اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۰۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۲:۳۹
کد خبر: ۲۱۹۴۰
تاریخ انتشار: ۱۵:۲۴ - ۰۹ دی ۱۳۹۹ - 29 December 2020
وزیر آموزش‌ و پرورش:
وزیر آموزش‌وپرورش در نشست با مدیران مدارس استان قم با اشاره به اینکه معلمان از فرهیخته‌ترین و مسئولیت‌پذیرترین افراد جامعه هستند، اظهار کرد: خانواده ها، دستیاران اصلی مدیران، معلمان و مدارس هستند.
خانواده ها، دستیاران اصلی مدیران، معلمان و مدارس هستندبه گزارش عصرپرس از مرکز اطلاع‌رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش‌وپرورش، محسن حاجی میرزایی در نشست با یک هزار و ١٠٠ نفر از مدیران مدارس استان قم که در فضای مجازی و از طریق بستر شبکه شاد برگزار شد، اظهار داشت: یکی از وجوه بارز زندگی، نقش‌آفرینی است. افراد در شرایط مختلف و در قالب نقش‌های مختلف قرار می‌گیرند و انتظار می‌رود که بتوانند نقش خود را به‌خوبی ایفا کنند.

وی افزود: نقش افراد در ابتدای زندگی، ساده است و به‌تدریج با رشد فرد و ورود به اجتماع، نقش‌ها بیشتر و پیچیده‌تر می‌شود.

وزیر آموزش و پرورش با یادآوری این که نقش‌آفرینی در شرایطی که از قبل قابل پیش‌بینی نبوده، بسیار سخت‌تر از حالت عادی است و نیاز به برنامه‌ریزی، نظارت و دقت بالا دارد، تصریح کرد: شرایط امسال ویژه و خاص است، در سال‌های قبل، همه موارد مشخص و به روال عادی بود و دست‌یابی به یک آرامش نسبی میسر بود اما امروز به دلیل شیوع ویروس کرونا شرایط کاملاً تغییر کرده و ادامه مسیر بر اساس آنچه در سال‌های قبل برنامه‌ریزی و انجام می‌شده، امکان‌پذیر نیست.

حاجی میرزایی تاکید کرد در این شرایط ناگزیریم کار را با روشی جدید و متناسب با شرایط جدید از قبل ادامه دهیم.  رکن نظام تعلیم و تربیت مدرسه است و فعالیت مدرسه بر پایه برنامه‌ریزی درست مدیران متکی است

در وضعیت جدید، هم فرصت و هم تهدید وجود دارد

وی گفت: در شرایط امروز که کشور درگیر بیماری کرونا شده است، نه‌تنها باید مسیر جدیدی را بسازیم بلکه باید هم‌زمان توانایی حرکت در این مسیر را هم داشته باشیم. راهی که تاکنون نرفته‌ایم و تجربه‌ای از آن نداریم و آینده مسیر هم مبهم است. باوجود کرونا وضعیت ما دگرگون‌شده است. این شرایط جدیدی است که همه دنیا با آن مواجه است.

وزیر آموزش و پرورش  با یادآوری این که در وضعیت جدید، هم فرصت و هم تهدید وجود دارد، عنوان کرد: تهدید این است که در این شرایط دچار استیصال و درماندگی شویم و نتوانیم کار را به‌خوبی انجام دهیم اما فرصت‌های طلایی نیز وجود دارد. فرصت تاریخی بی‌نظیری به وجود آمده است برای این که بیاموزیم و خود را محک بزنیم توانایی خود را در آن توسعه دهیم و از آن بیاموزیم.

حاجی میرزایی نقش مدیران مدارس را در این دوران بسیار حساس‌تر از قبل دانست و گفت: بخش بزرگی از آموخته های همه افراد به دوران مدرسه مربوط می‌شود و رفتارها و نقش‌آفرینی‌های افراد در جامعه از یادگیری در دوران مدرسه نشات می‌گیرد. کارشناسان و صاحب‌نظران خوش‌فکر آموزش‌وپرورش از زمان گذشته بر این باور بودند که باید مدرسه محوری در آموزش‌وپرورش تقویت شود.

وی تاکید کرد رکن نظام تعلیم و تربیت مدارس هستند و اساس مدارس بر پایه برنامه‌ریزی‌های صحیح مدیران مدارس منطبق است.

رتبه اول استان قم در شبکه شاد

وزیر آموزش و پرورش تصریح کرد: بر اساس آمارها، استان قم رتبه اول را در ارتباط الکترونیکی و فعالیت در شبکه شاد دارد و این موضوع نشان می دهد استان توانسته خود را با شرایط جدید به‌خوبی هماهنگ کند.

وی با تأکید بر این که مدیران مدارس باید از وضعیت هر یک از دانش آموزان اطلاع داشته باشند و اجازه ندهند حتی یک دانش‌آموز از تحصیل بازبماند، بیان کرد: با توجه به شرایط فعلی عمومی و جهانی انتظار می‌رود، اطلس دقیقی از همه دانش آموزان داشته باشید و مدیران از وضعیت تک‌تک دانش آموزان اطلاع داشته باشند.

 وزارت آموزش و پرورش پس از شیوع ویروس کرونا و تعطیلی مدارس شعار آموزش تعطیل نیست را در دستور کار قرار داد و از همان زمان به تداوم یادگیری در فضای مجازی و مدرسه تلویزیونی پرداخت.

اما مشکل از آنجایی آغاز شد که به گفته مسوولان آموزش و پرورش ۳۰ درصد دانش آموزان عادی و ۴۰ درصد دانش آموزان با نیازهای ویژه از ابزار هوشمند مانند تبلت و موبایل محروم بودند.

هرچند که مسوولان آموزش و پرورش بواسطه اطلس یادگیری دانش آموزان محروم را شناسایی کردند و محتوای لازم برای آموزش و یادگیری را در اختیار آنها قرار دادند اما تهیه تبلت را هم در دستور کار قرار داده و به این موضوع به صورت ویژه پرداختند.

توجه به نقش خانواده ها در تعلیم و تربیت

وزیر آموزش و پرورش همچنین گفت: در شرایط فعلی معیار شایستگی مدیران این است که هیچ دانش‌آموزی مورد غفلت قرار نگیرد و از آموزش‌ها محروم نشود و لازمه این کار نظارت بر کار معلمان و تشویق آن‌ها به کار جهادی از سوی مدیران مدارس است.

حاجی میرزایی با توجه به نقش خانواده‌ها در تعلیم و تربیت دانش آموزان گفت: در این شرایط باید ارتباط مدرسه با خانواده‌ها بیش‌ازپیش تقویت شود و از ظرفیت خانواده‌ها بهره‌مند شویم. خانواده‌ها باید در جریان فعالیت‌های مدرسه قرار گیرند و این موضوعی است که اکنون شرایطش بیش از پیش فراهم شده است. باید از این فرصت به نحو شایسته ای استفاده کرد.

وی با بیان این که باید همه به تحقق برنامه‌های مدرسه کمک کنند، اظهار کرد: می‌توانیم این سال را به یک سال ماندگار در اذهان عمومی مبدل کنیم. قطعاً این رویداد همه جهان را تحت تأثیر قرار داده است، بیاییم خاطرات شیرینی در این دوران رقم بزنیم تا دانش آموزان در آینده از مدیران و معلمان امروز با عنوان ایثارگران و فداکاران دوران کرونا یاد کنند.

وزیر آموزش و پرورش با یادآوری این که شرایط فعلی پایدار نمی‌ماند و تغییر خواهد کرد پس فرصت را نباید از دست بدهیم، اظهار داشت: پس از هر سختی، آرامشی برقرار خواهد شد. کرونا را باتدبیر و برنامه‌ریزی به یک فرصت طلایی تبدیل کنیم. در این شرایط امکان خلاقیت و نوآوری وجود دارد که نباید به‌سادگی از کنار آن گذشت.

حاجی میرزایی گفت: برای استمرار آموزش در دوران کرونا، با همکاری توانمندترین تیم فنی کشور موفق به طراحی و راه‌اندازی شبکه آموزشی دانش‌آموز (شاد) شدیم. مطمئناً کار در این حجم بزرگ، در حال حاضر با مشکلاتی نیز روبرو است و تنها تدبیر شما است که می‌تواند به ما در این مسیر کمک کند.

وی ادامه داد: در مدارس، شورای مدرسه را فعال کنید و با دعوت خانواده‌ها در مورد مسایل آموزشی و پرورشی مربوط به آموزش دانش آموزان در مدرسه تصمیم‌گیری کنید. ما از طرح‌ها و خلاقیت‌های تازه و جدیدی که از مدارس شروع می‌شود، استقبال خواهیم کرد.

 
 

نام:
ایمیل:
* نظر: