اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۳:۴۸
کد خبر: ۲۲۲۲۸
تاریخ انتشار: ۱۲:۱۷ - ۲۷ دی ۱۳۹۹ - 16 January 2021
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی:
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه نیروی انتظامی لایه‌های نادیده زیاد دارد، گفت: نیروی انتظامی برند ملی کشور است.
نیروی انتظامی برند ملی کشور استبه گزارش عصرپرس از مرکز خبر شورای عالی انقلاب فرهنگی، سردار مهدی حاجیان معاون اجتماعی نیروی انتظامی در دیدار با سعید رضا عاملی دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان این که قرارگاه هوشمندسازی راه اندازی کرده‌ایم، افزود: در فضای مجازی از ۱۰ سال گذشته تاکنون حضور یافته ایم، مساله فضای مجازی جدی است و امروز زندگی دوم آحاد جامعه را تشکیل می‌دهد.

وی به تشکیل پلیس فتا برای مبارزه با جرایم در فضای مجازی اشاره و خاطرنشان کرد: مراکز حرفه‌ای هوشمندانه برای مواجهه با جنگ روانی و جنگ شناختی که با هدف تغییر نگرش و شکل‌دهی رفتار جامعه توسط دشمن شکل گرفته است، راه‌اندازی کرده‌ایم. محبوبیت نیروی انتظامی در مقایسه با ۲۵ نهاد حاکمیتی دیگر حدود ۶۳ درصد است که بیشترین محبوبیت دارد.

حاجیان  با یادآوری ۱۳هزار شهید نیروی انتظامی در مبارزه با مواد مخدر و اعتیاد، اظهار داشت: در هزار و سه کلانتری، مراکز مشاوره و مددکاری ایجاد و حدود ۷۰ درصد از پرونده‌ها و موارد را از این طریق مرتفع کرده‌ایم که از حجم مراجعات قابل توجه به قوه قضاییه کاست.

وی در تشریح عملکرد نیروی انتظامی برای گسترش فرهنگ عفاف و حجاب، گفت: در پوشش و عرضه لباس، یک لباس مناسب به سختی برای خانم‌های محجبه پیدا می‌شود. آنچه در حوزه اجرایی‌سازی مصوبات عفاف و حجاب نیاز داریم، اصلاح قانون و ضمانت اجرایی برای مصوبات است؛ همچنین با مجموعه‌های کم کار و بی‌تفاوت در حوزه اجرای این مصوبات برخورد شود.

لزوم شناسایی جریان های سازمان یافته

در ادامه این دیدار که در محل دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی برگزار شد، عاملی اظهار داشت: بیشترین اقدام برای اجرای مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی در حوزه عفاف و حجاب توسط نیروی انتظامی انجام شده است. مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی در حوزه اجتماعی برای تأمین سلامت اجتماعی جوانان و جامعه به تصویب رسید، واقعیت این است جوانان کشورمان در حوزه مسایل اجتماعی در معرض خطرات بزرگی هستند.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با تأکید بر لزوم ریشه‌یابی جریانات سازمان یافته برای انحراف جامعه، افزود: فضای مجازی، فضای جهانی است و به تبع آن آسیب‌های فضای مجازی، آسیب‌های جهانی شده است و دشمنان بر توسعه انحرافات اجتماعی، تمرکز اصلی خود را روی فضای مجازی گذاشته‌اند.

استاد گروه ارتباطات دانشگاه تهران با بیان اینکه فضای دوم فضای زندگی و در واقع ادامه فضای اول است، یادآور شد: هر ظرفیتی که از فضای اول به دلیل در دسترس بودن به فضای دوم منتقل می‌شود، ابعاد فراگیرتری پیدا می‌کند. جریانات سازمان یافته فساد در ایران نسبت به سایر کشورها فعال‌تر است، به عنوان مثال حوزه پورنوگرافی، قمار، مصرف مواد مخدر و... سازمان‌های شکل‌گرفته در جهان است که منافع خاص خود را دنبال می‌کنند و به دلایل سیاسی و امنیتی نهادهای جهانی فساد علیه مردم ایران، اقدامات فراگیرتری دارند.

عاملی بر لزوم شناسایی جریانات سازمان یافته برای ایجاد آسیب‌های اجتماعی در کشور تأکید کرد و گفت: اگر این اقدامات سازمان یافته ریشه کن شوند، آسیب‌های اجتماعی در کشور کاهش می‌یابد.

وی با بیان اینکه سواد جرم و دانش جرم‌شناسی در کشور نیازمند تقویت است، اظهار داشت: آگاهی عمومی در مورد جرم و انواع آن توسط نهادهای مسوول برای مردم ایجاد شود، چرا که با یک کلیک، فرد دچار جرم می‌شود اما از آن بی‌اطلاع است.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی پیشنهاد داد که رسانه ملی در ساعات پربازدید، تیزرهایی برای افزایش آگاهی حقوقی، جرم‌شناسی و... تهیه و پخش کند و از این طریق، نقاط خطرناک و احتراق جریانات سازمان یافته برای آسیب‌های اجتماعی معرفی شود.

استاد گروه ارتباطات دانشگاه تهران با بیان اینکه جامعه ایرانی یک جامعه خانواده‌گرا است، ادامه داد: خانواده رکن اجتماعی کشور است و محوریت خانواده رکنی برای تأمین سلامت اجتماعی و جلوگیری از انحرافات اجتماعی است.

وی با اشاره به طرح همیار پلیس در گذشته، تأکید کرد: مسیری برای مشارکت مردم در حوزه سلامت و امنیت اجتماعی فراهم شود؛ البته در وزارت کشور و دانشگاه نیروی انتظامی طرحی با عنوان امین جامعه در راستای امنیت اجتماعی در دست تدوین است.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با یادآوری تفاوت جرم انگاری در فضای فیزیکی و فضای مجازی، افزود: جرم در فضای اول موضوع فرد و مکان است، اما جرم در فضای دوم موضوع جرم به صورت جهانی است. به عنوان مثال، آپلود یک فایل مستهجن در فضای دوم در دسترس همگان قرار می‌گیرد. البته نیروی انتظامی در حوزه فضای دوم و دیجیتال پیشتاز است.

استاد گروه ارتباطات دانشگاه تهران با بیان اینکه گزارش‌های ارایه شده برای کاهش آسیب‌های اجتماعی مقداری با واقعیت جامعه تفاوت دارد، تصریح کرد: ضرورت دارد راهکارهای اصلاح فضای اجتماعی توسط نهادهای ذی‌ربط نیز ارائه شود.

عاملی با بیان اینکه ضمانت اجرایی برای مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی این است که پیامد حقوقی اجرا نشدن مصوبات شورا مشخص شود، اظهار داشت: مشروعیت قانون به همکاری جامعه در اجرای آن مرتبط است و جرایم نباید فقط به صورت کیفری باشد، به عنوان مثال جرایم را می‌توان به صورت مدنی، مالی، نمره منفی و... لحاظ کرد؛ در واقع جرایم مدنی کارآمدتر از جرایم کیفری است، در عین حال در مواردی که قانون، جزای کیفری قائل شده باید طبق آن عمل شود.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه نیروی انتظامی لایه‌های نادیده زیاد دارد، گفت: نیروی انتظامی برند ملی کشور است و بازنمایی که اپوزیسیون از نیروی انتظامی می‌کند، برای تخریب است و از عملکرد و خدمات نیروی انتظامی روایت‌های زیادی وجود دارد که می‌تواند مبنا برای تصویر سازی واقعی آن باشد.
نام:
ایمیل:
* نظر: