت.

اردكانيان با تقدير از استانداران و بخش خصوصي در همراهي با وزارت نيرو افزود:‌ روزهايي بوده كه به جاي 185 ميليون متر مكعب گاز مصرفي در نيروگاه‌ها، حدود 70 تا 75 ميليون متر مكعب دريافت كنيم و در همين روزها در بخش خانگي مصرف گاز حدود 600 ميليون متر مكعب بوده است.

وي ضمن قدرداني از تلاش‌ رسانه‌ها در حركت‌ها و دستاوردهاي صنعت آب و برق گفت: رسانه‌ها به عنوان پل ارتباطي، مسئله را در حد تنازع بين دو دستگاه، ‌مچ‌گيري از اين و يا آن، يا پرداختن به سوژه‌هايي كه سوژه‌پردازان آن بعضا ممكن است با اهداف ديگري مسائل را در سطح جامعه منتشر مي‌كنند، كوچك نكنند.

وزیر نیرو افزود: گاز مصرفي براي توليد برقي كه بر اساس تعهدات دولت جمهوري اسلامي ايران بايد صادر شود و به عنوان وظيفه لازم است به اين تعهدات و براي حفظ بازارهاي صادراتي خود پايبند ماند، كمتر از يك درصد گاز توليدي كشور است.

وزارت نيرو يكي از سرسخت‌ترين‌ها در فرآيند برخورد با پديده رمز ارزهای غیرمجاز است
وي همچنين در خصوص رمز ارزها گفت: وزارت نيرو يكي از سرسخت‌ترين‌ها در فرآيند برخورد با پديده رمرز ارزهای غیرمجاز بوده و طبق مصوبه هيئت وزيران براي ساماندهي به اين امر، وزارت نيرو در جلسات كميسيون‌هاي مختلف دولت بر اين مسئله پافشاري مي‌كرد كه نمي‌توان انرژي يارانه‌اي براي كساني كه مي‌خواهند رمز ارز توليد كنند بدهيم و از جيب انبوهي از مردم، اين يارانه در اين زمينه مصرف شود.

اردكانيان اضافه كرد: با تصويب دولت، ‌برق مورد نياز كساني كه روال قانوني را طي مي‌كنند در مواقعي كه كشور نياز شديد ندارد تامين شده و با موارد غيرمجاز هم با همكاري ديگر دستگاه‌ها برخورد مي‌شود.

وي خطاب به استانداران تاكيد كرد: بحث ما عبور از اين شرايط نيست، بلكه استفاده از اين شرايط براي اصلاح مصرف است و اين وظيفه اصلي بر عهده ماست و در وهله نخست آن را نبايد متوجه مردم دانست.

اردكانيان گفت: اميد است در آينده به اين سمت برويم كه از گاز بيشتر براي توليد برق استفاده شود. مي‌توان خيلي از مصارف گازي امروز را تعديل كنيم كه در خيلي از مناطق دنيا اين كار صورت گرفته است. كماكان نيازمند همكاري و همدلي مردم هستيم همانطور كه در تابستان بوديم.

وي خاطرنشان كرد: نيروگاه‌هاي ما مشكل فني و كمبود ظرفيت ندارند، اميد است بتوانيم نيازهاي كشور را پاسخگو باشيم.

وزیر نیرو همچنين با تقدير از مجموعه تلاش‌هاي صورت گرفته در استان كرمان اظهار داشت: اهميت اين استان از اين جهت است كه يكي از نمونه‌هايي است كه ضمن حفظ حيات و جلوگيري از مهاجرت ناشي از كم‌آبي، برنامه‌هاي توسعه و توليد ثروت در استان با شتاب قابل ملاحظه‌اي با اتكاي طرح‌هاي مهم صنعتي استان در حال انجام است.

اردكانيان گفت: اين استان مثال موفقي از فاصله گرفتن از ايام مصرف بالا در بخش آب، سازگار شدن با كم‌آبي و طرح‌هايي براي حفظ معيشت بوده و از اصلي ترين شاخصه‌هاي اصلي اين استان مصرف انرژي بالا در بخش غيرخانگي است.





نام:
ایمیل:
* نظر: