اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۴:۳۹
کد خبر: ۲۲۰۵۴
تاریخ انتشار: ۱۳:۵۱ - ۱۸ دی ۱۳۹۹ - 07 January 2021
نادران در نشست خبری کمیسیون تلفیق بودجه ۱۴۰۰:
رئیس کمیسیون تلفیق لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ مجلس گفت: برای ما لایحه بودجه مجموعه‌ای از اعداد و ارقام نیست بلکه بیانگر تأثیر مستقیم بر مسائل اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و معیشتی مردم است بنابراین اعداد برای ما تقدسی ندارد و در مجلس شورای اسلامی تلاش می‌کنیم تا از خطوط قرمز که همانا بحث معیشتی ملت است، دفاع کنیم.
لایحه بودجه برای فروپاشی کشور تنظیم شده است نه اداره آنبه گزارش عصرپرس از خانه ملت، الیاس نادران رئیس کمیسیون تلفیق لایحه بودجه سال 1400 مجلس در نشست امروز (پنج‌شنبه، 18 دی ماه) با اشاره به بررسی قسمت‌های قابل توجهی از بخش درآمدی لایحه بودجه سال آینده گفت: این نشست به منظور ارائه گزارشی در پاسخ به حاشیه‌سازی‌های اخیر نسبت به تصمیم‌گیری‌های این کمیسیون برگزار شده، تا ضمن دفاع از تصمیمات کارشناسانه و شجاعانه کمیسیون تلفیق بودجه تا حدودی موجب کاهش دلمشغولی مسئولان شود.

درخواست برخی وزرا و معاونان رئیس جمهور از مجلس درباره لایحه بودجه

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه ما شاهد یک دوگانگی در عرصه مدیریت کشور هستیم، اظهار کرد: مسئولان اجرایی عالی دولت در سطح وزرا و بعضاً معاونان رئیس جمهور از ما درخواست و التماس می‌کنند تا نسبت به نرخ ارز یک تصمیم شجاعانه‌ای اتخاذ کنیم و با ایجاد یک نرخ ارز واحد جلوی رانت را در بحث واردات و اقتصاد ملی بگیریم، تلاش کنیم تا منافع حاصل از یکسان‌سازی نرخ ارز به جیب مردم برود تا سفره کوچک شده آنها طی این 7 سال به شکل آبرومندانه‌ای اداره شود.

وی افزود: به مواضع رسمی دولت کاری نداریم اما اگر دولت در این سطح امنیتی مدیران خود را اداره نمی‌کرد، اکنون آنها نظرات کارشناسانه خود را درباره رفع رانت ناشی از دوگانگی نرخ ارز را به مسئولانشان اعلام کرده و پشتیبان اقدامات مجلس می‌شدند.

لایحه بودجه برای فروپاشی کشور تنظیم شده است نه اداره آن

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه لایحه سال 1400 تقدیمی دولت قابل دفاع نبوده و تاکنون در هیچ جمع کارشناسانه‌ای از این لایحه دفاع نشده است، بیان کرد: تعبیر ما در ابتدا نسبت به این لایحه این بود که برای فروپاشی کشور و نه اداره آن تنظیم شده است پس این هنر کمیسیون تلفیق بودجه و مجلس بود که این مریض بدحال اورژانسی را طوری درمان کند که امکان ادامه حیات یابد و این موضوع با استفاده از تجربه‌ سال‌ها کارهای پژوهشی و اجرایی نمایندگان در این کمیسیون میسر شد.

نادران تصریح کرد: ما در نشست‌های کمیسیون تلفیق بودجه 1400 از نظرات کارشناسان مرکز پژوهش‌های مجلس و دیوان محاسبات و همچنین مراکز تصمیم‌گیری خارج از قاعده رسمی دولت در سازمان برنامه و بودجه و کارشناسان وزارتخانه‌ها استفاده کردیم و در این نشست‌ها با صمیمانه‌ترین مناسبات و حداکثر تفاهم با نمایندگان دولت دفاعیات آنها را شنیده و تصمیم‌گیری کردیم.

رئیس کمیسیون تلفیق لایحه بودجه سال 1400 مجلس با اشاره به بحث نرخ ارز در لایحه بودجه سال 1400 هم گفت: نه در لایحه تقدیمی دولت و نه مصوبه کمیسیون تلفیق و نه در هیچ سالی نرخ ارزی برای کشور تعیین نشده و نمی‌شود، برخلاف آنچه تاکنون اعلام شده با رجوع به سال‌های گذشته همیشه یک نرخ ارز محاسباتی در بودجه وجود داشته که با توجه به نرخ ارز واقعی کف بازار و همچنین نرخ ارز رسمی بانک مرکزی تعیین می‌شده که این نرخ دارای شکاف قابل ملاحظه‌ای بوده است.

قرار بر این بود که بعد از گشایش‌ها دولت دلار هزار تومانی به مردم بدهد اما...

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: قرار بر این بود که بعد از گشایش‌ها دولت دلار هزار تومانی به مردم بدهد اما اگر اکنون دولت بتواند نرخ دلار را در سطح 25 هزار تومانی هم حفظ کند، به خود افتخار می‌کند.

