اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۲:۱۸
کد خبر: ۲۱۹۵۳
تاریخ انتشار: ۱۵:۵۸ - ۱۰ دی ۱۳۹۹ - 30 December 2020
اردكانيان خبر داد:
وزير نيرو و مسئول كميسيون مشترك همكاري‌هاي اقصادي ايران و عراق، از دريافت حدود 700 ميليون دلار از مطالبات ايران و توافق براي افتتاح حساب‌هاي يورويي براي شركت‌هاي ملي گاز و توانیر براي دريافت مطالبات در عراق خبر داد.
دريافت 700 ميليون دلار از مطالبات صادرات برق و گاز به عراقبه‌گزارش عصرپرس از وزارت نیرو، «رضا اردكانيان» روز چهارشنبه در حاشيه نشست هيئت دولت در جمع خبرنگاران اظهار داشت: ديروز به عنوان مسئول هيئتي مركب از وزارتخانه‌هاي جهاد كشاورزي، صنعت، معدن و تجارت، نفت، نيرو، بانك مركزي و وزارت امور خارجه براي پيگيري مسائل مربوط به توسعه روابط اقتصادي دو كشور بودم كه به عراق رفتم و در آنجا با وزراي برق، تجارت و نيز روساي كل بانك مركزي و بانك تجارت و همچنين نخست وزير عراق دیدار داشتيم.

تهران، ميزبان اجلاس كميسيون مشترك همكاري‌هاي اقتصادي دو كشور تا پايان دي‌ماه

وي خاطرنشان كرد: چند موضوع حاصل اين سفر بود؛ يكي اين كه بعد از 6 سال، تا پايان ماه جاري اجلاس كميسيون مشترك همكاري‌هاي اقتصادي دو كشور در تهران با حضور سازمان‌هاي دولتي و بخش خصوصي فعال عراق و همكاران متناظر آنها در ايران، برگزار خواهد شد و اميدواريم اين اجلاس، گفت و گوها و تصميمات آن به تسهيل در روابط تجاري، بازرگاني و اقتصادي بين دو كشور بويژه بين بخش‌هاي خصوصي و هم به توسعه روابط منجر شود.

وزير نيرو گفت: در خصوص مطالبات مربوط به صادرات برق و گاز به عراق جلسات فشرده و خوبي برگزار و توافقات مكتوبي صورت گرفت.

وي افزود: اولا بخشي از مطالبات‌مان حدود 700 ميليون دلار را دريافت كرديم؛ به اين معنا كه مراحل تخصيص و واريز آن به حساب‌ها صورت گرفت.

اردكانيان گفت: توافق جديدي كه انجام و ظرف روزهاي آتي اجرا خواهد شد افتتاح حساب‌هاي يورويي براي شركت‌هاي ملي گاز ايران و توانير است تا هم اين مبلغ اخير و هم ساير مبالغ به مرور با تبديل شدن به يورو در اين حساب‌ها ذخيره شود.

وي اضافه كرد: طبيعتا عبور از اين مسير با مشكلات كمتري ناشي از تحريم‌هاي تحميلي و ظالمانه براي هزينه‌كرد نيازهاي ضروري از جمله در بخش مواد مورد نياز در دارو و كالاهاي اساسي و بازپرداخت بدهي‌هايي كه به بخش خصوصي و شركت‌هاي ايراني داريم، صورت خواهد گرفت.

وزير نيرو گفت: كميته‌اي در اين زمينه فعال است و بنده به عنوان مسئول كميسيون مشترك همكاري‌هاي اقصادي دو كشور روزانه بر اين مسئله نظارت خواهم كرد تا به نتايج خوبي برسيم.

4 استان میزبان بعدي پويش #هرهفته_الف_ب_ايران با حضور رئيس جمهوري

وزير نيرو همچنين گفت: در پويش #هرهفته_الف_ب_ايران تعداد قابل توجهي پروژه‌هاي آب و برق در استان‌هاي آذربايجان غربي، اردبيل، مازندران و اصفهان را با حضور رئيس جمهوري افتتاح خواهيم كرد. با اين تعداد، از مجموع 250 پروژه وعده اسفند ماه 98، 190 پروژه با سرمايه گذاري حدود 54 هزار ميليارد تومان به ثمر خواهد رسيد.

وي افزود:‌ اين پروژه‌ها شامل آبرساني روستايي،‌ برق‌رساني به روستاها، نيروگاه‌هاي مقياس كوچك، شبكه‌هاي توزيع و انتقال، شبكه آبياري و زهكشي «كرم آباد» در آذربايجان غربي و از مهمترين آنها افتتاح سد «كاني سيب» در اين استان است كه با سرمايه گذاري 500 ميليارد تومان به مرحله اتمام و آبگيري رسيده و فردا به طور رسمي افتتاح خواهد شد.

اردكانيان اظهار داشت: كار سد، اين است كه علاوه بر نيازهاي زيست محيطي، سالانه 600 ميليون متر مكعب آب را به درياچه اروميه براي طرح مهم احياي اين درياچه منتقل خواهد كرد كه اين انتقال از طريق يك تونل 36 كيلومتري بايد صورت گيرد.

وي افزود:‌ این سد فردا افتتاح مي‌شود و تونل هم كه در مراحل پاياني خود است اميدواريم در آينده نزديك در طول فعاليت دولت دوازدهم افتتاح شود.

طرح‌هاي مديريت مصرف جدي‌تر دنبال مي‌شود

اردكانيان همچنين با اشاره به دلايل خاموشي‌هاي برنامه‌ريزي شده ناشي از كمبود توليد، سوانح و اتفاقات اظهار داشت: طبيعتا در تابستان در اوج گرما و در آستانه فصل سرد در زمستان، طرح‌هاي مديريت مصرف جدي‌تر دنبال مي‌شود.

وي افزود: البته مديريت مصرف اختصاص به فصل گرم و سرد ندارد، ما بايد عادت مصرف صحيح را در تمام ايام سال در تمام بخش‌ها اعم از خانگي، ‌تجارت و ‌توليدي به كار بگيريم اما وقتي سرماي زودرسي داريم و متاسفانه مصرف گاز خانگي هم بالا است كه ان‌شاء‌الله با همراهي و پاسخ مردم به درخواست‌هاي شركت ملي گاز ايران و توانير، مصرف گاز در اين بخش هم چند درصدي اصلاح خواهد شد.

اردكانيان ادامه داد: تا به اين مهم برسيم طبيعتا دلمشغول تامين گاز مورد نياز نيروگاه‌ها براي توليد برق هستيم و خط قرمز ما اين است كه تحت هيچ شرايطي مخصوصا با همكاري مردم در بخش‌هاي مختلف ناچار به خاموشي برنامه ريزي شده نباشيم .

وي گفت: از اين حيث است كه سعي خواهيم كرد در بخش هايي كه امكان اصلاح و تعميرات است، صورت گيرد؛ يكي اين بود كه در برخي معابر بتوانند روشنايي را به نوعي كاهش دهند كه اختلالي در امنيت و تامين روشنايي مورد نياز ايجاد نكند و البته بشود مصرف را هم كمي كاهش داد. اما قطعا اين كار در روزهاي آغاز خود قرار دارد و اگر در نقاطي و شهرهايي مشكلاتي ايجاد كرده يا بكند،  طرح اصلاح خواهد شد.
نام:
ایمیل:
* نظر: