اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۴:۱۶
کد خبر: ۲۲۱۵۱
تاریخ انتشار: ۱۳:۳۸ - ۲۳ دی ۱۳۹۹ - 12 January 2021
وزیر نیرو تاکید کرد:
وزیر نیرو با تاکید براینکه برای افزایش مبادلات 20 میلیارد دلاری باید توسعه حمل و نقل را داشته باشیم، گفت: حمل و نقل یکسره می توانند به سرعت مبادلات کمک کنند.

صادرات نیازمند توسعه حمل و نقل استبه گزارش خبرنگار سرویس اقتصادی عصرپرس، رضا اردکانیان امروز در حاشیه بیستمین نمایشگاه آب و برق در جمع خبرنگاران با تاکید بر توسعه حمل و نقل در صادرات، گفت: برای افزایش مبادلات 20 میلیارد دلاری باید در خصوص حمل و نقل گشایش ایجاد کنیم، چرا که حمل و نقل یکسره می توانند به سرعت مبادلات کمک کنند.

وی با اشاره به ایجاد صندوق سرمایه گذاری مشترک بین ایران و عراق، گفت: با ایجاد این صندوق می توانیم کمک بزرگی به بخش خصوصی دو کشور برای اجرای پروژه‌ها کنیم.

اردکانیان در ادامه با اشاره به اینکه در حال حاضر محدود به صادرات برق و گاز هستیم ، گفت: عمده صادرات در حوزه خدمات فنی و مهندسی و محصولات مورد نیاز کشور عراق است.

توسعه امکانات در راستای اتصال بخش خصوصی و شرکت های مشترک

وزیر نیرو با بیان اینکه در مباحث گمرکی نیز نیازمند سرعت بیشتر هستیم، ادامه داد: علاوه بر این در بحث تعرفه‌های ترکیبی برای توازن بیشتر جزو برنامه کار است. امیدواری زیادی وجود دارد که با توسعه امکانات که اقتصاد این دو عرصه را فعال می‌کند از جمله بخش خصوصی و شرکت‌های مشترک بتوانیم به این سمت حرکت کنیم. 

وی در ادامه با اشاره به برگزاری چهارمین اجلاس کمیسیون مشترک ایران و عراق، گفت: همکاری‌های دو کشور بعد از شش سال برگزار می‌شود، برای وزارت نیرو افتخاری است که بعد از سه ماه از پذیرش مسئولیت کمیسیون مشترک موفق به تدارک این نشست می‌شود.

وزیر نیرو افزود: یک هیات عالی رتبه از بخش دولتی و خصوصی عراق با بیش از ۵۰ تن از مدیران و مسئولان ارشد، وزیر تجارت عراق را همراهی می‌کنند.

معرفی خدمات فنی مهندسی در نمایشگاه صنعت آب و برق

اردکانیان در ادامه با تاکید براینکه زمینه های همکاری بیشتر در بخش خدمات فنی مهندسی در نمایشگاه صنعت آب و برق فراهم شده، گفت: در حال حاضر بیش از ۲۰۰ شرکت در بخش برق و بیش از ۷۵ شرکت ایرانی در بخش آب همچنین چند شرکت خارجی در این نمایشگاه حضور دارند.

تکیه بر توان داخلی در شرایط تحریم ها

وزیر نیرو گفت: این نمایشگاه در حالی برپا شده که دشمنان ما با تمام توان به تحریم ها ادامه داده اند،و  خوشبختانه ما در دو سال اخیر توانستیم انرژی بیشتری را عرضه کنیم و آب کافی نیز در اختیار بخش‌های مختلف بگذاریم.

برخورد با صادرکنندگان غیر مجاز

وی گفت: براساس مصوبه هیات وزیران استفاده از ماینرها تابع ضوابط و مقررات است در وهله اول می‌بایست وزارت صنعت، معدن و تجارت مجوز استفاده از ماینر را به شرکت‌ها، موسسات و تولید کنندگان بدهد و در این راستا این بخش‌ها می‌توانند براساس مصوبه دولت و تعرفه‌های خاص مصرف انرژی برق را خریداری کنند و اگر به غیر از این باشد با استفاده کنندگان غیرمجاز برخورد می‌شود و اجازه فعالیت به آنها نخواهیم داد.

ایران نخستین کشور در تبادلات تجاری با عراق است

علاء احمد الجبوری وزیر تجارت عراق و رئیس عراقی کمیسیون توسعه همکاری‌های مشترک ایران و عراق در خصوص حجم مبادلات با ایران اظهار کرد: حجم تبادل تجاری بین ایران و عراق بالا است کشور اول در این زمینه عراق بود اما الان چین شده است. مطمئنا حجم تبادلات تجاری بین ایران و عراق افزایش پیدا می‌کند.

رئیس عراقی کمیسیون توسعه همکاری‌های مشترک ایران و عراق با تاکید بر این‌که جایگزینی ایران با کشور دیگر مربوط به وزارت انرژی عراق است، تصریح کرد: ما کمیت زیادی را از ایران وارد می‌کنیم و برنامه‌ای برای واردات گاز از ترکیه نداریم.

 

 





خبرنگار: وجیهه مرادی


نام:
ایمیل:
* نظر: