اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۲:۱۸
کد خبر: ۲۱۶۸۴
تاریخ انتشار: ۱۵:۲۲ - ۲۴ آذر ۱۳۹۹ - 14 December 2020
روحانی در نشست خبری با خبرنگاران داخلی و بین المللی:
رئیس جمهورضمن طرح مهمترین مسایل کشور و تشریح و تبیین مواضع جمهوری اسلامی ایران ‏درباره مسایل منطقه ای و بین المللی، تاکید کرد که دولت نمی گذارد عده ای پایان تحریم را به تاخیر بیاندازند و به یک دقیقه و یک ساعت تاخیر انداختن هم رضایت نخواهد داد.
به تمام وعده‌هایی که در ۷ سال گذشته به مردم دادیم عمل کردیمبه گزارش خبرنگار سروریس سیاسی عصرپرس،حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی عصر دوشنبه در نشست خبری که با حضور نمایندگان رسانه‌های داخلی و خارجی برگزار شد با اشاره به تحولات هفت سال و چند ماه اخیر و اقدامات دولت در این مدت گفت: خداوند را شکرگزارم که بار مسوولیت اداره کشور را در سخت ترین شرایط یک قرن گذشته بر دوش ما گذاشت و امروز با وجود جنگ اقتصادی و همچنین ویروس کرونا سخت‌ترین روزها و ماه‌هایی است که بر مردم کشور می‌گذرد و دولت در سخت‌ترین شرایط بار مسوولیت را برای اداره کشور بر دوش دارد. 

رییس جمهور با تقسیم هفت سال اخیر به دو مقطع قبل و بعد از جنگ تحمیلی اقتصادی اظهار کرد: در دوران قبل از جنگ تحمیلی اقتصادی، دولت را در سخت‌ترین شرایط بعد از جنگ یعنی رکورد تورمی تحویل گرفتیم. در شرایطی که رشد اقتصادی ما ۷.۷-  و تورم ما بالای ۳۰ درصد بود. بعد از جنگ سابقه ندارد که آغاز دولتی با رکود تورمی شروع شده باشد.

 وی ادامه داد: در اولین سال دولت یعنی بعد از ۶ ماهی که از سال ۹۲ گذراندیم، در سال ۹۳ هم به رشد مثبت اقتصادی رسیدیم و هم تورم را به حدود ۱۵ درصد کاهش دادیم و در سال‌های بعد علیرغم اینکه بدترین شرایط درآمد نفتی را داشتیم، رشد اقتصادی داشتیم.

 روحانی با بیان اینکه درآمد نفتی قبل از دولت یازدهم حدود ۱۰۰ میلیارد در سال بود، گفت: در دولت ما در بهترین شرایط برابر با بدترین شرایط دولت قبل یعنی سال ۹۱ بوده است و به طور متوسط در سال‌های ۹۴، ۹۵ و ۹۶ که درآمد ما خوب بوده، حدود ۵۲ میلیارد دلار درآمد نفتی داشتیم.

وی افزود: علی رغم اینکه در سال ۹۳ درآمد نفتی از بیش از ۱۰۰ میلیارد دلار به ۳۰ میلیارد دلار و حتی کمتر رسید، اما در طول هفت سال بهترین شرایط از لحاظ کاهش تورم در سه سال ۹۴،۹۵ و ۹۶ داشتیم .

رییس جمهور خاطرنشان کرد: متوسط تورم ما در این سه سال حدود ۱۱ درصد بود که در ۵۰ سال گذشته سابقه ندارد تورم کشور در سه سال متوالی کمتر از ۱۱ در صد باشد. در سال ۹۴ و ۹۵ و ۹۶ و اوایل سال ۹۷، نرخ تورم تک رقمی بود تا اینکه وارد شرایط جنگ اقتصادی شدیم. 

در سال ۹۵  بالاترین رشد اقتصادی جهان را داشتیم

روحانی ادامه داد: یکی از بالاترین رشد اقتصادی کشور ما در سال ۹۵ بود که بالاترین رشد اقتصادی جهان را داشتیم و در طول این هفت سال در بسیاری از زمینه‌ها به وعده‌های خود به مردم عمل کردیم. وعده ما به مردم اعتدال، تعامل سازنده با جهان، برداشت تحریم از روی دوش مردم و رساندن مردم به حقوق حقه خودشان، بود.

حق هسته‌ای را برای مردم ایران قانونی کردیم

رئیس جمهور افزود:  حق هسته‌ای را به عنوان یک حق قانونی برای ملت ایران تثبیت کردیم، فعالیت هسته ای ما قانونی بود اما از سال 94 به بعد فعالیت هسته‌ای ما قانونی شد. آنها تا آن زمان فعالیت های ما را در چارچوب مقررات شورای امنیت غیرقانونی می‌دانستند اما این حق هسته‌ای را برای مردم ایران قانونی کردیم، کشور را از  pmd  و از شرایط سخت آژانس رها نموده و اقداماتی که در این مدت انجام دادیم یک مدیریت قابل قبول بوده یعنی سال 93 و 94 و 95 و 96 یک مدیریت اقتصادی داشتیم که توانستیم کشور را هم از رکود هم از تورم سخت نجات دهیم و هم در مسائل مهم مورد نیاز مردم خودکفایی ایجاد کنیم.

وی اظهارداشت: در گندم و تا حدی در شکر و برنج به خودکفایی نزدیک شدیم و در عرصه گاز، بنزین و گازوئیل که قبلا واردکننده بودیم، به خودکفایی رسیدیم. برای اولین بار در دولت یازدهم و دوازدهم و البته در دولت دوازدهم محصول گاز و تولید گاز شیرین ما در کشور به یک میلیارد مترمکعب در روز رسید، یعنی از اندکی بیش از 600  میلیون به یک میلیارد رساندیم.

در حوزه‌های مشترک گاز و نفت توانستیم مردم را به حقوق حقه‌شان برسانیم

روحانی با بیان اینکه در حوزه‌های مشترک گاز و نفت توانستیم پیشرفت‌های قابل توجه داشته باشیم، گفت: در حوزه مشترک گاز به اندازه شریک‌مان یعنی قطر و در تولید گاز از قطر جلو زدیم، در نفت در میدان مشترک با عراق از اندکی بیش از 70 هزار بشکه در روز به حدود 400 هزار بشکه در روز رسیدیم و در این زمینه هم در میدان مشترک توانستیم مردم را به حقوق حقه‌شان برسانیم، در زمینه‌های مهمی مانند کشاورزی و صنعت شرایط ما طوری شد که در کشاورزی از ۹۷ میلیون تن محصولات کشاورزی به ۱۲۳ هزار میلیون تن رسیدیم و به ۱۳۰ هزار میلیون تن می‌رسیم.

رییس دولت تدبیر و امید با تشریح خدمات ارائه شده توسط دولت های یازدهم و دوازدهم در حوزه آب و برق گفت: ما تلفات برق را تک رقمی کردیم و تولید برق ما از متوسط دولت های قبل بیشتر است و در هر سال به طور متوسط ۲ هزار مگاوات به برق کشور اضافه کردیم که به طور متوسط یک و هفت دهم درصد رشد را نشان می دهد.

روحانی درباره رشد تولیدات صنعتی نیز خاطرنشان کرد: تولید محصولات فولادی در این دولت دو برابر شد و هفتاد درصد به تولید آلومینیوم کشور اضافه کردیم و در زمینه پتروشیمی، در جهش دوم هستیم و توان تولید  محصولات پتروشیمی را به دو برابر رساندیم.

وی با بیان اینکه علیرغم شرایط کرونایی حاکم بر کشور، افتتاح‌های بسیار مهم داشتیم و افتتاح‌های مهمی تا پایان این دولت خواهیم داشت، خاطرنشان کرد: در زمینه توسعه جاده، ریل و بندر رشد خوبی داشته‌ایم و از تمامی رسانه‌ها خواهش می کنم محصولات، دستاوردها و تولید در دولت های یازدهم و دوازدهم را با دولت های گذشته مقایسه کنند.

رییس جمهور با اشاره به شرایط جنگ اقتصادی، تحریم و شیوع بیماری کرونا در کشور گفت: با توجه به شرایطی که داشتیم می توانیم اعلام کنیم که دولت نمره قابل قبولی را در زمینه های مختلف از مردم می گیرد.

روحانی، دستاوردهای دولت در زمینه مسائل اجتماعی و انجام طرح تحول سلامت را یادآور شد و گفت: اجرای طرح تحول سلامت کار بزرگی بود و کاری که در تخت بیمارستانی و تجهیزات پزشکی کردیم هم کار بزرگی بود و تقریبا با نوسازی هایی که انجام دادیم تخت بیمارستانی را نسبت به پیش از دولت یازدهم، به دو برابر رساندیم.

وی با اشاره به این موضوع که همگانی کردن بیمه سلامت مردم برای اولین بار در این دولت انجام گرفت، افزود: در زمینه مقابله و مبارزه با فقر مطلق هم در سال های پیش و هم در بودجه امسال اقدامات خوبی انجام شد و در مجموع، هم در تولید صنعتی و هم کشاورزی و هم در خدمات اجتماعی قدم های بسیار مهمی برداشتیم.

رییس جمهوری با بیان اینکه دولت الکترونیک به معنی واقعی کلمه در این دولت عملیاتی شد، خاطرنشان کرد: خدمات الکترونیک را از ۱۰ درصد به ۷۶ درصد رساندیم و شرکت‌های دانش بنیان در گذشته بسیار ناچیز بود و سی، چهل شرکت بیشتر نداشتیم اما الان پنج هزار شرکت دانش بنیان داریم و دولت، کار بزرگی در این زمینه انجام داد.

روحانی اضافه کرد: امسال علاوه بر جنگ اقتصادی ما با کرونا مواجه شدیم البته از اواخر بهمن سال گذشته و همه امسال را ما گرفتار این ویروس بودیم و احتمالا تا پایان سال هم کم و بیش همین مشکل را خواهیم داشت تا به سال آینده برسیم.

رییس دولت تدبیر و امید گفت: دولت در هفت ماه و نیمی که تقریبا از عمر این دولت باقی مانده، تمام تلاش دولت بر این است که بتواند طرح‌های نیمه تمام مهم خود را تکمیل کند و در اختیار مردم قرار دهد. 

وی با بیان اینکه برنامه ما در زمینه تخت‌های بیمارستانی این است که بین ۱۱ تا ۱۴ هزار تخت بیمارستانی تا پایان دولت اضافه کنیم، اظهار داشت: در زمینه‌های شرکت‌های دانش‌بنیان این شرکت‌ها را تقویت خواهیم کرد، کارخانه‌های نوآوری را در بسیاری از استان‌ها به افتتاح می‌رسانیم. همچنین تا پایان این دولت طرح‌های مهم ریلی را افتتاح خواهیم کرد. 

روحانی با بیان اینکه یکی از افتخارات این دولت، تحول در حمل و نقل ریلی در واگن‌سازی، لوکوموتیوسازی و هم در زمینه خطوط ریلی بوده است، گفت: شما می‌دانید ما استان همدان را به خطوط ریلی وصل کردیم، کرمانشاه را به خطوط ریلی متصل کردیم، ارومیه را به خطوط ریلی وصل کردیم، گیلان و رشت به خطوط ریلی متصل کردیم و تا پایان این دولت دریای خزر را هم به خطوط ریلی در گیلان که البته در مازندران را داشتیم، به خطوط ریلی وصل خواهیم کرد کاسپین را تا پایان این دولت به رشت متصل خواهیم کرد. 

رییس جمهور گفت: تلاش ما این است که تا پایان امسال بتوانیم در استان سیستان و بلوچستان چابهار را به زاهدان متصل کنید چابهار به  ایرانشهر و زاهدان به یکی از شهرهایی که مدنظرمان متصل خواهد شد و تلاش ما این است که مابقی این ریل را تا پایان دولت تکمیل کنیم. یعنی چابهار به زاهدان متصل می‌شود. 

وی یادآورشد: در زمینه راه بزرگراه و راه‌های آزادراهی یکی از طرح‌های مهمی که داریم اتصال اصفهان به شیراز است که در این دولت انجام خواهد شد که یکی از مهمترین آزادراه‌های مهم کشور است. طرح بسیار مهم گوره به جاسک که یک طرح استراتژیک دولت است، تا پایان دولت افتتاح خواهد شد. یک بخشی از این طرح هم اوایل سال آینده به افتتاح می‌رسد.

رییس جمهور با بیان اینکه دولت در زمینه محیط زیست اقدامات بسیار مهمی را انجام داده، از جمله طرح بسیار مهم احیای دریاچه ارومیه که تا پایان سال افتتاح خواهد شد، اظهار کرد: تونلی که الان باید آب‌ها را به دریاچه ارومیه متصل کند چند کیلومتری باقی مانده که احتمالا تا بهمن یا اسفند این کار به پایان خواهد رسید.

روحانی با بیان اینکه همه تلاش ما این است که طرح‌های مهمی که داریم تا پایان این دولت بتوانیم به اتمام برسانیم، خاطرنشان کرد: کار مهمی که ما امسال داشتیم تقدیم لایحه بودجه به مجلس شورای اسلامی بود که قبل از موعد مقرر یعنی 12 آذرماه این لایحه را تقدیم مجلس کردیم.

وی تصریح کرد: لوایح مهم ما در مجلس متاسفانه هم در مجلس دهم و هم در مجلس یازدهم هنوز به تصویب نرسیده است که امیدواریم در این مجلس به تصویب برسد.

رییس دولت تدبیر و امید گفت: در اینجا لازم شد اشاره کنم به عنوان مثال لایحه شفافیت، لایحه تعارض منافع، مبارزه با فساد سه لایحه مادر و بسیار مهم این دولت است که در مجلس قبلی تقدیم شد و در مجلس قبلی باقی ماند و به بررسی نرسید در این  مجلس امیدواریم به بررسی برسانیم.

رییس جمهور افزود: کار بزرگی در پیش داریم اجرای انتخابات سال 1400 است که امیدواریم انتخابات شکوهمند و با حضور همه احزاب و گروه‌ها و با یک رقابت بسیار خوبی برگزار بشود.

روحانی اظهار کرد: کار مهم دیگری که در پیش رو داریم بحث کروناست ما در بحث کرونا یک مدیریت متناسبی از اول آغاز کردیم جزو کشورهایی هستیم که به طور منظم آمار دقیق را در اختیار مردم گذاشتیم شما می دانید که در این زمینه همه کشورها این کار را نکردند.

وی خاطر نشان کرد: از روز اول آمار را در اختیار مردم گذاشتیم همه تلاش ما این است که موج سوم امروز کنترل کنیم تلاش بعدی وارد موج چهارم کرونا نشویم تلاش ما بر این است و مساله تهیه واکسن که د ر اختیار مردم قرار داده بشود.

رییس جمهور تاکید کرد: واکسیناسیون را چه از طریق تولید داخلی و یا از خارج را در زمان نزدیکی شروع می‌کنیم. امیدوارم ما در این مدت بتوانیم اهدافی را که داریم به آن دست یابیم به همین دلیل وقت این کار را نداریم به حاشیه سازی‌ها توجه کنیم بسیاری از حرف‌ها زده می شود پاسخ ندادن دال بر جواب نداشتن ما یا ضعف ما نیست به خاطر این که ما فرصت نداریم فرصت ما بر این است تا روز  آخر خدماتی که بر ای مردم باید انجام بدهیم این خدمات را بتوانیم انجام بدهیم.

روحانی تصریح کرد: یکی از آن خدمات که دولت دنبال می‌کند شکستن تحریم است دولت بسیار امیدوار است که در این زمینه گام‌های خوبی بردارد  به این دلیل که جنگ اقتصاد ترامپ شکست خورد همه دنیا معترف هستند که این جنگ شکست خورد.

وی ادامه داد: همه دنیا به آمریکا فشار می آورد به این که برجام باید برگردد و فعال بشود یکی از خدمات دولت دوازدهم دولت با همه توان نگذاشت برجام نابود بشود ترامپ هدف اصلی نابودی برجام بود که ناموفق بود و البته داخل عده ای دنبال این بودند که برجام را از بین ببرند ما تلاش مان انجام دادیم برای این که بر جام زنده بماند و به موقع مناسبت دو مرتبه نقش خودش را ایفا بکند.

عده‌ای می‌خواهند پایان تحریم را به تاخیر بیاندازند

وی با بیان این که ما در برجام به حقوق‌مان دست یافتیم گفت: مقصود این نیست که مذاکرات و توافقی که انجام شده بی نقص است چرا که بی نقص فقط خداست و همه چیز در دنیا نقص و ایراد دارد. ممکن است در این توافق هم ایراداتی باشد اما به طور یک نسبی یک توافق بسیار مهم تاریخی در تاریخ ایران بوده است و حتما بی سابقه است و من در تاریخ منطقه هم سراغ ندارم که کشوری با ۶ کشور بزرگ بتواند مذاکره کند و در شرایط تحریم موفقیت به دست بیاورد.

روحانی با بیان این که عده‌ای می‌خواستند برجام را نابود کنند و ما این را حفظ کردیم گفت: من قبلا هم گفتم دست و پای برجام را شکسته‌ بودند و برجام با این دست و پای شکسته روبروی ترامپ ایستاد و سازمان ملل ۳ بار آمریکا و ترامپ را مفتضح کرد.

وی تاکید کرد: یکی از اهداف ما این است که به اهدافمان در زمینه هسته‌ای و حقوق مردم برسیم. پایان تحریم به معنای این است که مردم به یکی از حقوق حقه خود دست یابند. تروریسم اقتصادی متوقف شده است به این معنا است که جنایت متوقف شده است، جنایتکار اگر جنایت خود را متوقف کرد، منتی بر سر جنایت شده ندارد اما کسی که مورد هجمه قرار گرفته است اگر یک ساعت و یک روز زودتر به حقش برسد این حق طبیعی اوست.

رییس دولت دوازدهم افزود: دولت نخواهد گذاشت که عده‌ای پایان تحریم را به تاخیر بیاندازند. عده‌ای می‌خواهند پایان تحریم را به تاخیر بیاندازند ما یک ساعت و یک دقیقه هم به آن رضایت نخواهیم داد و در برابر آنها خواهیم ایستاد. تحریم باید بشکند این حق مردم است. آمریکا باید به تعهداتی که قبلا داده برگردد و بارها هم گفتیم اگر همه به تعهدات کامل برگردند ما هم به تعهدات کامل بازخواهیم گشت.
 
روحانی در پاسخ به سوال خبرنگار شبکه خبر سیمای جمهوری اسلامی ایران مبنی بر اینکه چرا با وجود تاکیدات دولت بر افزایش نظارت و کنترل و مهار گرانی‌ها، قیمت کالاهای اساسی نوسان شدید مواجه است، گفت: مردم در زندگی و کالاهای مورد نیاز روزمره دچار مشکل هستند و این حرف کاملا درست است. اما مردم عزیز باید توجه داشته باشند صادرات غیرنفتی در هشت ماهه امسال به خاطر کرونا حدود ۱۹ درصد کاهش یافته است و از دیگر سو، منابع ارزی ما در کشورهای خارج در بیشتر موارد با مشکل برداشت مواجه است.

رییس جمهوری اضافه کرد: رییس کل بانک مرکزی گفته درباره ویروس کرونا با مشکل برداشت مواجه هستیم و این مشکل دوم است چون علت گرانی برخی کالاها این بوده که نهاده های دامی با تاخیر وارد شد.

وی گفت: الان درباره میزان تقصیر تحریم، جنگ اقتصادی و مدیریت نمی‌خواهم بحث کنم. هر کس عددی می‌گوید، یکی می‌گوید۵۰ درصد و یکی هم می‌گوید ۸۰ درصد. اما  اگر کسی می‌خواهد محاسبه کند، ببیند که درآمد نفتی در سال ۱۳۹۰ حدود ۱۱۹ میلیارد دلار بود اما در سال گذشته این درآمد کمتر از ۱۹ میلیارد دلار بود و باز هم کمتر می‌شود.

روحانی ادامه داد: در سال ۹۱ با این شرایط درآمد نفتی، در بسیاری از کالاهای اساسی بحران و صف‌های طولانی داشتیم، در این دولت اگرچه مشکل گرانی داریم اما صف طولانی و بحران کالا نداریم که البته این بخشی به جنگ اقتصادی و بخشی هم به مدیریت غیرصحیح و عدم برخورد قاطع با متخلفان برمی‌گردد.

رییس دولت تدبیر و امید در عین حال گفت: در برخی موارد مدیریت اشکال داشت، در برخی موارد در جنگ اقتصادی قرار داشتیم و نهاده به موقع وارد کشور نشد و گاهی برخورد با افرادی که با احتکار کالاها را به موقع در اختیار مردم نگذاشتند و هر سه مورد بود.

رییس جمهور یکی از مصوبات کارگروه الکترونیک را مربوط به سامانه جامع تجارت عنوان و تصریح کرد: این سامانه نهم‌آذر ماه راه اندازی شد. برخی به هر دری متوسل می‌شوند این سامانه خوب کار نکند، انبارها رو نشود و مردم به حقوق خود دست نیابند. این سامانه را به‌خوبی پیش خواهیم برد و اگر این سامانه کاملا درست شود و ۲۵ درصد بقیه در دی‌ماه و اسفند راه بیفتد، بسیار تاثیرگذار خواهد بود و مشخص خواهد شد که کالا از کجا و کی وارد کشور شده و در کدام انبار است تا آنها را کنترل کنیم.

وی با بیان اینکه تلاش ما براین است قیمت‌ها برای مردم قابل تحمل باشد، یادآورشد: در چند کالا نوسان شدیدی داشتیم که این کالاها به نهاده‌ها برمی‌گردد البته اشکال مدیریتی در این زمینه وجود دارد و منکر آن نیستم، برای همین به وزرا و مسئولان مربوطه هم تذکر کتبی و هم شفاهی دادم تا این مشکلات کمتر شود.پیش بینی بنده این است در ماه‌های آینده ثبات بیشتری داشته باشیم.

روحانی در پاسخ به سوال خبرنگارایسنا درخصوص انتقادات وارد شده به لایحه بودجه دولت از سوی نمایندگان مجلس و نقاط قوت و ضعف آن اظهار داشت: نقطه ضعفی برای آن قائل نیستیم بلکه برای بودجه نقطه قوت  قائل هستیم. بودجه ۱۴۰۰ به بهترین صورت تنظیم شده. کسانی که انتقادات و اشکالی به آن وارد می‌کند، حق‌شان است. 

وی با اشاره به پیش بینی فروش دو میلیون و ۳۰۰ هزار بشکه نفت و میعانات لایحه بودجه تصریح کرد: ما سال آینده به طور متوسط روزانه دو میلیون و ۳۰۰ هزار بشکه نفت و میعانات تولید و صادر خواهیم کرد و هیچ مشکلی در این باره نداریم. ما پیش‌بینی کردیم برای آنهایی که حقوق‌بگیر ثابت هستند، ۲۵ درصد به حقوق و دریافتی آنها اضافه شود. اگر می‌گویند این مسئله امکانپذیر نیست، آن را کاهش دهند. 

رییس شورای عالی اقتصاد با بیان اینکه روی بودجه ماه‌ها کار شده است، خاطرنشان کرد: علیرغم آنکه ظاهر بودجه نفتی است، بودجه جاری به نفت متکی نیست. درآمدهای نفتی صرف توانمندی و توجه به بخش محروم می‌شود. بودجه خوبی تهیه کردیم. نیمی از آنها توسط ما و نیمی توسط دولت بعدی اجرا می‌شود. 

روحانی حمایت از اقشار کم‌درآمد، توجه به توسعه کشور، تکیه کافی بر مالیات و کوچک‌تر شدن دولت و فروش سهام دولت در بازار را از نقاط قوت بودجه عنوان کرد و گفت: بودجه خوبی تهیه و تقدیم مجلس شده و مابقی امور و بررسی آن برعهده مجلس است. 

خبرنگار شبکه تلویزیونی الجزیره قطر پرسید که آیا سخن شما مبنی بر اینکه اجازه به تاخیر افتادن لغو تحریم‌ها را به هیچ کس نمی‌دهید، آیا پیام به مجلس است؟ که رئیس‌جمهور پاسخ داد: آنچه من گفتم این است که دولت همه تلاش خود را خواهد کرد تا در اولین فرصت ممکن تحریم‌های غلط و ظالمانه را از دوش مردم بردارد. این یکی از وظایف مهم دولت است. همین ساعت هم اگر ممکن باشد، به ساعت بعد موکول نمی‌کند. 

وی با بیان اینکه هر روزی که ۱+۴ یا ۱+۵ به همه تعهدات‌شان عمل کند، دولت هم به تمامی تعهداتش عمل می‌کند، ابراز داشت: عنوان آنچه مجلس تصویب کرده، برای رفع تحریم است و نه اعمال تحریم. مجلس هم به دنبال رفع تحریم است اما  اینکه این قانون با هدفی که دارد، منطبق است یا نیست، بحث دیگری است. هر زمانی که ۱+۴ یا ۱+۵ به کلیه تعهدات‌شان عمل کنند، به تعهدات‌مان عمل خواهیم کرد و هیچ مانعی برای اقدام متقابل برای اجرای تعهدات نیست. 

روحانی با اشاره به اقدامات ایران برای کاهش تعهدات از اردیبهشت سال ۹۸ بیان کرد: ما کاهش تعهدات را در پنج مرحله و به طرف مقابل اعلام کردیم. ایران برای فعالیت هسته‌ای خود هیچ گونه محدودیتی را قائل نیست. در مرحله پنجم کاهش تعهدات، صریحا اعلام کردیم تعهدی برای غنی‌سازی و تحقیق و توسعه نخواهیم داشت. 

وی ادامه داد: آنچه اکنون درباره IR-۲M یا غنی‌سازی بیشتر در حال اجراست، در قالب همان چیزی است که سال قبل اعلام کردم که تعهدی درباره غنی‌سازی نداریم.  اگر آمریکا برگردد و اشتباهات خود را جبران کند و اگر دولت بایدن به شرایط ۲۰۱۷ برگردد، ما هم به تعهدات‌مان برمی‌گردیم.

در ادامه نشست خبری شبکه تلویزیون ملی چین سی سی تی وی، پرسید با توجه به فشار حداکثری آمریکا و ترور شهید فخری‌زاده شاهد تنش بیشتر در منطقه بودیم و ایران برای ایجاد ثبات و تنش کمتر چگونه نقش خود را با سایر کشورها مانند چین ایفا خواهد کرد تا هم برجام را زنده نگه داشته و هم تنش کمتر شود.

روحانی پاسخ داد:  زنده نگه داشتن برجام و همکاری برای ثبات منطقه هر دو برای ما بسیار مهم است. علت موفق نبودن ترامپ علیه ایران در مجامع بین‌المللی، هماهنگی و همکاری ایران با دیگر کشورها و ۱+۴ بود و برای همین ترامپ در سازمان ملل نتوانست چیزی را علیه ایران مصوب کند. همچنان به دنبال این هستیم تا با کشورهای جهان به‌ویژه روسیه و چین دارای رابطه نزدیک باشیم و می‌خواهیم با اتحادیه اروپا و همسایگان هم روابط خوبی داشته باشیم.

رییس جمهور ترور شهید فخری‌زاده را کار کسانی دانست که می‌خواستند در روزهای پایانی حکومت منحوس ترامپ، منطقه را به جنگ بکشانند و تصریح کرد: هدف اصلی رژیم صهیونیستی از ترور شهید فخری‌زاده ایجاد بی‌ثباتی در منطقه و وقوع جنگ در پایان حکومت ترامپ بود. 

رییس دولت دوازدهم با بیان اینکه ایران شهید فخری‌زاده را یک دانشمند بنام می‌داند و انتقام خون او را حق خود می‌داند و در جای مناسب و زمان مناسب این کار را خواهد کرد، تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران اجازه نخواهد داد دیگران زمان و مکان را مشخص کنند.

وی اضافه کرد: درعین حال ثبات منطقه برای ما بسیار مهم است و به همین دلیل طرح صلح هرمز را برای خلیج فارس ارائه کردیم که این طرح سال گذشته در مجمع عمومی سازمان ملل مطرح شد و سپس برای ۶ کشور خلیج فارس و عراق این طرح فرستاده شد. این طرح صلح همچنان روی میز است و آماده‌ایم در این باره گفت‌و گو کنیم.

در ادامه این نشست خبرنگارروزنامه ایران از رییس جمهور پرسید جنابعالی پیشتر تاکید کردید که لوایح دولت در مجلس بررسی شود ولی موضوع این است که مجلسی ها بدون توجه به این لوایح موازی کاری می کنند. مشخصا نمایندگان طرح اصلاح قانون انتخابات ریاست جمهوری را آماده کردند و همچنین گفته شده که طرح مدیریت تعارض منافع در دست تهیه است. این در حالی است که دولت در این دو مورد به مجلس لایحه ارائه کرده است. اما مجلسی‌ها مدعی هستند که لوایح ارسالی دولت معطوف به حل مشکلات مردم نیست. پاسخ شما در این مورد چیست؟

روحانی گفت: دولت در مجلس دهم لایحه بسیار مهمی در باره اصلاح قانون انتخابات ارائه داد که متاسفانه این لایحه در دستور کار قرار نگرفت. در حالی که لایحه دولت بسیار جامع بود و دولت ماه‌ها برای آن تلاش و زحمت کشید و در جلسات متعدد بحث به تصویب رساند ولی متاسفانه مجلس قبلی آن را کنار گذاشت.

ریس جمهور افزود: در همین مجلس یازدهم، لوایحی که در مجلس قبلی تصویب نشده بود،‌ دولت بار دیگر به مجلس فرستاد که متاسفانه هیچکدام در دستور کار نیست. به عبارتی لوایح مبارزه با فساد، شفافیت و تعارض منافع این سه لایحه مادر و مهم و در اولویت است و مجلس متاسفانه به طرح‌های خودش اهمیت می دهد یا به لوایح دولت اهمیت نمی‌دهد و این به نفع کشور نیست.

رییس دولت دوازدهم یادآورشد: دولت یک بدنه کارشناسی عظیم و بزرگ دارد و بدنه کارشناسی دولت را نمی‌شود با کمیسیون‌های مجلس یا مثلاً مرکز پژوهشهای مجلس مقایسه کرد. زیرا دولت بدنه کارشناسی عظیم و بزرگی دارد که سبب شده لایحه‌ای که تهیه می شود پخته و بررسی شده باشد.

وی یادآورشد: البته طبق قانون اساسی مجلس می تواند طرح داشته باشه ولی داستان،‌ داستان لوایح است و لوایح باید اصل باشد در مسائلی هم که نمایندگان لازم بدانند ، آن را به صورت طرح به مجلس تقدیم کنند.

روحانی در ادامه در پاسخ به پرسش خبرنگار فارس درباره نقش مدیران و تحریم ها در وضعیت امروز کشور گفت: مشکلات در کشور ما عوامل متعددی دارد که برخی از آنها ساختاری است و مربوط به سالها قبل است که باید حل و فصل شود.

وی با اشاره به نقش تحریم ها در وضعیت کشور گفت: امروز مدیریتی حاکم است که در سال ۹۵و ۹۴ نیز روی کار بوده است، یعنی مدیر امروز آن روز نیز روی کار بوده است اما چرا در آن سالها ثبات اقتصادی داشتیم و تورم و رکود شکسته شد؟

رئیس‌جمهور با تاکید بر اینکه امروز در تحریم نیستیم؛ خطا نکنید؛ بلکه در یک جنگ تمام عیار اقتصادی هست که در دنیا و تاریخ کم نظیر است خاطر نشان کرد: امروز تمام قدرتهای دنیا به دنبال این است که ما نفت نفروشیم. سالهای ۹۲ تا اواخر ۹۴ ما در تحریم بودیم اما مشکل نداشتیم اما از سال ۹۷به بعد وارد جنگ اقتصادی شده ایم، اما برخی قوانین را قبول ندارند.و مقام معظم رهبری بارها فرمودند که مادر جنگ اقتصادی هستیم و فرمانده این جنگ رئیس جمهوری است؛ وقتی رئیس جمهوری فرمانده جنگ است ، مدیران آن در خط مقدم هستند.

وی گفت: فراموش نکنید که غیر از مشکلات ساختاری و جنگ اقتصادی با مشکلی بنام همسویی مخالفان دولت با مخالفان جمهوری اسلامی در دنیا مواجهیم؛ این هم صدایی خیلی بد است. چرا درباره مخالفین دولت سوالی پرسیده نمی‌شود؟ مدیریت حتما نقص و عیب دارد و همه باید ما را یاری کنند چراکه ما همانطور که درجنگ تحمیلی نمی‌توانستیم به تنها پیروز شویم، امروز نیز نمی‌توانیم به تنهایی در میدان جنگ، جنگ را اداره کنیم.

رئیس جمهور افزود: اگر صحبتهای من در جلسات دولت پخش شود مشخص می‌شود که من چقدر با مدیران دعوا میکنم؛ ملیون ها نفر در سراسر کشور به عنوان دولت کار میکنند و منظور از دولت فقط رئیس جمهور نیست. همانطور که می‌گویم اگر شکستن تحریم میسر باشد و یک دقیقه تأخیر در آن حرم است در زمینه مدیریت نیز همین را میگویم و معتقدم اگر ما بتوانیم نقش مدیریت را یک دقیقه زودتر برطرف کنیم وظیفه ماست. حتما هستند افرادی که اشکالاتی داشته باشند؛ حتما قوه قضائیه،نیروهای مسلح و مجلس ما اشکالاتی دارند؛ نهاد بی اشکال نداریم و همه اشکال دارند، همه باید مشکلات را به هم حل کنیم.

روحانی گفت:نقطه نظر من این است که چرا فقط به دولتی که وسط میدان جنگ است حمله میکنیم و به سایرین حمله نمیکنیم؛ اگر کسی به دولت تهمت زد و توهین کرد چرا تشویق می‌شود! آیا امروز کسی جرات دارد به قوه قضاییه و نیروهای مسلح توهین کند؟ اگر جرات میکند بفرمایید؛ فردا این کار را بکنند و فردا ببینیم چه اتفاقی می‌افتد و چند نفر احضار می‌شوند.

وی تصریح کرد:نقایص باید برطرف شود اما وضعیت امور کشور چهار عامل دارند که عبارتند از مشکل ساختاری، جنگ اقتصادی، همکاری مخالفان دولت با مخالفان نظام در برخی زمینه‌ها و وجود نواقصی در مدیریت.

روحانی ادامه داد: عدم تناسب یعنی خواباندن لوایح دولت و رسیدگی پشت سر هم به طرح‌های نمایندگان، نمی‌تواند برای کشور و مردم خیلی مفید باشد. به عنوان مثال صدا و سیما در ابتدای این نشست درباره گرانی و بی ثباتی پرسید. اما چرا؟ برای اینکه در دولت وزیری که حامی مصرف کننده و مردم باشد، نداریم. وزیر صنعت داریم که دنبال صنعت است یا وزیر کشاورزی داریم که دنبال کشاورزی  است.

وی افزود:‌ در مجلس قبلی پیشنهادی با دو فوریت در اواخر دولت یازدهم به مجلس داده شد که باید وزارت بازرگانی تشکیل شود که مجلس تصویب نکرد. البته در روزهای آخر مجلس یازدهم این موضوع تصویب شد و یک جمله‌ ایراد داشت و این یک جمله را مجلس یازدهم می توانست در یک جلسه  اصلاح کند ولی متاسفانه به بایگانی رفت. یعنی کاری که در دو دقیقه می توانست برطرف کند تا وزارت بازرگانی تشکیل شود به سرانجام نرسید.

رییس دولت تدبیر و امید تصریح کرد: در جلسه هیات دولت که ما در دولت یازدهم خدمت مقام معظم رهبری رفتیم، ایشان خطاب به وزرا و هیات دولت این ایراد را مطرح کردند و فرمودند که چرا چهار وزارتخانه را یک وزیر اداره می‌کند؟

روحانی ادامه داد: صنایع، صنایع سنگین، معادن و بازرگانی چهار وزارتخانه است که یک وزیر اداره می‌کند. البته لایحه آن را تهیه و به مجلس ارسال شد. به عبارتی اموری هست که واقعاً به نفع مردم است که ما و مجلس کنار هم باشیم که بعضی‌ها فکر می‌کنند که مجلس نماینده ملت است و دولت از آسمان آمده است. درحالی که دولت هم نماینده مردم  است و مردم پای صندوق رای آمدند و رئیس‌جمهور را انتخاب کردند و مجلس هم رای اعتماد به وزرا داده است.

رییس جمهور یادآورشد: حرف وکیل دولت از حرف‌های بی معنا است. البته در زمانی در زمان رژیم گذشته این مورد مفهوم داشت که دولت کاری به مردم نداشت و البته آن زمان مجلس هم کاری به دولت نداشت، جز مجلس اول و دوم که اتفاق هایی رخ داد.‌ اکنون همه چیز در اختیار مردم است. هم دولت و هم مجلس را نماینده مردم هستند بنابراین ما باید همدیگر را یاری کنیم. هر طرحی که نمایندگان بدهند که به نفع مردم و کشور باشد، دولت از آن حمایت می‌کند.

روحانی  تاکید کرد: حتی همین طرحی که مجلس درباره هسته‌ای داد که به رغم اینکه ما مخالف هستیم اما چون مجلس تصویب کرده و شورای نگهبان نیز آن را تایید کرده است ما در حال نگارش آیین نامه اجرایی هستیم و باید در این راه در اموری که به نفع مردم و منافع ملی است همدیگر را یاری و کمک کنیم.

رییس جمهوری در پاسخ به پرسش خبرگزاری صداوسیما درباره زمان برگزاری مجدد جلسات شورای عالی اقتصادی سران قوا اظهار کرد: به زودی این جلسات برگزار می‌شود. به نظرم تا هفته آینده یا هفته بعدش این جلسه را برگزار می‌کنیم تا بخشی از مشکلات اقتصادی کشور حل شود. در مجلس قبلی شرایط به گونه‌ای بود که این جلسات به خوبی برگزار می‌شد، اما در عمل خیلی کند اجرا می‌شد و امروز هم البته هر دو قوا در نظر دارند که این جلسات به زودی برگزار شود و با دقت و برنامه‌ریزی بیشتر پیش رود.

روحانی در پاسخ به پرسش ایلنا مبنی بر اینکه چگونه میتوان مشکلات روزمره مردم را در شرایط جنگ اقتصادی حل کرد و میزان فروش نفت بودجه بر چه اساس است، گفت: معتقدم که جنگ اقتصادی تمام شده و این نه به خاطر انتخاب بایدن که به دلیل شکست خوردن طرح آنهاست یعنی حتی اگر ترامپ هم انتخاب میشد چاره‌ای جز کنار گذاشتن این رویکرد نداشت.

وی افزود: ما ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار بشکه نفت را باید تولید کنیم و بفروشیم و این را هم به وزیر نفت اعلام کرده‌ام که به دنبال بیشتر از این هم باشیم.

روحانی تاکید کرد: ما بر مبنای خوشبینی این بودجه را تنظیم نکردیم و براساس واقع بینی است. وزارت نفت گفته است که ۲ میلیون و ۳۰۰ بشکه توان تولید دارد اما لزوماً قرار نیست همه آنهم در خارج از کشور به فروش برسانیم، ممکن است ۱ میلیون و ۸۰۰ بشکه را در خارج بفروشیم و ۵۰۰ بشکه هم در داخل به فروش برسانیم. به هرحال بودجه ما بر اساس واقعیت هاست و توان اجرایی شدن هم دارد.

روحانی در پاسخ به پرسش خبرگزاری مهر درباره اینکه آیا جمهوری اسلامی نباید برای بازگشت آمریکا به برجام پیش شرط بگذارد و طلب خسارت کند؟ گفت: اگر بخواهیم از آمریکا درخواست پرداخت خسارت کنیم از سالها پیش از انقلاب تا امروز آمریکا خسارات بسیاری وارد کرده است، اما اینکه ما برای بازگشت به برجام پیش شرط بگذاریم، وقتی است که همه به بر جام باز میگردیم و در ضمن هم مطالباتشان را مطرح میکنیم که خوب است و حتما این کار را میکنم. اما درباره پیش شرط و اینکه چه کسی باید تعیین کند، این مسائل همه معنایش این است که به تحریم ادامه دهد.

.وی افزود: آنچه امروز می‌گوییم این است که اگر ۱+۵ فردا صبح به تمام تعهدات خود عمل کند، بلافاصله ماهم عمل میکنیم. ما از کشورهای مختلف مطالباتی داریم و از همه بیشتر از آمریکا مطالبه داریم. اما درباره دریافت خسارت از کشورهای ۱+۵ مقصود ما این نیست که ۱+۵ به تمام تعهدات خود عمل کردند. در سالهای اخیر که ۱+۴ بود آنها هم به تعهدات خود عمل نکردند، آیا ما باید با آنها جنگ جهانی راه بی اندازیم و در گفت و گو با ک شور ها بگوییم که شما اول خسارات ما را پرداخت کن بعد با هم صحبت کنیم؟ آنچه امروز برای ما مهم است این است که آمریکا کامل به تعهدات خود بازگردد و عملا اعلام کند که خطا کرده‌است و بعد از اینکه او به برجام بازگشت درباره مسیر جبران خسارات هایی که به ما وارد شده است فکر می‌کنیم.

وی در پاسخ به پرسش شبکه NBC درباره بازگشت آمریکا به برجام و اینکه بایدن میخواهد درباره برنامه موشکی و نفوذ منطقه‌ای ایران هم مذاکره کند، اظهار کرد: آن تعبیری که از بایدن نقل کردید را من نشنیدم که بگوید اگر بخواهیم به برجام بازگردیم باید یک توافق قویتر باشد. اینکه حرف ترامپ بود نه بایدن! ترامپ می‌گفت که اگر بخواهیم به برجام برگردیم باید یک توافق تازه انجام دهیم.

رییس جمهور گفت: اما جدای از این، هیچ بحث و بررسی و مذاکره مجدد درباره برجام وجود ندارد و مسائل دیگری مانند مسایل منطقه‌ای و موشکی هیچ ربطی به برنامه هسته‌ای ندارد و همه اینها را قبلاً بحث کرده بودند در زمان برجام و ماه ها می‌خواستند این موارد را هم وارد مذاکره کنند که ما رد کردیم و حالا چون ترامپ از این موارد خبر نداشت این حرفها را می‌زد. بنابراین امکان چنین چیزی وجود ندارد.

روحانی در ادامه در پاسخ به پرسش خبرگزاری برنا درباره سطح تعامل قوای سه گانه با تاکید بر اینکه ما به دنبال تقابل با دو قوه دیگر نیستیم، اظهار کرد: مبنای تعامل ماباقوای دیگر قانون اساسی است و چیزی فراتر از قانون اساسی از قوای دیگر نمی‌خواهیم. ما اهداف مهمی داریم که باید مد نظر همه قرار بگیرد و قوای سه گانه باید بر مبنای منافع ملی حرکت کنند.

وی با بیان اینکه «ما به دنبال تعامل با قوای دیگر هستیم»، افزود: من مجدداً تکرار می‌کنم که ما در شرایط جنگ هستیم و همه باید به فرمانده میدان که رئیس جمهوری است کمک کنند.

روحانی در پاسخ به پرسش خبرنگار روزنامه همشهری درباره شعرخوانی اخیر اردوغان رئیس جمهور ترکیه و آینده روابط ایران و ترکیه با تاکید بر اینکه روابط ایران و ترکیه بسیار مهم است و دو همسایه‌ای هستیم که با هم روابط سیاسی و اقتصادی داریم و در مسائل منطقه با هم گفت و گو میکنیم و در روند آستانه باهم حضور داریم، گفت: مسأله تمامیت ارضی، ایران و جایگاه ایران اهمیت ویژه‌ای دارد و حق مردم ما است که درباره یک جمله ای حساسیت به خرج دهند.

وی افزود: آنچه برای من مهم بود این بود که وزیر خارجه ترکیه به وزیر خارجه ما گفته که آقای اردوغان چنین قصدی را اصلا نداشته است و سخنگوی ریاست جمهوری ترکیه و سفیر ترکیه نیز بر این موضوع تاکید کردند.

روحانی با بیان اینکه «این یک شعر چندپهلو است و اگر در ایران خوانده شود یک معنا دارد و اگر در جای دیگری خوانده شود یک معنای دیگری دارد»، گفت :وقتی مقامات ترکیه صریحا اعلام کردند که آقای اردوغان چنین قصدی نداشته است و در همان سخنرانی نیز بر لزوم فعالیت چندجانبه در منطقه تاکید کرده اند و همچنین با سابقه‌ای که از آقای اردوغان دارم بسیار بعید می‌دانم که ایشان بخواهند به تمامیت ارضی ما توهین کنند.

وی گفت: آنهایی که معترض شدند حق‌شان است که حساسیت خود را به میهن دوستی خود نشان دهند. اما مقامات ترکیه به صراحت گفتند که ایشان قصد داشته که بگوید مردم جمهوری آذربایجان از آزاد شدن سرزمینهایشان خوشحالند. آقای اردوغان معمولا شعر زیاد میخواند و به‌نظر من با توضیحاتی که دادند می‌توانیم از این مسأله عبور کنیم.

رئیس‌جمهوری تصریح کرد:حساسیت مردم ما بسیار مهم است و همه دنیا باید بدانند که میلیمتر میلیمتر سرزمین ملی برای مردم ما اهمیت دارد و همه در سخنرانی های خود باید به این موضوع توجه بیشتر کنند.

رییس جمهور در پاسخ به پرسش خبرگزاری فرانسه درباره اعدام روح‌الله زم و اینکه این موضوع باعث برهم‌خوردن برجام خواهد شد، تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران قوه قضاییه دارد که مستقل است و دادگاهش حکم صادر می‌کند و این که حالا چنین حکمی برای گروهی باعث خوشنودی باشد یا برای گروهی باعث ناخشنودی که برای ما مهم نیست.

وی تصریح کرد: این چیزی خوبی برای تاریخ زندگی آقای زم نیست که در این کشور که ما قانون اعدام داریم و مجازات می‌کنیم این کشورها در برابر این یک مورد، اینگونه نگرانی و حساسیت نشان می‌دهند اینطور استنباط می‌شود که برای منافع آنها کار می‌کرده است.

وی ادامه داد: اروپایی‌ها در برخی موارد حساسیت نشان می‌دهند و ما هم حساسیم و در برخی مواردی که در فرانسه رخ می‌دهد یا مثلاً ممکن است در آلمان رخ دهد، حساسیم و اعلام نظر می‌کنیم. ما هم ناخشنودی‌هایی از کارهایی که برخی دولت‌ها در اروپا انجام می‌دهند داریم که اعلام می‌کنیم.

روحانی افزود: همه ما در چارچوب حقوقی که داریم باید در روابط خود اعلام نظر کنیم این فردی که اعدام شده بدون حکم دادگاه نبود و بنابراین آنان به حکم و قوه قضاییه ایراد دارند که آزادند اعلام نظر کنند و ما هم بر طبق قوانین خود عمل می‌کنیم و بعید میدانم که این مسئله به روابط ایران و اروپا لطمه‌ای بزند.

روحانی در ادامه در پاسخ به پرسش روزنامه جوان درباره اینکه آیا دولت خبری قطعی از برداشته شدن تحریم‌ها دارد، اظهار کرد: بودجه‌ای که دولت به مجلس می‌دهد برای کسب مجوز از مجلس است و این برمبنای تحلیل نیست، برمبنای واقعیات است. برمبنای گزارش پارسال بودجه و شرایط امسال است. اصلا تحریم برداشته نشود هم ما ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار بشکه نفت را می‌فروشیم. این قطعی است. چه آمریکا به برجام برگردد یا برنگردد و چه تحریم برداشته شود یا نشود. این بودجه یقینی است و در شش ماه اول ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار بشکه نفت می‌فروشیم.

رییس جمهور تصریح کرد: اینکه بگوییم ما با این تصمیم درباره فروش نفت برای دولت بعدی مشکل درست کردیم این حرف‌ها را از ذهنتان بیرون کنید. من از ابتدای انقلاب و نهضت حضور داشتم و از ابتدای نظام در درون آن مسئولیت داشته‌ام. من که آن کسی نیستم که بیایم و هشت سال رییس جمهوری شوم و بعد بروم با این و آن مصاحبه کنم. من برایم نظام مهم است و کلیت کشور اهمیت دارد. اینکه می‌گویید برای دولت بعدی مشکل‌ساز می‌شود، چنین نیست. ما نه دولت بعدی که آینده کشور و نظام را می‌بینیم.

روحانی افزود: ما با کسی شوخی نمی‌کنیم که می‌گوییم فروش نفت ما آنقدر است. اگر تحریم‌ها برداشته شود که ما هر مقدار که در شش ماهه دوم سال ۹۵ می‌فروختیم را خواهیم فروخت. ما فروش نفت‌مان در صورت برداشته شدن تحریم‌ها که آنقدر نخواهد بود. بیشتر خواهد شد و به ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار بشکه و همان اندازه‌ای می‌رسد که در شش ماه دوم سال ۹۵ بود.

رئیس جمهور در پاسخ به پرسش خبرنگار روزنامه اعتماد درباره حمایت‌های رهبری از رئیس جمهوری و علت عدم استفاده رئیس‌جمهوری از اختیارات خود در زمینه تذکر درخصوص بازداشت‌ها و مسائل حقوق بشری، گفت: رهبری طبق وظایف شرعی و قانونی که دارند از دولت حمایت میکنند اما اینکه اختیارات رئیس جمهوری چقدر است و چقدر از آن استفاده میکند در قانون اساسی آمده است. شما به موردی درباره قوه دیگر اشاره میکنید و میگویید که قوه قضاییه کسی را زندان کرده یا کسی را محاکمه کرده و شما چرا از اختیارات خود استفاده نکردید؟

وی افزود: موارد بسیاری وجود دارد که از طریق وزارت دادگستری اقدام میکنم و اینگونه نیست که ما همه موضوعات را رسانه‌ای کنیم و معمولا شکایاتی که به من می‌رسد، اگر نکته قابل ملاحظه‌ای داشته باشد، آن را به وزیر دادگستری ارجاع میدهم و او نیز با قوه قضاییه و گاهی با شخص رئیس قوه قضائیه صحبت می‌کند، اما در عین حال وظایف رئیس جمهوری مشخص و روشن است؛ جایی رئیس‌جمهوری می‌تواند به قوه قضاییه طبق اصل ۱۱۳ اختیار دهد که ببیند قانون اساسی در حال نقض است که آن هم با تفسیری که در سال ۱۳۹۱توسط شورای نگهبان انجام شده، این اصل بی اثر شده است؛ قبلا مورادی بوده که رئیس جمهوری به قوه قضاییه تذکر داده است و این قوه به شورای نگهبان نامه نوشته و این شورا گفته که طبق اصل ۱۱۳ حق رئیس جمهور است که تذکر و اخطار قانون اساسی بدهد اما در سال ۹۱ نظر شورای نگهبان تغییر کرده است و بر مبنای تفسیر جدید این شورا، اصل ۱۱۳ بی اثر شده است.

رئیس‌جمهور گفت:به نظر من وقتی مردم به رئیس جمهوری رای میدهند، بر مبنای اصول قانون اساسی است. زمانی اصلی چند پهلو وجود دارد باید آن را تفسیر کنیم، اما در زمینه اصولی که روشن و واضح است و در سالهای قبل هم به آنها عمل شده، باید عمل شود.

روحانی با بیان اینکه «هرجا که طبق قانون اساسی در اختیارات من بوده است، اقدامات لازم را انجام داده‌ام.» خاطر نشان کرد:در هر موردی که دیدم بر خلاف قانون اساسی عمل شده علی رغم این تفسیر، باز هم تذکر کتبی داده ام اما در پاسخ هایی که به تذکرات رئیس‌جمهوری از سایر قوا و حتی در شورای نگهبان دریافت می‌کنم، به تفسیر سال ۹۱ این شورا استناد می‌شود.

رییس جمهور همچنین در پاسخ به پرسش خبرنگار رویترز مبنی بر اینکه چه اندازه امیدوارید تا بایدن سیاست های خصمانه ترامپ را در پیش نگیرد و اینکه آیا سیگنالی بین دو دولت ایران و آمریکا رد و بدل شده است؟ گفت: معتقدیم شرایط در دولت جدید آمریکا تغییر خواهد یافت و شرایط مانند قبل باقی نمی‌ماند، حتی اگر آقای ترامپ هم می‌ماند شرایط تغییر می‌کرد حالا که آقای بایدن پیروز میدان شده، شرایط تغییر خواهد کرد. ما علاقه‌مندیم که روابط را با کشورهای اروپایی، غربی و همسایگانمان گسترش دهیم و بر این مبنا تلاش می‌کنیم. به اعتقاد من راه رسیدن به این مسأله ساده است؛ اگر ۱+۵ آماده باشد و به سال ۲۰۱۷ بازگردد ما هم آماده هستیم و این کار در زمانی کوتاه اجرایی خواهد شد.

رئیس جمهور در بخش پایانی نشست خبری خود به ارائه توضیحاتی درباره پاسخ به یکی از خبرنگاران درباره جای خالی وزیر بازرگانی در دولت پرداخت و گفت: اینکه گفتم مجلس موافقت نکرده که وزیری باید حامی مصرف کننده باشد، به این معنا نیست که در دولت کسی از مصرف کننده حمایت نمی‌کند؛ مقصود من این بود که وزیری باید باشد که کارش حمایت از مصرف کننده باشد که او وزیر بازرگانی است؛ ما وزیری میخواهیم که دنبال روابط تجاری با دنیا و تولید داخلی باشد و صرفاً به فکر مصرف کننده باشد که متاسفانه جایگاه چنین وزیری در هیات دولت خالی است.
نام:
ایمیل:
* نظر: