اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۰۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۲:۳۹
کد خبر: ۲۲۰۲۴
تاریخ انتشار: ۱۴:۵۳ - ۱۶ دی ۱۳۹۹ - 05 January 2021
معاون وزیر نیرو در آئين گشايش جشنواره پژوهش و فناوري وزارت نيرو:
معاون تحقیقات و منابع انسانی وزیر نیرو گفت: در وزارتخانه صنعتي و زيرساختي به عنوان وزارت نيرو حتي تحقيقات و فناوري آن هم بايد در خدمت حل مسائلش باشد تا در نهايت منجر به ارائه خدمت بهتر به همه شهروندان شود.
تحقيقات و فناوري بايد در خدمت حل مسائل وزارت نيرو باشدبه گزارش سرویس اقتصادی عصرپرس، محمدصالح اولیا روز سه‌شنبه در آئين گشايش جشنواره پژوهش و فناوري وزارت نيرو، در خصوص برنامه‌ها و اقدام‌هاي حوزه تحقيقات و فناوري اين وزارتخانه اظهار داشت: به لحاظ تغيير رويكردي كه از جهت جايگاه پژوهش و فناوري در حل مسائل صنعت در وزارت نيرو شاهد هستيم طبيعتا تفاوتي با دانشگاه‌ها و مراكز تحقيقاتي وجود دارد چرا كه ماموريت‌ آنها فراگير است و چه بسا پژوهش‌هايي كه انجام مي‌دهند دست‌كم در كوتاه مدت، نياز صنعت را برطرف مي‌كند.

وي افزود:‌ با اين نگاه، پژوهش ديگر حوزه‌ای لوكس نخواهد بود و اثربخشي آن را هم با شاخص‌هايي كه نشان‌دهنده تاثيرگذاري در عملكرد صنعت است بايد جستجو كرد. اين مسئله در ارزيابي پژوهش‌هاي برتر امسال هم لحاظ شده است.

ظرفيت‌هاي داخلي وزارت نيرو جوابگوي كل نيازهاي پژوهشي و فناوري نخواهد بود

اوليا گفت:‌ نگاه ديگر، ‌استفاده از تمام ظرفيت‌هاي كشور اعم از دانشگاه‌ها و مراكز تحقيقاتي و شركت‌هاي دانش‌بنيان است. طبيعتا ظرفيت‌هاي داخلي وزارت نيرو جوابگوي كل نيازهاي پژوهشي و فناوري نخواهد بود.

وي تاكيد كرد: موسسه‌هاي تحقيقاتي وزارت نيرو اعم از پژوهشگاه نيرو و موسسه تحقيقات آب نقش خود را بايد به مديريت فرآيند پژوهش و فناوري تغيير دهند و با استفاده از ظرفيت‌هايي كه به حد كافي در كشور خلق شده و امكان پذير است، استفاده از اين توانمندي در بهره‌مندي از ظرفيت‌هاي موجود، مهمترين ماموريت آنها خواهد بود.

اوليا گفت: بحث تقاضا براي ما در وزارت نيرو بسيار كليدي است؛ از اين نظر كه زمينه ورود فناوري و شركت‌هاي فناوري و دانش بنيان را در صنعت فراهم كنيم. به‌واسطه اين كه شايد به صورت سنتي موانع بروكراتيكي را داريم كه اجازه حضور اين ايده‌هاي جديد را نمي‌دهد، مهمترين وظيفه ما اين است كه بايد زمينه ورود اين فناوري‌ها را تسهيل كنيم و خوشبختانه در بخش عرضه، ظرفيت‌هاي مناسبي داريم.

وي همچنين افزود:‌ يك رويكرد زيست بومي هم بايد به موضوع پژوهش و فناوري داشته باشيم؛ از اين جهت كه بر اساس تعاملات داوطلبانه و مفيدي كه همه عناصر اكوسيستم احساس مي‌كنند؛ نه به خاطر اين كه بخشنامه‌اي از طرف وزير ابلاغ شود و شركت‌ها را مكلف كند كه درصد خاصي از بودجه‌هاي خود را صرف تحقيقات كنند، بلكه شركت‌هاي ما بواقع احساس كنند كه از قبل پژوهش و فناوري ارزش افزوده‌اي را كسب و منفعت متقابلي را به دست می‌آورند و اين رمز پايداري و موفقيت اكوسيستم است.

وي در عين حال اظهار داشت: خوشبختانه پروژه‌اي كه از حدود يك سال و خورده‌اي پيش آغاز شد و امروز از آن رونمايي مي‌شود با اين هدف راه‌اندازي شد و اميد است نقطه شروع تغيير نگرش در نگاه زيست بومي به موضوع فناوري و نوآوري باشد.

اوليا افزود:‌ در اين چارچوب، ‌پروژه‌ها و برنامه‌هايي شروع شده و يا در دست اقدام است. در نگاه به دانشگاه‌ها لازم است با تاكيد وزير بتوان پايان‌نامه‌ها و فرصت‌هاي مطالعاتي را به نحوي برنامه‌ريزي كرد كه كاملا منطبق بر نيازها باشد.

وي خاطرنشان كرد: برنامه مشترك دكترا كه به تازگي توسط وزير نيرو ابلاغ شد بر اساس اين ديدگاه بوده است كه دانشجويان دكترا به صورت تمام وقت در صنعت مستقر شوند و مشخصا موضوع مورد نيازي را به عنوان پايان نامه انتخاب كنند. اين برنامه نمونه خيلي گويا از نوع روابطي است كه قرار است با دانشگاه‌ها و مراكز تحقيقاتي داشته باشيم.

معاون تحقیقات و منابع انسانی وزیر نیرو گفت: در خصوص استفاده از شركت‌هاي دانش بنيان برنامه‌هايي براي تسهيل فرآيند ورود آنها داريم، علاوه بر آن ايجاد زيرساخت‌ها مراكز نوآوري هم در دست اقدام قرار دارد.

وي همچنين با اشاره به در دست اقدام بودن كارخانه نوآوري‌ها در وزارت نيرو گفت: مركز نوآوري اجتماعي هم تحولي است تا از ظرفيت‌هاي مباحث اجتماعي در زمينه نوآوري استفاده كنيم.

اوليا درباره جشنواره پژوهش و فناوري وزارات نيرو هم گفت: كارگاه‌هاي ما از دو روز قبل شروع شد و بر خلاف انتظار استقبال خوبي از آنها به لحاظ تعداد و كيفيت به عمل آمد. ظرفيت استفاده از اين كارگاه‌ها در سراسر كشور فراهم بوده و اين تجربه موفقي است.

وي همچنين اظهار داشت: اين جشنواره تجربه جديدي به لحاظ برگزاري نمايشگاه مجازي است و از جهتي ديگر، به دليل محدوديت‌هايي كه داشتيم باعث شد به اين روش روي آوريم، از طرف ديگر ظرفيت وسيعي ايجاد شد كه با اتصال دانشگاهيان، توانسته مخاطبان بيشتري را جذب کند.









نام:
ایمیل:
* نظر: