اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۴:۳۹
کد خبر: ۲۱۵۸۵
تاریخ انتشار: ۱۴:۲۷ - ۱۹ آذر ۱۳۹۹ - 09 December 2020
هیئت دولت در جلسه امروز صبح به ریاست حجت الاسلام و المسلمین دکتر روحانی، ‌رئیس جمهوری، با پیشنهاد وزارت نیرو در خصوص «اصلاح الگوی مصرف و تشویق مشترکان کم مصرف آب» موافقت کرد.
موافقت هیئت دولت با مصوبه «اصلاح الگوی مصرف و تشویق مشترکان کم مصرف آب»به گزارش سرویس اقتصادی عصرپرس از پایگاه اطلاع رسانی دفتر هیئت دولت، در این جلسه،‌ هیئت وزیران به منظور فرهنگ سازی، اطلاع رسانی و آموزش با هدف کاهش مصرف مشترکان مصرف کننده بیش از الگو و اعمال سیاست تشویق مشترکان خانگی کم مصرف (با اعمال تخفیف صددرصدی)، با پیشنهاد وزارت نیرو درخصوص «اصلاح الگوی مصرف و تشویق مشترکان کم مصرف آب» موافقت کرد.

ترغیب مشترکان پرمصرف به تغییر رفتار و کاهش مصارف غیر ضرور، ایجاد زمینه تحقق اهداف مشترک با سایر مصوبات از جمله برق امید به منظور اصلاح مصرف منابع کمیاب آب و انرژی و به دنبال آن بهبود شرایط زیست محیطی، از دیگر اهداف این مصوبه است.

به موجب مصوبه فوق، مشترکان خانگی در مناطق مختلف جغرافیایی کشور متناسب با میزان مصرف به سه گروه: (خوش مصرف)، (پر مصرف) و (بد مصرف) طبقه بندی شده و برای هر دسته از این مشترکان به تناسب، سیاست های حمایتی، تشویقی و یا بازدارنده اجرا می شود.

بر این اساس، وزارت نیرو مجاز است صورتحساب آب و فاضلاب مشترکان با مصرف تا یک سوم الگوی تعیین شده را با تخفیف صددرصد محاسبه نماید. این تخفیف صرفاٌ شامل سکونتگاه های دایمی در حال بهره برداری شهری و روستایی می شود و واحدهای خالی از سکنه و سکونتگاه های غیردایم نظیر باغ ویلاها و خانه باغ ها مشمول این تخفیف نیستند. آب بهای سایر مشترکان تا الگوی تعیین شده تغییر نخواهد کرد.

درباره مشترکان با مصرف ماهانه بیش از الگوی مصرف، متعاقبا تصمیم دولت اعلام خواهد شد.
دولت همچنین وزارت نیرو (شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور) را موظف کرد ضمن اطلاع رسانی، آموزش و فرهنگ سازی، مشترکان پر مصرف را نسبت به استفاده از وسایل کاهنده مصرف با هدف اصلاح رفتار و کاهش مصارف غیرضرور ترغیب نماید.
 
** اصلاح مصوبه مربوط به شرایط تداوم اجرای پروژه سد شفارود در استان گیلان
 
در ادامه این جلسه، هیئت وزیران با توجه به پیشرفت فیزیکی ۵۲/۴ درصدی اجرای پروژه سد مخزنی شفارود در استان گیلان و همچنین انجام مطالعات تکمیلی و شرایط توپوگرافی سد و جاده جایگزین جناح راست این سد و تغییرات در شیب ترانشه ها جهت پایداری خاکریزهای مشرف به جاده جایگزین، با پیشنهاد سازمان برنامه و بودجه کشور درخصوص اصلاح شرایط تداوم اجرای پروژه مذکور موافقت کرد.

به موجب این اصلاحیه، كل سطح مخزن سد یاد شده نباید از حداكثر ۱۶۷ هكتار و سطح اشغال جنگل نيز حداكثر از ۹۳ هكتار تجاوز نماید.

همچنین مصوب شد نسبت به تأمين حداكثر ۶۶ ميليون مترمكعب آب شامل ۱ /۲۳ ميليون مترمكعب براي آب شرب، ۱۰ ميليون مترمكعب براي نياز صنايع و مابقي براي تأمين آب تكميلي كشاورزي (حداكثر براي ۶۹۰۰ هكتار اراضي كشاورزي موجود) اقدام شود. حداكثر ارتفاع سد یاد شده نیز ۴ /۱۱۴ متر تعیین شد.

به موجب اصلاحیه دولت، سطح اراضی جنگلی مورد اشغال در خارج مخزن نباید از ۵۳/۵ هکتار تجاوز نماید.
 
كاشت جبراني ۶۴۰ هكتار (معادل با پنج برابر سطح تخريب شده جنگل) با گونه هاي جنگلي پهن برگ بومي منطقه با اولويت احياي جنگل ‌هاي مخروبه معرفي شده از سوي سازمان جنگل‌ ها، مراتع و آبخيزداري كشور حداكثر ظرف دو سال و نگهداري و حفاظت جنگل دست كاشت مذكور به مدت ۱۰ سال توسط سازمان ياد شده، از دیگر اصلاحات صورت گرفته در شرایط تداوم اجرای پروژه سد شفارود است.

دولت ضمن مکلف نمودن سازمان حفاظت محیط زیست به نظارت بر اجرای بند فوق، شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران را موظف کرد نسبت به تأمین و پرداخت خسارت وارده ناشی از اجرای طرح (اعم از خسارت وارده به طرح بر اساس مصوبه قبلی و افزایش خسارت برای احداث ۱۸/۵ هکتار جدید برای جاده جایگزین به منابع طبیعی) بر اساس قانون افزایش بهره وری بخش کشاورزی و منابع طبیعی در چارچوب آیین نامه اجرایی مربوط اقدام نماید.









نام:
ایمیل:
* نظر: