اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۰۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۲:۳۹
کد خبر: ۲۲۱۴۷
تاریخ انتشار: ۰۸:۵۸ - ۲۳ دی ۱۳۹۹ - 12 January 2021
همزمان با آشکارشدن چشم انداز سقوط دیکتاتوری، شورای انقلاب به صورت مخفی با شرکت روحانیون و چهره‌های فعال سیاسی از سوی امام خمینی ماموریت یافت شرایط گذار به جمهوری اسلامی را فراهم کند.
شورای انقلاب و ماموریت تسهیل برای گذار به حاکمیت مردمبه گزارش سرویس سیاسی عصرپرس، نگاهی هر چند اجمالی به ترکیب متنوع شورا و محتوای مباحث شورا نشان می‌دهد که از همان ابتدا یعنی قبل از سقوط شاه تلاش برای مدیریت تحولات انقلابی و قانونمند کردن سیر تحولات با جدیت توسط شورای مذکور پیگیری می‌شود.به عبارت دیگر در انقلاب اسلامی عملیات سرنگونی دیکتاتوری و در کنار آن تلاش برای تثبیت یک جایگزین قانونی وحقوقی ودموکراتیک همپای یکدیگر به پیش می‌رفته است.

مفهوم "شورای انقلاب"در آن زمان در انقلاب‌های مشهور یک مفهوم عمدتا نظامی بود، زیرا خود انقلاب‌های آن عصر ماهیتی مسلحانه داشت. بنابراین نمی‌شد انتظار داشت در فردای پیروزی انقلاب‌های مسلحانه با پیشتازی عناصر نظامی و چریکی محصولی به جز یک حاکمیت تک حزبی و تک عنصری رخ دهد.

اما انقلاب اسلامی ماهیتی مردمی داشت و به تعبیر امام خمینی یک انقلاب "همه باهم" بود و ماهیت غیرمسلحانه آن فضایی برای محوریت عنصر نظامی و سیطره آن بر نهادهای مردم‌سالاری و حقوقی فراهم نمی‌کرد.

اعضای شورای انقلاب در همان روزهای ملتهب انقلابی و در فضای نظامی و سرکوبگرانه شاه، نگاه خود را متوجه چشم انداز حقوقی و مردم‌سالارانه آینده کرده بودند.آنها به وضوح از برخی تندروی‌ها که می‌توانست مرزهای انقلاب اسلامی را با انقلاب‌های کلاسیک آن عصرمخدوش کند، نگران بودند.

در یکی از جلسات شورای انقلاب شهید مطهری می‌گوید در این شورا نماینده کارگران نیست، نماینده بازاری‌ها نیست، نماینده دانشجویان نیست، او توضیح می‌دهد که هر یک از آن اقشار اجتماعی  محیط خودشان را می‌شناسند و حامل آگاهی‌هایی درباره محیط خودشان هستند که ما آن آگاهی‌ها را نداریم، ما نمی‌توانیم به جای یک بازاری از بازار بگوییم به جای یک کارگر از کارخانه بگوییم.

شهید مطهری به این ترتیب از همان ابتدا ضمن رد قیم مآبی آمرانه ماموریت شورا را تسهیل برای گذار به حاکمیتی می‌داند که  همه اقشار و همه طبقه‌های اجتماعی و اقتصادی بتوانند به طور مستقیم قشر و طبقه خودشان را نمایندگی بکنند.

یاد امام راحل(ره)،پدران و بنیان‌گذاران قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران را گرامی می‌داریم.

 دستیار ارتباطات اجتماعی رییس جمهوری
نام:
ایمیل:
* نظر: