وی در ادامه افزود: وابستگی تولید برق به انرژی های فسیلی باعث می شود نتوانیم از ظرفیت های کشور استفاده کنیم، انرژی های تجدید پذیر بهترین روش برای پیک زایی است که امیدواریم بتوانیم در این خصوص گام برداریم.
ساتکین در ادامه با اشاره به برنامه ۱۴۰۰ در خصوص تامین منابع مالی انرژی های تجدیدپذیر، گفت: تاکنون اعتباری بالغ بر ۱۱۰۰ میلیارد تومان تخصیص یافته که توسط دولت و مجلس برای سال اینده به ۲۰۴۰ میلیارد افزایش یافته است .
معاون وزیر نیرودر ادامه با بیان اینکه واقعی شدن قیمت برق کمک زیادی به انرژی های تجدید پذیر خواهد کرد، گفت: در مجلس شورای اسلامی نیز منابع جدیدی مانند استفاده صنایع پر مصرف از انرژی های تجدید پذیر مطرح شده که ۳ درصد از برق را از برق تجدید پذیر استفاده کنند.
رییس ساتبا با تاکید براینکه ریل گذاری برای سال های آینده گامی اساسی برای توسعه تجدید پذیرها است، گفت: یکی از اصلی ترین گام تامین منابع جدید در بحث تجدیدپذیر هاست .
ساتکین ادامه داد: در صورت برداشته شدن تحریم ها چشم انداز خوبی پیش روی تجدیدپذیرهاست چرا که جذب سرمایه گذار توسعه خواهد یافت.
معاون وزیر نیرو در ادامه با اشاره به ظرفیت ۱۲۰ هزار مگاواتی انرژی های تجدیدپذیر، گفت: اگر قرار بر توسعه باشد پتانسیل زیادی در این بخش وجود دارد و بهترین مناطق بادی خیز جهان در کشور وجود دارد که ظرفیت بالای برای متنوع کردن سبد انرژی است.
وی افزود: ما توان استفاده از ظرفیت های تجدیدپذیر و سوخت های فسیلی را داریم.
ساتکین همچنین گفت: با توجه به امکان استفاده از این انرژیها در تمام فصول سال، در تابستان معمولا تولید در این بخش افزایش مییابد و از تمام فصول سال باید بهره گرفت. اگر به اندازه کافی ظرفیت های این بخش را ارتقا دهیم در فصول گرم سال به خاطر این که نیاز کشور به خاطر گرمایش بیشتر میشود میتوان برای بخشی از پیکسایی روی انرژیهای تجدیدپذیر حساب کرد اما در تمامی مواقع این امر ریسک پذیر خواهد بود.
وی در خصوص موانع موجود در مسیر توسعه انرژیهای تجدیدپذیر هم اظهار داشت: یکی از موانع اصلی این است که باید از قوانین بالادستی موجود، به عنوان نمونه اصلاح الگوی مصرف یا ماده 12 قانون رفع موانع و همچنین ماده 19 قانون رفع آلایندگی بهره گرفت.
وی با تاکید بر ضرورت استفاده از ظرفیتهای بالادستی گفت: برای فعال شدن این کار، مجموعههایی مانند سازمان برنامه و بودجه باید ردیف اعتباری ایجاد کند.
ساتکین با بیان این که یکی از مشکلات بر سر راه سازمان برنامه و بودجه تامین منابع مالی برای قوانین بالادستی است افزود: یکی از مهمترین قوانین بالادستی حمایتی، تبصرههای دو و سه ماده 61 قانون اصلاح الگوی مصرف است که هیچ یک از این دو ماده بنیادی برای توسعه تجدیدپذیرها تاکنون فعال نشده و سازمان برنامه و بودجه برای این کار ردیفی اختصاص نداده است.
وی افزود: تمام کارهای انجام شده بر مبنای ماده 5 قانون حمایت از صنعت برق بوده است که به واسطه دریافت عوارض از مردم، فعالیتی در یک سطحی ایجاد کرده است. سازمان برنامه و بودجه را توانستیم قانع کنیم که ردیفی در ماده 2 در سال 1400 ببیند که این تعامل به خوبی در حال شکل گیری است.
ساتکین در پاسخ به سوالی در این باره که چرا از بخش خصوصی در تامین منابع مالی استفاده نمیشود، گفت: هم اینک صد درصد سرمایهگذاری در این بخش، خصوصی و بدون هیچگونه کمک دولت است و کمک دولت در حوزه مشوقها و خرید تضمینی برق و قیمت تشویقی است. اگر بخش خصوصی در ارتباط با سرمایهگذاری ورود نکند دستکم با مکانیزمهای فعلی توسعه بهطور کامل متوقف میشود. برای خرید این برق منابع مالی ما محدود است و برای اینکه مشوقها داده شود، لازم است تامین مالی صورت گیرد. ما فقط برق را به قیمت واقعی آن از سرمایه گذاران بخش خصوصی خریداری میکنیم.
صادرات برق تجدید پذیر
وی در ادامه در خصوص صادرات برق تجدیدپذیر، گفت: وقتی کشور همسایه بخواهد از ما انرژی برق خریداری کند، این برق باید به طور کامل پایدار بوده و در هر زمانی و هر مقداری که لازم است تحویل شود.
انرژیهای تجدیدپذیر باید برق خود را وارد شبکه کنند تا شرکت توانیر بتواند قراردادها با کشورهای همسایه را به صورت تضمینی برقرار کند. این مکانیزم باید فعال شود که در زمان حاضر کمی مشکل دارد.
نصب نیروگاه های خورشیدی خانگی در اولویت است
ساتکین در پاسخ به سوال عصرپرس منبی براینکه نصب نیروگاههای خورشیدی خانگی در چه مرحله قرار دارد؟ گفت: از آنجایی که این کار در اولویت ما قرار دارد شرکتهای توزیع در تمام سطح کشور توانستهاند به نمایندگی از ما و به عنوان کارگزار قرارداد منعقد کنند که تاکنون مانعی بر سر این کار وجود نداشته است. این شرکتها با تیپ قراردادهای آماده، این قراردادها را بسته و به ما اعلام صورتحساب میکنند و ساتبا در وهله نخست این وجه را پرداخت و سپس سراغ نیروگاههای بزرگ میرود.
وی با بیان این که مطالبات شرکتهای توزیع در این بخش پرداخت شده است، افزود: ساتبا حمایت خود را دارد و تنها در بحث تعرفه، این شرکتها علاقهمند به افزایش تعرفه هستند که با کمال میل، این پیشنهاد را دادهایم و در صورت تامین این منابع، مشکلی در این بخش وجود ندارد.
ساتکین همچنین با بیان اینکه ساتبا تا سال گذشته مجموعا 1100 میلیارد تومان اعتبار داشته که بعضا به دلیل سطح پرداخت مردم از قبوض، کاهش پیدا کرده است، گفت: اکنون این رقم به 2040 میلیارد تومان در سال 1400 افزایش پیدا کرده است؛ چرا که صنایعی مانند فولاد به عنوان خرید برق خود 8 هزار میلیارد پرداخت کرده است که 10 درصد آن مربوط به عوارض میشود. از این رقم 1600 میلیارد تومان سهم ساتبا بوده است.
وی در عین حال با اشاره به ضرورت تطبیق اسناد ملی راهبردی متناسب با شرایط روز کشور در چند سال اخیر، بر بازبینی این اسناد تاکید کرد و گفت: در ارتباط با انرژیهای تجدیدپذیر، نقشه راه آن تدوین شده ولی باید ابلاغ شود و اگر ابلاغ نشده دلیل آن این بوده که در چند سال اخیر به دلیل تحریمها و مشکلات، امکان اجرای کامل این سند وجود نداشته، اما در خصوص پتانسیلسنجی این کار به صورت دقیق انجام شده است.
خرید تضمینی برق در سال ۱۴۰۰
ساتکین همچنین در خصوص روند خرید تضمینی برق در سال 1400 هم گفت: روال گذشته در این زمینه بدون هیچگونه خللی با توجه به منابع، تداوم خواهد داشت. تعدیل قیمت با توجه به شرایط، اشکالی داشت و موجب ضرر و زیان جبران ناپذیری میشد. برنامهریزی ما سه پله کردن تعیین نرخ تعرفه است تا سالی سه بار اتفاق بیفتد و منابع از بین نرود، اما در سال آینده برای عقد قرارداد سرعت بخشی هم خواهد شد.
سه پله ای شدن نرخ تعرفه ها
وی در خصوص سه پلهای کردن نرخ تعرفهها گفت: بخشی به نام تعرفهشناسی در دپارتمان ساتبا ایجاد شده که با محاسبات کاملا دقیق تعرفهها تعیین میشود. روش این است که اگر دوره بازگشت سرمایه 5 سال باشد، متناسب با هزینه سرمایهگذاری اولیه، این محاسبه انجام میشود و در نتیجه با بازگشت سود در 5 سال، مابقی سود خالص خواهد بود.
یعنی 50درصد ضرر، بعد از اعتماد و 5 ماه صبر!!
و متاسفانه ضربه این افتضاح، به کل نظام خواهد بود