ماجرای حیاط خلوت یک ریالی دولت!

وی تأکید کرد: در لایحه بودجه سال 1400 یک ردیفی وجود دارد که در مقابل آن یک ریال نوشته شده و این یعنی هیچ ارزش ریالی وجود ندارد، جلوی این ردیف نوشته شده است که مابه‌التفاوت نرخ ارز ترجیحی و نرخ ارز رسمی بازار (ETS) محاسبه می‌شود و این جزو حیاط خلوت دولت‌ها است و این همان پول زیرفرشی دولت است.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی با تأکید بر اینکه دولت‌ها در این ردیف اختیار می‌خواهند تا به هر شکلی که مناسب بدانند بر سر مردم منت گذاشته و اینها را هزینه کنند، افزود: بودجه‌ای که قرار بود با یک میلیون و 100 هزار بشکه نفت در روز و ارز 23 هزار تومانی بسته شود، به یکباره در آخرین لحظات نسبت‌ها تغییر کرد و به دو میلیون و 300هزار بشکه در روز و ارز 11 هزار تومانی تبدیل شد که این تغییر رویکرد کارشناسی نبوده بلکه یک اقدام کاملاً سیاسی است.

نادران اظهار کرد: زنگنه وزیر نفت در جلسه کمیسیون تلفیق بودجه به ما اعلام کرد، برای رسیدن به صادرات دو میلیون و 300 بشکه در روز نیاز به دو مقدمه داریم، ابتدا آن که حاکمیت موضوع تحریم‌ها را حل کند و این یعنی تسلیم نظام سلطه شود و دوم آن که برای سه ماه 600 میلیون دلار پول نیاز داریم تا ظرفیت صادرات کشور را به دو میلیون و 300 بشکه برسانیم که این موضوع به سادگی امکان‌پذیر نیست.

تلاش می کنیم رانت‌های نفتی میان همه مردم توزیع شود

رئیس کمیسیون تلفیق لایحه بودجه سال 1400 مجلس در ادامه افزود: اساساً ارز 11 هزار تومانی و میزان 2.3 میلیون بشکه نفت در روز جزو توهماتی بود که در لایحه بودجه سال 1400 قرار داده شد و ما تلاش کردیم تا این اعداد غیرواقعی را واقعی کنیم. همچنین تلاش کردیم تا رانت‌های نفتی اختصاص یافته در حوزه واردات کشور میان حدود 10 شرکت که عمدتاً در اختیار یک شرکت است، میان همه مردم توزیع شود.

اگر قرار است از رانت‌های نفتی کسی بهره بگیرد این مردم هستند و نه یک عده خاص

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی تأکید کرد: اگر قرار است از رانت‌های نفتی کسی بهره بگیرد این مردم هستند و نه یک عده خاص، بنابراین اعداد و ارقام در لایحه بودجه 1400 برای ما تقدس ندارد و خط قرمز نیستند. نرخ ارزهای 4200، 11 هزار، 17 هزار، 25 هزار و یا هر عدد دیگری برای ما خط قرمز نیست بلکه منافع مردم، امنیت کشور، معیشت مردم، حمایت زا تولید و اشتغال و ... برای ما مهم و خط قرمز است.

وی بیان کرد: بر این اساس با بی‌اعتنایی به اعتراضات رسمی مقامات دولتی، آنچه پشتوانه نظرات کارشناسی دارد و بر اساس مصالح ملی و حمایت از مردم باشد و مبنای آن رسیدن یارانه‌ها به آخرین حلقه زنجیره یعنی مصرف‌کننده نهایی، مورد تأیید ما است.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: دغدغه همه افرادی را که فکر می‌کنند با اقدامات کمیسیون تلفیق بودجه آسیبی به کشور وارد می‌شود را رفع می‌کنیم، ما در بخش دارو، مصارف مردم، کالاهای اساسی و نحوه توزیع یارانه‌ها حتماً در بخش بررسی مصارف لایحه بودجه از تصمیم مجلس رونمایی می‌کنیم زیرا قرار نبود از ابتدا راهبرد خود را درباره بودجه دولت به دلیل نگرانی از شیطنت‌ها و حاشیه‌سازی‌هایی که امکان ایجاد دارد، رونمایی کنیم.

نادران ادامه داد: ما به جای رد کلیات لایحه بودجه 1400 و ارائه تصمیم‌گیری درباره آن به جلسه سه نفره سران قوا، تصمیم گرفتیم تا اجازه بررسی و تصمیم درباره این بودجه را به همه نمایندگان مجلس بدهیم زیرا با نگاهی به آشوب و آشفته‌بازاری که امروز در اقتصاد کشور ناشی از عدم طی مسیر لایحه بودجه 1399 در مجلس، تمام تلاش خود را انجام دادیم تا با وجود تمام ایرادات اساسی، بودجه تقدیمی دولت را با انجام اصلاحات ساختاری به صحن علنی برای تصمیم‌گیری نهایی ارائه کنیم تا موجب عزت برای کل کشور باشد.
نام:
ایمیل:
* نظر: