اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۰۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۲:۳۹
کد خبر: ۲۱۸۴۰
تاریخ انتشار: ۱۴:۱۵ - ۰۲ دی ۱۳۹۹ - 22 December 2020
وزیر راه و شهرسازی:
وزیر راه و شهرسازی گفت: با افتتاح آزادراه تبریز – سهند علاوه بر کم شدن گره ترافیکی تبریز، دسترسی آسان تری را به شهر جدید سهند و شهرک های اقماری این مسیر شاهد خواهیم بود.
اتصال ایستگاه خاوران به راه آهن تبریز، تسهیل‌گر اتصال به شمال قفقاز و اروپابه گزارش عصرپرس، محمد اسلامی، وزیر راه و شهرسازی در مراسم افتتاح آزادراه تبریز – سهند با اشاره به افتتاح این مسیر ۲۰ کیلومتری اظهار داشت: خوشحالیم که به لطف خدا یکی از آرزوها و مطالبات دیرینه در شهر تبریز محقق شد و آزادراه تبریز – سهند امروز به همه تلاشگران در این زمینه افتتاح شد.

وی ادامه داد: به این شکل آزادراه ۲۰ کیلومتری امروز در اختیار مردم قرار گرفت و با افتتاح آن گره بزرگی از ترافیک تبریز برداشته شده و دسترسی آسان تری به شهر جدید سهند و شهرک های اقماری که در این مسیر را با تسهیل تر و تسریع تر شدن آن شاهد باشیم.

براساس گزارش وزارت راه و شهرسازی، وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر لزوم تردد امن و ایمن در این مسیر، تصریح کرد: درخصوص افتتاح این آزادراه نکته حائز اهمیت پیگیری های استانداری آذربایجان شرقی، آقای پزشکیان که فوق العاده پیگیر بودند، سرمایه گذاران و شرکت های پیمانکار و همچنین نمایندگان مجلس در کنار شرکت مادرتخصصی تخصصی شهرهای جدید بود که همت ویژه ای را برای افتتاح آن به کار بستند.  

وی افزود: در وزارت راه و شهرسازی موضوع مهم در خصوص استان آذربایجان شرقی این است که این استان یک منطقه کانونی ترافیکی برای ترانزیت بار و مسافر است. به همین خاطر امروز ما شاهد پروژه های زیادی در این استان در بخش راه ها هستیم که بخشی در دست اجرا بوده که تا پایان دولت افتتاح و بخش دیگر همچنان ادامه دار خواهد بود.

این عضو کابینه دولت دوازدهم در ادامه با اشاره به پروژه های ریلی در آستان آذربایجان شرقی، گفت: در همین زمینه دیگر پروژه مهم در استان آذربایجان شرقی، پروژه راه آهن ایستگاه خاوران است که به بستان آباد خواهد رسید و اکنون فعال است.

وی ادامه داد: مهم این است که ایستگاه خاوران به ایستگاه موجود تبریز وصل شود چون این خط مسیر اتصال به اروپا و شمال قفقاز است. در تفاهنامه ای که با روسیه و آذربایجان داشته ایم به زودی و پس از بازسازی خط ریلی نخجوان شاهد بازگشایی این مسیر ریلی و ترافیک بار و مسافر به شمال قفقاز و اروپا باشیم. این مسیر جدا از مسیر منتهی به ایستگاه رازی است که در حال حاضر ارتباط در آن برقرار است.

اسلامی تصریح کرد: این پروژه بزرگی از لحاظ مالی است و با اینکه مسیر کوتاهی دارد اما حجم هزینه بالایی را شاهد هستیم. امیدواریم با همراهی لازم تامین مالی این پروژه انجام گرفته و راه آهن بتواند ایستگاه خاوران را به ایستگاه موجود اتصال دهد.

وزیر راه و شهرسازی در ادامه با اشاره به دیگر پروژه های آزادراهی و بزرگراهی استان آذربایجان شرقی گفت: پروژه تبریز – مرند هم در استان در دست اقدام بوده که تا پایان سال به بهره برداری می رسد. دیگر پروژه آزادراه تبریز – ارومیه است که در بازدید امروز شاهد عملیات اجرایی آن بودیم.

وی ادامه داد: همان طور که گفته شد بیشترین پروژه های آزادراهی را در حال حاضر در استان آذربایجان شرقی داریم که از دیگر موارد می توانیم به مراغه – هشت رود و تبریز – اهر از ورزقان اشاره داشته باشیم.

اسلامی تصریح کرد: همچنین راه آهن به سمت سراب و اردبیل از بستان آباد و میانه در دست اجرا بوده که این پروژه های ریلی به جز اینکه نیاز استان را تامین می کند به برقراری ترانزیت نیز منجر می‌شود. استان آذربایجان شرقی یک استان کانونی در کنار استان‌های آذربایجان غربی و اردبیل است که مجموعه این اتفاقات به زیرساخت‌های حمل‌و‌نقل کمک کرده تا بتوانند سهم بزرگی در شکوفایی اقتصادی استان داشته و شرایط تسهیل پیشرفت استان را تسهیل کنند.

وزیر راه و شهرسازی همچنین در این سفر به مساله آب گذر در جاده شهید کلانتری در آزادراه تبریز – ارومیه اشاره داشت و گفت: در این پروژه با هماهنگی سازمان حفاظت محیط زیست باید حداقل ۵۰۰ متر آب گذر در جاده شهید کلانتری در آزادراه تبریز – ارومیه احداث شود.

وی تصریح کرد: این یک ضرورت است که با تمام کردن تونل انتقال آب و پر شدن دریاچه ارومیه و بالا آمدن آب، ساخت آب گذر این پروژه نیز هرچه زودتر شروع شود. طبیعی است که با شروع این کار باید بخش عبور و مرور قطع شود تا با یک کار اجرایی سریع این آب گذر شروع شود. امیدواریم برای جلوگیری از آسیب ها به منطقه با تاکید شخص رئیس جمهور و تاکید دولت برای جلوگیری از خشک شدن دریاچه ارومیه و احیای دوباره آن، این اقدام برای ساخت آب گذر نیز عملیاتی شده و کار انتقال آب توقفی ایجاد نکند.
نام:
ایمیل:
* نظر: