اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۰۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۲:۳۹
کد خبر: ۲۱۷۱۵
تاریخ انتشار: ۱۲:۰۶ - ۲۶ آذر ۱۳۹۹ - 16 December 2020
با حضور معاون علمی و فناوری رییس جمهوری؛
۴ طرح کلان ملی فناوری حوزه‌های سلامت، الکترونیک و حمل و نقل پیشرفته با حضور معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری رونمایی شد.
۴ طرح کلان ملی فناوری رونمایی شدبه گزارش عصرپرس از معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، موتور سنکرون آهن ربای دائم با سیم‌پیچی متمرکز، سواب داکرون نمونه‌گیری ویروس کوید ۱۹، سیستم‌های کاشت حلزون شنوایی و تب‌سنج مادون قرمز غیر تماسی چهار طرح کلان ملی است که توسط شرکت های دانش بنیان تولید و به بازار عرضه شده و با حضور سورنا ستاری رونمایی شد.

پیوند فناوری دانش‌بنیان‌ها با صنعت

پیمان صالحی، معاون نوآوری و تجاری‌سازی معاونت علمی و فناوری رییس جمهوری در این مراسم گفت: تجاری سازی طرح‌های نوآورانه تا رسیدن به محصول و  برطرف سازی نیازی از نیازهای اساسی جامعه یکی از اولویت‌های راهبردی مرکز طرح‌های کلان ملی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری است.

صالحی افزود: با توجه به نیازهای فناورانه گوناگون صنایع، شرکت‌های دانش‌بنیان می‌توانند برطرف کننده این نیازها باشند و کشور را در مسیر پیشرفت هدایت کنند. بر همین اساس، تلاش داریم بخش فناوری و صنعت را با یکدیگر پیوند دهیم و مشکلات جامعه را با تکیه بر توانمندی شرکت‌های دانش‌بنیان برطرف کنیم.

وی گفت: مرکز طرح‌های کلان ملی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری برای رفع نیازهای فناورانه و نوآورانه کشور برنامه‌های کوتاه مدت و بلند مدت را در دستور کار قرار داده است. از سوی این مرکز، برخی از حوزه‌های فناورانه به طور ویژه هدف‌گذاری شده‌اند که سلامت یکی از مهم‌ترین این ‌حوزه‌ها به شمار می‌رود.

معاون نوآوری و تجاری‌سازی معاون علمی و فناوری رییس جمهوری، با بیان این‌که مجریان طرح‌های کلان ملی، فعالان بخش خصوصی و شرکت‌های دانش‌بنیان هستند، ادامه داد: بخش‌های دولتی می‌توانند به عنوان بهره‌بردار نقش‌آفرین باشند و در سرمایه‌گذاری یا حمایت از تحقق طرح‌های کلان ملی فناوری مشارکت کنند.

برخورداری دارندگان نشان ایران‌ساخت از حمایت رسانه‌ای و تبلیغاتی

پرویز کرمی دبیر ستاد فرهنگ سازی اقتصاد دانش بنیان و توسعه صنایع نرم و خلاق معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، با تاکید بر حمایت از محصولات دانش‌بنیان دارنده نشان ایران‌ساخت، گفت: محصولات دانش بنیان واجد شرایط، با اخذ مجوز از معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری موفق به دریافت نشان ایران ساخت می‌شوند و می‌توانند از حمایت‌های معاونت علمی برای تبلیغات و معرفی محصولات خود در رسانه ملی و سایر رسانه‌ها برخوردار شوند.

کرمی خاطر نشان کرد: این محصولات، در دیگر رسانه‌ها از جمله روزنامه جام جم، رسانه‌های گروهی و فضای مجازی امکان تبلیغ دارند. تجهیزات دستگاه های تولیدشده در صورت دریافت نشان ملی ایران‌ساخت بر روی محصولات خود، می‌توانند از حمایت های ترویجی، پوشش خبری و حمایت‌های تبلیغاتی برای معرفی و ترویج هرچه بیش‌تر محصولات ایران‌ساخت بهره ببرند.

رفع نیاز کشور به الکتروموتورها

شرکت فناوران سپهران موتور یکی از شرکت‌های دانش‌بنیان زیرمجموعه هلدینگ پیشران الکتریک شریف، با حمایت مرکز طرح‌های کلان ملی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری موفق شد موتور سنکرون آهن ربای دائم با سیم‌پیچی متمرکز را در بازه‌های توانی گوناگون تولید کند.

این محصولات دانش‌بنیان از اندازه توانی ۳۸۰ وات تا ۵۰کیلووات برای کاربردهای گوناگونی مانند کولر، فن‌های صنعتی، بالابرهای خانگی، خودروهای ون برقی، موتورسیکلت‌های برقی گسترش یافته و امکان تولید الکتروموتورهایی تا توان ۲۰۰ کیلووات فراهم شده است.

از ویژگی‌های این الکتروموتور ایران‌ساخت می‌توان از حذف تسمه و پولی از ساختار نام برد که باعث افزایش بهره وری کل سیستم می‌شود و نویز محیطی را کاهش می‌دهد.

الکتروموتورهای تولیدی شرکت فناوران سپهران موتور متناسب با نیاز بازار در رنج توانی ۳۸۰ تا ۱۰۰۰ وات برای استفاده در فن‌های صنعتی طراحی و تولید شده‌اند. نتایج به‌دست آمده از تست عملی الکتروموتورها بر روی کولرها نشان می‌دهد استفاده از این نوع الکتروموتورها باعث صرفه جویی ۴۵ درصدی در مصرف انرژی خواهد شد.

یکی دیگر از مجموعه محصولات شرکت فناوران سپهران موتور الکتروموتورهای مربوط به خودروهای ون سرعت پایین است. با توجه به نیاز کشور توسط این شرکت دانش‌بنیان الکتروموتورهایی در اندازه‌های توانی ۷ تا ۱۰ کیلووات برای استفاده در این مدل از خودروها طراحی و تولید شده است.

با حمایت‌های صورت گرفته، این شرکت دانش‌بنیان تحقیق و توسعه را در این حوزه ادامه داد و توانسته است در مسیر تولید موتورهای الکتریکی خودروهای برقی و اتوبوس‌های برقی حرکت کند.

تسهیل و تسریع نمونه‌گیری ویروس کرونا

شرکت دانش‌بنیان حکیمان افق پارس سبزینه با ساخت «سواب داکرون نمونه‌گیری ویروس کوید ۱۹» در مسیر رفع یکی از نیازهای حوزه سلامت کشور گام برداشت. این دستاورد فناورانه نیز در قالب طرح کلان ملی فناوری از سوی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری حمایت شده است.

سواب‌های نمونه‌گیری ویروس این شرکت دانش‌بنیان در ۲ شکل حلقی و بینی ساخته ‌شده‌اند که ضمن قابلیت جذب بالا و بازیابی اثربخش در محیط کشت، با انعطاف‌پذیری توأم با استحکام بالای خود، ضمن راحتی و عدم ایجاد درد در بیمار، سهولت را در استفاده برای نمونه‌گیر به همراه دارند.

با توجه به نیاز مبرم به این ابزار و هزینه‌های هنگفت واردات نمونه‌های خارجی، تولید موفق این محصول توسط فعالان فناور این شرکت دانش‌بنیان، بخش مهمی از نیاز حوزه سلامت را تامین کرد. ظرفیت روزانه تولید این شرکت دانش‌بنیان ۷۵هزار عدد از سواب‌های نمونه‌گیری است و ضمن اشتغال برای ۲۰ نفر از متخصصان و فارغ‌التحصیلان دانشگاهی، درآمد ۱۰۰میلیارد ریالی را در مدت کم‌تر از ۴ماه و باوجود شرایط نوسانات ارزی به ارمغان آورد.

بازگشت شنوایی بیماران با حلزون شنوایی ایران‌ساخت

یکی دیگر از طرح‌های کلان ملی مورد حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری که در این مراسم رونمایی شد، یکی از نیازهای جدی ناشنوایان را با تولید بومی سیستم‌های کاشت حلزون شنوایی تامین کرده است.

شرکت دانش‌بنیان طنین پرداز پاسارگاد با تولید ایران‌ساخت سیستم‌های تشخیص نارسایی شنوایی، سیستم های تحریک الکتریکی وآکوستیکی، حوزه سلامت را به این دست محصولات دانش‌بنیان بی‌نیاز کرد.

حلزون‌های شنوایی تولید شده توسط این شرکت، آماده رقابت با محصولات مشابه خارجی است و از ویژگی‌هایی مانند یکپارچه بودن، طراحی مدرن، قابلیت استفاده طولانی مدت بدون نیاز به شارژ باطری بهره‌ می‌برد.

تا کنون ۴ نسل از سیستم‌های کاشت بیرونی حلزون شنوایی توسط این شرکت دانش‌بنیان به تولید رسیده است و با حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری، تازه‌ترین و پیشرفته‌ترین نسل از این حلزون‌ها، مطابق با آخرین استانداردها، کارایی بالا، رابط کاربری فارسی و هزینه پایین‌تر از نمونه وارداتی در عین کیفیت مطلوب، به یاری بیماران آمده است.

در کنار این تجهیز فناور، زمینه برای تولید دیگر محصولات دانش‌بنیان نیز فراهم شده است و دستگاه تحریک‌کننده الکتریکی شنوایی که در تسکین بیماری‌های گوش و آماده‌سازی پیش از جراحی بیماران برای کاشت حلزونی کاربرد دارد، تولید شده است.

بی نیازی از واردات با تب‌سنج‌های غیر تماسی ایران‌ساخت دقیق

طرح کلان ملی فناوری تب‌سنج مادون قرمز غیر تماسی شرکت لیو فناوری هوشمند به گونه‌ای طراحی شده است که بدون در نظر گرفتن دمای اتاق، دمای سطح پوست را با دقت بالا نشان می‌دهد.

نمونه‌های وارداتی مشابه این تب‌سنج، از آن‌جایی‌که دما را از بیرون شناسایی می‌کند، با خطاهای متعددی مواجه می‌شود، اما فعالان فناوری کشورمان این دستگاه را متناسب با شرایط گوناگون بومی کشور تولید کرده‌اند. این محصول ضمن اخذ مجوزها و تاییدیه‌های فنی داخلی و بین‌المللی در شرایط ویژه کرونا تولید شده است.

طرح کلان ملی فناوری تب‌سنج غیر تماسی ایران‌ساخت، از زمستان سال گذشته و با شیوع ویروس کرونا مورد حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری قرار گرفت و تأمین نیاز مراکز بهداشتی و درمانی به این تجهیز پزشکی را هدف قرار داد.

این شرکت دانش‌بنیان با بهره‌گیری از جوانان متخصص مقاطع ارشد و دکتری بیش‌ترین تمرکز خود را بر روی تحقیق و توسعه محصولات دانش‌بنیان حوزه سلامت قرار داد و موفق شد ضمن اخذ تاییدیه‌های ملی و بین‌المللی، به عنوان نخستین شرکت داخلی تب‌سنج غیر تماسی را بومی‌سازی کند.

رونمایی از محصولات کلان ملی قرار بود با حضور خبرنگاران به صورت آنلاین انجام شود، اما در آخرین لحظه لغو و مقرر شد اجرای برنامه در زمان دیگر  اعلام شود. این برنامه در نهایت با حضور شرکت ها برگزار شد.
نام:
ایمیل:
* نظر: