اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۰۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۲:۳۹
کد خبر: ۲۱۷۱۹
تاریخ انتشار: ۱۴:۳۱ - ۲۶ آذر ۱۳۹۹ - 16 December 2020
وزیر بهداشت
وزیر بهداشت گفت:نگذارید گذر شب یلدا برای کوتاه کردن این شب طولانی زمستان، به اندوه طولانی برای خانواده ها تبدیل شود و بزرگان و پیشکسوتان را از دست بدهیم و مدت ها سیاهپوش لحظه هایی شویم که غفلت کردیم.
نمکی:نگذارید شب یلدابه اندوه طولانی برای خانواده ها تبدیل شود
به گزارش عصرپرس، سعید نمکی در ارتباط زنده تصویری ظهار داشت: متاسفانه در روزهای اخیر در آمریکا با طوفان مرگ روزانه سه هزار نفر روبرو بودیم و این را بارها گفته ام که برای ما غم انگیز است که یک شهروند در هرکجای دنیا حتی آنها که حکومت ها و دولت هایشان، واکسن و دارو را از مردم ما در این تحریم ها دریغ می کنند، به کووید19 مبتلا شود یا جان خود را از دست بدهد و همیشه غصه خورده ایم و برای مردم جهان دعای سلامتی کرده ایم. 
 
وی افزود: آمریکا، اسپانیا، فرانسه، انگلیس، ترکیه، روسیه و آلمان نسبت به ایران، موارد ابتلا و مرگ و میر بیشتری را تجربه کرده اند. در موارد تجمعی ابتلا و مرگ و میر نیز آمریکا و کشورهای اروپایی در رده های نخست قرار دارند و ایران در رتبه های پایین تری است. 
 
وزیر بهداشت خاطرنشان کرد: در ایران تا کنون 52 هزار و 670 نفر بر اثر کووید19 جان خود را از دست داده و بیش از یک میلیون نفر نیز به این بیماری مبتلا شده اند و روزهای سختی را گذرانده ایم. منحنی مرگ و میر روزانه بیماران در کشور در پیک سوم در مقابل کاری که همکاران ما با همراهی مردم و دستگاه های اجرایی و مردم نهاد سر به فرود و تعظیم درآورده است. 
 
نمکی تاکید کرد: در طرح شهید قاسم سلیمانی تا کنون بیش از 22 هزار و 500 تیم مراقبتی و رهگیری تشکیل شده و از افراد مشکوک، تست های آزمایشگاهی انجام می شود و حدود 73 هزار و 500 نفر در این تیم ها متشکل از همکاران ما و عزیزان سازمان بسیج و سایر دستگاه ها مشارکت دارند.
 
وی ادامه داد: بیش از 8 هزار و 100 تیم برای مراقبت در منزل از بیماران با حدود 20 هزار و 500 نفر تشکیل شده که خوشبختانه هر روز به تعداد این تیم ها و سازمان های مردم نهادی که در کنار ما قرار می گیرند، افزوده می شود. 
 
وزیر بهداشت خاطرنشان کرد: با کمک همکاران ما و سایر دستگاه ها، بیش از 10 هزار تیم نظارتی با مشارکت بیش از 33 هزار نفر تشکیل شده و در حوزه نظارت با کمک سایر دستگاه ها بر اجرای پروتکل های بهداشتی، نظارت مستمر داریم و امیدواریم که نظارت ها را گسترده تر کنیم. 
 
نمکی گفت: در زمینه حمایت از افرادی که در قرنطینه خانگی یا در اقامتگاه های در نظر گرفته شده، قرنطینه هستند، بیش از 20 هزار تیم حمایتی با کمک 55 هزار نفر شامل برادران و خواهران بسیجی تشکیل شده و سازمان های مردم نهاد، خیّرین و مردم نیز در این حوزه به تیم های حمایتی کمک می کنند.
 
وی افزود: نقشه زیبای ایران تا هفته های پیش، سراسر قرمز بود اما امروز آتش سرخ التهاب جای خودش را به دم سردی نارنجی و زرد بدل می کند. البته نقشه های ما شنبه هر هفته بروز رسانی می شود و برآورد ما این است که در بروز رسانی نقشه ایران در روزهای آینده، لکه های قرمز کمتری در کشور داشته باشیم. 
 
وزیر بهداشت اظهار داشت: وضعیت بیماری و مرگ و میر بیماران در کشور فراز و فرود داشته و خوشبختانه به شدت نزول پیدا کرده است. این قابلیت خوشبختانه برای ما فراهم شده که به لحظه و در طول 24 ساعت شبانه روز، وضعیت بیماری در شهرهای کشور را رصد کنیم و بنده هر شب تا پاسی از نیمه شب وضعیت کشور را با همین سامانه رصد می کنم. 
 
نمکی یادآور شد: آنچه که حاصل حرکت بزرگ ملی است که همه در کنار هم از جمله بسیج، هلال احمر، صدا و سیما، اطلاع رسانی، ناجا، سازمان های مردم نهاد و همکاران ما در شبکه بهداشت و درمان کشور از بهورزان تا سایر نیروهای بهداشتی و درمانی و علوم آزمایشگاهی کشور توانسته اند، سر منحنی را به سمت پایین خم کنند.
 
وی تاکید کرد: تقاضای عاجزانه بنده و همه همکارانی که توانسته اند غول سهمگین کرونا را با خستگی و توان فرستایی مهار کرده و به زنجیر بکشند این است که اگر خدای ناکرده باز به روزهای بی خیالی گذشته برگردیم و تصور کنیم که غول بیماری برای همیشه مهار شده، دوباره این غول خفته بیدار می شود و همه ما را لگدمال می کند. 
 
وزیر بهداشت اظهار داشت: امروز گزارش هایی از جهش و موتاسیون ویروس در اروپا به ما رسیده و ویروس کرونا، خطرناک تر و بیماری زاتر و با قدرت سرایت بیشتری بروز و ظهور پیدا کند و اگر آتش این اتفاق بسیار ناگوار، دامن ما را گرفت، روزهای بسیار سخت و سهمگینی را در پیش خواهیم داشت. به همین دلیل نباید برای ایام خوشِ گذرا به دام روزهای سخت و سنگین بیفتیم.
 
نمکی افزود: یکی از ایامی که ما را نگران کرده، شب یلدا است. تقاضا می کنم که مردم عزیز این هشدار خدمتگزار کوچک شان را بسیار جدی بگیرند. به عنوان نمونه بیش از 65 درصد از موارد ابتلا در استان خراسان جنوبی که بنده به آنجا سفر کرده بودم، به دلیل دورهمی و گردهمایی های خانوادگی و شب نشینی ها بود. 
 
وی تصریح کرد: نگذارید گذر شب یلدا برای کوتاه کردن این شب طولانی زمستان، به اندوه طولانی برای خانواده ها تبدیل شود و بزرگان و پیشکسوتان را از دست بدهیم و مدت ها سیاهپوش لحظه هایی شویم که غفلت کردیم. 

وزیر بهداشت گفت: همانگونه که سیزده بدر را به عنوان روزی که ایرانیان قبل و بعد از اسلام و انقلاب هرگز در خانه ننشسته بودند و امسال نشستند، شب یلدا را هم باید در خانه با جمعیت کم بمانیم از گردهمایی و دورهمی های بزرگ بپرهیزیم که هم شما در سلامت باشید و هم همکاران ما در آرامش خیال باشند و فرصتی برای نفس کشیدن تازه داشته باشند.
نام:
ایمیل:
* نظر: