اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۴:۱۱
کد خبر: ۲۱۵۵۹
تاریخ انتشار: ۱۲:۴۹ - ۱۸ آذر ۱۳۹۹ - 08 December 2020
به مناسبت روز جهانی معلولین
رئیس سازمان آموزش و پرورش استثناییبا اشاره به 45 پروژه آموزش و پرورش استثنایی که امروز افتتاح و کلنگ زنی شد اظهار کرد: امروز 27 پروژه به صورت همزمان افتتاح شد که این تعداد شامل 13 مدرسه، 4 سالن ورزشی7و دیگر پروژه های مرتبط با آموزش و پرورش استثنایی است.
افتتاح و کلنگ زنی 45 پروژه آموزش و پرورش استثناییبه گزارش عصرپرس از روابط عمومی و امور بین الملل سازمان آموزش و پرورش استثنایی؛ با حضورعلی ربیعی سخنگوی دولت، سید جواد حسینی معاون وزیر و رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی، رئیس مجمع خیرین مدرسه ساز، نمایندگان جامعه معلولین و حضور ویدئو کنفرانسی مدیران کل و روسای ادارات استثنایی استان ها، مراسم گرامیداشت روز جهانی معلولین و افتتاح و کلنگ زنی همزمان 46 پروژه آموزش و پرورش استثنایی در محل سالن جلسات سازمان آموزش و پرورش استثنایی برگزار شد.

سید جواد حسینی با بیان اینکه رویکرد عدالت محوری آقای ربیعی و تجارب زیستی وی  در خصوص معلولان جای قدردانی دارد گفت: یکی از برکات نظام مقدس جمهوری اسلامی، ایجاد سازمان آموزش و پرورش استثنایی است که اساسنامه بسیار قوی دارد و در سال ۱۳۷۰ به تصویب مجلس شورای اسلامی رسیده است.

وی افزود: از آن سال تاکنون تعداد دانش‌آموزان ۱۸ برابر شده است و اکنون ۱۵۲ هزار دانش‌آموز تحت پوشش آموزش و پرورش استثنایی قرار دارند .همچنین اعتبارات سازمان نیز ۸ برابر افزایش پیدا کرده که ۷ برابر آن در همین دولت اتفاق افتاده است که جای خوشحالی بسیار دارد.

7 اصل حاکم بر تعلیم و تربیت دانش آموزان با نیازهای ویژه

حسینی با بیان اصول حاکم بر آموزش و پرورش استثنایی اظهار داشت: توسعه انسان مبنا، پذیرش تفاوت های فردی، تطابق سازی، نظام تلفیقی فراگیر، توانمند سازی، توسعه فرصت آفرینی و تعادل بخشی و ایجاد عدالت  هفت اصل حاکم بر تعلیم و تربیت دانش آموزان با نیازهای ویژه است.

معاون وزیر ادامه داد: امروزه نگاه ما به توسعه، پس از گذر از دوره های تکنولوژی محور، سرمایه و ثروت محور به توسعه انسان محور رسیده است و در این نگاه همه انسان ها نقش آفرین هستند و نتایج توسعه شامل همه افراد جامعه می گردد.

 ‏وی گفت: وقتی از همه انسان ها و نقش آنها در توسعه سخن می گوئیم دانش آموزان با نیازهای ویژه را نیز شامل می شود که با تعلیم و تربیت از طریق آموزش و پرورش نقش خود را در توسعه ایفا  می نمایند.

وی تصریح کرد: وظیفه اصلی نظام تعلیم و تربیت تبدیل منابع انسانی به سرمایه های انسانی است و تمام انسان‌ها از جمله دانش‌آموزان با نیازهای ویژه  باید از  همه امکانات بهره‌مند شوند.

حسینی با بیان اینکه بر اساس  « اصل تفاوت های فردی»  انسان ها با یکدیگر متفاوتند اظهار داشت: آموزش و پرورش با این نگاه باید گروه های مختلف دانش آموزان با نیازهای ویژه را شناسایی و شرایط استاندارد ارتقاء تعلیم و تربیت آنها را فراهم سازد.

 مناسب سازی و تالیف 1000  عنوان کتاب درسی

معاون وزیر با  اشاره به اصل « تطابق سازی» اظهار کرد: مناسب سازی محیط، فضا، تجهیزات، محتوا، منابع انسانی و مدیریت والدین و دانش‌آموزان عادی که در کنار دانش‌آموزان استثنایی هستند، در  راستای اصل تطابق سازی در آموزش وپرورش استثنایی و ازطریق بسته تحولی مدرسه انطباقی  پیگیری می شود

وی افزود: تاکنون  بیش از هزار عنوان کتاب درسی در آموزش و پرورش استثنایی برای استفاده دانش آموزان با نیازهای ویژه تالیف و یا مناسب سازی شده است

وی گفت: در آموزش و پرورش استثنایی علاوه بر دوره‌های رسمی آموزش و پرورش  عادی  دو دوره متوسطه پیش حرفه‌ای و حرفه‌ای نیز وجود دارد که دو سوم محتوای ارائه شده در این دوره ها  جنبه‌های عملی و مهارتی  دارد.

وی افزود: : 76 کیت آموزشی برای ناتوانان جسمی حرکتی متناسب سازی شده است  و اخیراً کتاب های  احکام دینی ویژه دانش آموزان استثنایی  و فرزند پروری برای والدین  نیز تالیف شده است.

تا پایان سال هزار و 297 مدرسه مناسب سازی می‌شود

 معاون وزیر با بیان اینکه 1600 مدرسه ویژه دانش آموزان استثنایی در کشور وجود دارد اظهار کرد:  از این تعداد ۲۷  مدرسه ویژه دانش‌آموزان جسمی-حرکتی، 22  مدرسه ویژه نابینایان، 100 مدرسه ویژه ناشنوایان، ۶۲ مدرسه ویژه دانش آموزان طیف  اوتیسم  است.

معاون وزیر با بیان اینکه تا کنون 726 مدرسه مناسب سازی شده است و تا آخر سال ۵۷۱ مدرسه دیگر مناسب‌سازی می‌شود افزود: 31 سالن  مخصوص ورزشی دانش‌آموزان با نیازهای ویژه در کشور وجود دارد و تا پایان سال  ۱۳ فضای ورزشی  دیگر نیز افتتاح خواهد شد. همچنین در 375 مدرسه سالن های دویست مترمربعی ورزشی با مشارکت سازمان نوسازی ایجاد خواهد شد.

 کلنگ زنی و افتتاح 120 مدرسه در 10 ماه اخیر

 معاون وزیر با بیان اینکه بر اساس آمایش سرزمینی 210 مدرسه برای رسیدن به استاندارد در آموزش و پرورش استثنایی نیاز است اظهار کرد: ساخت این مدارس با شعار از خشت تا بهشت از ده ماه سال پیش آغاز شده است واز آن زمان تاکنون 120 مدرسه  معائل با 57 درصد مدارس طرح افتتاح و یا کلنگ زنی شده است.

وی افزود: ۴۷ مرکز مشاوره، توانبخشی و راهنمایی ویژه والدین و دانش آموزان استثنایی در سطح کشور وجود دارد که 36 مرکز در دوران کرونا  افتتاح شده است. همچنین ۷۵۲ مرکز اختلالات ویژه یادگیری نیز در سراسر کشور به دانش آموزان خدمات ارائه می دهند که  ۸۰ درصد آنها در دولت تدبیر و امید افتتاح شده است  و ۵۲ درصد از این تعداد نیز  در دوران کرونا راه اندازی شده است.

 تعداد مراکز جامع آموزشی، توانبخشی و مشاوره ای تا پایان سال به 10 مرکز می رسد

 معاون وزیر با بیان اینکه 3 مرکز جامع آموزشی، توانبخشی و مشاوره ای در کشور فعال هستند اظهار داشت: تعداد  این مراکز جامع آموزشی، توانبخشی و مشاوره ای تا پایان سال به 10 مرکز می رسد.

وی افزود:  یک پارک تحرک و جهت یابی برای نابینایان در کشور داریم که تا پایان سال این تعداد به  21 پارک  خواهد رسید و با راه اندازی 8 اتاق چند حسی تا پایان سال تعداد این اتاق ها نیز به 10 عدد خواهد رسید.

 بارگذاری بیش از 1500 محتوای آموزشی در شبکه شاد

معاون وزیر در ادامه با بیان اینکه تاکنون بیش از 1500 محتوای آموزشی مناسب دانش آموزان استثنایی در شبکه شاد بارگذاری شده است اظهار کرد: در دوران کرونا در تمامی استان ها استودیوی تولید محتوای الکترونیک راه اندازی شده است و به زودی نیز اپلیکیشن جامع آموزش و پرورش استثنایی راه اندازی خواهد شد.

وی با اشاره به سامانه ندای همراه اظهار کرد: این سامانه با استفاده از ظرفیت 16 مشاور خبره، 45 مرکز مشاوره، 752 مرکز اختلالات یادگیری و 900 مشاور و مددکار آموزش و پرورش استثنایی برای حمایت از طرح تلفیقی فراگیر و و ارائه خدمات مشاوره ای در عصر کرونا راه اندازی شده است.

۷۲ درصد دانش‌آموزان استثنایی در شاد آموزش می‌بینند

معاون وزیر با بیان اینکه با ظرفیت سازی انجام شده در شبکه شاد اکنون ۷۲ درصد دانش‌آموزان استثنایی در این شبکه آموزش می بینند افزود: اکنون در عرصه فضای مجازی و استفاده از شبکه شاد ۴۰ درصد دانش‌آموزان استثنایی  و ۳۰ درصد دانش‌آموزان در حوزه عمومی  به ابزار هوشمند مناسب دسترسی ندارند  و با  نگاه تداوم آموزش و پوشش حداکثری  استفاده از درسنامه ها و آموزش های منزل محور در دستور کار قرار دارد.

نهضت توان افزایی نیازمند مشارکت همه آحاد جامعه است

حسینی با بیان اینکه  یکی از برنامه های سازمان آموزش و پرورش استثنایی تهیه ابزارهای مورد نیاز دانش آموزان در قالب نهضت توان افزایی است اظهار کرد:  در این راستا 105 قلم وسیله آموزشی، ورزشی و توانبخشی برای این دانش آموزان شناسایی شده که تهیه آن برای تمامی دانش آموزان تحت پوشش به بیش از 450 میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد و نیازمند مشارکت همه خیرین و دستگاه های اجرایی است.

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی یکی از راهبردهای دوازده گانه این سازمان را اجتماعی شدن دانست و افزود: یکی از راه های تغییر نگرش جامعه به معلولین اجتماعی شدن آموزش و پرورش استثنایی است که در این مسیر گام های زیادی برداشته شده است.

وی افزود: در راستای مشارکت آحاد جامعه در آموزش و پرورش استثنایی،   شیوه نامه  "مدرسه ياري" به مدارس ارسال شده است تا  خیرینی  كه در حوزه سلامت، تربيت بدني، توان بخشي، هنر، فني و ...تخصص و مهارت دارند و بر اساس تخصص، علاقه و نيازهاي مدرسه، خدمات تخصصي، علمي و مهارتي خود را به دانش آموزان ارايه نمايند.

افتتاح و کلنگ زنی 45 پروژه آموزش و پرورش استثنایی

 حسینی با اشاره به 45 پروژه آموزش و پرورش استثنایی که امروز افتتاح  و کلنگ زنی شد اظهار کرد: امروز 27 پروژه به صورت همزمان افتتاح شد که این تعداد شامل 13 مدرسه، 4 سالن ورزشی7و دیگر پروژه های مرتبط با آموزش و پرورش استثنایی است.

وی افزود: امروز  18 پروژه شامل 13 مدرسه  نیز کلنگ زنی شد و 80 درصد پروژه هایی که کلنگ زنی و یا افتتاح شده است با همت خیرین به انجام رسیده است.

وی گفت: اعتبار پروژه های افتتاح شده بیش از 120 میلیارد تومان و اعتبار لازم برای پروژه های کلنگ زنی شده نیز 95 میلیارد تومان است.

شایان ذکر است در این مراسم از سرود ملی آموزش و پرورش استثنایی میز رونمایی شد و  از چند معلول تقدیر به عمل آمد
نام:
ایمیل:
* نظر: