اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۲:۱۸
کد خبر: ۲۱۷۰۲
تاریخ انتشار: ۱۴:۵۹ - ۲۵ آذر ۱۳۹۹ - 15 December 2020
وزیر نیرو در جمع خبرنگاران:
وزير نيرو گفت: امروز اتكاي صنعت برق به منابع دولتي بسيار ناچيز است، اگرچه در بخش آب هنوز شايد در حدود نيمي، اتكا به اين منابع وجود دارد.
اتكاي صنعت برق به منابع دولتي بسيار ناچيز استبه‌گزارش عصرپرس از پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت نیرو، «رضا اردكانيان» روز سه‌شنبه در حاشيه آئين بهره‌برداري از 14 پروژه صنعت برق در بخش‌هاي انتقال، توزيع، نيروگاه خورشيدي، نيروگاه بادي، برق‌رساني روستايي و همچنين پروژه‌هاي آبرساني روستايي در استان‌هاي خراسان رضوي، ‌سمنان و كردستان در سي و دومين هفته از پويش #هرهفته_الف_ب_ايران كه به صورت ويدئوكنفرانسي صورت گرفت، در جمع خبرنگاران اظهار داشت: يكي از دلايل موفقيت صنعت آب و برق در سال‌هاي اخير كه با تحريم‌ها هم همزمان شد، اين بود كه توانست در عين تامين آب و برق براي بخش‌هاي مختلف، در سال جهش توليد تابستان را بدون خاموشي پشت سر گذاشته، تعهدات براي صادرات انرژي را به صورت كامل جوابگويي كرده و همچنين 11 درصد انرژي بيشتري به توليدكننده‌‌هاي عمده كشور عرضه شود.

وي افزود: اين حاكي از آن است كه بيش از هر چيز، دست‌اندركاران عرصه آب و برق موفق شدند هدف تنوع بخشي به منابع مالي را عملي كنند.

اردكانيان اظهار داشت: با تاييد دولت و تصويب مجلس، وزارت نيرو از سرمايه‌گذاري مستقيم بخش خصوصي، سرمايه‌گذاري‌هايي كه اين بخش با استفاده از صندوق توسعه ملي در قالب وام براي طرح‌ها هزينه مي‌كند، ‌فاينانس خارجي، فاينانس داخلي(مكانيزم ماده 56)، تسهيلات بانك توسعه اسلامي و ساز و كارهايي كه در بودجه سال‌هاي مختلف بوده، استفاده كرده است؛ به نحوي که در دولت تدبير و اميد، طبق آخرين آمار حدود 60 هزار ميليارد تومان منابع غيربودجه عمومي و 6.7 ميليارد يورو از اين منابع جلب و جذب شده است.

وي گفت: با توجه به مجموعه محدوديت‌هاي موجود، قرار گرفتن منابع داخلي وزارت نيرو در مكانيزم تبصره 14 و محدود شدن دسترسي‌ها به منابع صنعت آب و برق، تاخيرهاي جدي ايجاد شده بود و مشكلاتي به وجود آمد كه موجب مي‌شد بدهي‌هاي ما به موقع تعديه نشود.

اردكانيان اظهار داشت: در لايجه بودجه 1400، دولت تصويب كرد منابع داخلي آب و برق از مكانيزم تبصره 14 خارج شود كه اين اتفاق بزرگي است و با تصويب آن در مجلس، در سال 1400 وزارت نيرو قادر خواهد بود هم طرح‌ها را سريع‌تر به ثمر برساند و هم تعهدات خود را ايفا كند.

وي همچنين در خصوص بدهي‌هاي وزارت نيرو به بخش خصوصي با بيان اين كه بدهكار قابل اعتماد و خوش حسابي هستيم، اظهار داشت: وزارت نيرو در نيمه سال 96 به ميزان قابل توجهي بدهي داشت كه با روش‌هاي مختلف از جمله تعديه بدهي‌ها كه آن موقع حدود 40 هزار ميليارد تومان بود، از طريق تهاتر(بدهي دولت از بابت مابه‌التفاوت قيمت تمام شده و تكليفي) و با ساز و كارهاي بودجه بخشي از اين بدهي‌ها پرداخت شد.

وزیر نیرو گفت: بخش خصوصي هم بابت ماليات و ديگر موارد به سيستم دولتي و بانكي بدهي دارد كه توانستيم اين چرخه را به گونه‌اي به هم وصل كنيم تا گشايشي ايجاد شود و بر اثر اين گشايش كماكان بخش خصوصي مشتاق به مشاركت فعال است.

وي ادامه داد: اميد است با تصويب لايحه بودجه 1400 در مجلس، بويژه صنعت آب و برق از اولين روزهاي سال آينده بتواند تاثير اين ساز و كارها را در گشايش بيشتر در كار با بخش خصوصي نشان دهد.

اردكانيان اظهار داشت: معوقه ما به بخش خصوصي با مجموعه طرح‌هايي كه اجرا شده حدود 30 هزار ميليارد تومان است.

وي با بيان اين كه خيلي از بدهي‌ها پرداخت و در عين حال، طرح‌هاي بسياري هم اجرا شده است، گفت: اميد زيادي وجود دارد كه سال 1400 سال خيلي بهتري از نظر تسويه حساب‌هاي مالي با كساني كه با وزارت نيرو كار مي‌كنند، باشد.

اردكانيان در عين حال در خصوص برنامه‌ها و اقدام‌هاي در دست اجراي وزارت نيرو براي مواجهه با سيلاب‌هاي احتمالي گفت: به نسبت سال‌هاي قبل آمادگي‌ خيلي بيشتر و همكاري نزديك بين هواشناسي و وزارت نيرو در بخش پيش‌بيني‌ها وجود دارد. با همكاري ستاد مديريت بحران در استان‌ها و ستاد اصلي در تهران، 5 برابر سال‌هاي پيش توانستيم در سال گذشته و امسال لايروبي‌ها را انجام دهيم.

وي گفت: در نتيجه اين لايروبي‌ها، سيلاب‌هاي جنوب و جنوب شرق كشور در زمستان 98، بهار 99 و پاييز امسال خسارت چشمگيري نداشت و توانستيم حداكثر بهره برداري را از اين منابع داشته باشيم.
وزیر نیرو افزود: با توجه به پذيرش تدريجي مواجهه با شرايط حدي، سيلاب‌هاي مكرر و بعضا خشكسالي‌هاي پي در پي، براي چنين شرايطي آماده مي‌شويم كه در برنامه‌ريزي‌ها تاثير خواهد داشت و سازمان برنامه و بودجه در تخصيص منابع اين را لحاظ مي‌كند.

مهندسي رودخانه و لايروبي بايد در بودجه عمومي مورد توجه بيشتري قرار گيرد

وي گفت: شركت‌هاي آب منطقه‌ای جزو دستگاه‌هايي هستند كه اتكاي آنها صرفا به منابع دولتي است و مهندسي رودخانه و لايروبي بايد در بودجه عمومي مورد توجه بيشتري قرار گيرد.

اردكانيان اظهار داشت: دستمايه خوبي به لحاظ عيني و ساز و كاري داريم و آن هم گزارش هيئت رسدگي به سيلاب‌هاست كه سال گذشته تشكيل شد و خلاصه حاصل كار اين هيئت در مجموعه‌اي است که اكنون در اختيار همه شركت‌ها قرار گرفته است. رئيس جمهوري هم به 14 تا 15 سازمان مركزي كشور ابلاغ‌هايي را راجع به دنبال كردن اين راهكارها داشته است.

وزیر نیرو با بیان اینکه اميدواري زيادي هست كه همكاري بين دستگاهي توسعه پيدا كند، اظهار داشت: مديريت سيلاب يك كار بين بخشي است و هر چقدر در اين زمينه تمرين بيشتري داشته باشيم سيلاب نفع بيشتري براي ما خواهد داشت.
نام:
ایمیل:
* نظر: