اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۰۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۲:۳۹
کد خبر: ۲۱۶۲۷
تاریخ انتشار: ۱۳:۴۸ - ۲۲ آذر ۱۳۹۹ - 12 December 2020
معاون برنامه‌ریزی و امور اقتصادی وزیر نیرو خبر داد:
معاون برنامه‌ریزی و امور اقتصادی وزیر نیرو با اشاره به اولويت‌هاي وزارت نيرو در توزيع اعتبارات عمراني صنعت آب و برق در لايحه بودجه 1400، گفت: حدود 26 هزار میلیارد تومان اعتبار برای وزارت نیرو و واحدهاي زيرمجموعه در لایحه بودجه سال 1400 پیش‌بینی شده است.
توزيع اعتبارات عمراني صنعت آب و برق در لايحه بودجه 1400به گزارش سرویس اقتصادی عصرپرس از پاون، محسن بختیار در خصوص توزيع اعتبارات وزارت نيرو در لايحه بودجه 1400 اظهار کرد: مجموعأ حدود 26 هزار میلیارد تومان اعتبار برای وزارت نیرو و واحدهاي زيرمجموعه در لایحه بودجه سال 1400 (شامل منابع تملك دارايي‌هاي سرمايه‌اي، هزينه‌اي، رديف‌هاي متفرقه) پیش‌بینی شده که اعتبارات طرح‌های تملک دارایی‌های سرمایه‌ای وزارت نیرو و دستگاه‌های اجرایی زیرمجموعه نسبت به قانون سال گذشته در پيوست 1 لایحه بودجه سال 1400 (حدود 11 هزار و 270 میلیارد تومان) رشد 40 درصدي داشته است.

وی با اشاره به اعتبارات بین فصول افزود: در لايحه بودجه 1400 طرح‌های فصل منابع آب به میزان 7 هزار و 626 میلیارد تومان، فصل انرژی 589 میلیارد تومان و فصل آب و فاضلاب 3 هزار و 11 میلیارد تومان پیش‌بینی شده است.

معاون برنامه‌ریزی و امور اقتصادی وزیر نیرو خاطرنشان کرد: به منظور تکمیل طرح‌های در دست اجرا و تعهدات دولت به سرمایه‌گذاران خصوصی، حدود 15 هزار میلیارد تومان اعتبار هزینه‌ای، يارانه‌اي و عمرانی دیگر از محل عوارض آب و برق، رديف‌هاي يارانه‌اي و ردیف‌های متفرقه برای وزارت نيرو شرکت‌های زیرمجموعه آن اختصاص داده است.

به گفته بختیار برای طرح‌هاي اولويت‌دار صنعت آب و برق، 170 ميليون يورو از محل صندوق توسعه ملي (بند ﻫ تبصره 4) اختصاص پیدا کرده است.

وی یادآور شد: با توجه به اینکه نظر به تکليفي بودن تعرفه‌هاي آب و برق و فاصله قابل توجه اين تعرفه‌ها با قيمت تمام شده، درآمدهای حاصل از فروش آب و برق سهمي در تامین مصارف سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها ندارد، بنابراين برای حمایت از صنعت آب و برق و به پيشنهاد دولت در لايحه بودجه سال آينده با اصلاح ساز و كار تبصره 14 درآمدهای حاصل از فروش آب و برق از فرآيند گردش وجوه در سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها و تخصيص سازمان برنامه و بودجه كشور معاف بوده و منابع صنعت آب و برق بلافاصله و فوري به شركت‌هاي ذي‌ربط برگشت داده مي‌شود.

معاون برنامه‌ریزی و امور اقتصادی وزیر نیرو با اشاره به ويژگي‌هاي لایحه بودجه سال 1400 صنعت آب و برق خاطرنشان کرد: در این لایحه به توزیع اعتبارات به تامین نیازهای آب شرب شهرها و روستاها، اقدامات حاکمیتی برای تعادل بخشی و جبران تراز منفی آب‌های زیرزمینی، مصوبات سفرهای استانی مقام معظم رهبری و دولت تدبیر و امید و طرح‌های قابل بهره‌برداری در سال آینده از ديگر ويژگي‌هاي این لایحه است.

وی ادامه داد: استفاده از سایر ظرفیت‌های تامین مالی به منظور جلوگیری از بروز وقفه در روند اجرای این طرح‌ها، افزايش سهم بخش غيردولتي در تامين مالي طرح‌های عمرانی، تنوع بخشی به منابع مالی و واگذاری طرح‌ها به بخش خصوصی به منظور اجرای سریع‌تر و خودگردان شدن طرح‌ها و توسعه مشارکت عمومی خصوصی در این لایحه مورد توجه بوده است.

بختیار همچنین با اشاره به اولویت‌بندی طرح‌ها و توزيع هدفمند اعتبارات بر اساس اولویت‌بندی و افزایش بهره‌وری، گفت: تقویت اعتبارات طرح‌های قابل بهره‌برداري در سال 1400، تسریع در تکمیل طرح‌های تملک دارایی‌های سرمایه‌ای با رویکرد پیشرفت متوازن و فراگیر، توجه ویژه به شهرهایی که فقدان، عدم تکمیل و یا کارکرد نامناسب تاسیسات فاضلاب منجر به معضل زیست محیطی و تنش‌های اجتماعی شده از جمله اولويت‌هاي مورد توجه در توزيع اعتبارات عمراني در این لایحه بوده است.

به گفته معاون برنامه‌ریزی و امور اقتصادی وزیر نیرو اعتبارات شهرهای ساحلی با تراز آب بالا که امکان دفع فاضلاب از طریق چاه‌های جذبی میسر نبوده و به‌دلیل مجاورت با منابع آبی امکان جذب سرمایه بخش خصوصی نیز امکان‌پذیر نیست، در این لایحه تقویت شده است.

وی با اشاره به توجه لایحه بودجه 1400 در موضوع توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر و شبکه برق روستایی نیز گفت: منابع مالی مطمئن برای حمایت از توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر و شبکه برق روستایی در لایحه بودجه 1400 با استفاده از ظرفیت‌های قانون حمایت از صنعت برق و قانون تشکیل سازمان ساتبا با اخذ 10 درصد مبلغ برق مصرفی تا سقف یک هزار و 980 میلیارد تومان پیش‌بینی شده است که البته سعي خواهد شد اين اعتبارات به روش‌هاي ديگر نيز تقويت شود.

بختیار همچنین از پيش‌بيني انتشار اوراق مالی اسلامی به صورت ریالی با تضمین شرکت‌های دولتی برای اجرای طرح‌های عمرانی خود تا سقف 6 هزار و 500 میلیارد تومان در این لایحه خبر داد. 

وی افزود: برای انتشار اوراق مالی اسلامی به صورت ریالی و ارزی با تضمین دولت برای تکمیل طرح‌های نیمه تمام و پرداخت مطالبات پیمانکاران، مشاوران و تأمین کنندگان تجهیزات و همچنین سایر هزینه‌های طرح‌ها و پروژه‌ها از جمله تملک اراضی تا سقف 23 هزار میلیارد تومان در لایحه بودجه 1400 مجوز داده شده است. 

معاون برنامه‌ریزی و امور اقتصادی وزیر نیرو استفاده از ظرفیت اوراق تسويه خزانه تا سقف 5 هزار ميليارد تومان برای تهاتر بدهی‌هاي قطعي دولت به اشخاص حقیقي و حقوقي (تعاوني، خصوصی) و نهادها و مؤسسات عمومي غیردولتي كه در چهارچوب قوانین و مقررات مربوط تا پایان سال گذشته ایجاد شده، با مطالبات قطعي معوق دولت از اشخاص مزبور در این لایحه خبر داد.

وی با اشاره به رديف‌های هزينه‌اي و يارانه‌اي پيش‌بيني شده در این لایحه نیز خاطرنشان کرد: اعتبار خرید تضمینی آب و پساب از بخش غیردولتی در سقف یک هزار و 825 میلیارد تومان، اعتبار تامين و خريد برق جزاير جنوب كشور در سقف 62 میلیارد تومان پيشنهاد شده است. علاوه بر اين، بسته‌های مشارکت عمومی و خصوصی برای اجرای طرح‌های منتخب با اولویت طرح‌های نیمه تمام و آماده بهره‌برداری یا پروژه‌های تکمیل شده شامل ارائه تسهیلات بانکی با نرخ ترجیحی، خرید تضمینی محصول تولیدی، ارائه تضامین حاکمیتی برای تأمین مالی خارجی، موافقت با ترهین اموال و یا محل اجرای طرح توسط سرمایه‌گذار غیردولتی و غیره در تبصره 19 لایحه مد نظر قرار گرفته است.

بختیار ادامه داد: در دولت تدبير و اميد و از ابتدای سال 93 به منظور اجرای طرح‌های آبرسانی روستایی در قوانین بودجه سال‌های گذشته، اعتبارات ویژه‌ای از سه محل به این منظور اختصاص یافت که شامل منابع عمومی با ایجاد ردیف ملی برای تکمیل مجتمع‌های آبرسانی روستایی، استفاده از منابع صندوق توسعه ملی و اخذ عوارض از هر مترمکعب آب شرب مصرفی شهروندان بوده است.

معاون برنامه‌ریزی و امور اقتصادی وزیر نیرو تصریح کرد: در ادامه این نگاه ویژه در لایحه بودجه سال 1400 نیز برای آبرسانی روستایی این اعتبارات تقویت شده که شامل 20 تومان به ازای هر مترمکعب عوارض آب مصرفی شهروندان (تا سقف 96.5 ميليارد تومان) و 960 میلیارد تومان از محل اعتبارات تملک دارایی‌های سرمایه‌ای است.

وی ادامه داد: بررسي توزيع اعتبارات طرح‌هاي تملك دارايي‌هاي سرمايه‌اي صنعت آب و برق بيانگر توجه ويژه دولت به انجام تعهدات وزارت نيرو در قبال بخش غير دولتي توليد كننده آب و برق، اقدامات نرم افزاري براي تعادل بخشي و جبران تراز منفي سفره‌هاي آب زيرزميني، اولويت سفرهاي مقام معظم رهبري و دولت تدبير و اميد و شهرونداني كه در سال‌هاي اخير تأمين آب و برق آنها دچار چالش بوده (خوزستان، سيستان،‌ فارس و...) است.

بختیار تشریح کرد: در این لايحه بودجه براي 604 طرح تملك دارایي‌هاي سرمايه‌اي نيمه تمام وزارت نيرو 11 هزار و 270 ميليارد تومان اعتبار در نظر گرفته شده كه اين اعتبارات شامل فصول عمده از جمله 352 طرح در فصل منابع آب با 7 هزار و 626 ميليارد تومان اعتبار، 48 طرح در فصل انرژي با 589 ميليارد تومان اعتبار، 196 طرح در فصل آب و فاضلاب با 3 هزار و 11 ميليارد تومان است.

وی ادامه داد: با توجه به اولويت تكميل پروژه‌ها و طرح‌هاي اقتصاد مقاومتي بيش از 2 هزار و 310 ميليارد تومان از اعتبارات وزارت نيرو در فصول آب و آب و فاضلاب براي تكميل اين طرح‌ها (50 طرح) در سال 1400 توزيع شده است.

این مقام مسئول، تكميل مصوبات سفر مقام معظم رهبري را از ديگر اولويت‌هاي توزيع اعتبارات وزارت نيرو دانست و گفت: بيش از یک هزار و 164 ميليارد تومان از اعتبارات فصول آب و آب و فاضلاب به طور ويژه به اين طرح‌ها (36 طرح) در سال 1400 اختصاص يافته است.
معاون برنامه‌ریزی و امور اقتصادی وزیر نیرو همچنین یادآور شد: براي تكميل و بهره‌برداري 150 طرح مصوب سفرهاي استاني دولت تدبير و اميد در فصول آب و آب و فاضلاب این وزارتخانه بيش از 4 هزار و 146 ميليارد تومان در سال آينده اختصاص داده شده است.

بختیار در پایان گفت: در توزيع اعتبارات فصل منابع آب وزارت نيرو در لايحه بودجه سال 1400 حدود 13 درصد اعتبارات اين فصل براي اقدامات نرم‌افزاري شامل تعادل بخشي و جبران تراز منفي آب‌هاي زيرزميني، علاج بخشي سفره‌هاي آبي، مرمت و بازسازي تأسيسات و ساماندهي رودخانه‌ها و سواحل اختصاص يافته است.




نام:
ایمیل:
* نظر: