اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۳:۴۸
کد خبر: ۲۱۵۶۷
تاریخ انتشار: ۱۴:۱۸ - ۱۸ آذر ۱۳۹۹ - 08 December 2020
وزیر نیرو عنوان کرد:
وزير نيرو با اشاره به استقبال خوب مشتركان از طرح برق اميد، از كاهش حدود 12 درصدي تعداد مشتركان پرمصرف خبر داد.
به گزارش سرویس اقتصادی عصرپرس، رضا اردكانيان روز سه‌شنبه در حاشيه آيين رونمايي دو پروژه ساز و کاری هوشمند سازی خدمات تخصصی بخش آب (ساماب) و واگذاری و انتقال وظایف به شرکت‌های تابعه (تفویض اختیار) كه در سی و یکمین هفته پویش هر هفته_الف_ب_ایران به صورت ويدئوكنفرانسي برگزار شد، در جمع خبرنگاران اظهار داشت: با ابلاغ مصوبه طرح برق اميد به وزارت نیرو در اوايل شهريور، دو ماه براي فراهم كردن مقدمات اجراي آن فرصت داده شده بود كه اين طرح عملا از ابتداي آبان اجرايي شد.

وي اضافه كرد: منتظر اواخر آذر هستيم كه آخرين روزها در جمع‌آوري اولين قبض دو ماهه است تا گزارش دقيقي به مردم و مسئولان در اين چارچوب ارائه شود.

اردكانيان با بيان اين كه لزوما همه مشتركان خانگي قبض اين دوره را اول آبان نگرفته‌اند و برخي شهريور آن را دريافت كرده‌اند، گفت: طبق برآوردي كه انجام شده و پايان آذر قطعي‌تر در اين باره گزارش خواهد شد، از حدود 40 روزي كه از طرح گذشته و با ميزان اطلاع‌رساني‌هاي صورت گرفته استقبال خوبي از برق اميد شده است؛ به اين معنا كه حدود 12 درصد از مشتركان پرمصرف - كه اصلي‌ترين هدف ما كم كردن تعداد اين مشتركان بود - كاهش يافته است.

وي اظهار داشت: با مراقبت و مواظبت مردم، اين تعداد به مشتركان خوش مصرف اضافه شده است و به همين ميزان هم در مقايسه با سال گذشته حدود 10 درصد مشتركان خوش مصرف به گروه كم مصرف‌ها پيوستند.

اردكانيان گفت: اعتقاد ما اين است كه مردم همراهي خواهند كرد و تا فصل گرم قادر خواهيم بود دست‌كم 10 درصد كاهش مصرف را در گروه پر مصرف‌ها شاهد باشيم كه كمك بزرگي به صنعت برق است.

وزیر نیرو گفت: قرار شد اين طرح به آب و گاز هم تسري پيدا كند. اين روزها پيشنهاد ما در هيئت دولت مطرح خواهد شد كه به محض تصويب، در اين زمينه اطلاع رساني خواهد شد.

وي افزود: موضوع آب از حيث شرايط با برق متفاوت است؛ برق را مي‌توان در هر نقطه اي از كشور كه توليد مي شود به هر نقطه ديگر به واسطه شبكه ارسال كنيم ولي در آب اين گونه نيست و محدوديت‌ها منطقه‌اي است.

وزير نيرو گفت: به همان ميزان كه سعي شد در بخش برق سطح مصرف گروه‌هاي كم‌مصرف انتخاب و يك سوم الگوي مصرف در اين بخش، كم مصرف اعلام شود، اميد است در بخش آب هم اين گونه باشد تا بتوانند از تخفيف صددرصدي برخوردار شوند.
وي افزود: اين لزوما بدان معنا نيست كه يك سوم الگوي مصرف در بخش آب با همان ميزان در بخش برق تطبيق دارد.

اردکانیان اظهار داشت: وزارت نيرو به عنوان دستگاه مسئول آب و برق به درآمد و عايدي در يك بازه نسبتا طولاني نگاه مي‌كند؛ درآمد اصلي ما در اين است كه مصرف، صحيح و بهينه‌ باشد و ناچار نباشيم سرمايه‌گذاري‌هاي سنگيني را در تابستان صرفا براي پشت سر گذاشتن اوج بار انجام دهيم.

وزیر نیرو افزود: البته كشور، رو به توسعه است و نيازمند سرمايه‌گذاري براي احداث نيروگاه‌ها است و اين كار انجام مي‌شود، اما آن بخش از سرمايه‌گذاري كه صرفا به خاطر عادات ناصحيح مصرف يا مديريت ناصحيح مصرف در زمان اوج بار باشد، اگر به عادتي صحيح تبديل شود، درآمد هنگفتي براي صنعت برق خواهد بود.

وي با اشاره به اظهارات پنج‌شنبه گذشته رئيس جمهوري مبني بر ساخت سالانه 2500 مگاوات نيروگاه جديد در دولت تدبير و اميد گفت: در سال‌هاي اخير با كاهش رشد اوج بار از 5 درصد به يك درصد، مانند اين است كه علاوه بر 2500 مگاوات نيروگاه حقيقي، سالي 4 هزار مگاوات نيروگاه مجازي هم ساخته شده است.

وزير نيرو گفت: عايدي ناشي از مديريت مصرف درآمد بسيار بالايي است كه در مقايسه با تخفيفي كه به گروه كم مصرف‌ها پاداش داده مي‌شود به معناي كاهش درآمد نيست و اين نگراني وجود ندارد و در درازمدت به معناي يكي دو سال قطعا صنعت برق از اين حيث عايدي قابل توجهي خواهد داشت.

وي درباره سيلاب‌ها هم گفت: تغيير اقليم از حالت يك نظريه خارج شده و در دنيا با آن به عنوان يك پديده برخورد مي‌شود. يكي از عوارض يا نشانه‌هاي تغيير اقليم اين است كه از شرايط اعتدالي در منطقه خارج مي‌شويم؛ به اين معنا كه ديگر نمي‌توان گفت هر سال فقط روي 230 تا 250 ميليمتر بارش حساب كنيم و در شرايط حدي ميان ترسالي‌هاي مكرر و شديد يا خشكسالي‌هاي قابل ملاحظه قرار مي‌گيريم.

اردكانيان افزود: لازم است برنامه‌ريزي‌ها هم متناسب تغییر اقلیم شود. بارش‌هايي كه ناگهاني و با شدت و ميزان بالا صورت مي‌گیرد باز هم اتفاق خواهد افتاد. يعني سيل و خشكسالي ديگر از حالت حوادث غير مترقبه خارج و به حوادث مترقبه تبديل مي‌شود و وزارت نيرو و دستگاه‌هاي برنامه‌ريزي كشور بايد به سمت ايجاد سيستم‌هاي نگهداري اين حجم وسيع بارش و سيستم‌هاي جمع‌آوري و هدايت آب‌هاي سطحي توسط شهرداري‌ها رفت.

وي گفت: در مناطقي مانند اهواز و خوزستان كه حالت جلگه‌اي دارند و شهرهاي مسطح بدون داشتن سيستم جمع‌آوري آب‌هاي سطحي نمي‌توان اين حجم بارش‌هاي ناگهاني كه بخشي از علم هيدرولوژي‌ است را مديريت كرد.

اردكانيان گفت: وزارت نيرو ايجاد سيستم‌هاي جمع‌آوري و هدايت فاضلاب را در دستور كار دارد و در خوزستان هم پروژه‌هاي متعددي در دست انجام است، كمك‌هاي خوبي نيز شده و با اجازه رهبري براي استفاده از منابع صندوق توسعه ملي براي طرح فاضلاب اهواز، امسال و سال آينده اين كار سرعت خواهد گرفت.

وي افزود: يكپارچه‌سازي شركت‌هاي آب و فاضلاب شهري و روستايي هم كمكي در اين زمينه خواهد بود. شركت‌هاي آب و فاضلاب روستايي سال‌هاي سال به عنوان شركت‌هاي دولتي فعاليت داشتند، ولي به دليل محدوديت منابع ورودي به عرصه فاضلاب روستايي نداشتند، اما  اكنون در قالب يك شركت يكپارچه استاني با ساختار غيردولتي و يكپارچه شدن منابع مالي و انساني و نيز تجهيزات اميد است هر چه زودتر پرونده فاضلاب روستايي هم باز و طرح‌ها در مدار اجرا قرار گيرد.

وي گفت: همكاري نزديك با شهرداري‌ها مي‌تواند در اين زمينه كمك حال باشد. دستگاه برنامه‌ريزي كشور و شوراهاي شهر هم به اين مسئله توجه خواهند كرد كه سيستم‌هاي جمع‌آوري آب‌هاي سطحي كه طبق قانون وظیفه شهرداري‌ها است، در نقاطي كه خيلي ضرورت دارد اين طرح‌ها را زودتر اجرا كنند و اين گونه نباشد كه در زمان بارش‌هاي شديد به دليل نبودن كانال‌هاي جمع‌آوري آب‌هاي سطحي، اين بارش با وارد شدن به كانال‌هاي فاضلاب، موجب پس‌زدگی فاضلاب خانگی شده و باعث مشكل و گرفتاري براي مردم شود.

وي با بیان اینکه طرح فاضلاب اهواز، پروژه بزرگي است و به صورت مرحله‌اي اجرا مي‌شود، افزود: این مشكل مربوط به منابع مالي بوده كه امسال رفع شده و اين روزها منتظر هستيم كه كارهاي اجرايي آن توسط مسئولان آغاز شود و امیدوارم در زمان نه چندان طولاني، باقیمانده طرح فاضلاب اهواز اجرا شود.

اردكانيان درباره برنامه‌های سدسازي‌ گفت:‌ يكي از اهداف اين كار، كنترل سيلاب است. سدهاي بزرگ و چند منظوره اهداف ديگري اعم از تنظيم آب كشاورزي و نيز توليد برق و مصارف شرب در صورت اقتضا دارند ولي در جهان مهمترين هدف در سدهاي ساخته شده كنترل سيلاب است و ما هم از اين قاعده مستثني نيستيم.

وي افزود: تغيير اقليم اقتضاي اين را دارد كه به سدسازي به اين معنا توجه داشته باشيم منتها اين به معناي كار بي مطالعه و ناديده گرفتن ملاحظات زيست محيطي نيست و همه اين ها در سدسازي مد نظر خواهد بود.

اردكانيان اظهار داشت: طرح آمايش سرزمين امسال نهايي و به صورت مصوب عرضه مي شود و در آن اين بحث ها از حالت چند پارچه خارج شده و با ديد ملي و كلي مي توان به اين ظرفيت ها نگاه كرد و هر جا لازم است سدي ساخته شود اين كار انجام مي‌شود و هر جا ضرورتي ندارد، وارد سرمايه گذاري در اين بخش نمي شويم.

وي درباره تامين سوخت نيروگاه‌ها در زمستان هم گفت: اميد داریم با همكاري وزارت نفت و مهمتر از اين، با همراهي خود مردم در مصرف گاز در بخش خانگي بتوانیم امسال يك اخلاق و الگوي مناسب تري را در مصرف گاز نشان دهيم و اين موجب شود كه بخش خانگي فشار سنگيني به مصرف گاز نياورد، مصرف بيش از حد متعارف افزايش نيابد و در نتيجه وزارت نفت بتواند به تعهد خود در تامين سوخت مورد نياز نيروگاه ها عمل كند و بتوانيم برق كافي به مردم برسانيم.

اردكانيان در عين حال خاطرنشان كرد:‌  البته از ارتباطي كه با كشورهاي همسايه داريم هم استفاده كرده و هر جا لازم باشد و بتوانيم نسبت به واردات انرژي هم اقدام مي كنيم. هم اينك نيز اين كار انجام مي شود و اين بويژه در مناطق شمالي كشور كه گاز رساني حتي در فرض وجود گاز هم به دليل جغرافيايي سخت‌تر است نيروگاه ها با کمبود مواجه نشود.

وزیر نیروادامه داد: سطح همكاري خوبي بين شركت گاز و وزارت نيرو برقرار است اما اصل ماجرا به دست خود مردم است كه همانند برق اخلاق خوب مصرف در بخش گاز هم نهادينه شود.

وي درباره استفاده از سوخت مازوت در نيروگاه‌ها هم گفت: اگر مصرف گاز خيلي افزايش يابد بين اين كه در شرايط كرونايي خاموشي بدهيم و مشكلاتي براي شهروندان ايجاد شود يا به شكل محدود با رعايت‌هاي لازم از سوخت مايع استفاده كنيم، طبيعتا انتخاب ما دومي خواهد بود.










نام:
ایمیل:
* نظر: