اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۲:۱۸
کد خبر: ۲۲۰۳۹
تاریخ انتشار: ۱۹:۵۹ - ۱۷ دی ۱۳۹۹ - 06 January 2021
سه طرح‌ کلان ملی شامل تولید واکسن تب برفکی (دامی) و واکسن آنفلوآنزای حاد پرندگان (طیور)، سامانه پرتودهی صنعتی چندمنظوره گاما و همچنین ۲ کارخانه نوآوری فردا به صورت مجازی با حضور رییس جمهوری به بهره‌برداری می‌رسند.
بهره‌برداری از ۳ طرح ملی و ۲ کارخانه نوآوری فردا با حضور رییس‌جمهوریبه گزارش سرویس سیاسی عصرپرس، تولید واکسن تب برفکی (دامی) و آنفلوآنزای فوق حاد (پرندگان) در استان البرز، سامانه پرتودهی صنعتی چندمنظوره گاما در استان چهارمحال و بختیاری، کارخانه نوآوری استان فارس در شیراز و کارخانه نوآوری استان خراسان رضوی در مشهد از طرح های کلان ملی و کارخانه های نوآوری هستند که فردا پنجشنبه (۱۸ دی ماه) در چهلمین برنامه جهش تولید از برنامه های مورد حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و وزارت جهاد کشاورزی به بهره برداری می رسند.

واکسـن تب برفکی، یکی از مهمترین و اسـتراتژیک ترین واکسـن های حوزه دام است که شـرکت تحقیقـات و تولیـد مـواد بیولوژیـک دانـش بنیـان پسـوک در استان البرز توانسته با کمک توان متخصصان خود به این فناوری دست یابد و علاوه بر طراحی و تولید آن را به بازار عرضه کند.

به گفته مسوولان این شرکت، اشـتغال زایی پیـش بینـی شـده در ایـن طـرح، بیـش از ۴۰ نفـر از افـراد متخصـص حوزه دامپزشـکی و بیوتکنولوژی با مدارج علمی کارشناسـی ارشـد به بالا به صورت مسـتقیم است. همچنین در بلندمدت، اشـتغال زایی بیش از ۲۴۰ نفر نیز به صورت غیرمسـتقیم برآورد شده است.

این واکسـن در واقع ویروس کشـته شـده و غیرفعـال بـر پایـه روغنـی اسـت کـه سـطح ایمنـی مناسـبی در دام ایجـاد می کنـد.

طـرح تولیـد واکسـن آنفلوانـزای فـوق حـاد پرنـدگان در شـرکت پسـوک بـه منظـور ایجـاد خودکفایـی در تولید واکسـن، به عنوان یکی از مهمترین و اسـتراتژیک ترین واکسـن های حوزه طیور است، اشـتغال زایـی پیـش بینـی شـده در ایـن طـرح، بیـش از ۳۰ نفـر بـه صـورت مسـتقیم و در بلندمدت بیـش از ۶۵۰ نفـر بـه صـورت غیـرمسـتقیم خواهـد بـود. ایـن واکسـن در واقـع ویـروس کشـته شـده سـاب تایـپ H۵N۸ و ادجوانـت روغنـی است کـه ایمنـی مناسـبی را در طیـور ایجـاد می کند.

افتتاح رسمی کارخانه نوآوری مشهد و شیراز

کارخانه‌های نوآوری، بازیگران جدید اکوسیستم نوآوری و کارآفرینی هستند که مفهوم نوینی را از هم‌افزآیی برای فعالان زیست بوم نوآوری با خود همراه دارند.

کارخانه‌های نوآوری محل تجمع شرکت های نوپا یا همان استارتاپ ها هستند و خدمات مورد نیاز و مرتبط با آنها نیز به صورت متمرکز در کنار آنها فراهم می‌شود. قرار است در محیط کارخانه‌ها نوآوری ها شکل بگیرند و راهکارهای جدید برای حل مسائل موجود ارائه شود.

کارخانه نوآوری از زمان شکل‌گیری استیشن اف پاریس در جهان مطرح شد که فضای قدیمی ایستگاه راه‌آهن قدیمی پاریس را که غیرقابل استفاده بود، با معماری مدرن و جذاب به یک فضای استارتاپی تبدیل کردند. این موضوع به سرعت به تغییر فضاهای قدیمی مثل کارخانه‌هایی که با گسترش شهرها، جزو محدوده داخلی شهرها قرار گرفته و تعطیل و متروکه شده‌اند به فضاهای استارتاپی و نوآوری در سایر کشورها منجر شد و اکنون در بسیاری از شهرهای بزرگ مثل برلین و لیسبون نمونه آنهایی را می‌توان دید.

این فضاها مختص مجموعه های نوپا است و عمدتا نقش مربی‌گری و توانمندسازی را بخش خصوصی انجام می‌دهد و عملا شرکت های بزرگ حتی فناور در کارخانه‌ها حضور ندارند و فقط می‌توانند دفتری برای ارتباط با استارتاپ‌ها داشته باشند یا در نهایت مرکز نوآوری خود را آنجا مستقر کنند که به نوعی مدل جدیدی از پارک ها و مراکز رشد فناوری هستند.

در ایران نیز چند سالی است که ایجاد کارخانه های نوآوری در اکوسیستم نوآوری کشور شروع و تاکنون چندین کارخانه نوآوری در کشور راه اندازی شده است.

کارخانه نوآوری خراسان رضوی و کارخانه نوآوری شیراز فردا پنجشنبه به صورت مجازی با حضور دکتر حسن روحانی رییس جمهوری به طور رسمی به بهره برداری می رسند.

کارخانه نوآوری خراسان رضوی در محل ساختمان قدیمی کارخانه کوکاکولای مشهد که به مساحت ۳.۷ هکتار است، در بخش های مختلف دارای ۴۰۰ مترمربع سالن اجتماعات، ۶۲۰ مترمربع فضای اشتراک کاری، ۱۲۷ متر آزمایشگاه ساخت، ۱۰۰ متر اتاق کنفرانس، ۱۹۵ مترمربع فضای اتاق جلسات و ۱۲۰ مترمربع سالن مورد بازسازی قرار گرفته است.

کارخانه نوآوری شیراز در استان فارس نیز به عنوان قطب فناوری و نوآوری جنوب کشور با فضای ۱۰ هزار مترمربع در مرکز شیراز، بستری را فراهم کرده تا افراد بتوانند تمام مراحل فرایند نوآوری فناورانه را طی کنند.

این مرکز نیز در داخل کارخانجات مخابراتی ایران راه اندازی شده است و دارای باشگاه سرمایه گذاری، باشگاه دانش آموزی، مدرسه کسب و کار جهت پیشرفت نوآوری در این استان و در خدمت زیست بوم نوآوری استان است. / ایرنا





نام:
ایمیل:
* نظر: