اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۰۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۲:۳۹
کد خبر: ۲۱۵۲
تاریخ انتشار: ۱۵:۵۰ - ۰۲ بهمن ۱۳۹۵ - 21 January 2017
پلاسکو نه روز پس از فرو ریختن
۸ بهمن‌ماه، نهمین روز حادثه پلاسکو در حالی آغاز می‌شود که هنوز آواربرداری‌ها ادامه دارد و در حال حاضر بیش از ۹۰ درصد آواربرداری انجام شده است.
رئیس‌جمهور در محل حادثه پلاسکو حضور یافت

عصرپرس:عملیات امداد و نجات ساختمان پلاسکو وارد نهمین روز خود شد. در این نه روز بسیاری از مقام‌های ارشد دولت و نیروهای نظامی و انتظامی و سیاسیون به محل حادثه رفتند و از نزدیک در جریان عملیات قرار گرفتند.

اخبار روز نهم
آخرین عملیات جست‌وجو در پلاسکو آغاز شد

به گزارش ایسنا، تا واپسین دقایق پنجشنبه - هفتم بهمن - پیکر تمام ۱۵ شهید آتش‌نشان و چهار تن از هموطنان از زیر آوار خارج شده و همچنان تا یافتن تمام پیکرها، جستجوها ادامه دارد.

آخرین عملیات جست‌وجو در پلاسکو آغاز شد

عملیات آواربرداری در حادثه پلاسکو به نهمین روز و به احتمال زیاد به آخرین روز خود رسید، چراکه تا دقایقی دیگر آخرین عملیات جست‌وجو در محوطه پلاسکو انجام می‌شود. 

در حال حاضر عملیات آواربرداری به طبقه منفی دو پلاسکو رسیده است و امروز سگ‌های هلال احمر  و پلیس برای یافتن پیکرهای احتمالی دو نوبت روی آوارها رفتند. لازم به ذکر است تا کنون 1600 سرویس کامیون حامل نخاله از محل پلاسکو خارج شدند.

آخرین اخبار حادثه ساختمان پلاسکو / روزنهم

 عملیات آواربرداری به پی‌های ساختمان پلاسکو رسید

 منبعی که گفته می‌شود برای ذخیره گازوییل است از زیر آوارها بیرون کشیده شد

آخرین اخبار حادثه ساختمان پلاسکو / روزنهم

 ادامه عملیات آواربرداری و جستجو در لحظه اذان ظهر

درخواست فرمانده آتش‌نشانی که پلاسکو برخی نیروهایش را گرفت

یکی از فرماندهان آتش‌نشانی در حادثه پلاسکو از دولت و مجلس درخواست کرد که امکان ورود تجهیزات آتش نشانی به کشور تسهیل و چگونگی بهره‌مندی نیروهای آتش نشانی از قانون مشاغل سخت وزیان آور اصلاح شود.

هشدار آتش‌نشانی درباره اخاذی سودجویان برای جذب کمک‌های مردمی

سازمان آتش نشانی در خصوص اخاذی عده‌ای سودجو برای دریافت کمک‌های مردمی در پی آتش سوزی حادثه پلاسکو هشدار داد.

آتش و دود رو به تسلیم/ 98 درصد آوار پلاسکو برداشته شد

ملکی سخنگوی ستاد مدیریت بحران پلاسکو ضمن اشاره به برداشته شدن 98 درصد آوارهای پلاسکو به ایسنا اعلام کرد: کار آواربرداری پلاسکو تا یکی، دو ساعت آینده به پایان می‌رسد. 

وی اظهار کرد: آتش‌نشانان کماکان با اتخاذ تدابیر خاص و همچنین به کارگیری تجهیزات مخصوص آواربرداری به کار خود ادامه می‌دهند. تا ساعت 6 صبح امروز حدود 1600 کامیون کمپرسی به وزن 19 هزار تن آهن، میلگرد شکسته، سیمان، نخاله و بتن از این محل خارج کردند.

وی افزود: 98 درصد کار آواربرداری تاکنون انجام شده و تا یکی دو ساعت آینده نیز باقی آن حمل می‌شود. ضمن اینکه آتش‌نشانان همچنان با کمال دقت و به صورت دستی مشغول عملیات هستند که اگر پیکری زیر آوار مانده باشد، بتوانند او را پیدا کنند.

سخنگوی ستاد مدیریت بحران پلاسکو تاکید کرد: طی چند روز گذشته در فضای مجازی صفحاتی به نام من ایجاد شده است که من همین‌جا اعلام می‌کنم هیچ‌گونه صفحه‌ای در شبکه‌های مجازی ندارم و سعی می‌کنم اخبار را از مجاری قانونی و رسمی اعلام کنم. از مردم نیز تقاضا می‌کنم در این خصوص احتیاط کنند و از صحت مطالبی که از طرف من و از افراد دیگر منتشر می‌شوند، اطلاع حاصل کنند.  مسوولیت انتشار این مطالب نیز با کسانی است که اقدام به این کار می‌کنند.

آخرین اخبار حادثه ساختمان پلاسکو / روزنهم

آخرین آمار مصدومان پلاسکو

اورژانس تهران اعلام کرد: تا ساعت هفت صبح امروز، آخرین آمار مصدومان حادثه پلاسکو 235 نفر گزارش شده‌است. از میان این افراد، 180 نفر در محل، درمان و 55 نفر به بیمارستان منتقل شده‌اند.

براساس این گزارش، از 55 مصدومی که به مراکز درمانی انتقال یافتند، در حال حاضر آتش نشانان محمود قصاب، به علت تنگی نفس در بیمارستان رسول اکرم و محمدرضا فلاحتی، به دلیل ترومای پا در بیمارستان سینا بستری هستند. تاکنون نیز 52 نفر از مراکز درمانی مرخص شده‌اند.

آخرین اخبار حادثه ساختمان پلاسکو / روزنهم

تعیین هویت ۴ آتش نشان دیگر حادثه پلاسکو/ جمع هویت‌های شناسایی شده ۱۰ نفر شد

دکتر مسعود قادی پاشا مدیر کل پزشکی قانونی استان تهران نیز اعلام کرد: با انجام پیکرشناسی و آزمایش های ژنتیک روی قطعات بزرگ، اجساد و بقایای انسانی ارجاعی به مرکز تشخیصی-آزمایشگاهی پزشکی قانونی استان تهران طی روز چهارشنبه و پنجشنبه، ۶ و ۷ بهمن‌ماه، هویت چهار آتش‌نشان دیگر مشخص شد.

پیکرهای جدید شناسایی شده آتش نشانان به شرح زیر است: علی مستوفی، حسین حسین زاده، محمد اقایی قادرلو و حسین سلطانی

اسامی شش نفر از جانباختگان حادثه پلاسکو که‌ قبلا تعیین هویت شده بودند به  شرح است: آتش‌نشانان: بهنام میرزاخانی، علی امینی، فریدون علی تبار.

غیرآتش‌نشان: حیدر پهلوانی، جواد حسینقلی زاده، محمود محسنی

تلاش برای پایان عملیات آواربرداری تا ظهر/آمارها بدون تغییر

سیدجلال ملکی سخنگوی آتش‌نشانی تهران در گفت‌وگو با ایسنا گفت: در تلاش هستیم تا عملیات آواربرداری تا ظهر امروز به اتمام برسد.

وی ادامه داد که آمار تغییری نکرده و پیکر جدیدی نیز پیدا نشده است.

به گفته ملکی، طبق برنامه اگر تغییری در آن داده نشود توسط مسئولین احتمالا فردا خیابان جمهوری بازگشایی خواهد شد.

آماده‌سازی خیابان جمهوری برای بازگشایی

حادثه پلاسکو در حالی در نهمین روز خود قرار گرفت که آواربردار در مراحل نهایی قرار دارد و همزمان با آن سطح معابر اطراف توسط ماموران شهرداری پاکسازی و آماده سازی می‌شود.باقرصاد قائم مقام معاونت خدمات شهری شهرداری تهران نیز در این باره به خبرنگار ایسنا مستقر در پلاسکو، گفت: مراحل آماده سازی خیابان جمهوری برای بازگشایی امروز انجام خواهد شد.

ادامه عملیات اواربرداری زیر باران شدید

آواربرداری در حالی ادامه دارد که بارش باران سرعت کار را کم کرده است.

در حال حاضر چهار بیل مکانیکی و دو دستگاه قیچی مکانیکی در حال آواربرداری و تخلیه آوارها به کامیون‌ها هستند.

در گوشه ای دیگر از منطقه، دو دستگاه آمبولانس بهشت زهرا(س) مستقر هستند.

همچنین یک تیم مهندسی از همان روزهای اول حادثه، در منطقه مستقرند تا تغییرات لرزه‌ای ساختمان های پشتی و مجاور پلاسکو را تحت نظر داشته باشند.

پیش‌بینی می‌شود آواربرداری تا ظهر امروز به اتمام برسد و مشاهدات خبرنگار ایسنا حاکی از آن است که دود سفید آخرین نفس‌هایش را می‌کشد.

امید به پایان عملیات آواربرداری تا ظهر امروز 

عملیات آواربرداری در محل ریزش ساختمان پلاسکو در زیر باران شدید تهران ادامه دارد. این امیدواری وجود دارد که این عملیات تا ظهر امروز (جمعه هشتم بهمن) به پایان برسد اما هنوز مسئولان به قطعیت از آن سخن نمی‌گویند.

ادامه عملیات آواربرداری و تجسس در نهمین روز حادثه پلاسکو

در نهمین روز از حادثه پلاسکو عملیات آواربرداری همچنان ادامه دارد و در حالی که پیکر تمامی شهدای آتش‌نشان‌ از زیر آوار بیرون آمده اما عملیات تجسس برای یافتن پیکر شهروندان عادی احتمالی ادامه دارد.

تاکنون ۱۰ نفر از شهروندان عادی با مراجعه به مراجع قضایی اعلام مفقودی کرده‌اند که تا لحظه مخابره این خبر پیکر چهار نفر از شهروندان از زیر آوارهای ساختمان پلاسکو خارج شده است.

به این ترتیب احتمال می‌رود که پیکر شش نفر دیگر از شهروندان دیگر همچنان زیر آوارها باشد؛ بنابراین عملیات آواربرداری با دقت در نهمین روز در حال پیگیری است و هر چند ساعت یکبار با توقف عملیات آواربرداری سگ‌های جسدیاب به میان آوارها آورده می‌شوند تا نشانه‌هایی از پیکرهای این شهروندان پیدا کنند اما تا این لحظه پیکری پیدا نشده است.

سیدجلال ملکی، سخنگوی ستاد مدیریت بحران پلاسکو در گفت‌وگو با ایسنا تأکید کرد: با توجه به اینکه لباس شهروندان احتمالی مدفون شده در زیر آوار معمولی است، قطعاً یافتن آن‌ها کمی مشکل‌تر می‌شود اما عملیات آواربرداری با دقت پیگیری می‌شود تا پیکر شهروندان احتمالی از زیر آوار خارج شود. 

عملیات آواربرداری در نهمین روز حادثه پلاسکو همزمان با آغاز بارش باران پیگیری می‌شود.

سخنگوی آتش‌نشانی تکذیب کرد 

سخنگوی ستاد مدیریت بحران پلاسکو در گفت‌وگو با ایسنا، خبر پیدا شدن پیکر یکی دیگر از شهروندان از زیر آوار ساختمان پلاسکو را تکذیب کرد.

بر این اساس، خبری که دقایقی قبل از سوی شبکه خبر صداوسیما نیز اعلام شده بود، کذب است و تاکنون تنها چهار نفر از شهروندانِ زیرآوارمانده، کشف شده‌اند.

یک پیکر دیگر از زیر آوار پلاسکو پیدا شد؟ 

در حین جست‌وجوی سگ‌های جسدیاب، گفته می‌شد که پیکر یکی از شهروندان زیر آوارمانده در پلاسکو پیدا شده است اما تا این لحظه این خبر تایید نشده است تا پیش از این پیکر تمامی ۱۵ شهید آتش‌نشان و چهار تن از شهروندان زیر آوارمانده توسط تیم‌های تجسس و سگ‌های جسدیاب از زیر آوار ساختمان پلاسکو خارج شده بود.


اخبار روز هفتم

تشییع پیکر شهدای آتش نشان به تعویق افتاد
به گزارش فارس، عبدالهی معاون اجتماعی شهردار تهران گفت: با توجه به موافقت خانواده شهدای آتش‌نشان، زمان تشییع پیکر شهدای آتش‌نشان تا زمان پیدا شدن پیکر 11 آتش‌نشان شهید، به تعویق می‌افتد.
مکان برگزاری مراسم و جزئیات آن، همان مکان و جزئیات قبلی است و زمان آن نیز متعاقباً اعلام می‌شود.

 تداوم آواربرداری و جست‌وجو
با توجه به درجه حرارت بسیار بالای زیر آوار تعداد روزهای عملیاتی آتش‌نشانان در ساختمان پلاسکو به عدد هفت رسید اما عملیات جست‌وجو و آواربرداری همچنان ادامه دارد.
به گزارش ایسنا، بامداد ششمین روز از عملیات دستگاه‌های امدادی در پلاسکو با بارش باران و برف آغاز شد و عملیات آواربرداری در حالی در این روز ادامه پیدا کرد که سفیر فلسطین برای ابراز همدردی به محل حادثه آمد.
تا به این لحظه عملیات آتش‌نشانان در ساختمان پلاسکو که به روز هفتم رسیده است، حدود ۸۰ درصد از آوار ساختمان برداشته و به بیرون منتقل شده است و به نظر می‌رسد اگر مراحل آواربرداری با همین سرعت ادامه داشته باشد این فرآیند تا پایان هفته به اتمام برسد.
سرمای هوا همچنان در اطراف محل پلاسکو حکمفرماست اما خبری از بارش باران و برف نیست. نیروهای پلیس نیز که از نخستین دقایق وقوع حادثه در محل حضور داشتند، همچنان در محل مستقر بوده و نسبت به تأمین نظم اقدام می‌کنند.
پاساژ کویتی‌ها در مجاورت ساختمان پلاسکو نیز که شماری از کسبه نگران تخریب و آسیب‌دیدگی آن بودند تاکنون آسیبی ندیده و به نظر نمی‌رسد که در روزهای باقی‌مانده از عملیات نیز آسیبی به این ساختمان وارد شود.
کامیون‌های حامل نخاله با سرعت بیشتری از محل کارگاهی خارج شده و آوار پلاسکو را در حالی که بخار زیادی از آن به هوا بلند می‌شود به قطعه‌زمینی در محدوده شوش منتقل می‌کنند تا بار دیگر عملیات جست‌وجو و برای چندمین بار در این منطقه انجام شود.
تاکنون بیش از ۷۵ گاوصندوق از سوی آتش‌نشانان از زیر آوار خارج شده که به گفته جانشین رئیس پلیس پایتخت در گنجینه پلیس آگاهی نگهداری شده و تاکنون نسبت به تحویل گاوصندوق به حدود پنج نفر به مالکان اقدام شده است.

چهارمین پیکر شهید آتش نشان هم از زیر آوار پلاسکو خارج شد
به گزارش ایسنا، ملکی سخنگوی ستاد مدیریت بحران پلاسکو گفت: باز هم در پی عملیات جست‌وجو در شمال غربی به پیکر یک نفر از شهدای آتش‌نشانی دست پیدا کردیم و با توجه به مدارکی که همراه وی بود، قابل شناسایی بود که تحویل نیروی انتظامی شد. در روز گذشته چهار نفر از هموطنانمان را از زیر طبقه منفی یک پیدا کردیم. این در حالیست که دو نفر از شهدای آتش‌نشان را در روزهای اولیه از قسمت جنوبی پیدا کردیم. ملکی ادامه داد: امروز دو نفر دیگر از شهدای آتش‌نشان در ضلع شمال غربی امروز پیدا کردیم. در مجموع 8 نفر پیدا کردیم و یک نفر هم در بیمارستان به شهادت رسید.

دستگاه‌های اجرایی با تمام توان در محل حادثه حاضر شدند/ حدود 70درصد ضایعات خارج شده است
غلامحسین آرام، معاون عمرانی فرمانداری تهران در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه تا این لحظه حدود 70 درصد از ضایعات از منطقه خارج شده است،گفت: پیش‌بینی اولیه ما این بود که چیزی نزدیک به 12 هزار تن ضایعات در اثر ریزش این حادثه جمع شده است و به ناچار باید این ضایعات را مدیریت می‌کردیم. تا این لحظه نیز رقم قابل توجهی از این ضایعات از منطقه خارج شده و روی آنها مدیریت خوبی صورت گرفته است چراکه ممکن بود اموال مردم در این ضایعات باشد.

افزایش 17 درصدی اهدای خون زنان در پی حادثه پلاسکو
دکتر علی اکبر پورفتح الله مدیرعامل سازمان انتقال خون در گفت‌وگو با ایسنا، گفت: در مواقع عادی کمتر از پنج درصد اهداءکنندگان خون زنان و حدود 95 درصد اهداءکنندگان آقایان بودند، اما در روزهای 30 دی و اول بهمن ماه و در پی حادثه پلاسکو مراجعه زنان به اداره کل انتقال خون استان تهران جهت اهدای خون به میزان 17 درصد افزایش یافت که این موضوع نشان دهنده حس مشارکت بیشتر زنان نسبت به مردان به دنبال بحران پلاسکو بوده است.

برگزاری مراسم تشییع شهدای آتش‌نشان فردا از مقابل دانشگاه تهران
شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی استان تهران در اطلاعیه‌ای اعلام کرد: مراسم تشییع و تدفین پیکر پاک شهدای آتش‌نشان عزیز که با شجاعت و شهامت در راه نجات هموطنانمان به شهادت رسیدند، با حضور مردم شهیدپرور و قدرشناس فردا پنجشنبه از ساعت 8:30 دقیقه از  مقابل دانشگاه تهران برگزار می‌شود. در این مراسم بعد از اقامه نماز در دانشگاه تهران و تشییع به سمت پل حافظ، پیکر شهدای آتش‌نشان و جانباختگان پلاسکو برای تدفین در قطعه 50 گلزار شهدای بهشت زهرا (سلام الله علیها) راهی می‌شود.

خدمات رایگان مترو در خط یک و 4 برای تشییع پیکر شهدای آتش‌نشان پلاسکو
محمد احمدی بافنده، مدیرعامل شرکت بهره برداری مترو تهران با بیان اینکه این مراسم ساعت ٨:٣٠ از دانشگاه تهران آغاز می‌شود، گفت: از ساعت ۷ و ۳۰ دقیقه تا پایان مراسم پذیرش مسافر در تمام ایستگاه‌های خط 1 و 4 مترو تهران به صورت رایگان انجام خواهد شد. به گفته احمدی بافنده، تردد مسافران در تمام ایستگاه‌های مترو رصد می‌شود و در صورت نیاز قطارهای فوق العاده هم اعزام خواهند شد.

خدمات دهی ویژه اتوبوسرانی برای انتقال شهروندان از 30نقطه پایتخت به دانشگاه تهران
شرکت اتوبوسرانی شهرداری تهران طی اطلاعیه‌ای اعلام کرد که شرکت اتوبوسرانی شهرداری تهران جهت انتقال مردم قدردان و شریف به مراسم تشییع و یادبود شهدای آتش نشان حادثه ساختمان پلاسکو از محل‌های زیر اقدام می کند:
چهارراه تهران پارس، پایانه آزادی، پایانه خاوران، میدان خراسان، شهرک شهید بروجردی،١٣آبان(پیروزی)، میدان رسالت، تجریش، نبوت، فلکه اول و دوم تهران پارس، حکیمیه، شهرک شهید محلاتی، جماران، لویزان، میدان راه آهن، بازار دوم نازی آباد، ابوذر، جلیلی، خزانه بخارایی، میدان صادقیه، میدان آزادی، شهرک شهید باقری، اکباتان، میدان آذری، یافت آباد، شهرک ولی عصر(عج)، تهرانسر، خانی آباد و شهرری.
این درحالی است که مراسم تدفین در قطعه ٥٠ بهشت زهرا(س) و در جوار شهدای مدافع حرم و شهدای منا برگزار خواهد شد.
پیکر سومین آتش نشان از زیر آوار پلاسکو خارج شد
پیکر سومین آتش نشان شهید از زیرآوار در ضلع شمال غربی ساختمان پلاسکو کشف شد. با توجه به شهادت بهنام میرزاخانی دربیمارستان در پی حادثه ساختمان پلاسکو، وی چهارمین شهید این حادثه تلخ به حساب می آید که به عوامل مربوطه تحویل داده شد.جلال ملکی سخنگوی سازمان اتش نشانی با تایید این خبر گفت: پیکر یک نفر دیگر از شهدای آتش نشان لحظاتی پیش در شمال غرب پلاسکو از زیر آوار خارج شد و و هم‌اکنون در حال انتقال به پزشکی قانونی است.

گشایش دفتر یادبود جانباختگان حادثه پلاسکو در زیمبابوه
سفارت جمهوری اسلامی ایران در حراره به مناسبت گرامیداشت یاد و خاطره جانباختگان حادثه دلخراش ساختمان پلاسکو، دفتر یادبودی را در این سفارت خانه گشود.

جلسه کمیته مجمع نمایندگان تهران با اعضای هیات مدیره ساختمان پلاسکو
به گزارش ایسنا، ابوالفضل سروش، یک عضو کمیته ویژه مجمع نمایندگان تهران اظهار کرد: کمیته ویژه مجمع نمایندگان تهران برای بررسی حادثه پلاسکو جلسه‌ای با اعضای هیات مدیره ساختمان پلاسکو بنا به درخواست آنان برگزار کرد که در این جلسه یک سری اطلاعات و درخواست‌ها منتقل شد.درخواست اعضای هیات مدیره ساختمان پلاسکو اسکان موقت و بعد از آن ساختن هر چه سریعتر ساختمانی جایگزین برای اسکان دائم بود. در این جلسه آماری ارائه شد مبنی بر اینکه در ساختمان پلاسکو 600 واحد مغازه وجود داشت که غیر از 8 واحد مابقی استیجاری و براساس قولنامه بودند. فعالیت و کار در ساختمان پلاسکو منجر به ارتزاق 12 هزار خانوار شده بود که لازم است هر چه سریعتر با احداث ساختمان جدیدی چرخه تولید و کار زودتر به کار افتد.

گشایش دفتریادبود قربانیان پلاسکو در هند
دفتر یادبود قربانبان و شهدای حادثه پلاسکو در هند گشایش یافت.

ادای احترام دیپلمات‌ها به قهرمانان پلاسکو در پاکستان
به منظور ادای احترام به شهدا و جان‌باختگان حادثه پلاسکو دفتر یادبودی در سفارت ایران در پاکستان گشوده شد.

 ابراز همدردی سفیر سوریه با حادثه‌دیدگان پلاسکو
سفیر سوریه در تهران صبح امروز با حضور در محل ساختمان تخریب شده پلاسکو با مردم ایران ابراز همدردی کرد. وی با تاکید بر این‌که «شهدای حادثه ساختمان پلاسکو نمادی از انسانیت بودند که جان‌های خود را برای نجات دیگران اهداء کردند»، خاطرنشان کرد: قطعا فردا از طرف ملت سوریه در مراسم تشییع پیکرهای این شهدا حضور خواهیم داشت.

از کشف دو کفش کهنه تا آهن‌آلات بلژیکی پلاسکو در هرندی
نخاله‌های پلاسکو در محدوده هرندی در حالی دپو شده است که منطقه با 10 دوربین نظارتی کنترل می‌شود.
به گزارش ایسنا، احمد مسجدجامعی در بازدید از سکوی دپوی نخاله‌های پلاسکو در هرندی، گفت: در این مرکز هفت هکتاری نماینده شهرداری منطقه 12، نماینده دادستان، نماینده پلیس و نماینده حراست شهرداری حضور داشتند.
وی با بیان اینکه در این زمین هفت هکتاری دو محل برای دپوی آهن‌آلات و سایر اشیاء به صورت مجزا تعبیه شده بود، گفت: جالب است که ستون‌های آهنی به جای مانده از پلاسکو از نوع آهن بلژیکی که در صنعت ریل سازی برای راه‌آهن استفاده می‌شود که با جوش دادن آنها کنار هم قرار گرفته و پیکره ساختمان پلاسکو و نما را ایجاد کرده بودند.
عضو شورای شهر تهران با بیان اینکه این آهن‌ها به شدت قرص و محکم بودند، گفت: در سمت دیگری از هرندی زمینی برای سایر اشیاء به جای مانده از پلاسکو در نظر گرفته شده بود.
مسجدجامعی با بیان اینکه تاکنون بیش از 900 کامیون بار خود را در این زمین هفت هکتاری تخلیه کردند، گفت: به طور میانگین هر 5 دقیقه یک کامیون نخاله‌های خود را تخلیه می‌کرد.
وی با بیان اینکه گاوصندوق‌های منهدم‌ شده‌ای نیز در میان نخاله‌ها وجود داشت که با حضور نماینده دادستان و مامور پلیس در صورتی که اسناد و مدارک بیرون ریخته شده بود، مدارک جمع‌آوری و در اختیار نماینده دادستان قرار داده می‌شد، گفت: نکته قابل توجه حضور سگ‌های جسدیاب بود که بر روی آوار عملیات کشف جسد را انجام می‌دادند.
عضو شورای شهر تهران با بیان اینکه بنا به گفته مسوولان امر این سگ‌ها نتوانستند جسدی پیدا کنند، گفت: تنها دو لنگه کفش کهنه و یک پیراهن خونی کشف شده است اما پیکری کشف نشد.
مسجدجامعی با اشاره به تدابیر شدید امنیتی در این سکو گفت: علاوه بر حضور گسترده مسوولان پلیس در این منطقه و همراهی کامیون‌ها توسط یک ضابط قضایی، محدوده مذکور با 10 دوربین نظارتی کنترل می‌شود و به طور شبانه‌روز نسبت به فیلمبرداری از عملکرد افراد اقدام می‌کند.
عضو شورای شهر تهران در پاسخ به این سوال که آیا اجساد تا مراسم تشییع جنازه پیدا می‌شوند یا خیر، گفت: مسوولان عنوان کردند که «انشاءالله» اجساد پیدا خواهد شد.

پرداخت بیش از 128 میلیارد ریال به 67 واحد زیان دیده ساختمان پلاسکو
بیمه ایران اعلام کرد: بیش از 128 میلیارد ریال به 67 واحد زیان دیده ساختمان پلاسکو پرداخت شده و رسیدگی به سایر پرونده واحدهایی که تخریب نشده نیازمند اجازه مسئولان برای بازدید محلی است.
به گزارش ایرنا، مدیریت بیمه های آتش سوزی این شرکت شامگاه سه شنبه در اطلاعیه ای با اشاره به اینکه ساختمان پلاسکو از دو بخش برج پلاسکو در 15 طبقه و پاساژ پلاسکو در 5 طبقه تشکیل ‌شده بود، افزود: در اثر حادثه آتش‌سوزی، برج 15 طبقه پلاسکو به طور کامل تخریب شده که خسارات وارده به این بخش به جز یک مورد که امر کارشناسی آن در حال بررسی است، بر اساس تعهدات بیمه‌نامه، به طور کامل پرداخت شده است.
در ادامه این اطلاعیه آمده است: پاساژ پلاسکو (بخش شمالی) متحمل خساراتی شده که با توجه به ضوابط و مقررات بیمه نامه، نیازمند بازدید از محل و انجام امر کارشناسی است که بدلیل ملاحظات ایمنی و امنیتی، اکنون امکان بازدید کارشناسی مقدور نیست و پس از اخذ مجوزهای لازم از مراجع ذیربط، اقدامات لازم برای کارشناسی و پرداخت خسارت به بیمه گذاران این بخش نیز به عمل خواهد آمد.
همچنین پس از حادثه آتش سوزی تاکنون 125 فقره پرونده خسارتی تشکیل شده که از این تعداد، 67 فقره آن به مبلغ 12 میلیارد و 854 میلیون و 205 هزار تومان در وجه بیمه گذاران محترم پرداخت شده است.
شرکت بیمه ایران متعهد به جبران کامل خسارت وارده به بیمه‌گذاران خود بوده و تمامی تمهیدات لازم را دراین رابطه بکار خواهد بست.
عملیات آواربرداری از پنجشنبه تاکنون همچنان ادامه دارد.

نتایج جلسات کمیسیون بهداشت درباره حادثه پلاسکو به مجلس ارائه می شود
رییس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی بر آموزش مردم و تحقق فرهنگ پیشگیری در مقابله با حوادث تاکید کرد و گفت: گزارش این کمیسیون درباره حادثه پلاسکو هفته آینده به مجلس ارائه می شود.
به گزارش ایرنا، علی نوبخت رییس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی با حضور در ستاد فرماندهی آتش نشانی تهران بزرگ در دیدار با مدیریت و جمعی از آتش نشانان این ستاد ابراز همدردی کرد.
نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس با ذکر یاد و خاطره شهدای آتش نشان پلاسکو از ایثار و جانفشانی آتش نشانان این حادثه تاثربار قدردانی کرد و همچنین مقام شامخ آتش نشانان شهید را ستود.
علی نوبخت با بیان احساس تکلیف و تعهد نمایندگان مجلس شورای اسلامی از همان لحظه های آغازین این حادثه، به ذکر مشروح پی گیری ها، جلسات، بازدیدهای کمیسیون بهداشت و درمان در ارتباط با حادثه ساختمان پلاسکو پرداخت و گفت: نتایج کارشناسی آن در اولین روز کاری هفته آینده در جلسه علنی مجلس شورای اسلامی منعکس خواهد شد.
وی در این دیدار خواستار ارایه نقطه نظر و پیشنهاهای کارشناسی آتش نشانان برای پیشگیری از وقوع حوادث شد.
رییس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی در ادامه به اهتمام و آمادگی انجمن روان پزشکی برای همراهی با خانواده ی شهدای آتش نشان و پرسنل خدوم آتش نشانی اشاره کرد و بر آموزش مردم و تحقق امر پیشگیری در فرهنگ عمومی برای مقابله با حوادث و خطرات و آسیب های غیرمترقبه تاکید کرد.
در این دیدار، رضایی رییس ستاد فرماندهی آتش نشانی تهران بزرگ با سپاس و قدردانی از این حضور، خواستار دلجویی و رسیدگی به وضع بازماندگان و خانواده های شهدای آتش نشان و تامین آرامش روحی و روانی آن ها شد و با تاکید بر اشاعه فرهنگ پیشگیری، به اهمیت همدلی و همکاری تمامی دستگاه های پیشگیرانه و امدادی پرداخت.
رییس ستاد فرماندهی آتش نشانی تهران بزرگ به اهمیت سازمان آتش نشانی در رصد نقاط حادثه خیز مناطق با ارایه طرح های کارشناسی همکارانش برای مقابله با حوادث اشاره کرد و حضور روانکاو و روانپزشک در ایستگاه های آتش نشانی را از پیشنهادات خود برشمرد.
در این نشست دکتر پوراصغری رییس امور رفاه اجتماعی سازمان مدیریت و برنامه ریزی به نمایندگی از سوی رییس سازمان برنامه و بودجه کشور آمادگی این سازمان را برای انجام هرگونه همکاری و مساعدت اعلام کرد.
در پایان، با بازدید رییس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی و هیات همراه از بخش های اداری، پشتیبانی و عملیاتی ستاد فرماندهی آتش نشانی تهران بزرگ از زحمات، خدمات و تلاش های شبانه روزی آتش نشانان قدردانی کرد.

پیشنهاد ایجاد ایستگاه آتش‌نشانی در محل پلاسکو و تغییر نام چهارراه استانبول
رییس کمیته عمران شورای شهر تهران از پیشنهاد تغییر نام چهارراه استانبول به شهدای آتش‌نشان خبر داد.
به گزارش ایسنا، اقبال شاکری  با اشاره به بازدید اخیر جمعی از اعضای شورای شهر تهران از محل آوار پلاسکو، گفت: شب گذشته تونلی از ضلع شرقی آوار پلاسکو حفر شد اما پس از مدتی اعلام شد که اجسادی در این تونل حفر شده وجود ندارند.
وی با بیان اینکه با توجه به برداشته شدن حجم عظیمی از آوار قرار است محدوده پلاسکو، نیوجرسی و فنس پوشانده شود، گفت: بامداد امروز با ابوالفضل قناعتی، مرتضی طلایی، اعضای هیات رییسه و مهدی چمران رییس شورای شهر تهران بازدیدی از روند آواربرداری داشتیم که در این بازدید، پیشنهاد شد زمین ساختمان پلاسکو با بنیاد مستضعفان تهاتر شود تا شهرداری بتواند ایستگاهی به نام شهدای آتش‌نشان در این محل بسازد.
رییس کمیته عمران شورای شهر تهران افزود: همچنین پیشنهاداتی مبنی بر تغییر نام چهارراه استانبول به نام شهدای آتش‌نشان مطرح شده است که قطعا این موضوع در کمیته‌های مربوطه شورای شهر بررسی می‌شود.

اخبار روز ششم

هنوز به اجساد جدیدی دست پیدا نکردیم
سخنگوی سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران با بیان اینکه عملیات آواربرداری در ضلع غربی زیر بارش برف و با تلاش خستگی ناپذیر آتش نشانان همچنان ادامه دارد گفت: پیش بینی می کنیم حداقل تا 2 روز آینده عملیات آواربرداری ساختمان پلاسکو ادامه داشته باشد.

به گزارش ایرنا،سید جلال ملکی به آخرین جزئیات عملیات آواربرداری و جستجوی پیکر شهدای آتش نشان و سایر افراد اشاره کرد و گفت: عملیات جستجوی افراد محبوس شده در ضلع جنوبی و شرقی در 24 ساعت گذشته همچنان ادامه دارد و آتش نشانان تنها تعدادی از لوازم شهدای آتش نشان از جمله خاموش کننده و سایر لوازم را کشف کردند. سخنگوی سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران خاطر نشان کرد: عملیات آواربرداری در ضلع غربی همچنان ادامه دارد و تلاش برای جستجوی افراد زیر آوار در 3 جبهه همچنان ادامه دارد.

عملیات انتقال ضایعات آواربرداری ضلع جنوبی و شرقی همچنان ادامه دارد
به گزارش ایرنا،سیدجلال ملکی بیان کرد: عملیات انتقال ضایعات آواربرداری ضلع جنوبی و شرقی همچنان ادامه دارد که تاکنون حدود 9 هزار تن ضایعات ساختمان پلاسکو توسط عوامل شهرداری از محل حادثه انتقال داده شد.
وی تصریح کرد تاکنون بیش از 60 درصد عملیات آواربرداری انجام شده وپیش بینی می شود تا 2 روز آینده عملیات آوار برداری به پایان می رسد.

به گفته ملکی تاکنون پیکر 4 شهروند و 2 شهید آتش نشان از زیر آوار خارج شد و همچنین یک آتش نشان نیز در بیمارستان بدلیل شدت جراحات وارده به فیض شهادت نائل شد.

تعداد مصدومان حادثه پلاسکو به 201 نفر رسید
مدیر روابط عمومی مرکز اورژانس تهران گفت: تعداد مصدومان حادثه آتش سوزی و تخریب ساختمان پلاسکو به 201 نفر رسید.
حسن عباسی شامگاه دوشنبه در گفت و گو با ایرنا گفت: تا ساعت 21 امشب، تکنسین های اورژانس 154 مصدوم این حادثه را به صورت سرپایی در محل مداوا کردند.

وی بیان کرد: 47 مصدوم این حادثه توسط آمبولانس های اورژانس تهران به بیمارستانهای شهر تهران منتقل شدند که در حال حاضر یک آتش نشان مصدوم که از ناحیه کمر دچار آسیب دیدگی شده، در بیمارستان پارس بستری است.


درخواست 20 هزار فرزند شهید برای شهدای آتش‌نشان
یک عضو شورای اسلامی شهر تهران از راه‌اندازی پایگاهی برای جمع‌آوری امضا از فرزندان شهید سراسر کشور جهت "شهید ایثارگر" محسوب شدن شهدای آتش‌نشان خبر داد.

به گزارش ایسنا، محمدمهدی تندگویان در سیصدوبیست‌وسومین جلسه شورای اسلامی شهر تهران ضمن تسلیت فاجعه پلاسکو به خانواده‌هایی داغدار این حادثه، مقام معظم رهبری و مردم گفت: پایگاهی راه انداختیم و از فرزندان شهید سراسر کشور درخواست کرده‌ایم که طی نامه‌ای، شهدای آتش‌نشان از شهید خدمت به شهید ایثارگر تبدیل شوند و تا این لحظه 20 هزار نفر از فرزندان شهید ایثارگر کشور این درخواست را امضا کرده‌اند تا شهدای آتش‌نشان نیز از همه تسهیلات بنیاد شهید بهره‌مند شوند


در سال 82، مالک پلاسکو درخواست نوسازی کرده بود
معاون برنامه‌ریزی شهرداری تهران با اشاره به اینکه در تیرماه سال 1382 معاون املاک بنیاد مستضعفان در نامه‌ای به شهرداری منطقه درخواست نوسازی ساختمان پلاسکو را ارسال کرده بود، گفت: پس بی‌تردید مالک این ساختمان نسبت به مشکلات ایمنی مطلع بوده است.

به گزارش ایسنا، ناصر امانی در سیصد و بیست‌وسومین جلسه علنی شورای شهر تهران در پاسخ به تذکرات اعضای این شورا نسبت به حادثه پلاسکو گفت: براساس قانون اخطار باید به مالک، مالکان و صاحبان ادوات، ارائه می‌شد که هم به مالکان و هم مستاجران این اخطار داده شده است. ضمنا اصناف می‌توانند علی‌رغم مخالفت مالک با جلب موافقت امور صنفی، ایمن‌سازی را انجام دهند.

معاون برنامه‌ریزی شهرداری تهران تاکید کرد: در تاریخ 2.4.82 معاون املاک بنیاد مستضعفان در نامه‌ای به شهرداری درخواست نوسازی این شهرداری را اعلام کرده و بی‌تردید مالک نسبت به موارد ایمنی این ساختمان مطلع بوده است.

امانی در پاسخ به برخی سوالات مبنی بر وجود مشکلات ایجاد تجهیزات آتش‌نشانی گفت: به هیچ عنوان مشکل تجهیزات نداشتیم، ضمن آنکه اولین تماس با سازمان آتش‌نشانی در ساعت 7:58:25 گرفته شد و در ساعت 8:02 به محل حادثه آمدند. 8 بالابر به محل حادثه برده شده بود که به دلیل عدم نیاز از برخی از آنها استفاده نشد. به هیچ عنوان در این حادثه بالگردی نیاز نبود و آبپاشی و اطفای حریق به وسیله بالابرها به راحتی در حال انجام بود.

آتش نشانی مشکل نیرو و تجهیزات ندارد
معاون برنامه‌ریزی شهرداری تهران در بخش دیگری از صحبت‌های خود به موضوع بودجه سازمان آتش‌نشانی اشاره کرد و افزود: در سال گذشته، 463 میلیارد تومان بودجه برای سازمان آتش‌نشانی به تصویب رسید که 40 میلیارد آن به صورت نقد و مابقی به صورت عقد قراردادها بود که برخی از آنها به دلیل طولانی شدن قراردادها به سال 95 کشیده شد.

به گفته امانی، طی سال‌های اخیر 700 خودروی جدید برای سازمان آتش‌نشانی خریداری شده است.

معاون برنامه‌ریزی شهرداری تهران تاکید کرد: در سازمان آتش نشانی شهرداری تهران به هیچ عنوان مشکل نیروی انسانی و تجهیزات وجود ندارد و نباید زحمات این عزیزان نادیده گرفته شود.

به گزارش ایسنا، در میان صحبت‌های معاون شهردار تهران، صحبت‌های او بارها مورد مخالفت برخی از اعضای شورای شهر تهران قرار گرفت.
در پایان نیز مهدی چمران رییس شورای شهر تهران تاکید کرد: باید گزارش کاملی از این حادثه تهیه و در شورا مورد بررسی قرار گیرد.

مخزن گازوئیل ادعا شده در طبقات بالای پلاسکو صحت ندارد
احمد مسجد جامعی در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: هیچ تولیدی در ساختمان پلاسکو نبوده و به همین دلیل ابزار تولیدی چندانی در زیر آوار باقی نمانده است.همچنین مخزن گازوئیل ادعا شده در طبقات بالا به هیچ وجه صحت ندارد ولی منبع آب آتش نشانی و منبع آب شرب در بام ساختمان وجود داشته است.

وی افزود:شغل پلاستیک فروشی در کل مجموعه نبوده است هر چند که اسم ساختمان پلاسکو است.داخل راهروها و راه پله‌ها نیز به هیچ وجه انبار کالا نبوده است.

عضو کمیسیون فرهنگی شورای شهر تهران با بیان اینکه فقط یک بار شورای ساختمان بعد از بازدید آتش نشانی اخطاریه در مورد ضرورت ایجاد پله فرار داده‌اند گفت:این اخطاریه توسط شورای ساختمان به نماینده مالک در طبقه چهاردهم ساختمان که دفتر مالک (بنیاد مستضعفان است) تحویل داده شده است.

مسجدجامعی ادامه داد: آتش نشانی نیز یک بار در چند ماه گذشته بازدید از ساختمان داشته و پس از آن گفته‌اند وضعیت شیر و شلنگ داخل ساختمان که از قبل تعبیه شده بود قابل قبول است ولی نقص اصلی را نداشتن راه پله اعلام کرده است.

وی در پایان با بیان اینکه آتش نشان‌ها انصافا نهایت فداکاری و همکاری و شجاعت را در این کار به خرج داده‌اند اظهار کرد:ایجاد ساختمان در محل فعلی مورد تقاضای شورای نمایندگان و کسبه بود.همچنین از مردم برای شرکت در مراسم آتش نشان‌ها دعوت و تشکر می‌شود.

روایت یک آتش‌نشان از روز واقعه پلاسکو / هنوز فریاد همکارانم در گوشم است

یکی از آتش‌نشانان روز وقوع حادثه پلاسکو گفت: فریاد همکارانم تا آخرین لحظه فرو ریختن ساختمان در گوشم است؛ در برخی از طبقه‌های بالایی جلوی پنجره‌ها فنس کشیده شده بود و آتش‌نشانان قادر به خروج از پنجره‌ها نشدند.

به گزارش ایسنا، سعید کمانی در تشریح وقوع حادثه ساختمان پلاسکو، گفت: زمانی که حریق روی داد، همکارانم به سرعت برای اطفای آن آب رساندند و نقاط مدنظر فرمانده را اطفا می‌کردیم.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا خودتان تصمیم گرفتید داخل سبد قرار بگیرید و به اطفای حریق در طبقات فوقانی بپردازید، اظهار کرد: زمانی که به صورت تیمی کار می‌کنیم، تقسیم کار انجام می‌دهیم. همکارم که تخصص بسیار زیادی دارد روی عرشه اصلی خودرو نشسته بود؛ چرا که کنترل خودرو از اهمیت زیادی برخوردار است و من داخل سبد رفتم.

کمانی اضافه کرد: هنگامی که دود سفید از داخل ساختمان خارج شد، گمان کردیم که حریق به طور کامل اطفاء شده چرا که دود سفید علامت خاموش شدن آتش است. زمانی که داخل سبد بودم چند انفجار کوچک داخل ساختمان رخ داد. متاسفانه پشت تمام پنجره‌ها کپسول گاز پیک‌نیکی وجود داشت. پس از رویت دود سفید، انفجار مهیبی رخ داد؛ به گونه‌ای که موج انفجار حتی مرا مقداری تکان داد و حریق باز گشت.

وی اضافه کرد: زمانی که آتش برگشت، شروع به عملیات اطفاء کردیم. در ضلع شرقی پلاسکو دو - سه ریزش رخ داد. به ما هم دستور تخلیه ساختمان را دادند. برخی از همکارانم از طریق راه پله‌ها تلاش کردند از ساختمان خارج شوند و قسمتی هم از نمای ساختمان این کار را انجام دادند. متاسفانه دلخراش‌ترین صحنه‌ها در طبقه‌های ۱۱، ۱۲ و ۱۳ رخ داد؛ چرا که در این طبقات صاحبان برخی از مغازه‌ها، پنجره‌ها را با فنس پوشانده بودند و همکارانم در این طبقه‌ها گیر افتاده بودند.

این آتش‌نشان روز وقوع حادثه پلاسکو درباره فرو ریختن این ساختمان گفت: من چندی پیش فیلمی دیده بودم که در آن بسیجی‌ای که قصد داشت معبر باز کند، پوتین‌های خود را به همرزمانش داده و گفته بود که این پوتین‌ها نو و حیف است بر اثر انفجار خراب شود. روز حریق از یکی از همکارانم خواستم که از ساختمان بیرون بیاید، اما او گفت نمی‌توانم این کار را انجام دهم و "فیس" خود را درآورد و به طرف من پرت کرد. در آن وضعیت به فکر سالم ماندن تجهیزات خود بود.

وی اضافه کرد: یکی دیگر از همکارانم می‌گفت ساختمان در حال تخریب است، آب ریختن را قطع کن. من همین کار را انجام دادم اما از سمت دیگر یکی از همکارانم فریاد زد «من دارم می‌سوزم» بنابراین دوباره آب پاشیدن را آغاز کردم. ناگهان ساختمان از بالا شروع به تخریب شدن کرد و فرو ریخت.

کمانی که در شبکه خبر سخن می‌گفت، در پایان اظهار کرد: موقع خرابی ساختمان دو ستون تخریب شد که یکی از آنها مستقیم به سمت ما آمد. سه بار قصد داشتیم خودروی خود را جابجا کنیم و اگر این کار را انجام داده بودیم  قطعا خودرو واژگون و به سمت مردم متمایل می‌شد.

نماد یادبود آتش‌نشان‌های قهرمان در تهران نصب می‌شود
معاون فرهنگی و هنرهای شهری سازمان زیباسازی شهرداری تهران گفت: هنوز مکان قطعی جانمایی نماد یادبود آتش‌نشانان مشخص نشده، اما امکان دارد این یادبود در نزدیکی ساختمان پلاسکو نصب شود.

سیدمجتبی موسوی در گفت‌وگو با ایسنا، درباره‌ی جزئیات فراخوان سازمان زیباسازی شهرداری تهران برای طراحی یادمان شهدای آتش‌نشان اظهار کرد: با توجه به این‌که فرو ریختن ساختمان پلاسکو واقعه دردناکی بود و باعث از دست رفتن تعدادی از آتش‌نشانان فداکار و جانفشان شد، قشرهای مختلف جامعه به این رخداد تأسف‌بار واکنش نشان دادند و سازمان هم تصمیم گرفت فراخوانی در این‌باره منتشر کند.

موسوی همچنین بیان کرد: فراخوان این رویداد به‌زودی منتشر می‌شود و هنرمندان می‌توانند پیشنهادهای خود را برای این نماد یادبود ارائه کنند تا یادبودی برای شهدای آتش‌نشان، بخصوص شهدای آتش‌نشان حادثه پلاسکو باشد.


درخواست حافظی از قوه قضاییه
رییس کمیسیون سلامت شورای شهر تهران از قوه قضاییه خواست که مسببان حادثه پلاسکو را به دور از محافظه‌کاری سیاسی محاکمه کند.
به گزارش ایسنا، رحمت‌الله حافظی صبح امروز در تذکر پیش از دستور خود با ضمن دعوت از مردم برای حضور در مراسم تشییع‌جنازه آتش‌نشانان در روز پنجشنبه گفت: از قوه قضاییه می‌خواهیم به دور از محافظه‌کاری سیاسی، مسببان حادثه را شناسایی و محاکمه کنند.

حافظی با بیان اینکه از مدیران شهرداری که این موضوع به آنها مربوط می‌شود، انتظار بیان حقیقت را نداریم، گفت: متاسفانه از 120 میلیارد تومانی که برای خرید تجهیزات بودجه برای آتش‌نشانی در نظر گرفته، تنها 54 میلیارد تومان محقق شده پس نیایید به مردم دروغ بگویید که ما بودجه تجهیزات را کاملا تخصیص داده‌ایم و بهتر است پرینت بودجه را منتشر کنید نه اینکه به مردم دروغ بگویید.


اخبار روز پنجم

بانک شهر به آتش‌نشانان و مدیریت شهری تسهیلات می‌دهد
مدیرعامل بانک شهر که ظهر امروز در محل حادثه ساختمان پلاسکو حضور پیدا کرد؛ با اشاره به ارائه تسهیلات به آتش‌نشانان و مسئولان مدیریت شهری گفت: از روز پس از حادثه اعلام کردیم که بانک شهر هرگونه تسهیلاتی را برای رسیدگی به امور آتش‌سوزی ساختمان پلاسکو در اختیار سازمان آتش‌نشانی و همچنین مدیریت شهری قرار خواهد داد.

خانواده‌های آتش نشان از مزایای شهدا بهره‌مند شوند
رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس با بیان اینکه بنیاد شهید می‌تواند در مورد شهید محسوب شدن آتش نشانان نظر دهد، گفت: اگر این اتفاق بیفتد که خواست عمومی جامعه هم می‌باشد، مطلوب است و خانواده‌های این شهدا هم می‌توانند از مزایای خانواده شهید بهره‌مند شوند.

شناسایی ساختمان‌های مشابه پلاسکو تا سه هفته آینده
وزیر کشور گفت: بر اساس تصمیم هیات دولت قرار شد کمیته‌ای با حضور وزرای اقتصادی و وزیر کشور درباره حادثه پلاسکو تشکیل شود که صبح امروز این کمیته تشکیل جلسه داد.
به گزارش ایسنا، عبدالرضا رحمانی فضلی در حاشیه برگزاری اجلاس مشاوران استاندار و مدیران کل امور بانوان و خانواده استانداری‌های سراسر کشور در وزارت کشور در جمع خبرنگاران افزود: عملیات اجرایی حادثه پلاسکو خوب پیش می‌رود. البته سرعت آن باید افزایش پیدا کند. با برداشته شدن تیرآهن‌ها و برش مفتول‌ها از دیروز سرعت کار افزایش پیدا کرده است.
وی در ادامه گفت: در زمینه کمک رسانی به مردم و آسیب دیدگان در جلسه هیات دولت جلسه‌ای را دیروز در دولت داشتیم البته قبلا اقداماتی انجام شده و رئیس بنیاد مستضعفان اعلام کرده بود که دو ساله پاساژی را در محل پلاسکو می‌سازد و قرار است محل موقتی برای کاسبان در نظر گرفته شود.
وی تصریح کرد: لازم است به موضوع بیمه و خسارات‌ها و مالیات توجه شود. در جلسه دیروز هیات دولت گزارشی را در این زمینه‌ها ارائه دادیم و رئیس جمهور دستور تشکیل کمیته‌ای با حضور وزرای اقتصادی و وزیر کشور داد و قرار است این کمیسیون درباره ابعاد مختلف حادثه پلاسکو مانند بیمه، خسارت و ... تصمیم گیری کند.

دپوی 8000 تن آوار در زمین هفت هکتاری هرندی
قائم مقام معاونت خدمات شهری از دپو آوار پلاسکو در زمین هفت هکتاری پلاسکو خبر داد.
به گزارش ایسنا، باقرصاد قائم مقام معاونت خدمات شهری درجمع خبرنگاران در حاشیه آواربرداری گفت: پیش بینی می‌شود با سرعت گرفتن آوار برداری تا ساعت ١٣، 8000 تن نخاله از پلاسکو برداشته شود.
وی با بیان اینکه زمین هفت هکتاری در هرندی برای دپو پیش بینی شده است، افزود: تمام آوار با هماهنگی پلیس به محل دپو برده می‌شود تا بررسی ها انجام شود.

وضعیت سه جسد پیدا شده
سرپرست دادسرای امور جنایی تهران گفت: 3 جسد کشف شده اخیر دچار فساد نعشی شده و به دلیل گذشت زمان متلاشی شده‌اند.
محمد شهریاری در گفت‌وگو با ایسنا گفت: پس از اینکه شب گذشته سه جسد جدید کشف و به پزشکی قانونی منتقل شد، بنده به عنوان نماینده دادستان در پزشکی قانونی حاضر شدم که بررسی و معاینه اجساد نشان می‌دهد تمام اجساد دچار فساد نعشی و به دلیل گذشت زمان متلاشی شده‌اند.
وی درباره شایعات مطرح شده پیرامون فوت این افراد و اینکه آنها پیش از این زنده بوده و پیامک داده بودند، گفت: طبق آزمایشات انجام شده این موضوع کذب محض است و زمان فوت این افراد دقیقا بعد از ریزش آوار بوده است.
به گزارش ایسنا، مسعود قادی‌پاشا مدیرکل پزشکی قانونی استان تهران امروز از انتقال پیکر 3 نفر دیگر از جانباختگان حادثه پلاسکو بپزشکی قانونی خبر داد.
وی افزود: این 3 پیکر لباس آتش نشانی ندارند و هویت آنها فعلا مشخص نیست.
قادی پاشا ادامه داد: اقدامات تخصصی و کارشناسی در حال انجام است و با اخذ DNA و تطبیق آن‌ها با نمونه، هویت جانباختگان احراز می‌شود.
مدیرکل پزشکی قانونی استان تهران یادآور شد: پیش از این سه پیکر از شهدای آتش نشان پیدا شده بود که دو پیکر  از آنها تحویل پزشکی قانونی شده بود.

2 پیکر از 4 پیکر یافت شده قابل شناسایی نیستند
ملکی (سخنگوی مدیریت بحران) در خصوص آخرین تحولات آتش سوزی ساختمان پلاسکو به خبرنگار ایلنا گفت: چهار شهروندی که شب گذشته از زیر آوار بیرون آورده‌ایم مربوط به آوار طبقه منهای یک بوده‌اند و این افراد در بخش موتورخانه نبوده‌اند.
سخنگوی مدیریت بحران در پاسخ به سوال خبرنگار ایلنا در باره اینکه آیا اجساد قابل شناسایی هستند، خاطرنشان کرد: تاکنون تنها 2 پیکر را دیده‌ام و این 2 پیکر قابل شناسایی نبود. از 2 پیکر دیگر خبری ندارم.

فعالیت بیش از ۲۰۰ نیروی خدمات شهری در سه شیفت کاری
منصور باقر صاد،قائم مقام معاونت خدمات شهری شهرداری  تهران از فعالیت بیش از ۲۰۰ نیروی خدمات شهری در سه شیفت کاری در میدان عملیات آوار برداری  پلاسکو خبر داد.

مهار دیواره غربی پلاسکو/ ادامه عملیات آواربرداری بدون توقف
معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران در خصوص آخرین وضعیت عملیات آواربرداری پلاسکو گفت: در حال حاضر با توجه به مهار دیواره غربی پلاسکو، شاهد شرایط پایدار در محل و تسریع در عملیات هستیم. 

جابجایی 8 هزار تن آوار
هم اکنون 150 کامیون در حال فعالیت هستند و آوارها را از محل حادثه خارج می کنند. از اولین روز حادثه تا امروز بیش از 8 هزار تُن آوار از محل خارج شده و فعالیت به طور مداوم ادامه دارد. پیش‌بینی می شود عملیات آواربرداری و کشف مفقودین تا پایان هفته ادامه یابد.

انتشار سخنان قالیباف در سال 1393
بر اساس فیلمی که خبرگزاری فارس منتشر کرده است شهردار تهران در جلسه هفتم اردیبهشت 1393 می‌گوید: "ما اگر همین الان اماکنی که شرایط ایمنی را رعایت نمی‌کنند پلمپ کنیم، داد همه درمی‌آید و می‌گویند در این بحران اقتصادی و بیکاری شهرداری می‌خواهد چوب لای چرخ دولت بگذارد.... اگر نبندیم فردا دوباره آتش می‌گیرد و دو سه نفر می‌میرند و می‌گویند چرا شهرداری کاری نکرده و خواب بوده است.... مثلا شما وارد ساختمان پلاسکو شوید وحشت می‌کنید. ... بالاخره من چه کار کنم. ببندم یا نبندم...»

گاوصندوق عظیم‌الجثه
سخنگوی مدیریت بحران درخصوص کشف گاو صندوق عظیم الجثه که گمان برده می‌شود متعلق به بانک تجارتی است که در ساختمان پلاسکو واقع شده بود؛ به خبرنگار ایلنا گفت: آنچه مشخص است این گاو صندوق متعلق به بانک تجارت نیست.
وی افزود: تا کسب اطلاعات آخر درباره مالکیت این گاو صندوق نمی‌توان در خصوص آن اظهارنظر کرد.
بنا به گزارش خبرگزاری میزان صاحب این گاوصندوق 5 تنی در محل حاضر شده است.

درخواست قالیباف از لاریجانی 
درخواست قالیباف از رییس مجلس برای حضور در صحن علنی  و تشریح ابعاد حادثه پلاسکو

بازگشایی مدارس اطراف پلاسکو 
مدرسه دخترانه که به دلیل مجاورت با ساختمان حادثه دیده پلاسکو و عملیات آواربرداری و جست‌وجو از روز شنبه ۲ بهمن تعطیل بود، امروز دایر است.

آمادگی ۲۰۲ وکیل برای مشاوره حقوقی
۲۰۲ وکیل دادگستری با امضای نامه‌ای، آمادگی خود را برای ارائه مشاوره و خدمات حقوقی رایگان به آسیب‌دیدگان حادثه آتش سوزی و ریزش ساختمان تجاری پلاسکو اعلام کردند.

حمایت روحی از بازماندگان
مجید رضازاده رئیس مرکز توسعه پیشگیری سازمان بهزیستی از اجرای طرح محب برای به منظور حمایت های روحی و مشاوره آسیب دیدگان و بازماندگان حادثه پلاسکو خبر داد و گفت: مردمی هم که از این حادثه دچار اضطراب شده اند برای مشاوره با ۱۴۸۰ تماس بگیرند.

زمان و مکان تشییع پیکر شهدای آتش‌نشان
مجتبی عبدالهی با اشاره به برنامه‌ریزی‌های مدیریت شهری برای اجرای هرچه باشکوهتر مراسم تشییع شهدای آتش‌نشان اظهار کرد: قرار است تا پیکر این عزیزان با حضور آحاد ملت از دانشگاه تهران تشییع شود. این درحالی‌ست که در همین مکان نیز نماز خوانده می‌شود.
وی افزود: پس از خواندن نماز، پیکر شهدا از سمت خیابان انقلاب به بهشت زهرا (س) تشییع می‌شود تا در آرامگاه ابدی آرام گیرند.
مسئول ستاد مراسم تشییع پیکر شهدای آتش‌نشان گفت: پیش‌بینی کرده‌ایم تا از سوی شهرداری مراسم ختمی و بزرگداشتی برای شهدای آتش نشان عزیز برگزار شود که زمان این مراسم متعاقباً اعلام می‌شود.

سرنوشت مبهم چهارکارگر در موتورخانه
روزنامه شهروند در گزارشی نوشت که تعدادی از کارگران انتظامات و نظافتچی‌های ساختمان پلاسکو هنگام حادثه در موتورخانه گرفتار می‌شوند و با ارسال پیامک کمک می‌خواهند.

شهروند از قول خواهر یکی از کارگران نوشت: قاسم به همراه پسردایی‌اش و دو کارگر دیگر که از دوستانش بودند، هنگام ریختن آوار درساختمان جا مانده بودند. اینها را همکاران قاسم به ما گفتند. ما هم دست از تماس‌گرفتن با قاسم برنداشتیم. مرتب شماره موبایلش را می‌گرفتیم، اما در دسترس نبود. چند ساعت بعد هم گوشی تلفنش خاموش شد. بعد نگرانی ما بیشتر شد تا این‌که خبر دادند کسی پیامک فرستاده و گفته که همراه سه‌نفر دیگر در موتورخانه محبوس شده‌اند. آن شخص در پیامکش، اسم برادرم قاسم را هم آورده بود. انگار دنیا را به ما دادند. امیدوار شدیم که برادرم زنده است و هنوز هم امید داریم. اگر آن پیامک ارسال نمی‌شد و ما از سلامتی قاسم باخبر نمی‌شدیم، شاید تا الان امیدی به زنده‌ماندنش نداشتیم، اما بعد از آن پیامک احساس می‌کنیم که قاسم جایی آن پایین زنده است و خودش را نجات داده تا کسی او را پیدا کند. او به همراه سه‌نفر از همکارانش که همگی کارگر ساختمان پلاسکو بودند، آن زیر مانده‌اند و ما امیدواریم که زنده باشند.

جزییات جدید از کشف اجساد زیر آوار پلاسکو
جلال ملکی، سخنگوی سازمان آتش نشانی گفت: تیم های امدادی با حفر کانال از سمت غرب پاساژ پلاسکو وارد ساختمان شده و دقایقی قبل موفق شدند سه جسد را کشف کنند. این اجساد همگی شهروند بوده و در میان آنها آتش نشانی وجود ندارد.
سخنگوی آتش نشانی با بیان اینکه امدادگران اورژانس پس از معاینه اجساد مرگ آنها راتایید کردند، افزود: مشخص شد چند روزی از مرگ این افراد می گذرد و علت  مرگ آنها ریزش آوار است.
ملکی در مورد سن این افراد گفت: سن اجساد کشف شده میانسال به بالا است.

اجساد کشف شده نیروهای تاسیساتی پلاسکو بودند
بنابر اطلاعات کسب شده، اجسادی که دقایقی پیش از زیر آوار پلاسکو کشف و خارج شدند، متلق به نیروهای تاسیساتی پلاسکو بوده که در موتورخانه حضور داشتند. همچنین اخبار مربوط به کشف افراد زنده از زیر آوارها صحت ندارد.

تا کنون مجموعا پیکر ۷ نفر از زیر آوارها بیرون آورده شده است
کولیوند، سرپرست اورژانس کشور خارج شدن سومین پیکر را از تونلی که به سمت موتورخانه پلاسکو می رود تایید کرد.
به این ترتیب تعداد کشته شدگان حادثه پلاسکو تا کنون با احتساب یک فوتی روز اول در بیمارستان ۶ نفر است

جابجایی حجم عظیم نخاله‌ها
فعالیت قیچی‌برها  و ماشین آلات سنگین پیشرفت خوبی در آواربرداری داشته است. ده‌ها کامیون در محل حادثه فعال هستند و نخاله ها را از منطقه پلاسکو به مکان تعیین شده  منتقل می کنند.
پیش بینی می‌شود عملیات آواربرداری تا پایان هفته ادامه داشته باشد . در حال حاضر بیش از یکصد آتش نشان و نیروهای امدادگر در منطقه در حال فعالیت هستند.
علت عمده حریق‌های برجای مانده و دود حاصل از آن پارچه‌ها و طاقه‌هایی هستند که در میان آوارها وجود دارند.
فعالیت بیل‌های مکانیکی در ضلع جنوبی منطقه همچنان ادامه دارد و در عین حال نیروهای آتش نشان در ضلع غربی نیز فعال هستند و امیدوارند امروز تعدادی از پیکرهای قربانیان را در این بخش پیدا کنند.

کشف چهارمین پیکر در طبقه منفی یک پلاسکو
سخنگوی سازمان آتش‌نشانی تهران از کشف چهارمین پیکر در نخستین ساعات پنجمین روز عملیات امداد و نجات در محل حادثه ساختمان پلاسکو خبر داد. 
جلال ملکی گفت: در نخستین ساعات پنجمین روز عملیات، چهارمین پیکر که  متعلق به یکی از شهروندان است از زیر آوار خارج شد.

صدور کارت شناسایی برای خبرنگاران و عکاسان
ستاد بحران مستقر در محل حادثه؛ امروز صبح برای تمامی خبرنگاران و عکاسان حاضر در محل ساختمان پلاسکو؛ کارت شناسایی عکس‌دار صادر کرده است.

چهار پیکر بیرون آورده شد
به گزارش ایسنا، شریف‌زاده، مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی درخصوص آخرین اخبار از روند عملیات پلاسکو گفت: همکارانم تونلی به سمت موتورخانه واقع در زیرزمین ساختمان پلاسکو حفر کرده بودند و در آن‌جا نشانی از پیکرها و اجساد زیر آوارماندگان نیافته بودند لذا تونلی فرعی به سمت اتاقی در کنار موتورخانه حفر شده بود که همکاران موفق شدند پیکر چهار شهروندان غیرآتش‌نشان را از این اتاق بیرون بیاورند. شریف‌زاده افزود: هنوز هم امیدواریم کسانی را که احتمال زنده‌ماندشان می‌رود، زنده از زیر آوار بیرون بیاوریم.

اخبار روز چهارم
عملیات آتش‌نشانان و دستگاه‌های امدادی در محل حادثه وارد چهارمین روز خود شد.  این عملیات همچنان ادامه دارد و آن طور که مسئولان مربوطه گفتند احتمالا تا روزهای پایانی هفته همچنان ادامه خواهد داشت. 

نمایندگان مجلس از حادثه پلاسکو گزارش تهیه می‌کنند
بهروز نعمتی، نماینده مردم تهران در مجلس با اشاره به نشست فوق‌العاده امروز نمایندگان استان تهران در مجلس پیرامون حادثه آتش‌سوزی ساختمان پلاسکو، گفت: نشست نمایندگان استان تهران امروز با حضور تمامی اعضا پیرامون حادثه پلاسکو در محل مجلس برگزار شد. در این نشست مقرر شد کمیته‌ای ۵ نفره متشکل از نمایندگان استان تهران، تشکیل شود و گزارشی از روند رسیدگی به مصدومان و نیز زیرآوارماندگان حادثه پلاسکو تهیه شود.

کسی تا کنون بازداشت نشده است
محسنی اژه‌ای گفت: در مورد پرونده پلاسکو تاکنون کسی بازداشت نشده است و برای این آتش‌سوزی دو پرونده تشکیل شده یک پرونده قبل از اتفاق و پرونده دیگر مربوط به بعد از اتفاق است که اولویت برای ما پرونده‌ای است که بعد از اتفاق تشکیل شده است.

او ادامه داد: اگر بخواهیم در مورد این پرونده سخنی بگوییم، باید گفته شود دستگاه‌های ذیربط باید پاسخ آن را بدهند. اینکه گفته می‌شود شهرداری اقداماتی را باید انجام می‌داده باید ببینیم این نهاد اجازه چنین کاری را داشته است یا خیر و یا اینکه تجهیزات لازم را برای وقوع از چنین اتفاقی در اختیار داشته یا نه.

سخنگوی قوه قضاییه ادامه داد: استانداری، شهرداری و مالکان ساختمان‌های مشابه باید بدانند این اتفاق زنگ خطری برای آنهاست و باید از وقوع آن جلوگیری کنند.

اژه‌ای در ادامه با بیان اینکه گفته می‌شده از یک ماه قبل به ساکنان این ساختمان هشدار داده شده و از مالک آن خواسته‌اند که ساختمان را پلمب کند، گفت: طبق آمار سه هزار نفر در این ساختمان کار می‌کردند، چگونه می شد یک شبه در آن را ببندیم و به آنها بگوییم که در خانه بنشینند و دست از کار بکشند. چنین چیزی امکان‌پذیر نبود. ما باید در این موارد دفع خطر کنیم.

او در ادامه خاطرنشان کرد: قوه قضاییه، شهرداری و دولت از همان لحظه اول تلاش خودشان را به کار بسته‌اند و قول‌های لازم را برای رفع مشکلات داده‌اند. باید گفت دادستانی از همان روز اول در صحنه حضور داشت و اگر جایی نیاز به حکم قضایی بود ما آن را ابلاغ خواهیم کرد.

سخنگوی دستگاه قضا تاکید کرد: شهرداری موظف است در چنین مواردی رفع خطر کند. چند وقت پیش که اعلام شد، یک طبقه پاساژ علاءالدین اضافی ساخته شده و ایمنی ندارد. شورای تامین تهران تشکیل شد و در همان جلسه فرماندار رسماً اعلام کرد که نباید این امر صورت گیرد بلکه باید دفع خطر کرد. /

محدودیت‌های ترافیکی تا اطلاع ثانوی وجود دارد/ جای نگرانی برای اموال مردم نیست
سردار اسکندر مومنی جانشین فرمانده نیروی انتظامی گفت: در حال حاضر آواربرداری به نقطه‌ای رسیده است که گاو صندوق‌ها، اموال و اسناد پیدا شده و به پلیس آگاهی مرکز واقع در خیابان وحدت منتقل شده است. همچنین محدودیت‌های ترافیکی تا اطلاع ثانوی وجود دارد ولی در اولین فرصت که شرایط بهبود یابد، از این محدودیت‌ها کاسته خواهد شد.

آخرین آمار مصدومان ساختمان پلاسکو
آخرین آمار مصدومان ١٧٠نفر است. ٤٢ نفر از این تعداد، به بیمارستان اعزام و 128نفر به صورت سرپایی درمان شده‌اند.

 مراجعه 310 کارگر پلاسکو به منظور برقراری بیمه بیکاری تاکنون
تا ظهر امروز،  ۳۱۰ نفر از کارگران ساختمان پلاسکو برای پیگیری روند برقراری بیمه بیکاری خود مراجعه کرده‌اند.

زیبا بروفه به محل آواربرداری ساختمان پلاسکو رفت

زیبا بروفه بازیگر سینما با اهدای گل و توزیع شیرینی در محل آواربرداری ساختمان پلاسکو حضور پیدا کرد و از زحمات تک‌تک آتش‌نشانان تقدیر کرد.

وی سپس در جمع خبرنگاران گفت: من امروز اگر اینجا آمده‌ام نه به عنوان یک هنرمند بلکه به عنوان یک انسان و یک شهروند وظیفه خود می‌دانستم که سهم کوچکی در راه تشکر و کمک به آتش‌نشانان بردارم.

وی ادامه داد: همه ما باید تلاش کنیم که این مشکل به زودی حل شود و اگر در راه آواربرداری کمکی از دست ما برنمی‌آید لااقل سنگ‌اندازی نیز نکنیم.

کامیون‌های حاوی آوار به محوطه حفاظت شده منتقل می‌شوند

سردار اسکندر مومنی ضمن بازدید از محل حادثه آتش‌سوزی ساختمان پلاسکو گفت: گاوصندوق‌ها اسناد و اموال کشف شده به آگاهی مرکز در خیابان وحدت اسلامی منتقل شده است علاوه بر آن همراه هر کامیونی که آوارها را جابجا می‌کنند؛ یکی از نیروهای ما حضور دارد و آن را به محوطه بزرگ و محافظت شده‌ای هدایت می‌کنند تا اموال مردم پس از آواربرداری از آنجا احصا شود.

جانشین فرمانده ناجا با بیان اینکه مردم نباید نگران اموالشان باشند، در مورد محدودیت‌های ترافیکی گفت: تا اطلاع ثانوی محدودیت‌های ترافیکی وجود دارد اما در اولین فرصت این محدودیت‌ها را کاهش خواهیم داد.

کمک‌های سریع امدادی و پزشکی
 روابط عمومی اورژانس کشور اعلام کرد: افزایش دود ناشی از آتش سوزی در ساختمان پلاسکو باعث شده اکثر مصدومان نشانه‌هایی از گازگرفتگی داشته باشند لذا  وسیله‌ای که به سرعت میزان مونوکسید کربن و مت هموگلوبین را در خون سنجیده و مسمومیت‌های تنفسی را مشخص می‌کند، به تعداد لازم در اتوبوس آمبولانس‌های مستقر در محل پلاسکو تعبیه شده تا در صورت گاز گرفتگی، آتش نشانان و امدادگران بتوانند سریع آن را استفاده کنند.

محتویات کیسه زرد پیکر کسی نبود
سخنگوی آتش‌نشانی تاکید کرد محتویات کیسه زردی که خبرنگاران گمان می‌بردند پیکر یکی از آتش‌نشانان باشد فقط حاوی تجهیزات کشف‌شده است. 

جلال ملکی تاکید کرد به غیر از دو جسدی که در روزهای گذشته در محل حادثه کشف شد فعلا هیچ خبری مبنی براینکه پیکری در محل یافت شده اعلام نشده و مورد تایید ما نیست.

گزارش ملی پلاسکو منتشر شود
معاون پژوهشی "مرکز بررسی‌های استراتژیک" که ریاست آن را حسام‌الدین آشنا، مشاور فرهنگی رئیس‌جمهور، برعهده دارد خواهان مطالبه همگانی برای تدوین "گزارش ملی پلاسکو" شد.

به گزارش عصر پرس، دکتر محمد فاضلی گفت: تدوین گزارش‌های ملی اقداماتی راهگشا برای درس گرفتن از وقایع ناخوشایند هستند. این گونه گزارش‌ها با برگزیدن ترکیبی از متخصصان بی‌طرف، مورد اعتماد، برآمده از دولت، دانشگاه‌ها و جامعه مدنی، و تحت شرایطی شفاف و اعتمادزا برای مردم تدوین می‌شوند. 

احتمال یافتن پیکر یک شهید آتش‌نشان/خبرنگاران و عکاسان به بیرون از محوطه هدایت شدند
به گزارش خبرنگار ایلنا با افزایش احتمال یافتن پیکر شهدای آتش‌نشان، نیروی انتظامی، خبرنگاران، عکاسان، افراد عادی، کارگران شهرداری و ... را به خارج از محوطه هدایت کرد. تنها نیروهای انتظامی و آتش‌نشانی اجازه حضور در محل دارند.

کسی در موتورخانه پلاسکو نبود
ملکی، سخنگوی سازمان آتش‌ نشانی در گفت‌وگو با ایسنا، افزود: شب گذشته همکاران من به موتورخانه ساختمان پلاسکو رسیده و وارد آنجا شدند؛ اما پس از ورود آنها و حتی علی رغم استفاده از سگ‌های زنده یاب برای ما محرز شد که کسی در موتورخانه حضور ندارد، با توجه به اینکه پیش از این گفته شده بود که از موتورخانه صداهایی به گوش می‌رسد ما با استفاده از سگ‌ها و دستگاه های زنده یاب وارد محل شدیم اما کسی داخل موتورخانه حضور نداشت.

حضور دوباره قالیباف 
با پیدا شدن دو کپسول در بخش شمالی پلاسکو شهردار تهران به محل حادثه رفت.

حمایت صنفی کسبه بازار کویتی‌ها از همکارانشان
کسبه بازار کویتی‌ها با نصب بنری اعلام کردند: «کسبه بازار کویتی‌ها با کمال افتخار پذیرای کسبه آسیب‌دیده ساختمان پلاسکو هستند و اعلام می‌دارند عزیزانی که در این فاجعه دچار زیان غیرقابل تصوری شده‌اند می‌توانند در کنار ما و در محل کسب ما نسبت به انجام فعالیتهای صنفی خود اقدام کنند».

بخشش بدهی مالیاتی کسبه پلاسکو 
به گزارش ایسنا، تقوی‌نژاد، رئیس سازمان امور مالیاتی، اظهار کرد: در صورت موافقت هیأت دولت در جلسه امروز بدهی مالیاتی کسبه ساختمان پلاسکو تهران بخشیده می‌شود.

اخذ نمونه DNA از 13 تن از خانواده مفقودیها 
مسعود قادی پاشا، مدیرکل پزشکی قانونی استان تهران در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا در محل حادثه، از مراجعه 13 تن از خانواده‌های مفقودشدگان حادثه پلاسکو برای اخذ نمونه DNA به مراکز پزشکی قانونی خبر داد و گفت: خانواده‌های آتش‌نشانان مفقود شده در زیر آوار می‌توانند با مراجعه به معاونت نیروی انسانی شهرداری و هماهنگی با آنها به مرکز آتش‌نشانی در تقاطع خیابان آزادی و میمنت رفته و کارشناسان ما با حضور در این مرکز اقدام به اخذ نمونه DNA از آنان خواهند کرد.

به گزارش ایلنا شجاعی با اشاره به آزمایشات DNA ادامه داد: ما با توجه به اینکه خانواده‌های آتش‌نشانان و همچنین مفقودین به پزشکی قانونی مراجعه کرده‌اند، با انجام آزمایش DNA و نمونه‌برداری از خانواده‌ها بانکی را برای شناسایی پیکر آتش‌نشاشان فوت شده تشکیل داده‌ایم.

رئیس سازمان پزشکی قانونی با اشاره به مراجعه خانواده‌های آتش‌نشانان و همچنین شهروندان مفقود شده؛ خاطرنشان کرد: تاکنون 13 خانواده برای آزمایش DNA به پزشکی قانونی مراجعه کرده‌اند که از بین این 13 خانواده تنها دو خانواده غیرآتش‌نشان بوده‌اند. سازمان آتش‌نشانی برای انجام آزمایش DNA از خانواده آتش‌نشانان، محلی را برای انجام آزمایش DNA در تقاطع خیابان آزادی و خیابان میمنت درنظر گرفته است تا بتوانند با مراجعه به این مرکز نمونه‌برداری DNA انجام دهند.

شجاعی درخصوص اینکه چه مدت طول می‌کشد تا اجساد شناسایی شوند؛ بیان کرد: باتوجه به تشکیل بانک DNA ما ظرف مدت یک هفته می‌توانیم اجساد را شناسایی کنیم. دو پیکر آتش‌نشانی که تاکنون از زیر آوار بیرون کشیده شدند، توسط همکارانشان شناسایی شدند ولی باتوجه به اینکه آزمایشات DNA به اتمام نرسیده است؛ ما نمی‌توانیم آخرین نتایج را اعلام کنیم.

وی تاکید کرد: خانواده از دست‌رفتگان شهروندان مفقودی می‌توانند با مراجعه به مراکز قضایی و آگاهی؛ از آخرین اطلاعات به دست آمده استفاده کنند و آزمایش DNA برای خانواده‌ها کاملاً‌رایگان خواهد بود.

حضور دانش‌آموزان شین‌آبادی در پلاسکو
تعدادی از دختران آسیب‌دیده‌ی شین‌آباد با حضور در محل حادثه با آتش‌نشانان ابراز همدری کردند. صبح نیز گروهی از دانش‌آموزان در محل حادثه حضور یافته بودند.

سهم 17 درصدی بنیاد مستضعفان
یکی از مغازه‌داران پلاسکو به ایلنا گفت: بنیاد مستضعفان 17 درصد بابت نقل و انتقال از کسبه پول دریافت می‌کرد؛ این پول کجا هزینه شده است؟" 

دستگیری پلیس تقلبی در حین عملیات آواربرداری پلاسکو 
 فردی که با لباس مبدل پلیس وارد محوطه امدادرسانی و آواربرداری از ساختمان پلاسکو واقع در خیابان جمهوری اسلامی شده بود، توسط ماموران انتظامی شناسایی و دستگیر شد. 

هدایت کامیون از مسیر منحرف
یکی از کامیون‌های حمل ضایعات و آوار ساختمان پلاسکو، روز جمعه از مسیر اصلی منحرف و به سمت کهریزک رفته بود که توسط ماموران انتظامی هدایت شد.

قطعه 50 بهشت‌زهرا میزبان آتش‌نشانان 
مدیرعامل سازمان بهشت‌زهرای تهران گفت آتش‌نشانان فداکار حادثه پلاسکو در قطعه 50 بهشت‌زهرا به خاک سپرده می‌شوند.
سخنگوی سازمان بهشت‌زهرا گفتک با آواربرداری از بخش غربی ساختمان پلاسکو امروز به پیکر شهدا می‌رسیم.

جلسه مالکین و کسبه ساختمان پلاسکو در حال برگزاری است
به گزارش رسانه‌ها این جلسه به دلیل جار و جنجال و فریادهای کسبه چند بار متوقف شد.

اعزام تیم تخصصی شرکت حفاری برای مشارکت در آواربرداری ساختمان پلاسکو
به گزارش ایسنا، مسعود حقیقی، معاون مدیر عامل شرکت ملی حفاری ایران در عملیات تخصصی از اعزام تیمی از متخصصان این شرکت برای مشارکت در عملیات آواربرداری ساختمان پلاسکو تهران خبر داد. وی افزود: متخصصان کنترل فوران و بحران این شرکت در پی تماس مسئولان ستاد بحران وزارت کشور با مدیرعامل ملی حفاری عازم تهران شدند.

بازدید معاون رئیس‌جمهور و رئیس بنیاد شهید از محل حادثه
رئیس بنیاد شهید اعلام کرد که تسهیلات ویژه‌ای برای شهدای آتش‌نشان در نظر گرفته می‌شود. آنها در کنار شهدای منا به خاک سپرده می‌شوند.

دستگیری یک سارق
به گزارش ایلنا نیروی انتظامی فردی را که قصد سرقت از اموال به جای مانده را داشت دستگیر کرد.

ادامه کند آواربرداری
به گزارش ایسنا تا کنون تنها منابع رسمی از خروج پیکر دو تن از شهدای آتش‌نشان از زیر آوار حکایت دارند و پیکر ۱۳  تن همچنان خارج نشده است. حدود ۱۰ تن دیگر از شهروندان نیز در زیر آوار پلاسکو محبوس شده‌اند که عملیات برای یافتن آنان همچنان ادامه دارد. در حال حاضر حدود ۵۰ درصد از آوار ساختمان پلاسکو برداشته شده و عملیات با سرعت بیشتری نسبت به روز نخست پیش می رود.

دستگاه‌های بیل مکانیکی بر روی آوار به جا مانده از ساختمان پلاسکو همچنان در حال آواربرداری هستند.

اخبار پیشین
به گزارش عصرپرس، صبح امروز رئیس‌جمهور در محل حادثه حضور یافت و شهردار تهران وی را در جریان آخرین مراحل امداد قرار داد. 
 
شواهد نشان می‌دهد که عملیات آواربرداری همچنان ادامه دارد و با سرعت بیشتری ادامه دارد اما با افزایش سرعت آوار برداری در ضلع شمالی این ساختمان بار دیگر شعله‌های اتش قابل مشاهده شد بر این اساس آتش نشانان ضمن آوار برداری مشغول خاموش کردن شعله‌ها هستند.

عملیات جستجو و آواربرداری در ضلع جنوبی ساختمان پلاسکو، در حالی ادامه دارد که با وزش باد و بلندکردن آوار شعله‌های آتش زبانه می کشد.

به نوشته ایسنا، با گذشت بیش از 45 ساعت از حادثه پلاسکو، عملیات جستجو و آواربرداری به رغم سختی و همه پیچیدگی‌ها ادامه دارد و ماموران با تمام انگیزه تلاش و فعالیت می‌کنند. 

دستگاه‌های مکانیکی برای آواربرداری کار خود را متوقف کردند تا گروههای امدادی با استفاده از گوشی‌های زنده‌یاب نسبت به پیدا کردن احتمالی افراد زنده در زیر آوار اقدام کنند.

در پارکینگ ساختمان پاساژ کویتی‌ها پیش از این تونلی زده شده بود که گفته می‌شود اکنون از آن صدایی به گوش رسیده است که این امر احتمال زنده ماندن فرد یا افرادی در زیر آوار را قوت بخشیده است.

به گزارش عصرپرس، پس از آنکه دادستان تهران اجازه تخریب اماکن و مغازه‌های پیرامون ساختمان پلاسکو را صادر کرد ۴ اکیپ نقشه برداری جهت ارزیابی تغییرات سازه‌های مجاور پلاسکو وارد عمل شدند.

چهار اکیپ از مهندسان نقشه‌برداری با در اختیار داشتن تجهیزات لازم جهت ارزیابی تغییرات سازه‌های مجاور پلاسکو، در اطراف این ساختمان مخروبه مستقر شده‌اند.

در پی وقوع حادثه ریزش ساختمان تجاری پلاسکوی تهران، اکیپ‌های مختلفی از مهندسان نقشه‌برداری جهت محاسبه میزان لرزش و نشست این ساختمان در نقاط مختلفی از محل حادثه مستقر شده‌اند. مهندسان نقشه‌برداری توسط دوربین‌های خود، نوسانات سازه‌های مجاور ساختمان تخریب‌شده پلاسکو را لحظه به لحظه مورد ارزیابی قرار می‌دهند.

در این راستا طلایی نایب رییس شورای اسلامی شهر تهران با تایید پیداشدن پیکر دوم در زیر آوار ساختمان پلاسکو به ایسنا گفت: ۲ نفر دیگر نیز پیدا شدند که مجموعا ۴ پیکر در زیر آوار ساختمان پلاسکو پیدا شده است.

تاکنون چهار پیکر از زیر آوار پلاسکو کشف و خارج شده که با احتساب یک آتش‌نشانی که روز گذشته در بیمارستان درگذشت، می‌توان گفت که شمار قربانیان پلاسکو تا این لحظه ۵ تن است.

 فرمانده میدان عملیات آواربرداری خبر داد:  50 درصد عملیات آواربرداری انجام شده و امیدواریم تا آخر هفته آواربرداری که از دو جبهه در حال انجام است به اتمام برسد

تاکنون هیچ پیامک، تلگرام، عکس و تصویری که از سوی افراد محبوس شده باشد، دریافت نکرده‌ایم و هیچ سند و مستنداتی مبنی بر افراد محبوس شده نداریم. زیرزمین به طور کامل تخریب نشده و احتمال می‌دهیم تعدادی از افراد بتوانند کمین کرده باشند. تاکنون دو تونل زده شده است. اما هنوز به محبوس‌شدگان دسترسی پیدا نکردیم. سگ و دستگاه به تعداد لازم اینجا هست اما به دلیل دود و حجم آوار کارآیی لازم را ندارند.

 رئیس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر: متاسفانه با تونل های حفر شده و سگ های زنده یاب نیز نتوانستیم اقدامی انجام دهیم.
 
وی با بیان اینکه ۴ جسد  بیرون کشیده شده است، گفت: ظاهرا اول حادثه ارتباطی انجام شد اما تست هایی که می گویند انجام شده و پاسخ نیز دریافت شده است، درست نیست.

 ۵ دستگاه زنده یاب در محل وجود دارد که از طریق امواج مغناطیسی تا ۳۰ متر کارایی دارد که تاکنون هیچ پاسخی دریافت نکرده است.

 جلسه اضطراری شورای شهر در محل آوار پلاسکو
به گزارش عصرپرس، جلسه فوق‌العاده شورای شهر تهران صبح امروز شنبه و پس از بازدید رییس جمهور از محل آوار ساختمان پلاسکو در محل خیابان جمهوری برگزار شد.

اکثر اعضای شورای شهر در این جلسه اضطراری که اختصاصا به بررسی ابعاد مختلف آوار پلاسکو به صورت فوری برگزار شده می‌پردازند.

برهمین اساس جلسه اضطراری اعضای شورای شهر در پاساژ پروانه که دقیقا روبه‌روی محل آوار ساختمان پلاسکو و کارگاه شمالی اشراف دارد، برگزار شده است و متعاقبا مصوبات این جلسه اعلام خواهد شد.

ایمنی 1000 ساختمان در تهران مشابه پلاسکو
رییس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران تاکیدکرد: شهرداری باید با همکاری دستگاه قضایی از بروز چنین حوادثی پیشگیری کند.

علیرضا دبیر در گفت‌وگوبا ایسنا، ضمن تقدیر از تلاش خستگی ناپذیر و جوانمردانه نیروهای امداد و نجات و سازمان آتش نشانی گفت: متاسفانه در شهر تهران بالغ بر 1000 ساختمان شرایطی چون پلاسکو دارند، البته تعداد طبقاتشان شاید به این اندازه نباشد اما شرایط ایمنی آنها شبیه این ساختمان است لذا نیازمند اقدام جدی درخصوص این ساختمان‌ها هستیم.

بیمه بیکاری کارگران حادثه دیده پلاسکو 
علی ربیعی صبح امروز که به همراه رییس‌جمهور از منطقه حادثه دیده پلاسکو بازدید کرد، ضمن تسلیت به همه مردم ایران اظهار کرد: برای کاهش آلام مردم در گام اول از فردا صبح کارگران بیکار می‌توانند به اداره کار وزارت رفاه در خیابان حافظ مراجعه و برای دریافت بیمه بیکار ثبت‌نام کنند. البته کسانی که بیمه شده تامین اجتماعی باشند.

وزیر کار و رفاه اجتماعی به تقبل هزینه‌های تکمیلی درمان آتش نشانان آسیب دیده از سوی سازمان تامین اجتماعی اشاره کرد و گفت: مستمری آتش نشانان شهید از امروز بدون تشریفات اداری برقرار می‌شود و برای این امر ماموران ما به منزل آنان مراجعه می‌کنند.

ربیعی افزود: سعی می‌کنیم افراد بیکار شده را سریع‌تر سامان دهیم از سوی دیگر وزیر کشور امروز با هیات امنای ساختمان پلاسکو جلسه‌ دارد تا با همفکری آنها امور سریع‌تر پیش برود و سامان یابد.
 
حمید چیت‌چیان، وزیر نیرو به منظور ارزیابی وضعیت و انجام اقدامات لازم، در محل حادثه ساختمان پلاسکو حضور یافته است و گفت:  200 نفر از همکاران ما از آبفای تهران در منطقه حضور دارند تا بتوانند به محل‌هایی که احتمال وجود افراد در آن هست، دسترسی پیدا کنند، ولی این عملیات به دلیل گستردگی آوار متوقف شده است.

وزیر نیرو با بیان اینکه فشار آب منطقه را به دلیل اینکه آتش‌نشانان عملیات اطفای حریق را با سرعت بیشتری انجام دادند، افزایش داده‌ایم، گفت: شش منطقه جدید برای آب‌پاشی جدید فراهم کرده‌ایم. همچنین ماشین‌آلات سنگین در اختیار مدیران منطقه قرار داده‌ایم. 28 نفر از همکاران آبفا مستقیما در کار برشکاری تیرآهن حضور دارند.

وزیر نیرو گفت: فاجعه بسیار دردناک بود و تمام شرکت‌های ذی‌ربط وزارت نیرو برای آبرسانی به منطقه و تامین برق منطقه حضور دارند.

حال و هوای بارانی پلاسکو
در حال حاضر لودرها و جرثقیل ها در حال کار هستند و تنها شب گذشته یک ساختمان در ضلع شرقی برای دسترسی بیشتر لودرها و جرتقیل‌ها و آواربرداری سازه‌های آهنی و بتن‌های عظیم تخریب شد و اکنون سرعت کار بیشتر شده و سازه های عظیم که جلوی راه بودند از ضلع شرقی برداشته شدند.

دودهای غلیظ که منطقه را فرا گرفته، کار را سخت کرده و موجب تنگی نفس آتش‌نشان‌ها شده است و البته عوامل اورژانس در محل حادثه مستقر هستند و همچنین تیم‌های زنده‌یاب هلال احمر به تلاش خود ادامه می دهند و امیدها برای زنده یافتن محبوسین از دست نرفته است.
 
آخرین‌ وضعیت امداد رسانی به گزارش خبرنگاران حاضر در محل حادثه پلاسکو: هم اکنون با رسیدن دستگاه جوش و برش قطعات فلزی پلاسما، فرایند برش سازه فلزی پلاسکو بسیار تسریع شده است. دقایقی پیش با رسیدن تجهیزات جدید که می‌تواند ستون‌های آهنی را برش دهد، آواربرداری سرعت یافت، این در حالیست که سرمای هوا کار را سخت‌تر کرده اما تقریبا 50 درصد آواربرداری انجام شده است. تاکنون تنها 2 پیکر از زیر آوار پیدا شده است.

آغاز اقدامات کارشناسی پزشکی قانونی بر پیکر 2 تن از شهدای "پلاسکو"

مسعود قادی‌پاشا، مدیرکل پزشکی قانونی استان تهران در گفت‌وگو با ایسنا، از تحویل دو نفر از شهدای حادثه پلاسکو به پزشکی قانونی خبر داد و گفت: اقدامات کارشناسی پزشکی قانونی بر پیکر این شهدا آغاز شده است. پیکر یک تن از این شهداء به دلیل عدم تشخیص از روی چهره، از طریق DNA هم نمونه‌گیری شده است. متاسفانه اتیکت‌ها قابل شناسایی نیست.

پلاسکو را دو ساله می‌سازیم
محمد سعیدی کیا ظهر امروز(شنبه) در حاشیه بازدید از روند آواربرداری از ساختمان پلاسکو در گفت و گو با خبرنگاران افزود: هرچند که برخی از دستگاه های اجرایی در ساختمان پلاسکو وظایفی دارند، اما بنیاد به عنوان مالک در برابر کاسب ها و ذی نفعان پلاسکو از مسئولیت های خود شانه خالی نخواهد کرد.

وی تاکید کرد: اولویت نخست ما نجات جان افرادی است که در زیرآوار مانده اند، لذا پس از اینکه این مساله جمع بندی شد با تشکیل کارگروه ها و کمیته های مربوطه وظایف هریک از سازمان ها معلوم خواهد شد و بنیاد نیز به وظایف خود عمل خواهد کرد.

سعیدی کیا ضمن عرض تسلیت و همدردی با آسیب دیدگان این حادثه به ویژه افرادی که در این مکان کسب و کار داشتند، افزود: آتش نشانان با جانفشانی، نام خود و خدماتشان را در تاریخ کشور پرآوازه کردند.

رئیس بنیاد مستتضعفان ادامه داد: بعد از آواربرداری، کار گروه رسیدگی به این حادثه مسوولیت هر سازمانی را مشخص می کند و براساس آن عمل خواهد شد.

وی اعلام کرد که بعد از ساخت این ساختمان، طبق شرایط و ضوابط مشخصی واحدهای آن به ذی نعفان واگذار خواهد شد.

به گزارش ایرنا، ساختمان پلاسکو واقع در خیابان جمهوری تقاطع خیابان فردوسی حدود ساعت هشت صبح روز پنجشنبه گذشته دچار حریق شد و حدود ساعت 11 و 30 دقیقه، ساختمان به طور کامل فروریخت. تعدادی از آتش نشانان که در حال اطفای حریق بودند، زیرآوار گرفتار شدند و اکنون عملیات آوار برداری از این ساختمان همچنان ادامه دارد.

اسماعیل نجار با روز شنبه درگفت وگوی اختصاصی با خبرنگار ایرنا اظهارداشت: بررسی ابعاد دیگر حادثه فرو ریختن ساختمان پلاسکو پس از آوار برداری، در اولویت دوم کاری این ستاد دنبال خواهد شد.

رئیس ستاد مدیریت بحران کشور با بیان اینکه در جلسات ستاد مدیریت بحران کشور همه مسئولین مثل شخص رئیس جمهوری، وزیرکشور، معاون اول رئیس جمهوری و جمعی از مسئولان ومقامات کشوری حضور داشتند، افزود: در این جلسات که درمکانی در مجاورت محل حادثه تشکیل شد، تصمیمات لازم اتخاذ شد. همچنین امکانات و نیازمندی های موردنیاز آوار برداری این حادثه مورد بررسی قرار گرفت و مقرر شد تا همه دستگاه ها، امکانات و تجهیزات خود را در اختیار ستاد مدیریت بحران قرار دهند.

نجار اظهار داشت: با توجه به اینکه مسئولیت حادثه رخ داده با شهردار تهران به عنوان مسئول اصلی شهر و زیرمجموعه های آن مدیریت بحران شهر تهران و سازمان آتش نشانی تهران است به همین دلیل مقرر شد تا ملکی سخنگوی آتش نشانی، مسئولیت سخنگویی ستاد مدیریت بحران کشور را برعهده گیرد و همه اطلاعات از این کانال در اختیار مردم و رسانه ها قرار داده شود.

آمار زیرآوار ماندگان ساختمان پلاسکو حدود 20 تا 30 نفر است 
معاون وزیر و رئیس سازمان مدیریت بحران کشور گفت: براساس شواهد و قرائن واصله، آخرین آمار زیرآوار ماندگان ساختمان فروریخته پلاسکو حدود 20 تا 30 نفر است.

نجار افزود: براساس یک آمارسرانگشتی مشخص شده است که حدود 20 تن از آتش نشانان و یا کمتر زیر آوار مانده اند. همچنین پیش بینی می شود که حدود 10 تن از زیرآوار ماندگان مردم عادی باشند که از طرق مختلف مفقود شده اند.

معاون وزیرکشور در حوزه بحران تاکید کرد: هم اینک بررسی های لازم در زمینه تعداد مفقودین از سوی نیروی انتظامی در حال انجام است.

وی ابراز امیدواری کرد که با تلاشهای در حال انجام مسئولان، بتوان تعدادی از مفقودین این حادثه را زنده نجات داد.

معاون وزیرکشور در ادامه به برخی اظهارات نادرست و دروغ پراکنی های شبکه های مجازی در حادثه فروریختن ساختمان پلاسکو اشاره کرد و گفت: متاسفانه آمار مفقودین این حادثه از 25 تا 60 نفراعلام می شود که آماری کذب و نادرست است و مردم نباید به این اخبار نادرست توجه کنند.

نجار تعداد آتش نشانان مصدوم این حادثه را حدود 84 نفر اعلام کرد وافزود: از این تعداد 33 تن دچار سوختگی شدید شدند که در بیماستان بستری و تحت مداوا قرار گرفتند. 51 آتش نشان مصدوم نیز بصورت سرپایی مداوا شدند. در حال حاضر نیز 4 تن از آتش نشان بدلیل مصدومیت بالا و سوختگی در بیمارسنان بستری هستد.

نجار تعداد شهدای آتش نشان این حادثه را تا صبح امروز 3 تن اعلام کرد و گفت: یک آتش نشان در بیمارستان و دو تن دیگر نیز زیر آوار جان خود را از دست دادند و به درجه شهادت نائل آمدند.

رئیس سازمان مدیریت بحران کشور با بیان اینکه در حادثه رخ داده در ساختمان پلاسکو نباید دنبال مقصر بگردیم، تاکید کرد: همه به نوعی مقصر هستیم.

به گزارش ایرنا، ساختمان پلاسکو واقع درخیابان جمهوری، پنجشنبه هفته گذشته دچار آتش سوزی درطبقات بالایی شد که پس از 4 ساعت سوختگی به یکباره بطور عمودی فرو ریخت.

این ساختمان دارای قدمتی 54 ساله بود که بیش از 570 باب واحد تجاری را درخود جای داده بود و گفته می شود که تنها صد باب از این واحدها بیمه بوده اند. 

پیش بینی چندین ساختمان برای کسبه پلاسکو/ پیشنهاد بخشودگی بدهی‌های کسبه

به گزارش ایسنا، محمدرضا نعمت‌زاده در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا در محل حادثه، گفت: فردا پیشنهاد مصوبه‌ای را تقدیم دولت می‌کنیم. کسبه نباید نگران باشند؛ چرا که ما تلاش می‌کنیم مشکل آنها حل شود. چندین ساختمان پیش‌بینی شده است. همچنین حدود سه نقطه نیز برای ساماندهی آنان مشخص می شود. برخی دوستان نیز بدهی‌هایی دارند که فردا پیشنهادی را در این خصوص به دولت می‌بریم که اعمال یا بخشیده شود.

شهرداری اجازه حفاری جدید در پلاسکو نمی‌دهد

به گفته قائم مقام شرکت آب و فاضلاب استان تهران، علی‌رغم این‌که در ضلع شرقی و غربی ساختمان پلاسکو تجهیزات حفاری مستقر شده‌ است، اما شهرداری فعلا اجازه شروع حفاری را نمی‌دهد.

انتقال اجساد سه شهید آتش‌نشان به پزشکی قانونی/آمادگی برای شناسایی‌ها در کمترین زمان

دکتر مهرداد علی بخشی جانشین رئیس سازمان پزشکی قانونی در مدیریت بحران در گفت‌وگو با ایسنا، از انتقال اجساد سه تن از آتش نشانان شهید در حادثه پلاسکو به مرکز پزشکی قانونی خبر داد و گفت: نخستین شهید آتش نشان که پیکرش به محل پزشکی قانونی در کهریزک منتقل شد، آتش نشانی بود که در بیمارستان جان خود را از دست داد. حوالی ساعت 5 صبح امروز پیکر نخستین آتش نشان که از زیر آوار خارج شده بود به پزشکی قانونی انتقال داده شد و آنطور که من اطلاع دارم پیکر یکی دیگر از این اجساد نیز در راه انتقال به مرکز پزشکی قانونی استان تهران در کهریزک است.

جلسه وزیر کشور با هیات امنای ساختمان پلاسکو

به گزارش خبرنگار ایسنا، وزیر کشور هم در بازدید دوباره خود از محل حادثه پلاسکو با بیان اینکه امروز جلسه‌ای با هیئت امنای ساختمان پلاسکو داشتیم گفت: در آنجا هم بحث ساخت و ساز ساختمان، اسکان، مسائل کارگری، خسارت‌ها و بیمه مطرح شد. با وزیرکار هم  برای اشتغال به‌کار کارگران و ارائه تسهیلات جلسه داشتیم تا بتوانند موقتا کارشان را شروع کنند.

وجود ۵ دستگاه زنده یاب با شعاع ۳۰ متر دریافت امواج در پلاسکو

رئیس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر، گفت: ۵ دستگاه زنده یاب در محل حادثه پلاسکو وجود دارد که از طریق امواج مغناطیسی تا ۳۰ متر کارایی دارد.

مرتضی سلیمی افزود: متاسفانه با تونل های حفر شده و سگ های زنده یاب نیز نتوانستند اقدامی انجام دهیم.

شناسایی یکی از شهدای آتش نشان

مسعود قادی پاشا مدیر کل پزشکی قانونی استان تهران، از انجام معاینات ظاهری بر روی دو جسد شناسایی شده در پزشکی قانونی خبر داد و گفت: یکی از این اجساد که از بیمارستان به پزشکی قانونی ارسال شده،دارای هویت و دیگری بدون هویت است که از روی چهره تقریبا قابل تشخیص است.در صورت بروز مشکل در روند شناسایی، احراز هویت از طریق اخذ DNA انجام می شود و اقدامات برای حضور خانواده های آتش نشانان برای انجام آزمایش صورت می گیرد.

حضور نمایندگان مجلس در محل حادثه پلاسکو

حدود ۴۰ نفر از نمایندگان مجلس شورای اسلامی ظهر امروز در محل حادثه پلاسکو حضور پیدا خواهند کرد.

همچنین علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی نیز امروز بازدیدی از محل حادثه و روند پیشرفت عملیات نیروهای اجرایی و امدادی خواهد داشت.

پرداخت وام به تولیدی های پلاسکو

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: به دارندگان کارگاه‌های تولیدی در پلاسکو با هماهنگی استانداری وام ۱۰۰ میلیونی با بهره ۴ درصد داده می‌شود.
علی ربیعی در محل آوار ساختمان پلاسکو ضمن تسلیت به خانواده شهدای آتش‌نشان اظهارداشت: برای کسانی که در حادثه آتش‌سوزی و ریزش ساختمان پلاسکو بیکار شده‌اند، برنامه‌هایی را پیش‌بینی کرده‌ایم که یکی از آنها این است که کارگران بیکار شده که دارای بیمه تأمین اجتماعی هستند از فردا به اداره کار در خیابان حافظ مراجعه کرده و برای دریافت بیمه بیکاری اقدام کنند.

۱۰۰ کارگاه مشابه پلاسکو

مرتضی طلایی در جمع خبرنگاران بعد از پایان جلسه شورای شهر که در منطقه حادثه دیده پلاسکو برگزار شد، افزود: ۱۰۰ کارگاه مشابه پلاسکو در شهر تهران داریم. اگر مسئولان مسئولیتی و اختیاری در این زمینه دارند، بفرمایند.

وی با بیان اینکه به جای متهم کردن دیگران باید کار انجام دهیم، تصریح کرد: روند تخریب و آواربرداری این ساختمان در حال پیگیری است.

برخی از تلفات نیروهای آتش نشان ناشی از آموزش ندیدن مردم بود

عضو شورای شهر تهران گفت: برخی از تلفات نیرو های  آتش نشان ناشی از آموزش ندیدن مردم بود.

محسن سرخو افزود: به گفته آتش  نشان های شاهد، تعدادی  از مغازه داران بخاطر اینکه آب به داخل مغاره نرود حاضر به ترک ساختمان  پلاسکو نبودند.

وی در میدان عملیات آوار برداری ساختمان پلاسکو، گفت: همه مسیرهای ممکن برای دستیابی به اجساد شهدای آتش نشان و سایر مصدومان و تلاش برای نجات جان محبوس شدگان بررسی می شود چراکه زیر آوار اشتعال و حرارت وجود دارد و امکان اینکه از هر طریقی  وارد این محل شوند، وجود ندارد و تنها مسیری که ایمن باشد قابل دسترسی است.

وضعیت مفقودین حادثه پلاسکو

با وجود تلاش های فراوان و حفاری های متعدد نیروهای امدادی، امید ها برای زنده بودن افراد در زیر آوارهای پلاسکو لحظه به لحظه کم رنگ تر می شود.

یکی از نیروهای امدادی حاضر در محل با بیان این مطلب، تاکید می کند که هر آنچه درباره زنده بودن افراد در زیر آوارهای ساختمان پلاسکو گفته می شود، بر اساس یک دستگاه موبایل روشن در زیر آوار بوده است.

تا ساعاتی پیش این تلفن همراه روشن بود اما از ابتدا هم مشخص نبود که آیا این فرد زنده است یا خیر!

این نیروی امدادی تاکید دارد: اخبار منتشره مبنی بر صدای کوبیدن افراد محبوس به دیوار و یا زندانی شدن ۴ نفر زیر آوار تکذیب می شود و هیچ نشانه و علامتی در محل مشاهده نمی شود.

راه زیرزمین به طبقات زیرین پلاسکو باز شد

گزارش های خبرنگاران حاکی از این است که راه زیرزمین به طبقات زیرین پلاسکو باز شده است.

سیدجلال ملکی سخنگوی آتش نشانی تهران در جمع خبرنگاران با اشاره به آخرین وضعیت حادثه ساختمان پلاسکو و آواربرداری ها، گفت: کماکان عملیات آواربرداری توسط آتش نشانان ادامه دارد و تا کنون تنها توانسته ایم یک شهید آتش نشان را از زیرآوار بیرون آوریم.

وی با بیان اینکه آوار برداری از ضلع جنوبی و شرقی در حال پیگیری است، ادامه داد: توسط دادستان ضلع شرقی ساختمان اجازه تخریب گرفت تا روند آواربرداری تسریع پیدا کند.

ملکی درباره حضور نیروهای مردمی گفت: از شهروندان خواستاریم از ازدحام جمعیت دراین محوطه و محوطه حادثه دیده خودداری کنند.

وی با اشاره به اینکه از نظر ماشین آلات کمبودی نداریم، خاطرنشان کرد: با تمام توان درخصوص آواربرداری فعالیت ها ادامه دارد.

حادثه تروریستی نبوده است

سید محمود علوی شنبه شب در بازدید از محل حادثه ساختمان پلاسکو در جمع خبرنگاران گفت: نیروهای امنیتی از ابتدای وقوع آتش‌سوزی در ساختمان پلاسکو، در محل حاضر شده و به بررسی علائم و شواهد موجود پرداختند اما تاکنون با بررسی‌های همه‌جانبه به هیچ نشانه‌ای مبنی بر وجود اراده تروریستی یا خرابکارانه بودن این حادثه برنخورده ایم. البته این سخن به آن معنا نیست که قضیه را تمام شده بدانیم و قطعا مطالعات خود را انجام می دهیم.

وی با اشاره به اینکه در خصوص حوادث رخ داده حتی اگر جنبه امنیتی نداشته باشد، احتمالات لازم بررسی می شود، تصریح کرد: اگر احتمال وجود جنبه امنیتی داده شود، موضوع از لحاظ حرفه ای بررسی می شود و اگر وجود اراده تروریستی در پشت حادثه ای اثبات شود، قطعا تدابیر و اقدامات لازم را انجام می دهیم.

علوی با انتقاد از شایعه پراکنی ها و بهره برداری سیاسی از حوادثی همچون ساختمان پلاسکو و نیز برخورد 2 قطار مسافری در سمنان، اظهار کرد: این اقدامات حرکت های نامعقولی است که ذهن مردم را مشوش می کند. باید در شرایط کنونی دست به دست هم دهیم و با افراد مصیبت دیده هم درد شویم.

وزیر اطلاعات تاکید کرد: باید در جهت رفع این مشکل اقدام شود و پس از مشخص شدن علل حادثه، از تکرار این حوادث جلوگیری شود زیرا ساختمان های فرسوده زیادی در تهران است که امکان بروز این حادثه برای آن ها نیز وجود دارد.
وی در مورد علل وقوع انفجار در ساختمان پلاسکو، گفت: در زمان حاضر نمی توان در این مورد اظهار نظر کرد اما مشخص است که انفجارها ناشی از مواد منفجره نبوده است.

علوی خاطرنشان کرد: ساختمان پلاسکو گازکشی نبوده و افراد شاغل از وسایلی همچون گاز پیک نیک و بخاری های گازسوز استفاده می کردند که هرکدام از آن ها می تواند پس از آتش سوزی عاملی برای انفجار باشد.

شعبه ویژه حقوقی تشکیل می‌شود

حجت الاسلام محمد جعفر منتظری عصر شنبه به همراه دادستان استان و استاندار تهران در محل وقوع حادثه ساختمان پلاسکو حاضر و در جمع خبرنگاران افزود: بعد از پایان عملیات آواربرداری این ساختمان، مسائل حقوقی در خصوص شهدای این حادثه و اموال و سرمایه هایی که در این محل بوده، مطرح و پیگیری می شود.

حجت الاسلام منتظری اظهار کرد: به همین منظور شعبه خاصی از طرف دادستانی استان تهران در همین محل برپا می شود تا تمام مسائل مربوط به این حادثه پیگیری و اقداماتی که نیاز به تعقیب قضایی دارد انجام شود.

وی افزود: نکته بعدی این است که این حادثه باید برای همه مسئولان عبرتی باشد تا برای ساختمان هایی که ایمنی لازم ندارند، تدابیر لازم اندیشه شود.

حجت الاسلام منتظری یادآور شد: در بند 14 ماده 55 قانون شهرداری ها وظایف رسیدگی به ایمنی ساختمان ها به شهرداری ها واگذار شده است.

وی با بیان اینکه شهرداری ها ملزم هستند به ساختمان هایی که این خطرات را دارند اخطار داده شود، خاطر نشان کرد: شهرداری باید بعد از تعیین مهلت و عدم رفع این مخاطرات از سوی صاحبان ساختمان و مالکان، پیگیری های لازم را انجام دهد.

وی با ابراز امیدواری از سرعت عمل در انجام آوار برداری و خروج پیکر شهدا اظهار کرد: پس از این واقعه برای جلوگیری از بروز چنین حوادثی باید تدبیر و برنامه ریزی خوبی انجام شود.

هر واحد تا سقف 300 میلیون تومان تسهیلات می‌گیرد

به نوشته تارنمای بانک مرکزی، «ولی الله سیف» در حاشیه بازدید از محل حادثه، اعلام کرد: هر واحد صنفی تا سقف سه میلیارد ریال با یک سال تنفس تسهیلات می گیرد که بازپرداخت آن 36 ماهه با نرخ سود مصوب شورای پول و اعتبار است.

سیف از تشکیل دبیرخانه ای برای جمع آوری اطلاعات اصناف حادثه دیده در روزهای آتی خبر داد و گفت: در نشست امروز کانون بانک های خصوصی و شورای هماهنگی بانک های دولتی مقرر شد واحدهای حادثه دیده بتوانند با مراجعه به این دبیرخانه و تکمیل پرونده هرچه زودتر به بانک های مرتبط معرفی و از این تسهیلات بهره مند شوند. 

رییس شورای پول واعتبار تاکید کرد شیوه نامه اعطای تسهیلات این طرح در روزهای آتی اعلام می شود و امیدواریم این تسهیلات با تهمیدهای فراهم شده، خارج از بوروکراسی اداری و با سرعت بیشتری برای رونق کسب و کار اعطا شود. 

سیف افزود: همه واحدهای صنفی فعال در این ساختمان تجاری می توانند از این تسهیلات بهره مند شوند.

یاری رسانی مالیاتی، بانکی و بیمه ای

به گزارش ایرنا، وزیر امور اقتصادی و دارایی دستور تشکیل کمیته ویژه ای برای یاری رسانی مالیاتی، بانکی و بیمه ای به واحدهای فعال آسیب دیده در ساختمان پلاسکو را صادر کرد.

«علی طیب نیا» به این کمیته ماموریت داد بسرعت به وضعیت همه واحدهای فعال در مجتمع پلاسکو رسیدگی کند و با رفع مشکلات بیمه ای، بانکی و مالیاتی، به این واحدها برای آغاز دوباره کسب و کار یاری برساند.

بر این اساس قرار شد سازمان امور مالیاتی برای بخشودگی مالیات مربوط به فعالیت کسبه مجتمع پلاسکو اقدام قانونی عاجل کند.

وزیر اقتصاد تاکید کرد بانک ها برای راه اندازی دوباره واحدهای آسیب دیده به طور ویژه همکاری کرده و باید با سرعت، سرمایه در گردش لازم را برای فعالیت دوباره این واحدها فراهم سازند.

طیب نیا همچنین از رییس کل بیمه مرکزی و معاون امور بانکی، بیمه و شرکت های دولتی وزارت امور اقتصادی و دارایی خواست با همکاری شرکت های بیمه برای حمایت از خانواده آتش نشانان شهید، خدمات بیمه ای لازم مانند بیمه عمر را تسهیل سازند و همچنین با فوریت و نهایت مساعدت، برای پرداخت خسارت های وارد شده در چهارچوب تعهدات اقدام کنند.

سه هزار کارگر بیکار شدند
مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی در یک نشست خبری اعلام کرد: در مجموع یک هزار و ٢٠٠ واحد در مجتمع تجاری پلاسکو وجود داشت که براساس آمارها ٥٦٠ واحد، فعال بود.

وی افزود: متاسفانه 15 هزار میلیارد ریال خسارت به این واحدها وارد شده است و سه هزار کارگر نیز بیکار شدند.

رییس اتاق اصناف ایران نیز دیروز اعلام کرد با ویرانی این ساختمان، بیش از 15هزار میلیارد ریال سرمایه ثابت و جاری 580 واحد از بین رفت.
«علی فاضلی» گفت: بخش زیادی از کسبه این ساختمان در صنف تولیدکنندگان و فروشندگان پیراهن بودند که 99 درصد آنان از این واحدها به عنوان «مرکز پخش» استفاده می کردند. همچنین 180 واحد در این ساختمان تولیدکننده و فروشنده دیگر اقلام بودند.

در این ساختمان 400 واحد پیراهن دوز، 6 واحد کشباف، هشت واحد صنف خیاطان و 20 واحد تولیدی کفش فعال بود.

ساختمان 15 طبقه پلاسکو در سال 1341 به عنوان نخستین ساختمان بلندمرتبه تهران افتتاح شد. /



رئیس‌جمهور در محل حادثه پلاسکو حضور یافت

نام:
ایمیل:
* نظر: