اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۳:۳۷
کد خبر: ۲۲۱۹۳
تاریخ انتشار: ۱۱:۴۴ - ۲۵ دی ۱۳۹۹ - 14 January 2021
مدیرعامل شرکت توانیر تاکید کرد:
مدیرعامل شرکت توانیر تاکیدکرد: اگر مردم چه بخش خانگی و تجاری حداقل یک لامپ و یک درجه بخاری را کاهش دهند 10 درصد صرفه جویی معادل 70 میلیون مترمکعب خواهیم داشت که این میزان تمام نیاز گاز نیروگاه ها را تامین می کنند.

تامین سوخت نیروگاه ها با کاهش 10 درصدی مصرف برق و سوخت درکشوربه گزارش خبرنگار سرویس اقتصادی عصرپرس، محمد حسن متولی زاده مدیرعامل شرکت توانیر در حاشیه سومین مرحله اصلاح شبکه برق کشور گفت: درحال حاضر مصرف برق در کشور به دلیل در مدار بودن وسایل سرمایشی حدود 20 هزار مگاوات از تابستان کمتر است و با توجه به ظرفیت های نصب شده شبکه برق حدود 50 درصد از ظرفیت برق عملا استفاده نمی شود.

وی افزود: از نظر شبکه و تاسیسات برق مشکلی در کشور نیست و شبکه پایدار است اما به دلیل  اینکه نیروگاه ها برای تولید برق نیاز به سوخت دارند و گاز طبیعی اولویت اول سوخت نیروگاه هاست و بعد سوخت های مایع است.

70 درصد گاز تولیدی کشور در بخش خانگی و تجاری مصرف می شود

مدیرعامل شرکت توانیر ادامه داد: در حال حاضر علی رغم اینکه حجم تولید گاز در کشور بالاست و ایران در رتبه های نخست قرار دارد اما بیش از 70 درصد گاز تولیدی در مصرف خانگی  و تجاری است لذا سهم سوخت تحویلی به نیروگاه ها کاهش یافته و ما الزاما باید سوخت مایع مصرف کنیم .

متولی زاده در ادامه با اشاره به محدودیت های به وجود آمده در تامین سوخت گاز نیروگاه ها، گفت: متاسفانه به همین دلیل یک خاموشی برنامه ریزی نشده اتفاق افتاد البته مردم بدانند سقف خاموشی ایجاد شده یک و نیم درصد ازنیاز مصرف بود یعنی 98 درصد و نیم نیاز مردم تامین شد.

وی افزود: اما همین درصد کم هم به دلیل وابستگی مردم به برق تاثیر زیادی داشت و همین جا با عذر خواهی از مردم اعلام می کنم با برنامه ریزی لازم در آینده این خاموشی ها تکرار نخواهد شد.

تنها راه قطع خاموشی ها همکاری و همراهی مردم است

مدیرعامل توانیر با بیان اینکه روز گذشته با هماهنگی های انجام شده خاموشی اتفاق نیفتاد  و شرایط پایدار است، گفت:  تنها راه اطمینان بخش در این روزهای سرد همکاری مردم است و هر وقت از مردم خواستیم همکاری را داشته اند.

مدیرعامل شرکت توانیر تاکیدکرد: اگر مردم چه بخش خانگی و تجاری حداقل یک لامپ و یک درجه بخاری را کاهش دهند 10 درصد صرفه جویی معادل 70 میلیون مترمکعب خواهیم داشت که این میزان تمام نیاز گاز نیروگاه ها را تامین می کنند.

وی در ادامه با بیان اینکه امسال  میزان سوخت تقریبی تغییری نداشته اما چیزی که برای ما مهم است ترکیب سوخت و انرژی است، گفت: رشد انرژی از ابتدای سال 4 و نیم درصد و به همین میزان سوخت اضافی مصرف شده است .

اولویت ما استفاده از سوخت های پاک در کشور است

 مدیرعامل شرکت توانیر ادامه داد: به هر دلیلی که سوخت نیروگاه ها کاهش یابد سوخت جایگزین داریم اما ترجیع ما استفاده از سوخت های پاک در کشور است.

 مصرف نیمی از رمز ارزها غیر مجاز است

متولی زاده در ادامه در خصوص رمز ارزها، گفت: 500 مگاوات مصرف رمز ارزها است که نیمی از آنها مجاز هستند و براساس قوانین مصرف دارند و برق با قیمت صادراتی دریافت می کنندکه با هماهنگی های انجام شده کلیه مراکز مصرف خود را قطع کرده اند.

وی  افزود:  تعدادی از این رمز ارزها غیر مجاز هستند که برخورد قانونی با این افراد صورت گرفته و در این روزها نیز تشدید خواهدشد و از مردم هم تقاضا داریم در صورت مشاهد گزارش دهند.

 به گزارش عصرپرس، سومین مرحله اصلاح شبکه برق با عنوان اقدام فراگیر سراسری تعدیل روشنایی معابر، اصلاح انشعابات و رمز ارزها در سراسر کشور برگزاز شد.




خبرنگار: وجیهه مرادی 
نام:
ایمیل:
* نظر: