اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۰۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۲:۳۹
کد خبر: ۲۱۷۱۴
تاریخ انتشار: ۱۱:۵۶ - ۲۶ آذر ۱۳۹۹ - 16 December 2020
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب کشور خبرداد:
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب کشور از آغاز طرح امید آّب خبرداد و گفت:این طرح به سه دسته مشترکین خوش‌مصرف، کم مصرف و بد مصرف تقسیم شده که در این راستا مشترکینی که تا 30 درصد الگوی مصرف را رعایت کنند از تخفیف صد در صدی برخوردار می شوند.

تخفیف صددرصدی برای مشترکین کم مصرف در طرح آب امیدبه گزارش خبرنگار سرویس اقتصادی عصرپرس، حمیدرضا جانباز در نشست اطلاع‌رسانی آغاز به کار رسمی طرح آب امید که با حضور معاونین این شرکت آبفای کشور برگزار شد، با تاکید براینکه اصلاح الگوی مصرف با مصوبه هیات وزیران و در قالب طرح آب امید اجرا خواهد شد، گفت:  به رغم محدودیت‌های مالی دولت در بودجه سال آتی 36 درصد افزایش را در بخش آب و فاضلاب شاهد هستیم که نشان می دهد دولت به طرح‌های زیربنایی آب و فاضلاب توجه دارد.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب کشور با اشاره به اینکه طرح ملی آب امید همزمان با طرح برق امید و در راستای طرح تشویق اصلاح مصرف و حمایت از مشترکین کم مصرف تهیه شد، گفت: وزارت نیرو اولویت را به برق امید دانست که طی هفته‌های گذشته با مصوبه دولت اصلاح الگوی مصرف آب هم در دستور کار قرار گرفت.

تخفیف صددرصدی برای مشترکین کم مصرف آب

وی افزود: هیات وزیران در راستای طرح آب امید چهار تکلیف را در مصوبه تعیین کرده که اولین مورد مربوط به صورت حساب مشترکینی است که یک سوم الگوی مصرف، مصرف آ‌ب داشته باشند تخفیف صد در صدی اعمال خواهد شد.

جانباز در ادامه با اشاره به مصوبه سال 94 و قانون توسعه و بهینه‌سازی آب شرب شهری و روستایی کشور ، گفت: در این مصوبه دولت مکلف به تهیه الگوی مصرف آب شود البته این نکته را باید در نظر داشت که کشور ما به لحاظ اقلیمی متنوع است بنابراین میزان مصرف آب متفاوت خواهد بود.

وی تاکید کرد: طبق مصوبه یاد شده مشترکین مناطق سردسیر که الگوی سرانه مصرف‌شان در هر ماه 13 متر مکعب و در مناطق گرمسیر 18 متر مکعب محاسبه شده است و به طور متوسط میزان مصرف برای هر نفر در هر ماه 15 متر مکعب در نظر گرفته شده است.

الگوی مصرف به ازای هر نفر 15 متر مکعب در ماه است

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب کشور تاکید، کرد: بر اساس مصوبه چنانچه مشترکین الگوی مصرف را رعایت کنند با تخفیف صد در صد مواجه خواهند شد. الگوی مصرف 15 متر مکعب تعیین شده و متوسط بعد خانوار 3.4 نفر خواهد بود بنابراین حدود 53 لیتر برای هر نفر در روز محاسبه خواهد شد که بنا به تعریف سازمان جهانی بهداشت این میزان آب مورد نیاز مشترکین را تامین خواهد کرد.

 تخفیف صددرصدی برای مشترکین کم مصرف در طرح ملی آب امید

 4 میلیون از جمعیت کشور شامل طرح ملی آب امید می شوند

 وی با تاکید براینکه این تخفیف شامل سکونت‌گاه‌های غیردائم و باغ‌ویلاها نمی‌شود، اظهار داشت: این مصوبه افزایش قیمت آب نیست و پیش بینی ما این است که چهار میلیون نفر از جمعیت کشور مشمول طرح آب امید شوند.

فرصت 6 ماهه به مشترکین پرمصرف در راستای اصلاح الگوی مصرف

وی ادامه داد: مشترکین 6 ماه فرصت دارند نسبت به اصلاح مصرف خود اقدام کنند و ما نیز اطلاع‌رسانی، آموزش و ترغیب مشترکین به استفاده از ابزارآلات کاهنده مصرف را خواهیم داشت. پس از آ‌ن اگر مشترکین بیش از الگو مصرف کنند با تصویب وزارت نیرو آب‌بهای گرانتری باید بپردازند.

مشترکین بدمصرف دو برابر الگو مصرف دارند

جانباز گفت: به رغم اینکه مشترکین کم مصرف 16 میلیون نفر از جمعیت را شامل می‌شوند اما میزان مصرف آب این تعداد 30 درصد آب کشور است اما مشترکین بدمصرف دو برابر الگو مصرف دارند و یک و نیم میلیون نفر از جمعیت کشور را شامل می‌شوند و حجم آب مصرفی این تعداد 18 درصد آب کشور است که بیشتر به مصرف استخر و آبیاری فضای سبز می‌رسد.

وی در ادامه با اشاره به اینکه در ابتدای بحران کرونا به دلیل رعایت مسائل بهداشتی مصرف آب در کشور 45 درصد افزایش یافت، گفت: اما با رعایت و همراهی مردم بعد از مدتی میزان مصرف به میزان 13 درصد افزایش مصرف در کشور رسیدیم.

اپیدمی ناشی از آلودگی آب در بحران کرونا نداشته ایم

مدیرعامل شرکت آبفای کشور تاکید کرد: با هماهنگی  و همکاری با وزارت بهداشت به رغم شیوع کرونا تاکنون هیچ بیماری و اپیدمی ناشی از آلودگی آب نداشته ایم.

وی در پاسخ به سوالی در خصوص تعیین آب بهای مشترکین  ساکن در آپارتمان‌ها با کنتور مشترک، گفت: در ساخت‌وسازهای قدیمی در تعدادی از کلانشهرها از جمله تهران 11 درصد مشترکین کنتور مجزا ندارند اکنون با اقدام سازمان مهندسی ساختمان بنا بر این است که اکثر آپارتمان‌ها انشعاب مجزا داده  شود .

وی افزود: سیاست وزارت نیرو تفکیک انشعابات است تا عدالت رعایت شود و این حرکت به طور جدی دنبال می‌شود. البته برای اجرای طرح امید فعلا مشترک طرف حساب است و از طریق بعد خانوار ورود نمی‌کنیم.

استفاده از ابزارالات کاهنده در جهت مدیریت مصرف

جانباز باشاره به تبصره 18 استفاده از ابزارآلات کاهنده برای مدیریت مصرف ، گفت: طرح آب امید معطوف به اصلاح مصرف در بخش خانگی است که 26 میلیون و 300 هزار مشترک را شامل می‌شود که 4.7 میلیارد متر مکعب آب مصرف می‌کنند.

 ویبیان اینکه طی سال‌های گذشته بازچرخانی آب در صنایع در دستور کار قرار گرفته، گفت: سیاست ما این است که حتی در استان‌های خشک هم بخش صنعت نسبت به بازچرخانی پساب ترغیب شود و به این ترتیب آب جدیدی در اختیار صنایع قرار داده نخواهد شد.

اجرای طرح ملی آب امید در راستای مدیریت مصرف

مدیرعامل شرگت آبفای کشور با اشاره به اینکه چهار میلیون مشترکی که مشمول طرح آب امید می‌شوند و از تخفیف برخوردار خواهند شد، گفت: در این راستا 200 میلیارد تومان از درآمد ما حذف خواهد شد اما در مقابل بهره ما در جایی است که میزان مصرف مدیریت شود و هزینه چند هزار میلیاردی برای تامین آب نداشته باشیم تا مجبور شویم تاسیسات را اضافه کنیم.

وی افزود: در هر حال طی شش ماه آینده در صورت لزوم شورای اقتصاد نسبت به افزایش تعرفه‌ها و یا جریمه تصمیم‌گیری خواهد کرد.

85 درصد از مشترکین آب قبض کاغذی دریافت نمی کنند

جانباز با تاکید بر حذف قبوض کاغذی آب، گفت: در حال حاضر برای 85 درصد از مشترکین قبض آب صادر نمی‌شود و تا پایان سال در قالب پویش در بخش سازوکاری این رقم به صد در صد خواهد رسید.

12.6 درصد میزان هدر رفت آب در کشور است

در ادامه حمیدرضا کشفی معاون شرکت آبفای کشور در پاسخ به سوال عصرپرس در خصوص میزان هدررفت آب و اقدامات صورت گرفته در راستای هوشمند سازی شبکه آبرسانی آب کشور، گفت: در حال حاضر سالانه حدود 8و نیم میلیارد متر مکعب آب در بخش شهری و روستایی تولید می شود که25.4  درصد از آن آب بدون درآمد است.

وی افزود: این میزان لزوما بخاطر هدر رفت آب نیست و بخشی از آن مصارف مجاز بدون درآمد است که با توجه به طرح آب امید در سال آینده اضافه می شود اما به طور کلی حدود12.6 درصد هدر رفت واقعی آب در کشور است که باید با تامین اعتبارات و بازسازی شبکه اصلاح شود.

کشفی ادامه داد: در بحث هوشمندسازی شبکه آبرسانی کشور اعتبار ملی تخصیص داده نشده اما استانها از محل اعتبارات خود اقداماتی را انجام داده اند به طوری که در شهر مشهد تمام برنامه های آبفا به صورت هوشمند اجرا می شود و در شهر تهران، شیراز نیز این قابلیت وجود دارد و در برخی شهر ها نیز در حال توسعه و پیاده سازی شبکه هوشمند هستند.






خبرنگار: پروین مرادی 
نام:
ایمیل:
* نظر: