اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۰۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۲:۳۹
کد خبر: ۲۱۷۹۹
تاریخ انتشار: ۱۲:۳۵ - ۰۱ دی ۱۳۹۹ - 21 December 2020
رئیس بیمارستان شهید مطهری:
رئیس بیمارستان شهید مطهری، با اشاره به اینکه متاسفانه هزینه های سوختگی در کشور سرسام آور است و هر بیمار بستری حدود 100تا 150 میلیون هزینه بستری دارد، گفت: این در حالی است که 90 درصد سوختگی ها در کشور قابل پیشگیری است.

90 درصد سوختگی ها قابل پیشگیری استبه گزارش خبرنگار سرویس اقتصادی عصرپرس، مصطفی ده مرده‌ئی رئیس بیمارستان  شهید مطهری در نشست خبری که به مناسبت روز ملی پیشگیری ازسوانح سوختگی به صورت ویدیو کنفرانس برگزار شد، با تاکید براینکه 90 درصد سوختگی ها قابل پیشگیری است، گفت: ۷۵ درصد موارد پیشگیری از سوختگی مربوط به سایر ارگان ها و نهادها است و وزارت بهداشت، تنها ۲۵ درصد در این خصوص سهیم است.

ده مرده ئی در ادامه با اشاره به اینکه آمار سوختگی برای ایران خیلی زیاد است و جزو کشورهای ضعیف در پیشگیری هستیم، گفت: بیماران حوادث سوختگی  همیشه جزو فراموش شدگان بوده اند و در حال حاضر و در شرایط کرونایی کشور به فراموشی سپرده شده اند.

وی با بیان اینکه هر بیمار سوخته در سه مرحله شامل قبل از بیمارستان، در بیمارستان و بعد از بیمارستان تحت مراقب هستند، گفت: متاسفانه هزینه های سوختگی در کشور سرسام آور و هر بیمار بستری حدود 100تا 150 میلیون هزینه بستری در بخش دولتی دارد.

رئیس بیمارستان شهید مطهری، افزود: اگر فرد سوخته در آی سی یو بخش خصوصی بستری شود، این هزینه شاید به یک میلیارد هم برسد.

وی با انتقاد از بیمه ها که به درستی نیازهای بیماران سوخته را پوشش نمی دهند، ادامه داد: هزینه پانسمان فرد سوخته بعد از مرخص شدن از بیمارستان، 500 تا 600 هزار تومان است که بیمه ها فقط یک سوم آن را تقبل می کنند.

هزینه 5 میلیاردی تخت های بیمارستانی سوختگیدر کشور

ده مرده ای با بیان اینکه هر تخت سوختگی در بیمارستان حدود 5 میلیارد تومان هزینه دارد، افزود: در حال حاضر اتاق های بیمارستان شهید مطهری 5 تخته است و همین مسئله باعث انتقال عفونت می شود.

رئیس بیمارستان شهید مطهری، با تاکید براینکه هزینه های بالای بعد از بیمارستان فرد آسیب دیده، گفت: در حال حاضر قیمت یک نوع پماد  سوختگی حدود ۳۰ دلار است که قبلا با ارز دولتی وارد می شود و بیماران می توانستند آن را تهیه کنند. اما، با توجه به واردات این پماد با ارز آزاد بیماران توان تهیه آن را ندارند.

وی افزود: بیماران سوخته باید روزانه یک عدد پماد استفاده کنند تا وضعیت آن بدتر نشود.

ده مرده ئی، با تاکید براینکه تحریم ها باعث شده تا نتوانیم از پانسمان های نوین برای افراد سوخته استفاده کنیم، گفت: قیمت لباس سوختگی در حال حاضر حدود ۱۰ تا ۱۵ میلیون تومان است که فقط ۵ درصد بیماران سوخته توان خرید آن را دارند.

آموزش گامی مهم  در پیشگیری از سوانح سوختگی است

وی در ادامه در پاسخ به سوال عصرپرس مبنی بر تاثیر آموزش و کاهش فرد آسیب دیده تا قبل از رسیدن به بیمارستان، گفت: اگر ما بتوانیم روزانه در فضای مجازی آموزش های یک تا دو دقیقه ای را برای همراهای فرد آسیب دیده سوانح سوختگی ارائه دهیم می توانیم درصد سوختگی را کاهش دهیم.

رئیس بیمارستان شهید مطهری، افزود: همراه بیمار باید اقدامات اولیه از جمله حفظ اعتماد به نفس، استفاده نکردن از مواد خمیردندان بر روی بدن بیمار، خروج به موقع بیمار از محل حادثه، شستشوی بدن بیمار با آب با  دمای اتاق، پوشاندن ضایعه با پارچه سفید و انتقال بیمار به اولین بیمارستان سوانح سوختگی را انجام دهند.

تلفیق طب سنتی و مدرن در درمان سوختگی 

ده مرده ئی در پاسخ به سوال دیگر عصرپرس در خصوص تاثیر طب سنتی و مدرن در درمان سوختگی، گفت: هر روز ادعا های زیادی برای درمان سوختگی می شود که تنها صرف ادعا ملاک ما نیست و پس از طی انجام آزمایشات مختلف و صحت سنجی از برخی داروهای گیاهی در سطح کشور استفاده می شود که در حال حاضر سه دارو که تاثیر خوبی بر سوختگی داشته اند به تایید سازمان غذا و دارو رسیده و مورد استفاده قرار می گیرد.

وی افزود: ما باید طب سنتی را در کنار طب مدرن احیا کرده و با تلفیقی از این دو در درمان سوختگی گام برداریم.

 

 

خبرنگار: پروین مرادی

 

 

 

 


نام:
ایمیل:
* نظر: