اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۰۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۲:۳۹
کد خبر: ۲۲۱۰۴
تاریخ انتشار: ۱۲:۴۲ - ۲۱ دی ۱۳۹۹ - 10 January 2021
وزیر بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی مطرح کرد:
وزیر بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی مازندران، گفت: چهار مورد جدید ویروس کرونای جهش یافته انگلیسی در ایران شناسایی شده و ناقلان آن تحت درمان قرار گرفته‌اند.
شناسایی چهار مورد جدید ویروس انگلیسی در ایران
به گزارش عصرپرس، دکتر سعید نمکی روز یکشنبه در نشست ستاد مقابله با کرونا مازندران در ساری افزود : این بیماران یک خانواده ایرانی ساکن یکی از کشورهای اروپایی هستند که اواخر هفته گذشته به کشور سفر کردند.

وی گفت : با وجود این که نتیجه تست پی سی آر (PCR) این افراد که در کشور میزبان انجام شده بود ، اعلام شد ، ولی پس از ورود به ایران مورد آزمایش قرار گرفتند و بر اساس اطلاعاتی که روز جاری به وزارت بهداشت ارائه شد ، نتیجه آزمایش آنها مثبت و ویروس از نوع جهشی انگلیسی بود.

نمکی افزود : در شرایط فعلی ویروس جهش یافته انگلیسی در بیشتر کشورهای اروپایی شیوع یافته و به نوعی اروپایی شده است و ما نیز محدودیت هایی را برای ورود افراد از این کشورها به ایران را برقرار کرده ایم که از جمله آن داشتن تست منفی پی سی آر است.

وی ادامه داد : با این وجود از تمامی افرادی که از کشورهای اروپایی و دیگر کشورها به ایران سفر می کنند تست پی سی آر گرفته می شود و تا قبل از مشخص شدن نتیجه نیز در قرنطینه قرار خواهند گرفت.

وزیر بهداشت گفت : یک مورد مشکوک به ویروس انگلیسی در استان مازندران نیز شناسایی شده بود که نتایج آزمایش این افراد نیز منفی اعلام شده است.

واکسن ایرانی بهار آینده به تولید انبوه می رسد

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی همچنین گفت : واکسن ایرانی در بهار آینده به تولید انبوه خواهد رسید و در دسترسی همگان قرار خواهد گرفت.

نمکی افزود : تست انسانی این واکسن در مرحله اول بدون هیچ عارضه ای و با موفقیت انجام شده است و در حال حاضر مرحله دوم و سوم تست واکسن ایرانی نیز در حال انجام است.

وی خاطرنشان کرد :  قطعا بزودی جمهوری اسلامی به جمع یکی از تولیدکنندگان انبوه واکسن کووید۱۹ در منطقه خواهد شد و همزمان نیز تولید دو واکسن در داخل نیز در دستور کار قرار گرفت که یکی از این واکسن ها با همکاری کشور کوبا و شرکت پاستور ایران در حال انجام است.
وزیر بهداشت اظهار داشت : با وجود درخواست ها از برخی کشورها برای آزمایش واکسن بر روی ایرانیان، این اجاره به هیچ وجه داده نشد و صرفا ما در زمینه ورود تکنولوژی و دانش فنی با برخی کشورهای سازنده واکسن همکاری داشتیم.

وی با اشاره به رهنمودهای رهبر معظم انقلاب اسلامی مبنی بر نخریدن واکسن از آمریکا و انگلیس گفت : رهنمودهای رهبر معظم انقلاب اسلامی تمام مسایل را به درستی زیر نظر دارند و  قطعا این رهنمود ها نیز دلسوزانه بیان شده است و دریافت های علمی جهانی نیز عوارض واکسن های آمریکایی و انگلیسی مورد تایید قرار داده است.

وزیر بهداشت خاطرنشان کرد : اگر ما در بررسی کارشناسی به نتیجه ای که رهبر معظم انقلاب اسلامی هشدارهای آن را با توجه به شیطینت ها این کشورها دادند، را انجام خواهیم داد و نتایج آن را به اطلاع معظم له خواهیم رساند.

نمکی یادآور شد : به هر حال چنانچه طرح خرید واکسن از یک کشور خارجی نیز مد نظر باشد، پیش از آن مشورت های لازم از مقامات بالای جمهوری اسلامی ایران این خرید انجام نخواهد گرفت.

وی خاطرنشان کرد : به هر حال کشورهایی که در ابتدای ویروس کرونا و حتی در روزهای عادی از ورود دارو برای بیماران ما مانع تراشی می کردند، باید برای خرید واکسن از این کشورها نیز با شک و شبهه به آن نگریست ، چرا که این کشورها سابقه درستی نسبت به کشور ما ندارند.

وزیر بهداشت گفت : در حالی که آمریکا از ورود دارو برای بیماران ما پیشتر جلوگیری می کرد، حالا برای خرید واکسن این موانع را برداشته است و این رفتارشان نیز تا حد زیادی شک برانداز است و رهبر معظم انقلاب اسلامی به دلسوزانه مسایلی را برای منع خرید واکسن از انگلیس و آمریکا مطرح فرمودند.

پروتکل بهداشتی بهتر از واکسن 

نمکی گفت : با وجود این که واکسن می تواند نقطه اطمینانی برای ما برای جلوگیری از ویروس کرونا باشد، ولی رعایت پروتکل های بهداشتی و فاصله گذاری فیزیکی بهتر از تزریق واکسن می تواند از شیوع ویروس جلوگیری کند.

وی خاطرنشان کرد : باید با اطلاع رسانی و برخی محدودیت ها  از ورود  روستاییان برای ورود به مناطق آلوده شهری به خصوص سالمندان جلوگیری شود و این کار با تامین نیازمندی های روستاییان قابل اجراست و در این ارتباط استان مازندران که روستاها نزدیک به شهر زیادتری دارد، باید همانند گذشته پیگیری شود.

وی اضافه کرد : محدودیت ها برای جلوگیری از افزایش مرگ و میر به خصوص سالمندان و افراد دارای بیماری زمینه ای باید اجرایی شود.

وزیر بهداشت گفت : براساس آمار تاکنون حدود ۸۵ درصد از مرگ و میر کرونایی در کشور مربوط به افراد بالای ۶۵ سال و بیماران زمینه ای بود و مابقی مربوط به افراد فاقد بیماری زمینه ای است و باید با افزایش سطح پروتکل ها و فاصله گذاری فیزیکی از ابتلا به ویروس جلوگیری کنیم.

۵۲ هزار استخدام جدید در وزارت بهداشت 

نمکی همچنین گفت که در سال جاری مجوز استخدام ۵۲ هزار نیروی جدید برای این وزارتخانه گرفته شد که حدود ۲۰ هزار نفر از این افراد را پرستاران تشکیل خواهند داد.

وی افزود : حدود ۱۰ هزار و ۵۰۰ تخت بیمارستانی نیز امسال در سطح کشور به بهره برداری می رسد که ۲ برابر ظرفیت تخت های ایجاد شده در اوج طرح نظام تحول سلامت بود.

وزیر بهداشت با اشاره شیوع ویروس کرونا در ایران از اواخر سال گذشته ، گفت : دوران کرونا به دلیل مشکلات ناشی از تحریم و تنگنای مالی سخت ترین دوران پس از پیروزی انقلاب اسلامی بود و  ظلمی که در دوران کرونا به دلیل تحریم و تنگنای مالی بر کشور حادث شد ، شاید با مظلومیت دوران اباعبدالله حسین(ع) نیز قابل مقایسه باشد.

وی اضافه کرد :  با وجود این که در روزهای سخت ویروس کرونا اکثر کشورهای جهان حتی از دادن یک ماسک به کشورمان خودداری می کردند و شرایط بدی را از لحاظ مرگ ناشی از ویروس کرونا برای کشورمان پیش بینی می کردند، موفق شدیم تا حد زیادی با همدلی و همراهی مردم و رهنمودهای رهبر معظم انقلاب، رییس جمهوری و سایر دستگاه ها این بیماری را تا حد زیادی مهار کنیم.

نمکی اظهار داشت : در حالی که کشورهای اروپایی در روزهای اول بیماری کرونا مرگ روزانه یک هزار و ۲۰۰ نفر را برای ما پیش بینی می کردند که آمار روزانه ما در اوج بیماری بسیار کمتر از این میزان بود و در حال حاضر نیز به کمتر از ۱۰۰ نفر رسید.

وی راهکار مناسب برای کنترل ویروس کرونا را رعایت پروتکل های بهداشتی و فاصله گذاری فیزیکی دانست و از مردم خواست تا به هشدارهای درمانگران در این ارتباط توجه کنند.
نام:
ایمیل:
* نظر: