اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۰۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۲:۳۹
کد خبر: ۲۲۲۰۴
تاریخ انتشار: ۱۷:۳۷ - ۲۵ دی ۱۳۹۹ - 14 January 2021
فرمانده نیروی دریایی ارتش، نفس حضور در دریا را قدرت توصیف کرد و گفت: دریا را باید به زیر پای خودمان بکشانیم، دریانوردی اساساً نماد و نشانه‌ای از قدرت یک ملت است، ما در خلیج عدن به طور مرتب حضور داریم.
دریادار خانزادی: دریانوردی نماد و نشانه‌ قدرت یک ملت استبه گزارش عصرپرس از روابط عمومی ارتش، دریادار حسین خانزادی فرمانده نیروی دریایی ارتش در گفت‌وگویی با اشاره به گسترده بودن منطقه ماموریتی نیروی دریایی، گفت: عمده شناورهای تجاری ما در دریا در حال تردد هستند، اگر بنا باشد شناورهای ما ۵ الی ۶ هزار کیلومتر دورتر از مرزهای دریایی کشور فعالیت انجام دهند لازم است که خدمات خوبی را در دریا دریافت کنند.

فرمانده نیروی دریایی ارتش بیان کرد: اگر بنا باشد در آن فاصله عمل کنند نیاز به خدمات دارند، اگر خدمات نباشد ناچاریم که این ۶ هزار کیلومتر را پس از صرف زمانی به بندر برگردد، ناوبندر خاک به عنوان یک شناور همه ظرفیت‌های لازم را دارد.

خانزادی خاطرنشان کرد: ساخت ناوبندر مکران برای پشتیبانی و عدم بازگشت ۵ تا ۶ هزار کیلومتری ناوگان دریایی به بنادر امن برای تامین اقلام مورد نیاز ساخته شده است.

وی با اشاره به اینکه نیروی دریایی ما در مقیاس جهانی باید در دریاهای اقیانوسی حضور پیدا کند گفت: باید در دو لایه کنترل دریایی را بتوانیم انجام دهیم یعنی باید بتوانیم دریا را در سطح، زیر سطح و آسمان تحت کنترل خود قرار دهیم و اوضاع را به نفع خود مورد بهره برداری قرار دهیم.

دریادار خانزادی با اشاره به اینکه نفس حضور در دریا قدرت است، افزود: دریا را باید به زیر پای خودمان بکشانیم، دریانوردی اساساً نماد و نشانه‌ای از قدرت یک ملت است، ما در خلیج عدن به طور مرتب حضور داریم.

فرمانده نیروی دریایی ارتش با اشاره به اینکه شناور خارک در مقیاس محدودتری نسبت به ناوبندر مکران توان پشتیبانی ناوگان دریایی را دارد لذا  مکران توان حمل ۵ بالگرد سنگین موجود در کشور را دارد، اظهار کرد: شرایط کرونایی و عدم استفاده از بنادر کشورهای دیگر و بنادر امن باعث افزایش سرعت در ساخت ناوبندر مکران شد.

وی با اشاره به اینکه خارک را ناچار هستیم تا به بندر بیاوریم، زیرا ظرفیت حمل بالگرد در خارک محدود است، گفت: مکران می‌تواند ۵ بالگرد را بر روی خود حمل کند، بالگرد ضد زیردریایی می‌تواند بر روی این شناور نشست و برخاست انجام دهد.

دریادار خانزادی خاطرنشان کرد: مکران ظرفیت خیلی بزرگی دارد و به عنوان یک جایگزین برای خارک در دریا تلقی می‌شود، مکران کمک می‌کند تا در مسافت‌های دورتر بتوانیم پشتیبانی از ناوگان نیروی دریایی را انجام دهیم.

فرمانده نیروی دریایی تصریح کرد: در شرایط کرونا امکان اینکه به بنادر محدودی که وجود دارد برویم وجود نداشت، این امکان برای ما به شدت محدود شده بود، ما نمی‌خواستیم خدمه و ملوانان به خطر بیفتد، در این ایام وقتی ناوهای هواپیمابر آمریکایی که در بنادر پهلو گرفتند، نیروهای خدماتی آن‌ها با حجم وسیعی به بیماری کرونا مبتلا شدند و ماموریتشان مختل شد، اما ما با این موضوع مواجه نشدیم و به دقت توانستیم این بیماری را کنترل کنیم و در تمام مدت در دریا حضور داشتیم.

وی افزود: برای ما مهم بود که خیلی زود این اتفاق بیفتد لذا یک کار شبانه روزی در چهار، پنج ماه گذشته توسط همکاران و مجموعه‌ای از کشتی سازی کشور انجام شد.  

دریادار خانزادی عنوان کرد: برای اینکه چنین  عرشه‌ای  را ایجاد کنیم که توانایی هفت فروند بالگرد سنگین را داشته باشد ناچار بودیم وزنی معادل هزار تن به شناور اضافه کنیم، یک ناوشکن از  ۶۵۰ تن فلز ساخته می‌شود یعنی معادل دو ناوشکن عرشه فلزی را کار کرده‌ایم، به طوری که به اندازه دو ناوشکن فلز بر روی این شناور  کار گذاشته شد تا عرشه پایداری به وجود آید.

فرمانده نیروی دریایی ارتش خاطرنشان کرد: همزمان نیز ظرفیت‌های دیگری به این شناور اضافه شد تا یک شناور کاملا اطلاعاتی و با قابلیت جنگ الکترونیکی باشد، از شهریورماه این فرایند شروع شد و در آذرماه به خاتمه خود رسید، از آذرماه تا هفته‌های گذشته تمرینات و آزمایشات شناور را در دریا انجام دادیم و امروز به ناوگان نیروی دریایی اضافه شد.

وی افزود: سلاح‌های پدافند هوایی به این شناور نصب شده است که البته از نوع سلاح‌های اتوماتیک هستند.

دریادار خانزادی خاطرنشان کرد:  ناوبندر مکران هر متحرکی را در منطقه و شمال اقیانوس هند با هر نوع سیستم الکترونیکی به سرعت شناسایی و این اطلاعات را به صورت برخط به پست‌های فرماندهی در ساحل منتقل می‌کند که در بین مجموعه نیروهای مسلح به اشتراک گذاشته می‌شود.

فرمانده نیروی دریایی با بیان اینکه ناوبندر مکران قدرت تهاجمی نیروی دریایی را به شکل قابل توجهی، افزایش داده است اظهار کرد: این شناور می‌تواند ۲ تا ۳ ناوشکن را همراه خود به هر اقیانوسی جا به جا و پشتیبانی کند و می‌تواند چندین بار دور کره زمین را طی کند و ماه‌ها در اقیانوس‌ها برای تحکیم صلح و امنیت خطوط مواصلاتی دریایی مرتبط با تجارت جهانی باقی بماند و به صورت مستقل فعالیت کند و نیاز ندارد زیر پرچم ائتلافی قرار گیرد.

وی با اشاره به اینکه ظرفیت خوب بیمارستانی، دندانپزشکی و اتاق عمل برای ناوبندر مکران پیش بینی شده است  گفت: پزشکان مختصص کادر و وظیفه در آن خدمت می‌کنند و قابلیت برقراری ارتباط برخط با بزرگترین بیمارستان کشور در تهران را دارد.

دریادار خانزادی اضافه کرد: دو ماه پیش کار ساخت مکران ۲ آغاز شد و همه تجهیزات مورد نیاز آن از جمله موتور و گیربکس و بقیه امکانات، تامین شده است و طراحی بسیار حرفه‌ای و دقیقی دارد و در این شناور، بالگردها توسط بالابر به عرشه‌های پایین منتقل می‌شوند و در دو عرشه، ۲ فضای بیمارستانی ۴۰۰ متر مربعی و امکانات خیلی خوبی برای تیم‌های عملیاتی ویژه پیش بینی شده است.

وی با اشاره به اینکه طراحی مکران ۲ و کارساخت آن آغاز شده است ادامه داد:  ناوبندر عنصر اصلی یک گروه رزمی است که معمولاً به همراه چند شناور دیگر در دریا حرکت می‌کند و این شناورهای همراه، بخشی از امنیت آن را تامین می‌کنند.

فرمانده نیروی دریایی با اشاره به اینکه در لایه آب‌های سبز و قهوه ای، شناورهای مخصوص خود را نیاز دارد و لازم نیست یک شناوری با مقیاس مکران در آب‌های سبز فعالیتی کند بلکه مکران مخصوص آب‌های آبی و اقیانوس هاست ادامه داد: در این لایه گشت دریایی و برقراری امنیت در مناطق دریایی تحت حاکمیت جمهوری اسلامی ایران اعم از آب‌های ۱۲و ۲۴مایلی و فراتر از آن نیاز به شناورهای چابک‌تر و با قدرت مانور بالا با تمام ظرفیت‌های دفاعی که یک شناور نیاز دارد به آن محتاج بودیم، البته پیش از این ۱۰ فروند از این شناورها را در اختیار داشتیم که همه خریدهای خارج از کشور در پیش از انقلاب بود و بعد از انقلاب چهار فروند از این شناورها را در دریای خزر ساختیم که هر چهار فروند آن فعال است و ساخت آن‌ها در دهه ۸۰ انجام شد.

وی  با بیان اینکه موشک انداز زره اولین نمونه از ناوهای موشک انداز کلاس کمان است که در ناوگان جنوب ساخته شده و دو فروند دیگر هم در دست ساخت داریم اظهار کرد:  تلاش خواهیم کرد در سال اینده شاهد الحاق نمونه دیگری از این شناورها باشیم.

دریادار خانزادی درباره سلاح‌های قابل حمل توسط شناور زره گفت: موشک دوربرد قادر و غدیر را با خود حمل می‌کند، توپخانه ۷۶ و ۴۰ میلی متری کاملاً اتوماتیک که با سامانه‌های کنترل آتش اپتیکی و الکترونیکی هدایت می‌شوند هم از تجهیزات این شناور است و همچنین مجموعه راداری و امکانات رادیویی خیلی خوبی را در اختیار دارد که با خدمه کمتر و دریابانی مناسب، این توان را دارد که امنیت مناطق دریایی تحت حاکمیت را برقرار کند.

دریادار خانزادی تصریح کرد: ناوشکن دنا که مجموعه وزارت دفاع کار ساخت آن را به انتها رسانده و آزمایش دریایی خود را انجام می‌دهد در راه است و احتمالاً در بهمن ماه شاهد الحاق ناوشکن دنا خواهیم بود، لذا ناوشکن دنا شناور بسیار خوبیست که کاملاً مجهز است و تمام سیستم‌های مورد نیاز را در اختیار دارد که به محض الحاق به دریای سرخ اعزام می‌شود.

فرمانده نیروی دریایی درباره ناوشکن نگین هم گفت: از سال ۱۴۰۰ کار ساخت آن شروع می‌شود که تمام طراحی‌های مفهومی و جزء آن انجام شده است و بخشی از فناوری‌های جدیدی که در ناوشکن نگین مانند موتورهای الکتریکی به کار گرفته شده در حال ساخت است و همچنین به لحاظ سامانه رانش هیچ محدودیتی وجود ندارد،    سیستم موشکی آن در حال حاضر در صنایع وزارت دفاع موجود است و به محض این که کار ساخت آن پیش برود تمام تسلیحات و تجهیزات بر آن نصب خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه رزمایش دریایی اقتدار یک رزمایش اقتدار موشکی است، البته در کنار آن سایر تمرینات تاکتیکی دیگر هم انجام شد افزود: زیردریایی فاتح برای دومین بار در رزمایش شرکت کرد، لذا در رزمایش قبلی پیش بینی پرتاب اژدر نشده بود که در این رزمایش این پرتاب را هم انجام داده است و در این فاصله زیردریایی فاتح تمام تمرینات غوص خودش را با دقت انجام داد و تمام عملیات‌ها را با درستی پشت سر گذاشت و در اعماق مختلف، این زیردریایی غوص و همچنین اژدر مشقی پرتاب کرده است.

 فرمانده نیروی دریایی ارتش خاطرنشان کرد: در کنار زیردریایی فاتح؛ زیردریایی‌های غدیر او را همراهی می‌کنند و البته پرتاب‌های موشکی متفاوت از گذشته در عمق انجام می‌شود که تا امروز این پرتاب‌ها با ملاحظه در امتداد ساحل خودمان انجام می‌شد، ولی در این نوبت پرتاب به عمق اقیانوس هند است و شاهد این خواهیم بود که موشک‌های برد متوسط و بلند نیروی دریایی در مسافت‌های دوردست و در عمق اقیانوس به هدف اصابت کند.

وی درباره ارتباط این رزمایش با حضور آمریکایی‌ها در منطقه هم گفت: ما یک نیروی نظامی هستیم و یک نیروی نظامی همیشه این را با خود تکرار می‌کند که امشب؛ شب حمله است، البته در منطقه صلح و امنیت پایداری برقرار است و ما بسیار پرقدرت و توانمند در منطقه هستیم و همچنین مجموعه نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران؛ مجموعه نیروهای دریایی جمهوری اسلامی ایران؛ اعم از ارتش و سپاه بسیار قدرتمند و آماده است بنابراین ارتباط معناداری با حضور آن‌ها ندارد، ولی حتماً دشمنان ما وقتی این توانمندی و آمادگی را که پی در پی تکرار می‌شود شاهد هستند قطعاً دشمنان ما از این رزمایش خشنود نخواهند شد و همه رویکرد این رزمایش؛ صلح و امنیت پایدار در منطقه است.

دریادار خانزادی با اشاره به اینکه پیام این رزمایش‌ها به مستکبران و زورگویان این است که ما قدرتمند ایستاده ایم و اجازه نمی‌دهیم کسی در این منطقه حق جمهوری اسلامی ایران را پایمال کند گفت: دریاهای آزاد متعلق به همه کشورهاست، جمهوری اسلامی ایران یک کشور دریایی بسیار قدرتمند و حق ملت ایران است که در هر نقطه از دریاهای آزاد با اراده، قدرت دریایی خود را اعم از ناوگان تجاری و نظامی در حمایت از ناوگان تجاری به نمایش بگذارد، لذا زمانی که یک ناوشکن در دریا نمایش قدرت می‌دهد، این نمایش قدرت ملت ایران، صنعتگران و دانشمندان ایرانی است.

فرمانده نیروی دریایی ارتش ادامه داد: زمانی که ترامپ برخی از کشورهای عرب منطقه را به عنوان گاوهای شیرده مثال زد بنابراین، گاوهای شیرده یک سگ چوپان هم از نگاه آمریکایی‌ها نیاز دارد و آمریکایی‌ها برای چوپانی کشورهای هدف خودشان در این منطقه حضور دارد، حتماً حضور آمریکایی‌ها را جدی می‌گیریم.

وی گفت: ناو هواپیمابر، زیردریایی و هر شناور دیگر نظامی که در این منطقه است؛ حضور آن را جدی می‌گیریم و برای هر صحنه و وضعی برای آن‌ها طرح و آمادگی داریم، ما در مجموعه ناوگان نیروی دریایی، هر شناور دشمن را لحظه‌ای رصد می‌کنیم.

فرمانده نیروی دریایی ارتش خطاب به ملت آمریکا گفت: دولت‌های آنها منابعشان را در نقاط مختلف جهان دور می‌ریزند، برای این که به نوعی خیمه استکباری خودشان را در برخی کشورهای منطقه برقرار کنند که البته رو به افول است چرا که در عمق خاک خودشان هیمنه آن‌ها در حال فرو ریختن است. حتماً حضور آن‌ها را جدی می‌گیریم و مراقب هستیم تا خطایی از آن‌ها سر نزند و پاسخ هر خطای آن‌ها را به صورت قاطع خواهیم داد و امروز رویکرد ما صرفاً پدافندی نیست بلکه برای هر آفندی آماده هستیم.

وی درباره سرنوشت ائتلاف‌های دریایی هم گفت: این‌ها ائتلاف‌های بیشتر رسانه‌ای بودند، اما در دریا هیچ چراغی روشن نشد و بعضی کشورها هم که به نوعی چاپلوسی قدرت‌های بزرگ را می‌کنند به این نتیجه می‌رسند که این حضور بی معنی و بدون هدف است.
نام:
ایمیل:
* نظر: