اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۰۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۲:۳۹
کد خبر: ۲۱۸۰۰
تاریخ انتشار: ۱۲:۳۷ - ۰۱ دی ۱۳۹۹ - 21 December 2020
رئیس انجمن سوختگی ایران تاکید کرد:
رئیس انجمن سوختگی ایران با تاکید به راه اندازی صندوق حوادث سوختگی در کشور، گفت: همانطور که مجلس صندوقی را برای حمایت از حوادث ترافیکی ایجاد کرد در خصوص بیماران سوانح سوختگی نیز این اقدام صورت گیرد تا بیماران علاوه بر دغدغه بیماری مشکلات هزینه را نداشته باشند.

 راه اندازی صندوق حمایت از سوانح سوختگیبه گزارش خبرنگار سرویس اقتصادی عصرپرس، محمد جواد فاطمی رئیس انجمن سوختگی ایران در نشستی خبری  که به صورت ویدیو کنفرانس برگزار شد، با اشاره به اینکه هرساله اول دی ماه با شروع فصل زمستان روز ملی پیشگیری از سوختگی نامگذاری شده، گفت: متاسفانه کشور ایران از نظر آمار سوختگی در رده بالایی قرار دارد و حتی نسبت به کشورهایی که از نظر اقتصادی مشابه ما هستند، وضعیت بدتری دارد.

وی آمار سوانح سوختگی در کشور را سالانه ۲۰۰ هزار نفر عنوان کردو گفت: از این آمار ۳۰ هزار نفر در بیمارستان‌های سوختگی بستری و 3هزار نفر فوت می‌شوند.

فاطمی ادامه داد: این آمار باعث تحمیل هزینه جاری، روانی و مالی بر کشور می شود و در شرایط کنونی که با کرونا هم دست و پنجه نرم می‌کنیم باید سعی کنیم از حوادث قابل پیشگیری جلوگیری کنیم.

رئیس انجمن سوختگی ایران با تاکید بر پیشگیری از حوادث سوختگی در کشور، اظهار داشت: سه روش مهم در پیشگیری از سوختگی وجود داردکه یکی اجبار است، در هیچ زمینه‌ای نیست که نیاز به پیشگیری باشد و اجبار تاثیرگذار نباشد. در کووید۱۹ اجبار به ماسک زدن، اجبار به محدودیت تردد، اجبار به تعطیلی برخی مراکز و... توانست موثر واقع شود.

ایمنی اماکن و استفاده از سیستم های اطفاء حریق

فاطمی با اشاره به شایع ترین علت سوختگی در کشور، گفت: استفاده از  وسایل گازسوز شامل گاز پیکنیکی، گازهای کپسولی بیشترین علت سوختگی در کشور است.

وی با تاکید بر اجباری شدن سیستم های اطفاء و اعلام حریق در کشور، افزود: دومین اقدام مهم برای پیشگیری، استانداردسازی است؛ یعنی وسایل گرمایشی مدارس، اماکن عمومی باید  استاندارد باشد تا بدون نیاز به انسان، وسایل به شکل اتوماتیک جلوی سوختگی را بگیرند.

هزینه برای پیشگیری از سوختگی سرمایه‌گذاری در سلامت است

رئیس انجمن سوختگی ایران سومین نکته در بحث پیشگیری را آموزش دانست و گفت: تا زمانی که این اقدام انجام نشود نمی‌توانیم موفق باشیم. هزینه کردن برای پیشگیری از سوختگی نوعی سرمایه‌گذاری برای سلامت است. امیدوارم روزی برسد که مردم هنگام خرید و انجام هر کاری به ایمنی دقت بیشتری داشته باشند.

درمان کودکان دچار سوختگی سخت تر است

فاطمی با اشاره به اینکه شایع ترین علت سوختگی کودکان، سهل انگاری مراقبین است، تصریح کرد: اگر کودکان دچار سوختگی شوند سخت‌تر با بیماری مواجه می‌شوند. بدانید که سوختگی قابل درمان نیست، سوختگی بهبود پیدا می‌کند اما درمان نمی شود. پوست سوخته جایگزینی ندارد، با تغییر بدن فرد به واسطه سوختگی مشکلات زیادی در روابط اجتماعی، احساسی و... برایش به وجود می‌آید.

وی افزود: با راهکارهای ساده می‌توان با سوختگی مقابله کرد. کسانی که می‌سوزند باید بدانند که ما در کشوری زندگی می‌کنیم که منابع محدودی دارد و اختصاص این منابع به سوختگی اصلا کافی نیست و باعث می‌شود درمان دچار اشکال شود، تخت و تجهیزات کافی برای اینکار نداشته باشیم، پانسمان مناسب نداشته باشیم و در نهایت در مرحله بازتوانی هم مشکلات عدیده خواهیم داشت.

فوت 50درصد بیماران کرونایی دجار سوختگی

فاطمی در ادامه با اشاره به افزایش آمار سوختگی بر اثر الکل در بحران کرونا، گفت: 20 درصد سوختگی دست بر اثر استفاده از الکل در کشور افزایش یافته و متاسفانه 50 درصد از بیماران کرونایی دچار سوختگی فوت می کنند.

توانایی متخصصین ایرانی در جراحی پلاستیک

رئیس انجمن سوختگی ایران در پاسخ به سوال عصرپرس مبنی براینکه کشور ما از نظر درمان سوانح سوختگی و جراحی پلاستیک در چه رتبه ای قرار دارد؟ گفت:هیچ عمل جراحی در دنیا نیست که ایران توانایی انجام آن را نداشته باشد اما مسئولین باید تکنولوژی های جدید را در این خصوص وارد کنند.

وی با تاکید براینکه بیماران دچار سوختگی نیاز به انتقال برای درمان به خارج کشور را ندارد، گفت: با وجود توانایی های متخصصین داخلی درمان برای بیماران حادثه دیده در کشور محیاست اما به دلیل عدم همکاری بیمه ها در موارد سوختگی و اینکه جراحی پلاستیک را زیبایی می دانند بیماران با مشکلات زیادی مواجه هستند.

فاطمی افزود: انجمن ققنوس تمام هزینه های جراجی پلاستیک بیمار را با فرانشیز انجام می دهد اما هیچ جراح پلاستیکی توانایی برگرداندن فرد آسیب دیده را به روز اول ندارد بنابراین تاکید ما همواره بر پیشگیری است.

راه اندازی صندوق حمایت از سوانح سوختگی

وی در ادامه با اشاره به راه اندازی صندوق حوادث سوختگی در کشور، گفت: همانطور که مجلس صندوقی را برای حمایت از حوادث ترافیکی ایجاد کرد در خصوص بیماران سوانح وسوختگی نیز این اقدام  صورت گیرد تا بیماران علاوه بر دغدغه بیماری مشکلات هزینه را نداشته باشند.

رئیس انجمن ققنوس گفت: برخی از وزارتخانه ها مانند وزارت نیرو، راه و شهرسازی، نفت و آموزش و پرروش باید در کنار وزارت بهداشت قرار گیرند تا با همت ملی و همراهی مردم بتوانیم مشکلات این بخش را کم کنیم.

 




خبرنگار: پروین مرادی

 


نام:
ایمیل:
* نظر: